Ruimtevaarder
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Intelligentie door anderen niet gezien

Hi lezers,
Ik weet nu een aantal jaren dat ik hb ben, en na een verwarrende periode waarin ik mezelf opnieuw moest leren kennen en waarderen, is het nu goed (meestal).

Ik ben dus hb, heb veel ideeen (ben al veel succesvolle innovatieve projecten gestart), denk snel, ben eindeloos nieuwsgierig en pik gemakkelijk signalen op. Het gekke is dat anderen in mijn omgeving mij zo niet zien. Op mijn werk typeren collega’s mij eerder als gezellig, sociaal, zelfstandig en met mensenkennis, af en toe wat fel. Het hele aspect van intelligentie of creativeit/innovativiteit komt helemaal niet in beeld als ze mij typeren.

Dat vind ik dus zo gek! Heb ik nou een grote blinde vlek, doe ik te weinig pr voor mezelf?
Iemand herkenning?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Intelligentie door anderen niet gezien

Even een andere vraag. Waarom is het belangrijk voor je om gezien te worden? Mis je aansluiting, mis je uitdaging in het werk of voel je je ondergewaardeerd? Ze zien toch zeker wel een deel van je, schrijf je. En misschien is je functie er gewoon niet naar om die andere eigenschappen te tonen.

Bij mij op het werk word ik gezien als senior, zelfstandig, innovatief en kritisch. Maar op het werk ben ik zeker niet sociaal of gezellig. Terwijl ik onder vrienden wel sociaal en gemakkelijk toegankelijk ben. Die rol past me op het werk alleen niet zo. En dat vind ik prima.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mensen willen meestal nou eenmaal zien wat in het hokje van hun wereldbeeld past, het zelfs vaak lastig om hier buiten te kijken (betreffende alle betrokken partijen). Als je hoger begaafd bent is het makkelijker om buiten je eigen hokje te kijken. Dit betekend niet automatisch dat in de praktijk toegepast word. Wellicht dat de ander minder innovatief en creatief is ingesteld. Wat voor de een als een flits voorbij vliegt is voor de ander een stilstaand beeld.
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

Ruimtevaarder
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Sawi schreef:
za 21 apr 2018, 11:53
Even een andere vraag. Waarom is het belangrijk voor je om gezien te worden? Mis je aansluiting, mis je uitdaging in het werk of voel je je ondergewaardeerd? Ze zien toch zeker wel een deel van je, schrijf je. En misschien is je functie er gewoon niet naar om die andere eigenschappen te tonen.

Bij mij op het werk word ik gezien als senior, zelfstandig, innovatief en kritisch. Maar op het werk ben ik zeker niet sociaal of gezellig. Terwijl ik onder vrienden wel sociaal en gemakkelijk toegankelijk ben. Die rol past me op het werk alleen niet zo. En dat vind ik prima.
Dank voor je reactie, Sawi. Natuurlijk is het belangrijk voor me om gezien te worden. Dat geldt voor iedereen. Die vraag vind ik daarom niet zo relevant.
Op mijn werk bedenk en start ik regelmatig nieuwe innovatieve projecten, klein en groot. En toch ‘kleven’ die niet aan mij, maar worden ze een soort van ‘van iedereen’. Dat ik aan de basis stond wordt vergeten.
Ik begrijp niet hoe dat kan.

Ruimtevaarder
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

MrMeozorz schreef:
za 21 apr 2018, 12:02
Mensen willen meestal nou eenmaal zien wat in het hokje van hun wereldbeeld past, het zelfs vaak lastig om hier buiten te kijken (betreffende alle betrokken partijen). Als je hoger begaafd bent is het makkelijker om buiten je eigen hokje te kijken. Dit betekend niet automatisch dat in de praktijk toegepast word. Wellicht dat de ander minder innovatief en creatief is ingesteld. Wat voor de een als een flits voorbij vliegt is voor de ander een stilstaand beeld.
Interessante laatste zin, maar voordat ik mijn eigen interpretatie eraan geef, wat bedoel jij ermee?

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ruimtevaarder schreef:
za 21 apr 2018, 14:10
Interessante laatste zin, maar voordat ik mijn eigen interpretatie eraan geef, wat bedoel jij ermee?
Jij ziet de verbanden en mogelijkheden van jouw creatieve ideeën, een netwerk van mogelijkheden. De ander die deze mogelijkheden en verbanden niet ziet heeft alleen een enkelvoudige interpretatie, de eigen interpretatie van het concept op zichzelf. Als dit idee voor hun inzicht nergens aan verbonden kan worden, flitst dit aan hun voorbij. Vooral ook, omdat ideeën nieuwe ideeën kunnen inspireren.

