Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: HB en huidskleur

Terence schreef:Ik stoor me aan dit soort zoeken-naar nonargumenten die ik altijd zie bij mensen die altijd een aanval zien waar er geen aanval is, en iemand met een getinte/donkere huidskleur verdedigen omdát die persoon/groep een getinte/donkere huidskleur heeft.
Waar komt deze reactie vandaan? :?
Terence schreef:Maar je snijdt weer o.a. armoede aan terwijl meerdere armoedige landen wel in het lijstje staan.
Weer? :?
Persoonlijk denk ik dat één en ander met elkaar samenhangt én dat er vaak meer dan één 'iets' aan de hand is, waardoor *iets* anders wel/niet 'uit-de-verf' lijkt te komen. Dat maakt niet dat dat *iets* er wel/niet/meer/minder ís. Wanneer HB in een bepaald gebied geen issue is (of er nu veel of weinig omtrent geregeld is), steekt het wellicht ook niet (zo prominent) de kop op. Dat laatste is puur gissen mijnerzijds. En dat heeft niets met 'verdedigen' te maken.
Girafje schreef:Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er in diverse buitenlanden wel andere zaken prioriteit hebben. Allerhande misstanden zoals armoede, honger, oorlogen, stammentoestanden, zaken rondom handel in bepaalde grondstoffen en wat daaruit voortvloeit. Dan hebben mensen wel iets anders aan hun hoofd dan focus op een onderwerp als dit.
Armoede komt niet altijd alleen. Zeker niet wanneer diverse andere partijen (landen, bedrijven) zich roeren in deze landen omtrent grondstoffen (Afrika mag dan 'arm' heten, er is een zekere 'rijkdom' aan grondstoffen) en het zich hiermee verrijken (ten koste van).
Terence schreef:Was er in Nederland subsidie voor HB scholen in de jaren '70?
Geen idee.
Hoe het ook zij, wat er in ZA gebeurde in die periode is (zover ik lees) 'uitgeveegd'. Had men daar dan een 'voorsprong'? In de tussentijd is er ontzettend veel gebeurd, zowel 'daar' als 'hier'.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Girafje schreef:
Terence schreef:Ik stoor me aan dit soort zoeken-naar nonargumenten die ik altijd zie bij mensen die altijd een aanval zien waar er geen aanval is, en iemand met een getinte/donkere huidskleur verdedigen omdát die persoon/groep een getinte/donkere huidskleur heeft.
Waar komt deze reactie vandaan? :?
Terence schreef:Maar je snijdt weer o.a. armoede aan terwijl meerdere armoedige landen wel in het lijstje staan.
Weer? :?
ik sla het dubbel quoten op mijn telefoon even over. met de eerste opmerking bedoel ik dat er een paar keer in dit topic al is gezegd dat ik iets beweer terwijl ik juist iets vraag.ik ben niet de enige die een agressieve toon bespeurde, vandaag dat ik de term aanvallen en verdedigen gebruik. En er wordt soms zonder enige onderbouwing beweerd dat iq en huidskleur volledig los staan van elkaar. niemand van ons heeft voor zover ik weet daarover feiten, slechts wat zwakker onderzoeksresultaten van extreem linkse of extreem rechtse bronnen. om nou gewoon maar te roepen dat mensen met een donkere huidskleur exact hetzelfde scoren op 1 iq test alleen maar omdat je wil dat mensen met een donkere huidskleur hierin gelijk zijn vind ik racistisch.

Met het 2e bedoel ik niet dat jij persoonlijk weer dezelfde opmerking maakte maar dat er in dit topic al een paar keer is gezegd dat opvoeding en omgeving een rol speelt in iemands hoogbegaafdheid. ik geloof niet dat iemand niet meer hoogbegaafd is als deze persoon is opgegroeid in een arme wijk met ouders die niet stimuleerden.

als men in soweto al in de jaren 70 bezig was met hoogbegaafdheid en hier niet, is het interessant om te kijken naar waarom het hier en daar zo uiteenlopend is ontwikkeld.
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

even los van het forum en hoogbegaafdheid, om nogmaals terug te komen op basisscholen: is er iemand hier die van mening is dat een Nederlands gymnasium iemand met donkere huidskleur zal weigeren zelfs al is die persoon op de basisschool van gymnasiumniveau?

het is mogelijk dat iemand met een hoog iq niet op een gymnasium beland, het is niet mogelijk dat iemand met een laag iq wel op het gymnasium belandt.
Look where you're going.

