Soms lijkt het wel of ik op het verkeerde continent geboren ben, ik voel me erg aangetrokken tot veel zaken uit het 'Oosten'. Naast mijn studies die me veel geleerd hebben over de Westerse visie op gezondheid vind ik ook de Oosterse Geneeswijzen erg interessant. Ook yoga en Tai Chi hebben me veel gebracht, naast dat het goed is voor je lichaam en gezondheid brengt het me ook rust en een vredige stilte.
Het boeddhisme vind ik erg interessant en biedt veel wijsheid en ingangen tot zelfreflectie. Het taoïsme spreekt me aan vanwege haar eenvoud en wijsheid om in het leven te staan. Het gaat vaak uit van niet-handelen, meegaan op de stroom van het leven. Vanuit perfectionisme en controledwang merkte ik wel dat dingen vaak soepeler lopen als je meer meegaat met dat wat er gebeurt.
De fijnste Tai Chi lessen die ik gehad heb, waren Tai Chi Tao waarbij Tai Chi en het Taoïsme samenkomen. Hierbij worden de Tai Chi oefeningen minder technisch uitgevoerd, meer gericht op gezondheid en een natuurlijke stroom van wat je lichaam wil doen in de bewegingen. De lessen zijn ook heel vrolijk. Ik heb het plan om over een jaar of zo een opleiding te gaan doen tot docent Tai Chi Tao. Het lijkt me erg mooi om het zelf door te kunnen geven aan andere mensen, maar ook om me meer te verdiepen in de achtergronden uti de Oosterse Geneeswijzen die in Tai Chi geïntegreerd zijn en het bijbehorende Taoïsme. Tai Chi is van oorsprong een vechtkunst, erg interessant hoe bepaalde principes daarin gebruikt worden.
Ik heb een aantal mantra's die ik met periodes luister of meezing, zoals om mani padme hum en om nama shivaya. Als ik druk in mijn hoofd ben, zijn ze erg irritant, maar als ik me eraan over kan geven, geeft het me veel rust en focus in mezelf. Afrikaanse muziek heeft me altijd erg geïntrigeerd vanwege het 'oergevoel'. ik heb zelf ook jaren djembe gespeeld en werd daar altijd zeer blij van. Ook erg fijn om op te dansen. Afrikaanse kunst en kleding ook erg vrolijk en inspirerend. En sinds een jaar of drie ben ik nu bezig met Oriëntaalse dans. Een zeer sierlijke, vrouwelijke en sensuele dansvorm waar veel levenskracht vanuit gaat.
Zijn er onder jullie die (een deel van) deze fascinatie herkennen en delen?