Grappig, dit is echt een actueel onderwerp bij mij. Vanwege dreigend vastlopen in mijn werk heb ik nu gesprekken bij een soort coach, en die begon hier (natuurlijk) ook over. Wat te doen om de energie weer wat terug te krijgen? Een regelmatig ritme aanbrengen, goede slaaphygiene, jajaja, ik weet er alles van. Kan aan anderen precies uitleggen hoe dat moet en waarom dat belangrijk is.
Zelf heb ik de grootste moeite om er enige regelmaat in aan te brengen. Hoe langer ik opblijf des te fitter word ik, en dan kan ik makkelijk opblijven tot 3 of 4 uur 's nachts. Dit doe ik zelden meer, omdat ik er wel elke dag vroeg uit moet (behalve zondag), dus probeer ik dit 'fitheid' ook voor te zijn door juist vroeg naar bed te gaan. Gisteravond lag ik om 22 uur in bed, met moeite kon ik nog 10 minuten lezen en toen vielen mijn ogen dicht. Werd vanmorgen om 6.15 uitgerust en vrolijk wakker..zo kan het ook.
Wat ik al wel heb gedaan: stapels boeken gehaald uit de bieb, zodat ik 's avonds zin heb om naar bed te gaan en te lezen. Als ik niet zo slaperig ben, lees ik soms wel een uur, en dan is het nog een mooie tijd om te gaan slapen. Bovendien leidt het prima af van de muizenissen die me dreigen te bespringen als ik mijn ogen dicht doe.
Wat ook helpt: ik heb nieuwe buren, een jong stel (twintigers) die nog vroeger dan ik de deur uitgaan smorgens en s avonds stipt om 21.45 de stekker er uit trekken. Letterlijk, en ik weet niet waaruit, maar dat geluid is in mijn woonkamer erg duidelijk te horen. Kennelijk gaan ze dan naar bed (en misschien wel elke avond urenlang de liefde bedrijven, dat hoor ik verder niet), maar dat geluid van die stekker wordt echt een trigger voor me. Gisteravond stond ik direct op, ja ik ga ook naar bed. Heb altijd bewondering voor de structuur van anderen, dus ik leun er ook een beetje op