Elle
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Terence schreef: En er wordt soms zonder enige onderbouwing beweerd dat iq en huidskleur volledig los staan van elkaar. niemand van ons heeft voor zover ik weet daarover feiten, slechts wat zwakker onderzoeksresultaten van extreem linkse of extreem rechtse bronnen. om nou gewoon maar te roepen dat mensen met een donkere huidskleur exact hetzelfde scoren op 1 iq test alleen maar omdat je wil dat mensen met een donkere huidskleur hierin gelijk zijn vind ik racistisch.
Als je bewijslast zo belangrijk vind als je aan lijkt te geven, dan geldt dat ook voor jou. Zolang er geen onderzoek is dat met grote zekerheid aan kan tonen dat er een verband is tussen huidskleur en IQ zijn zulke uitspraken en beweringen ongegrond en veel te voorbarig. En om onderzoek te doen moet je eerst een theorie hebben, minstens op basis van gegronde vermoedens. Die is er niet. Iedereen wil graag zo 'wetenschappelijk' doen, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht.

Ik heb het discussiepunt over IQ-testen niet gevolgd, maar IQ testen zijn zeer cultureel bepaald. Als een kind nauwelijks kan lezen en schrijven, dan zeggen abstracte vormen als vierkantjes etc. hem/haar ook niks. Het is bijna onmogelijk om een IQ-test te ontwikkelen die voor iedereen gelijke waarde heeft.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zelfs ons aller Wikipedia meldt al iets over hoogbegaafdheid en etniciteit. Er zijn wel onderzoeken geweest waarin bepaalde groepen lager scoorden op iq testen. Wel met kritiek op deze onderzoeken, maar het idee an sich komt dus niet uit het niets.

Ik heb zowel op het gymnasium als de universiteit gezeten, maar kan me niet herinneren in hoeverre er mensen waren met een donkere huidskleur.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Elle schreef: Als je bewijslast zo belangrijk vind als je aan lijkt te geven, dan geldt dat ook voor jou. Zolang er geen onderzoek is dat met grote zekerheid aan kan tonen dat er een verband is tussen huidskleur en IQ zijn zulke uitspraken en beweringen ongegrond en veel te voorbarig. En om onderzoek te doen moet je eerst een theorie hebben, minstens op basis van gegronde vermoedens. Die is er niet. Iedereen wil graag zo 'wetenschappelijk' doen, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht.

Ik heb het discussiepunt over IQ-testen niet gevolgd, maar IQ testen zijn zeer cultureel bepaald. Als een kind nauwelijks kan lezen en schrijven, dan zeggen abstracte vormen als vierkantjes etc. hem/haar ook niks. Het is bijna onmogelijk om een IQ-test te ontwikkelen die voor iedereen gelijke waarde heeft.
Klopt, ik zal dan ook niks beweren. Maar wel vragen.
En een wetenschappelijk onderzoek begint met een vraag.
Zoals Esther aangeeft is er onderzoek naar gedaan, en het verbaasd me niet dat er weerstand was. Ik las er enkele dagen geleden nog iets over, maar had de geloofwaardigheid van de bron nog niet gecheckt. Geen zin om iets aan te nemen van iets dat misschien extreem rechts is.

Een IQ test kan inderdaad al gauw cultureel bepaald zijn. Maar ik deel je mening niet dat een hoogbegaafd kind van 10 jaar niet correct de vierde afbeelding kan raden als de opgave vrij simpel is. Maar goed, niemand gaat een kind uit een afgelegen stam een IQ test voorleggen.
Look where you're going.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik steun je discussie T. De vergelijking van je post met een idee als ‘dat er weinig vrouwen bestaan omdat er weinig vrouwen in de politiek zitten of aan technische universiteiten‘ vindt ik overdreven. Als ik het goed begrijp ga je niet automatisch uit van het niet bestaan maar verwonder je je juist over de afwezigheid, en de lage exposure. Het is dan beter te vergelijken met een vraag als ‘waarom zitten er weinig vrouwen in de politiek of aan technische universiteiten?‘. En wat dat betreft kan het voorbeeld van Nalle niet meer treffend zijn. Bij deze twee voorbeelden zijn er overduidelijk externe grenzen, waaronder een discriminatie van negatieve aard, die er voor zorgen dat een bepaalde groep ondervertegenwoordigd is. Ik merk hetzelf in een mijn eigen katolieke en conservatieve woonomgeving dat mannen vaak zelfs lacherig doen om vrouwen met ambities of vrouwen op hoge posities, en deze weinig serieus nehmen.

