Ruimtevaarder schreef: ↑za 21 apr 2018, 14:10
Interessante laatste zin, maar voordat ik mijn eigen interpretatie eraan geef, wat bedoel jij ermee?
Jij ziet de verbanden en mogelijkheden van jouw creatieve ideeën, een netwerk van mogelijkheden. De ander die deze mogelijkheden en verbanden niet ziet heeft alleen een enkelvoudige interpretatie, de eigen interpretatie van het concept op zichzelf. Als dit idee voor hun inzicht nergens aan verbonden kan worden, flitst dit aan hun voorbij. Vooral ook, omdat ideeën nieuwe ideeën kunnen inspireren.
Een kleurrijke metafoor: waar jij bijvoorbeeld allerlei kleuren in het spectrum waarneemt en dit tot een beeld vormt (welke een verhaal kunnen vormen waar beelden lineair of orthogonaal in relatie tot elkaar staan), is dit voor de ander (in dit voorbeeld) een grijze waas, omdat de kleuren niet concreet in contrast tot elkaar staan. Dus in dit geval kan idee x net zo waardevol voordoen als idee y, terwijl idee x bijvoorbeeld veel efficiënter is of dat men stap z kan overslaan of niet hoeft terug te vallen op idee w, et cetera.
Uit persoonlijke ervaring op de werkvloer blijkt dat men graag idee z uitvoert maar nog niet eens aan plan w toekomt, omdat o.a. nieuwe ideeën niet echt worden gewaardeerd. Het vormen en uitvoeren van ideeën heb ik in een lineair verhaal gevormd, omdat ik het zo beter kan overbrengen en volgens mij veel organisaties in het algemeen ook lineair werken. Hopelijk heb je nu een beter beeld met wat ik precies bedoelde. Uiteraard ben ik nu benieuwd wat jouw interpretatie is.
Groetjes,
MrMeozorz