Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Oosterse interesses

Soms lijkt het wel of ik op het verkeerde continent geboren ben, ik voel me erg aangetrokken tot veel zaken uit het 'Oosten'. Naast mijn studies die me veel geleerd hebben over de Westerse visie op gezondheid vind ik ook de Oosterse Geneeswijzen erg interessant. Ook yoga en Tai Chi hebben me veel gebracht, naast dat het goed is voor je lichaam en gezondheid brengt het me ook rust en een vredige stilte.

Het boeddhisme vind ik erg interessant en biedt veel wijsheid en ingangen tot zelfreflectie. Het taoïsme spreekt me aan vanwege haar eenvoud en wijsheid om in het leven te staan. Het gaat vaak uit van niet-handelen, meegaan op de stroom van het leven. Vanuit perfectionisme en controledwang merkte ik wel dat dingen vaak soepeler lopen als je meer meegaat met dat wat er gebeurt.

De fijnste Tai Chi lessen die ik gehad heb, waren Tai Chi Tao waarbij Tai Chi en het Taoïsme samenkomen. Hierbij worden de Tai Chi oefeningen minder technisch uitgevoerd, meer gericht op gezondheid en een natuurlijke stroom van wat je lichaam wil doen in de bewegingen. De lessen zijn ook heel vrolijk. Ik heb het plan om over een jaar of zo een opleiding te gaan doen tot docent Tai Chi Tao. Het lijkt me erg mooi om het zelf door te kunnen geven aan andere mensen, maar ook om me meer te verdiepen in de achtergronden uti de Oosterse Geneeswijzen die in Tai Chi geïntegreerd zijn en het bijbehorende Taoïsme. Tai Chi is van oorsprong een vechtkunst, erg interessant hoe bepaalde principes daarin gebruikt worden.

Ik heb een aantal mantra's die ik met periodes luister of meezing, zoals om mani padme hum en om nama shivaya. Als ik druk in mijn hoofd ben, zijn ze erg irritant, maar als ik me eraan over kan geven, geeft het me veel rust en focus in mezelf. Afrikaanse muziek heeft me altijd erg geïntrigeerd vanwege het 'oergevoel'. ik heb zelf ook jaren djembe gespeeld en werd daar altijd zeer blij van. Ook erg fijn om op te dansen. Afrikaanse kunst en kleding ook erg vrolijk en inspirerend. En sinds een jaar of drie ben ik nu bezig met Oriëntaalse dans. Een zeer sierlijke, vrouwelijke en sensuele dansvorm waar veel levenskracht vanuit gaat.

Zijn er onder jullie die (een deel van) deze fascinatie herkennen en delen?

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Oosterse interesses

De Oosterse keuken is mijn favoriete. (De Chinese, Japans, Thais, enz.).
Ik ben er nooit geweest, maar wat natuurplaatjes van enkele Aziatische landen zijn erg mooi, lijkt me leuk om eens naartoe te gaan.
En de strakke etiquette die Japanners hanteren vind ik niet mis. :-)
Look where you're going.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik herken dat wel Esther! De Oosterse visie op het leven is "oer". Ik weet niet precies hoe ik het woord "oer" hierin moet omschrijven. Misschien is "back to the basics" wel wat er het dichtst bij in de buurt komt. Bij jezelf blijven en van daaruit je leven leven in plaats van je constant moeten aanpassen aan wat het (maatschappelijke) leven jou te bieden heeft. Hmmmm, klinkt misschien een beetje vaag of zweverig, maar zo voelt het werkelijk niet voor mij. Mijn vader heeft na WOII in Indonesië gezeten en van hem heb ik die fascinatie overgenomen, denk ik.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ah ja, de Oosterse keuken, die hebben we natuurlijk ook nog, Terence :D.

