Rick
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Gewoon iets simpels als vakantie

Hoi, ik ben heel erg benieuwd hoe HBers (die ook hooggevoelig zijn) op vakantie gaan. Nu ik 5 jaar geleden ben begonnen met zelfonderzoek na een burnout heb ik sowieso veel last van vermoeidheid, ben daardoor sneller overprikkeld en heb meer rust momenten nodig, maar een hutje op de hei is ook weer zo eenzaam... Een vakantie met niet te veel prikkels, savonds rustig, mooie natuur, strand, temperatuur van rond de 25 graden, wellicht andere hoog begaafden voor gelijkwaardige gesprekken en wat sport activiteiten op zijn tijd (Kitesurfen, volleybal, voetbal) lijkt me een leuk idee maar nog even een puzzel om dat bij elkaar te krijgen..

Ik ben al naar resort hotels geweest, maar veel herrie van de kamers om je heen en totale gekte bij de all inclusive diners. Ik heb daarna een camper gekocht, maar op de meeste campings was het voor mij toch ook te druk, veel te weinig ruimte en houden de gemiddelde mensen (niet lullig bedoelt) totaal geen rekening met elkaar. Op een kleinere camping met de gemiddelde leeftijd van 75 is dan ook weer niet wat ik zoek (haha). Een surf vakantie in een huis met leeftijdsgenoten van rond de 30 was wel meer gelijkgestemd en fijne energie, maar weer het andere uitersten en zie nu in dat door de hb ik wel met iedereen gesprekken kan voeren, maar de echte verbinding heb ik niet kunnen vinden omdat ik op een andere golflengte zit.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met vakantie!
Het leven is niet moeilijk, de mens maakt het moeilijk..

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Gewoon iets simpels als vakantie

Ik ga meestal met de kinderen naar de Ardennen.
We hebben dan een eigen vrijstaand huisje.
De kinderen kunnen alerlij actieviteiten doen terwijl ik ergens in een dorpje ben of op een terrasje.
We gaan maar een week dus dat is te overzien.

"Wise men learn by other men's mistakes, fools by their own"

It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

GerardVenema
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nu 4 jaren achtereen met tent /vouwwagen..1e 2 jaar in NL,dus motor(lees:ontsnappingsmiddel) mee.2 kuikens van 10 en 8 nu dus best druk..
Nu 2 jaar in buitenland,dat is voor mij iets minder,maar gaat goed(weet sinds vorig jaar dat ik HB ben en ook HSP) .
Geniet vooral van de stille nachten en ochtenden.Woon nu op loopafstand van brandweerkazerne en dicht bij ziekenhuis enne Schiphol dus...

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sinds ik in de bossen en rondom de velden woon heb ik geen behoefte meer aan vakantie. Dat leert mij dat je woongebied bepalender is om te relaxen dan ik dacht.
don't hide what you have !

Rick
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Een vrijstaand vakantie huis/huisje huren is inderdaad een goede optie. Dan heb je in ieder geval al meer je eigen ruimte en rust mogelijkheden. Ja in nederland wonen heeft zo zijn voordelen en nadelen natuurlijk. Persoonlijk zou ik graag dichtbij of in een gebied wonen met ongerepte natuur wat me altijd heel erg goed doet. Echter vind ik Nederland wel weer voorop lopen voor wat betreft bewustwording, coaches en therapeuten (mits je natuurlijk gelijk de juist treft :rolleyes:

Wat ik me laatst besefte is dat ik me altijd veel fijner voel als ik in een land ben waar ik überhaupt de taal niet spreek. Ik voel me dan veel meer mezelf dan in Nederland. Hier in Nederland heb ik het gevoel dat mensen me niet begrijpen terwijl we wel dezelfde taal spreken. In het buitenland spreek je letterlijk verschillende talen en kan ik beter mijn gevoel volgen en klopt dat met wat ik denk.
Het leven is niet moeilijk, de mens maakt het moeilijk..

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rick schreef:
vr 22 mar 2019, 18:20
Een vrijstaand vakantie huis/huisje huren is inderdaad een goede optie. Dan heb je in ieder geval al meer je eigen ruimte en rust mogelijkheden. Ja in nederland wonen heeft zo zijn voordelen en nadelen natuurlijk. Persoonlijk zou ik graag dichtbij of in een gebied wonen met ongerepte natuur wat me altijd heel erg goed doet. Echter vind ik Nederland wel weer voorop lopen voor wat betreft bewustwording, coaches en therapeuten (mits je natuurlijk gelijk de juist treft :rolleyes:

Wat ik me laatst besefte is dat ik me altijd veel fijner voel als ik in een land ben waar ik überhaupt de taal niet spreek. Ik voel me dan veel meer mezelf dan in Nederland. Hier in Nederland heb ik het gevoel dat mensen me niet begrijpen terwijl we wel dezelfde taal spreken. In het buitenland spreek je letterlijk verschillende talen en kan ik beter mijn gevoel volgen en klopt dat met wat ik denk.
Velkommen til Danmark og Norge...

jannemar
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Voor het eerst sinds minstens 12 jaar ga ik, deze keer met een vriendin, met vakantie naar het buitenland.
In een vrijstaand huis met voldoende ruimte om zo nu en dan op mezelf te zijn omdat ik dat nodig heb.
Al die jaren ging ik alleen of niet met vakantie en dat was ook goed.
Ben benieuwd hoe het bevalt om twee weken zoveel tijd door te brengen met iemand die niet HB is en die ik soms maar 3x per jaar spreek.
Elkaar vrij laten, ervaringen kunnen delen, lekker eten, veel lezen, strandwandelingen, pootje baden of dieper, cider of Calvados, vis, mmmmm, moet goed komen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoe langer ik hier in vrijheid en ruimte woon en leef hoe nadrukkelijker ik moet wennen aan anderen om mij heen. Op zich is die behoefte om te delen aanwezig, maar ik merk wel dat de tijdsfactor om dat te delen met een ander toch wel steeds minder wordt, korter van duur dus.

