scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nederlanders gezien door de ogen van...

Als reactie op de facebook pagina ''Niggas be like'' is er gister een facebook pagina gestart met de naam ''tattas (= autochtoon) be like''. Het is misschien wat van laag niveau, maar ik kan om de meeste dingen die geplaatst worden eigenlijk alleen maar heel hard lachen. Ik ben zelf een halfbloedje en vind het makkelijk me in 'twee werelden' te verplaatsen: die van de Nederlanders en die van de aullochtonen. Ik begrijp heel veel van de humor, maar maak me tegelijkertijd schuldig aan heel veel dingen die op de pagina belachelijk worden gemaakt!

Ik vroeg me af in hoeverre autochtonen bewust zijn van hun gewoontes die door mensen van een andere cultuur als 'vreemd' worden ervaren! ^^

Is het iets waar überhaupt om gelachen kan worden?! ;)

Zelfconfrontatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Nederlanders gezien door de ogen van...

En de eerlijke vraag die hier weer niet gesteld wordt is:
Hoe uniek is dit nou allemaal werkelijk in de wereld?

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

David schreef:En de eerlijke vraag die hier weer niet gesteld wordt is:
Het is absoluut niet uniek! Maar daarom is het juist zo leuk - zo veel mensen herkennen zichzelf of anderen hierin! En niet iedereen is zich van niet-unieke dingen bewust, en daar zijn sociaal media dan weer handig voor: om ons bewust te maken van het feit dat er niets is wat we als enige doormaken! ^^ Deze facebook-pagina is net zo'n feest van herkenning voor mensen als dit hb forum voor anderen!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Sommige zijn inderdaad wel herkenbaar, oepsie :D

Ik kende deze helemaal niet! Nu eigenlijk nog wat vines.. ;)
Don't forget to smile

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

scarlett schreef:
David schreef:En de eerlijke vraag die hier weer niet gesteld wordt is:
Het is absoluut niet uniek! Maar daarom is het juist zo leuk - zo veel mensen herkennen zichzelf of anderen hierin! En niet iedereen is zich van niet-unieke dingen bewust, en daar zijn sociaal media dan weer handig voor: om ons bewust te maken van het feit dat er niets is wat we als enige doormaken! ^^ Deze facebook-pagina is net zo'n feest van herkenning voor mensen als dit hb forum voor anderen!
Maar als het niet uniek is dan heeft het nog weinig met Nederlands te maken. Is het dan nog wel zo leuk of wordt het niet een beetje flauw (de grap is toch dat het typisch Nederlands zou zijn).

Het appart betalen "going Dutch" is overigens helemaal niet Nederlands (althans voor appart afrekenen, de rekening opsplitsen is wel normaal). Het kom veel meer voor in andere regio's en de term Dutch in "going Dutch" heeft niet te maken met hoe de nederlanders betalen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het eerste dat ik dacht was: ahhh, een stel lang niet altijd kloppende flauwe cliché's. Maar is dat niet tóch vaak hoe de ene groep de andere bekijkt? En doen 'wij' dat niet ook richtig andere bevolkingsgroepen? Misschien een open deur, maar in die zin toch ook wel weer een eye opener voor mij! 8)
Give me a break!

Dory
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

:roflmao: ik vind ze leuk
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

Blondie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Je merkt pas echt hoe Nederlands je bent, als je in het buitenland woont. Zelfs bij de buren (Duitsland in mijn ervaring) kun je je al een echte buitenlander voelen. Die verschillen zijn zo subtiel dat er vaak moeilijk de vinger op te leggen valt. Het gaat bijvoorbeeld om bepaalde uitdrukkingen, het tijdstip van koffie drinken, gespreksonderwerpen en het vieren van verjaardagen en andere feestjes. Overigens zijn Duitsers nog zuiniger dan wij. Als een groep uit eten gaat, wordt er standaard apart afgerekend (going Dutch?) en een Duitser zal bij iedere aankoop proberen er zo min mogelijk voor te betalen. Ik heb in Nederland nooit zoveel horen praten over korting en aanbiedingen (en wij kunnen er ook wat van op dat gebied). Daarnaast zijn de Duitsers die ik heb leren kennen als de dood voor het dragen van (financiële) risico's. Ze hebben nog meer verzekeringen dan wij.
Grappig was trouwens ook altijd dat als de Duitsers die ik kende, het over Ausländer hadden, ze er direct bij zeiden dat dat niet voor ons gold. En ook niet voor Belgen, Denen, Zwitsers en Oostenrijkers.

Als student heb ik jaren samengewoond met Grieken, een Duitser en een Nigeriaan, dus ik ken al die clichés over hoe buitenlanders Nederland en de Nederlanders ervaren wel. Ik kan er wel om lachen.
Een van de grappigste momenten was, toen ik een foto van het gala van mijn studentenvereniging liet zien aan mijn Griekse huisgenote. Ik stond op de foto met mijn hele jaarclub en alle partners en zij riep uit: 'You're the only one wearing make-up!' Zij maakte zich elke dag zorgvuldig op en kleedde zich minstens drie keer per dag om. :laugh:

Shelton
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik vind ze hilarisch, haha. Hoogstwaarschijnlijk is deze FB-page opgericht door een Surinamer (hey, represent! Tatta is een Surinaams woord). Toch grappig om te horen dat het anderen hun ogen op de één of andere manier opent :wink:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”