Ik herken het, Marlou, het oergevoel, dat heb ik vooral ook bij Afrikaanse muziek, de djembe.
Van mij mag overigens de 'zweef-angst' verdwijnen (ik lees dat vaker op dit forum)... bij jezelf blijven is niets zweverigs aan, maar voor iedereen belangrijk.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Esther schreef:Van mij mag overigens de 'zweef-angst' verdwijnen (ik lees dat vaker op dit forum)... bij jezelf blijven is niets zweverigs aan, maar voor iedereen belangrijk.
Dat bedoel ik ook maar te zeggen. Ik denk, dat veel mensen dit "eng" vinden, dat bij jezelf blijven.
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Nou, het is off-topic maar ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Ik heb zeker geen zweefangst voor mezelf, maar ik heb wel meer dan één persoon uit mijn vrienden- en kennissenkring zichzelf zien verliezen in diverse soorten zweverijen. Dat is niet leuk en niet gezond.
Look where you're going.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Natuurlijk kun je daar te ver in gaan. Ik heb hier echter wel heel normale (gevoelige) opmerkingen gelezen, waarna iemand meteen verontschuldigde niet zweverig te willen doen. Vandaar mijn opmerking over zweefangst.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb ook wel "iets" met het verre oosten....

Heb jarenlang kyokushinkai karate gedaan en via die sport steeds meer in de ban van Japan gekomen. Karate is veel meer dan alleen maar schoppen en slaan, de kata's en de vorm van meditatie die min of meer daarmee samenhangt boeien me nog steeds. Boedisme en Taoisme net zo. Ik lees er veel over, en gebruik bepaalde elementen uit mijn vroegere trainingen nog steeds bijna iedere dag.
LEEF!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leuk, Aletta! Als ik een betere gezondheid had, had ik ook graag karate of een andere Oosterse vechtsport gedaan. Zeer interessant hoe ze met die principes zoveel krachtiger weten te staan. Op welke manier gebruik je elementen van je training nog steeds in je dagelijks leven?

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn interesse voor oosterse zaken verschilt nogal door de jaren heen merk ik als ik zo op de jaren terug kijk. Grappig om te merken dat ik best wel één en ander in die richting heb, naast alleen yoga, meditatie en mantra's. Als tiener heb ik bv. fanatiek gesport: nunchaku-do & tae-kwondo. Met een vriendinnetje was ik vaak aan het kokkerellen en we maakten vooral oosterse gerechten toen. In mijn studietijd ben ik yogalessen gaan volgen. Later kwam daar meditatie bij en weer later de intersse voor mantra's. In de tussentijd heb ik één en ander gelezen m.b.t. Oosterse religies en spiritualiteit, zoals over de tao, het hindoeïsme, de sikh, de veda's en over Tibet, India en China. En nog weer later kwam ook de interesse op waar het gaat om ayurvedisch koken. Niet zozeer dat ik me er echt veel mee bezighoudt, maar wel dat het zo nu en dan weer even opvlamt. Yoga, de 5 Tibetanen en meditatie zijn eigenlijk de voornaamste die op dit moment met grote regelmaat door mij beoefent worden. En naar wens met een heerlijk kabbelend mantra-CD'tje op de achtergrond (ook fijn tijdens het tikken achter de pc overigens - bv. 'Om Deeksha').
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

een nieuwsgierige interesse maar te weinig tijd om in te verdiepen.
zo heb ik lang gezocht naar een organisatie die tai-chi geeft maar zeer duur en niet bij de deur.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Esther schreef:Leuk, Aletta! Als ik een betere gezondheid had, had ik ook graag karate of een andere Oosterse vechtsport gedaan. Zeer interessant hoe ze met die principes zoveel krachtiger weten te staan. Op welke manier gebruik je elementen van je training nog steeds in je dagelijks leven?
Vooral de ademhalingsoefeningen en het naar beneden brengen van de hartslag. En daarbij het meditatie gedeelte, (tja het hangt natuurlijk al erg samen). Karate deed ik van ongeveer mijn 12e tot mijn 23e (toen werd ik ziek) en daarna nog van mijn 25-28e maar dan op een lekker laag nivo. Helaas was het daarna gewoon niet meer mogelijk om te blijven doen. Vorige week was ik weer even in een dojo en dan kriebelt het weer enorm hoor, maar dat hoofdstuk is wel echt gesloten nu.

Overigens ben ik dus ook gek op K1 fights enzo. De meeste vechters zijn Kyokushinkai's en dat zie ik aan de techniek die ze gebruiken. Geweldig om te zien en ik zit daar erg van te genieten.
LEEF!