Ik word helemaal stimpelstapel gek als ik in NL moet autorijden, agressief verkeer en opgefokte mensen die het ook niet beter meer weten dan dat het zo hoort. Een groepsgedrag dat hier volkomen onbekend is en ook niet uit te leggen is aan mijn Deense buren dat een file van 50-100 km normaal is geworden.

Hier is juist respect hebben voor je eigen levensvorm de basis, single zijn of juist niet. Dat levert vriendelijke mensen op die voor elkaar klaar staan. We groeten elkaar nog op straat of lokaal in de auto. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik mij nog kan binden, in welke vorm dan ook.

Maar in Nederland willen wonen en leven is uitgesloten, dat weet ik zeker. De verschillen in vele vormen en gedaantes is mij te groot. Geworden.

Mijn Duitse Herder trouwens ook niet. :)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mijn partner en ik zijn beide hoogsensitief en hebben een hekel aan drukte en mensenmassa's. We worden dan ook heel ongelukkig en overprikkeld op een camping waar het te druk is of een vakantiepark. Onze vakantie is dus altijd buiten het hoogseizoen. Onze favorieten:
- een wandeltrektocht met rugzak door een uitgestrekt en afgelegen Nationaal Park in Finland (per dag gemiddeld 2 andere mensen tegenkomen)
- een vakantiehuis in een dal zonder andere huizen in de Auvergne (kaasjes eten, wijn drinken, lekker koken, spelletje doen, wandeling maken, genieten van het uitzicht)
- met de camper door Scandinavië langs allerlei natuurparken om (berg)wandelingen te maken
- een weekje natuurkampeerterrein in Nederland en elke avond vuurtje stoken

We komen wel vaker oudere dan jongere mensen tegen, maar het voordeel is dat we zulke afgelegen plekken opzoeken dat het meestal gelijkgestemden zijn: redelijk sportieve lui waarmee het prima een biertje drinken en gesprek voeren is. Het is leuk om tips voor mooie wandelingen uit te wisselen.
Daarnaast plannen we aan het eind van de vakantie vaak een bezoek aan een stad (hotel of kamer) om ergens een biertje te kunnen drinken in een hippe stadswijk (zelden het centrum) en de lokale bevolking te spreken. Want stad en drukte is best leuk, maar wel gedoseerd.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Northwind
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Kom naar Groningen. Drukte is ons vreemd. En als je mensen om je heen wilt, ga je toch even naar de stad?

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Ik ga al jaren naar de camping Het Zilvermeer in Mol (belgie, net over de grens). Het is wel erg groot, maar ze hebben ook erg veel ruimte - zeker wanneer je wat achteraan gaat staan.
Daarnaast ben ik jarenlang naar De Banjaard geweest, in Zeeland (van De Roompot). Dit zijn de luxere vakantiehuizen, maar wederom, heerlijk rustig
Er zijn overal wel lekker rustige plekjes te vinden, als je maar op de goede manier zoekt

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar vakantiehuisjes of campings voor nah (niet aangeboren hersenletsel), kun je de mooiste dingen vinden...
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Camiel schreef:
ma 27 mei 2019, 18:53
Ik ga al jaren naar de camping Het Zilvermeer in Mol (belgie, net over de grens). Het is wel erg groot, maar ze hebben ook erg veel ruimte - zeker wanneer je wat achteraan gaat staan.
Daarnaast ben ik jarenlang naar De Banjaard geweest, in Zeeland (van De Roompot). Dit zijn de luxere vakantiehuizen, maar wederom, heerlijk rustig
Er zijn overal wel lekker rustige plekjes te vinden, als je maar op de goede manier zoekt

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar vakantiehuisjes of campings voor nah (niet aangeboren hersenletsel), kun je de mooiste dingen vinden...
Wij hebben inmiddels een team van Nederlanders die vakantienederlanders opvangen, die aan het einde van hun vakantie niet meer terug willen naar Nederland. ;)

https://www.visitdenmark.nl/denemarken/ ... mming-2019

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Canada is prachtig, rustig en aardige mensen. Ik heb er 2x een rondreis gemaakt, fantastisch!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MB schreef:
di 28 mei 2019, 21:03
Canada is prachtig, rustig en aardige mensen. Ik heb er 2x een rondreis gemaakt, fantastisch!
Dat beeld heb ik ook van Amerika, mensen zijn behulpzaam en service gericht. Met name de binnengebieden spraken mij aan, relaxed kunnen reizen daar.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”