Een kleurrijke metafoor: waar jij bijvoorbeeld allerlei kleuren in het spectrum waarneemt en dit tot een beeld vormt (welke een verhaal kunnen vormen waar beelden lineair of orthogonaal in relatie tot elkaar staan), is dit voor de ander (in dit voorbeeld) een grijze waas, omdat de kleuren niet concreet in contrast tot elkaar staan. Dus in dit geval kan idee x net zo waardevol voordoen als idee y, terwijl idee x bijvoorbeeld veel efficiënter is of dat men stap z kan overslaan of niet hoeft terug te vallen op idee w, et cetera.

Uit persoonlijke ervaring op de werkvloer blijkt dat men graag idee z uitvoert maar nog niet eens aan plan w toekomt, omdat o.a. nieuwe ideeën niet echt worden gewaardeerd. Het vormen en uitvoeren van ideeën heb ik in een lineair verhaal gevormd, omdat ik het zo beter kan overbrengen en volgens mij veel organisaties in het algemeen ook lineair werken. Hopelijk heb je nu een beter beeld met wat ik precies bedoelde. Uiteraard ben ik nu benieuwd wat jouw interpretatie is.

Groetjes,
MrMeozorz
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik snap wel dat je graag erkenning wilt, zowel om je ego te voeden en omdat je rechtvaardigheidsgevoel ('ere wie ere toekomt') dat verlangt. Maar de wereld is niet eerlijk of rechtvaardig wat dat betreft. Een bekend voorbeeld zijn de Winklevoss tweeling die een rechtzaak aanspanden versus Facebook's Mark Zuckerberg en werden afgekocht met 11 miljoen dollar door die laatste. De gebroeders waren degenen die het 'smoelenboek' concept hebben bedacht en Zuckerberg is ermee aan de haal gegaan. De schikking die Zuckerberg met hen moest treffen was tevens het bewijs van hun gelijk maar ze hebben toch aan het kortste eind getroffen uiteindelijk, de afkoopsom was slechts zakgeld voor Zuckerberg.

Dit topic is sterk gerelateerd aan je onderwerp.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoogbegaafdheid is vaak overgewaardeerd door meer-begaafden en vaak ondergewaardeerd door normaal-begaafden. Dit lijkt mij in ieder geval een groot deel van een eventuele discrepantie te kunnen verklaren.

Mooie intelligente ideeen zijn leuk maar ook wel vaak dromerig, uiteindelijk zijn het gerealiseerde prestaties (en de aantoonbare invloed die men daarin heeft gehad) waarmee je een stuk verder komt.

Met intelligentie kom je voornamelijk pas echt goed voor de dag als je het ook (zichtbaar) goed weet toe te passen.

Meer-begaafden overwaarderen hb dan vaak omdat ze het als een belangrijke eigenschap zien terwijl ze het echter niet goed weten toe te passen. Normaal-begaafden onderwaarderen hb dan vaak omdat ze vaak niet (in)zien dat het een goede bijdrage levert (kan leveren).

• Je eerste vraag kan niet goed worden beoordeeld. Een blinde vlek, te weinig pr? Dat kunnen mensen hier niet opmaken uit je vraag. De omschrijving "heb veel ideeen, denk snel, ben eindeloos nieuwsgierig en pik gemakkelijk signalen op" dat is zo ontzettend algemeen.
  • Je tweede vraag over herkenning zal wel kunnen worden ingevuld. Er zullen enorm veel mensen zijn die intelligent zijn, zich zodanig voelen, echter door de buiten wereld niet zo als intelligent worden herkend (En nog meer wanneer het niet alleen draait om mensen die niet worden herkend als intelligent maar ook om mensen die denken dat ze niet als intelligent worden herkend. Daarentegen is er ook een groep die niet als intelligent wordt gezien maar wel denkt als intelligent te worden gezien, dus het aantal mensen dat denkt niet als intelligent te worden gezien zou toch nog wel eens kleiner kunnen zijn dan het aantal mensen dat niet als intelligent wordt gezien)

Ik ben zelf echter niet iemand die zo onopvallend 'slim/intelligent' is. Enerzijds zijn mijn prestaties welliswaar onder de maat (de maat die ik voor mezelf zet, maar op zijn minst is het niet overweldigend) , maar mijn ideeen die ik naar buiten breng zijn altijd... 'ingewikkeld'. Ik ben dan ook meer het type verstrooide professor (of beter wetenschapper want prof ben ik niet). Met wiskundig inzicht kun je altijd wel een beetje imponeren (en ik probeer het hier in het derde puntje). Dat hoeft eigenlijk nog niet eens intelligent te betekenen maar het wordt wel vaak zo ervaren. Soms, andere keren is het meer verstrooid, dromer, filosoof, onrealistisch, of wat dan ook.

