Mijn psych corrigeerde mij van de week toen ik iets zei over ´door hoogbegaafdheid een gevoel van sociale vervreemding te hebben gehad', door te zeggen dat dat voor 'extreem hoogbegaafden nog veel lastiger is'. Ik viel zowat van mijn stoel, want 1. we spreken nooit over mijn HB-zijn (hij heeft het zelf ook niet geconstateerd) 2. hoezo zou ik extreem hoogbegaafd zijn (en okee, ik had ook een 3 en een 4 en een 5 etc

Ik heb dat idee van extreem hoogbegaafd vervolgens nagevraagd bij twee Hb-expert vrienden. Die vonden het evident dat ik extreem HB zou zijn. En vonden het een wezenlijk onderdeel van waarom ik zo vastloop. En ik, ik heb het niet door en snap er werkelijk niks van (maar ja, dat heb ik altijd als het om mijzelf gaat

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op het internet nog weinig relevants kan vinden over extreem HB. Engelstalig gaat het vaak over prodigy children. Dat helpt niet mee in mijn begripvorming. Nederlandstalige sites zijn (deels) wat nuchterder, maar brengen ook relatief weinig informatie.
Dus, wie heeft zin om mij 'even' uit te leggen wat het wezenlijke verschil is? (en ja, dat IQ=130 en IQ=160 net zo zeer 30 punten van elkaar verschillen als IQ=100 en IQ=130 snap ik. Maar daar een consequentie uit trekken voor mijzelf.... )
Wie is zelf extreem HB, en kan vertellen wat hij/zij daarin ervaart?
Of wie weet een goede informatieve site waar ik verder in kan struinen?
Toch ironisch dat de uitspraak 'je bent extreem hoogbegaafd' mij zo dom kan laten voelen

![emotion [:))]](./images/smilies/haha.gif)

![emotion [:))]](./images/smilies/haha.gif)