Hoi allemaal,
Ik ben enorm gevoelig en laat gebeurtenissen veel te zwaar wegen. Ook heb ik de neiging mezelf van alles de schuld te geven. Gevoeligheid is blijkbaar een kenmerk van hoogbegaafdheid. Ik wil gebeurtenissen makkelijker naast me neer kunnen leggen, maar het lukt me niet. Een paar voorbeelden:
Toen ik 4 jaar was, werd ik getraumatiseerd in een kringgesprek. De ouders van een klasgenootje gingen scheiden. Ik was (als enige?) de hele dag compleet overstuur en ontroostbaar. De juffrouw en belde die avond mijn ouders op met het bericht dat ze er met me over moesten praten.
Toen ik 6/7 was, plukte ik een appel. Ik wist niet dat de appelboom van mijn oude overbuurman was. De man zag dat ik zijn appel plukte, rende naar me toe, greep me bij mijn arm, schreeuwde minutenlang in mijn gezicht. Hij duwde me naar achteren en wees naar de appel. 'PAK HET OP EN GEEF HET AAN ME.' Dit deed ik toen maar. Hij gaf me een duw, riep dat ik op moest rotten en nooit meer terug mocht komen, en ik lag zeker drie jaar huilend wakker. Achteraf gezien is de man niet helemaal goed en stond de boom buiten zijn tuin (mijn overbuurman woonde tegenover ons, maar ertussenin was een veldje, omringd door bomen, waaronder De Appelboom).
Toen ik 15/16 was, liep ik stage in een verpleeghuis voor mensen die dement waren, spierziekte hadden of hersenschade na een ongeluk/hersenbloeding hadden opgelopen. Mijn enige taak was de bewoners op te halen, naar een activiteit te brengen en weer terug te brengen samen met de vaste verpleging. Bij het heen-en-weerbrengen, kwam ik uiteraard in de kamers van de bewoners. Er hingen kaartjes aan de muur met hartverscheurende teksten, zoals: 'Lieve mam, ik mis je ontzettend. Ik vind het zo jammer dat je niet meer kunt praten en niet meer weet wie ik ben. Ik hou nog steeds van je. Veel liefs, je dochter.' De eerste dat ik terugkwam van stage, en mijn moeder me 'hoe was het?' vroeg, barstte ik onmiddellijk in tranen uit en kon een uur geen woord uitbrengen.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de ontelbare dingen die nu door mijn hoofd rondspoken. Ik heb vooral ontzettend veel moeite met mensen die zonder problemen een enorm gemene opmerking maken die mensen heel erg raakt, en zonder enige moeite weer vrolijk doorgaan met hun dag. Dit zijn enorm veel mensen. Doordat ik verbaal erg sterk ben (en dus zelfverzekerd overkom?), kan ik per ongeluk dingen zeggen die mensen als 'fel' zien, waarna sommigen het nodig vinden me persoonlijk aan te vallen. Het duurt maanden, soms zelfs jaren, voordat ik hier overheen ben, terwijl ik duidelijk kan zien dat zij er na een minuut al niet meer mee zitten en vrolijk verder gaan. Ik zal nooit iemand expres beledigen of verdrietig maken met rake opmerkingen. Anderen hebben hier zoveel minder moeite mee.
Ook kan ik heel erg schrikken en overstuur raken van de stomste dingen. Laatst bracht mijn vriend me achterop zijn fiets terug, en knapte ineens de band met een ENORM kabaal. Ik schrok zo, dat ik meteen overstuur raakte en een aantal minuten even niets kon zeggen om het te verwerken.
Klinkt dit bekend? Of in ieder geval een klein beetje bekend? Volgens mij ben ik wel heel extreem gevoelig vergeleken met anderen. Zijn er mensen die me tips kunnen geven?