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hi Esther,

Hier nog zo een, in zekere zin.
Ik begon ooit bij boeddhisme, maar heb dat verder versimpelt naar een interesse in pure non-dualiteit, wat eigenlijk even sterk in het westen als in het oosten beoefend wordt zo lijkt het (door bijna niemand dus). Oosterse filosofie in het algemeen is gewoon erg interessant. Geweldig om te zien hoe geestelijk ontwikkeld deze mensen al zo lang geleden waren. Ze snapten dingen waaraan de westerse filosofen van de afgelopen paar honderd jaar niet kunnen tippen. Die maken zich nog druk om wat de mens drijft, het ego, het nut van het leven, etc. Allemaal, in vergelijking met oosterse filosofie, heel oppervlakkig.

Verder is de Aziatische keuken natuurlijk geweldig! Zowel letterlijk als figuurlijk, want oosters design kan ik ook erg waarderen :biggrin:
Here's some advice: never hurts to be nice.

Crovatto
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi, allemaal, ik heb boeddhisme leren kennen als het hoogste onderricht op aarde. Dat was de belofte en ik denk dat het waar is. Waar ik nu benieuwd naar ben..zijn er hier misschien mensen die het Tib dodenboek lazen? Of Mahamudra?
Of anderszins echt tot de allerdiepste kern zijn doorgedrongen?
Taoisme is het voor mij niet omdat ik houd van de krachtdadigheid die boeddhisme me leert. Handelen voor resultaten dat spreekt mij erg aan.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leuk dat jullie je daar zo in verdiepen!

Crovatto, ik heb in het verleden geschreven op het forum van Reiki Lotus. Daar werd veel de Dharma gelezen, wat als nog meer zuivere bron van Boeddhisme werd gezien. De sfeer en bepaalde discussies waren alleen op een gegeven moment dermate dat ik er vertrokken ben. Ik heb net even gekeken en zag dat het forum momenteel offline is, omdat ze aan een nieuw forum bouwen. Misschien als het terug is dat het forum jou toch iets kan bieden in je zoektocht. Wie weet is de sfeer na al die jaren ook verbeterd :).

RRGJL, voor jou ook een forumtip :). Op waarheidsvinding.nl zijn meerdere mensen die zich verdiept hebben in advaita. Het forum kan ook een nogal aparte sfeer hebben (zijn er forums waar dat niet zo is?? ;)) en het kent meerdere zelfverklaarde gerealiseerden, maar dat is op zijn tijd ook wel grappig. Misschien dat je er voor jezelf toch iets uit kan halen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:...Op waarheidsvinding.nl...
Even gekeken op die site Esther, maar volgens mij klopt je linkje niet. Of het moet zijn http://www.waarheidsvinding.com/? Lijkt mij echter niet waarschijnlijk dat dit is wat jij bedoelt...

(Waarheidsvinding... intrigerende term... wat is waarheid...?!? :|)
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ah, je hebt gelijk, de s moet er tussenuit. Waarheidvinding.nl

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TB schreef:zo heb ik lang gezocht naar een organisatie die tai-chi geeft maar zeer duur en niet bij de deur.
Oh ja, heb ook ooit nog eens een blauwe maandag tai chi tuan gedaan. En een proefles Chi Qong. Idd. dure bezigheid (althans, die aanbieder wel). Voor de liefhebbers, hier is een gratis e-book (pdf) te vinden over tai chi.

Uit de bieb heb ik nog eens een keer een boek meegenomen over Kum Nye. Ook reuze interessant.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb eens even gekeken Esther maar het ziet eruit als een behoorlijke berg gezever :rofl3: Ik kijk nog liever een Tell Sell marathon.
Niets persoonlijk tegen jou hoor. Hopelijk vat je het ook niet zo op. Ik vind het leuk dat je iets aan me suggereert waar ik wellicht wat aan heb. Maar jeetje, het heeft echt heel weinig inhoud daar. Niets anders dan 'wie kan er nog verwarrender, vager, minimalistischer, en met een betere woordspeling reageren' zonder enige echte boodschap.
Ik ben wel op zoek naar een forum met een dergelijk onderwerp dat een beetje draait... maar heb nog niet echt iets gevonden dat bevalt. Mag ook Engelstalig zijn overigens.
Here's some advice: never hurts to be nice.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb even zitten rondzoeken naar advaita en kwam o.a. op Endless-Satsang (incl. gratis e-books en artikelen) & Vedanta Advaita (uitgebreide uitleg) uit. Daar ga ik nog eens verder snuffelen komende tijd. :)

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”