Misschien is zoiets dergelijks ook bij jou het geval, ik doe dan nog 'iets technisch' en 'wetenschappelijk', en betrek die denkwijze ook vaak op de leefomgeving, wat vaak wel als intelligent wordt gekwalificeerd. Echter als je meer in een alfa/gamma-beroep zit dan raken intelligente constructies en originele/vlotte/complexe denkwijzen nog meer op de achtergrond. Zeker ook omdat in die gebieden iedereen met een simpele denkwijze zichzelf evengoed voor de dag kan laten komen (door compensatie met behulp van andere eigenschappen, bijvoorbeeld ijverigheid of sluwheid) en intelligentie/slimheid veel minder opvalt in de prestaties.
  • Als je wilt kun je hier wat Bayesiaanse logica aan toevoegen. In het bijzonder de regel/wet van Bayes: dat zal dan kunnen betekenen dat in verschillende vakgebieden een bepaalde prestatie die typisch is voor een intelligent persoon niet hetzelfde geeft voor 'de (voorwaardelijke) waarschijnlijkheid dat een persoon die bepaalde 'intelligente' prestaties levert ook een persoon is die intelligent is'. Hoe onderscheidend is intelligentie in jouw omgeving?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Ik leg het vaak uit middels een analogie
Om het voorbeeld van kleur aan te halen. Stel dat iedereen alleen de kleur rood kan zien. Lichtrood, donkerrood, wit en zwart. Eigenlijk zie je dan dus alleen grijstinten in het rode gebied. Stel nu eens dat jij rood groen en blauw kunt zien. Jij ziet dus in kleur, en de rest ziet één of andere grijstint. Zij die grijstinten zien, kunnen zich niet voorstellen wat "kleur" nu eigenlijk is. Zij hebben er geen woord voor, en noemen het van alles, behalve "kleur". Zij hebben gewoon geen notie van kleur. Voor jouw, als kleur-ziende, bestaat het wel echt. Als jij je eenmaal realiseert dat jij veel meer ziet dan anderen (kleur, in dit geval), dan pas kun jij het benoemen: "Kleur"! En dan kun je ook soort-gelijken gaan zoeken en herkennen die ook "Kleur" zien.
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Waarom het niet in beeld komt? Ik denk gewoon omdat mensen het simpelweg niet zien. Jij ziet dat in jezelf, die creativiteit, omdat je het bezit. Wanneer iemand die psychische bekwaamheid niet kent, kan hij of zij het ook niet herkennen.
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

timjanhenk
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ze denken bij mij, hij doet overal lacherig over, relativeert alles, dus hij zal wel niet slim zijn

Want alleen serieuze mensen zijn slim. Dit maakt dat mensen mij onderschatten

Hij was nooit op school, maakte overal een grap van, hij bespot ons de hele tijd

hoe haalde hij dan zijn diploma, zonder inspanning ?

Soms ben ik wel serieus en dan zeggen mensen, je hebt er meer verstand van, dan ik dacht

Dit klinkt extreem pathetisch en narcistisch, maar ik vind echt dat mensen mij een beetje onderschat hebben

Nee, ik ben niet Einstein. Maar ja, er zit meer in mij, dan al die strenge, starre lieden denken.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Je hoeft geen Einstein te zijn om te doen wat je leuk vind!
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het vreemde bij mij is het tegenovergestelde:als ik begin over mijn pas ontdekte HB,is niemand verbaasd!
Degene die nog steeds verbaasd is ben ikzelf...als ik dan vertel dat ik zo relaxed ben omdat ik totaal geen moeite hoef te doen vragen ze zich af hoe ik ben als ik op mijn eigen snelheid te werk ga..
Na mezelf even druk te maken gaf ik een demonstratie...volledig flabbergasted mijn coll. achterlatend
Ze vinden me relaxed toch werkbaarder..
Moraal van het verhaal:laat af en toe je spierballen zien!Voelt best goed...

HindrikH
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

GerardVenema schreef:
ma 15 okt 2018, 22:52
Het vreemde bij mij is het tegenovergestelde:als ik begin over mijn pas ontdekte HB,is niemand verbaasd!
Degene die nog steeds verbaasd is ben ikzelf...als ik dan vertel dat ik zo relaxed ben omdat ik totaal geen moeite hoef te doen vragen ze zich af hoe ik ben als ik op mijn eigen snelheid te werk ga..
Na mezelf even druk te maken gaf ik een demonstratie...volledig flabbergasted mijn coll. achterlatendAfbeelding
Ze vinden me relaxed toch werkbaarder..
Moraal van het verhaal:laat af en toe je spierballen zien!Voelt best goed...
Ik kan mij bij elke zin aansluiten, ook mijn ervaring. Het blijft verwonderlijk, ook al is het bewijs er bijna dagelijks.
Mooi verwoord, Gerard!
To those who understand, I extend my hand
To the doubtful I demand: take me As I Am

Terug naar “HB in het dagelijks leven”