Ik wil wel twee kanttekeningen plaatsen bij je gedachtenlijn. Je maakt in grote mate gebruik van twee statistieken ‘de verdeling van Mensa in de wereld‘ en ‘het voorkomen van mensen met een donkere huidskleur bij hb-bijeenkomsten‘. Ik denk dat beiden statistieken door andere effecten worden gedomineert dan hetgene waar je de discussie om voert.

1)

Nederland telt ongeveer 20% allochtonen (1e + 2e generatie). Maar voor mensen met een donkere huidskleur is dat slechts 5.7% (ik ga dan uit van allochtonen met afrikaanse en surinaamse afkomst volgens cbs, ik heb geen directe info over voorkomen van huidskleur).

Als gevolg van het weinig voorkomen van een bepaald kenmerk in het algemeen is het voorkomen van dat kenmerk in een selecte groep relatief zeer variabel. Laten we als voorbeeld nemen, een ideale verdeling voor het voorkomen van een bepaald kenmerk in een volledig willekeurige groep van 50 (het principe, wat eigenlijk neerkomt op de centrale limiet stelling, blijft gelden als je ook allerlei extra invloeden meerekent en niet uitgaat van een ideaal geval). De verdeling is dan als volgt:

Aantal voorkomen van donkere huidstint in een groep van 50 (5.7% kans voor een enkel geval) : Kans op dat aantal
0 : 5.3% voorbeeld berekening -> (1-0.057)^50
1 : 16%
2 : 24%
3 : 23%
4 : 16%
5 : 9%
6 : 4.1%
7 : 1.6%
Aantal voorkomen van allochtoon in een groep van 50 (20% kans voor een enkel geval) : Kans op dat aantal
06 : 5.5%
07 : 8.7%
08 : 12%
09 : 14%
10 : 14%
11 : 13%
12 : 10%
13 : 7.5%
14 : 5.0%

De kans op afwezigheid is inderdaad wel klein, slechts 5% (al betekent dat wel dat een groep van 50 mensen zonder een persoon met een getinte huid geen extreem appart geval is, zeker ook uitgaande van een ongelijke verdeling van het voorkomen). Maar belangrijker om te zien in deze statistiek is dat de variatie in aantallen voorkomen veel extremer is bij de donkere huidstint. Gemiddeld heb je 2.8 mensen, in een groep van 50, met een donkere huidstint en je hebt gemiddeld 10 mensen die allochtoon zijn. Bij die laatste (gemiddeld 10 allochtonen) is de relatieve afwijking van het gemiddelde velen malen kleiner. De kans op de helft van het gemiddelde aantal is bij de ene groep ongeveer 20% (ergens tussen de 1 en 2 mensen met donkere huidtint) en bij de ander slechts 3% (voor 5 allochtonen). Wat dit wil zeggen, een relatief grote afwijking voor wat betreft huidskleur is niet zo vreemd (je verwacht 5.7% maar je kunt met grote kans net zo goed een 2.85% tegenkomen), wat juist vreemd zou moeten zijn is een afwijking voor wat betreft allochtoon/autochtoon omdat dit relatief veel dichter bij het gemiddelde moet liggen (je verwacht een 10% in een grote groep en als je een 5% tegenkomt is dat veel zeldzamer dan de 2.85% bij de donkere huidskleur).

Ik hoop dat dit punt duidelijk is. Ik wil hier niet mee zeggen dat de observaties niet van belang zijn, maar dat je in je conclusie wel moet laten meetellen dat grote variaties niet zo vreemd zijn (waarbij dat extra sterk is met eigenschappen die slechts weinig voorkomen) en dat puur alleen al op basis van toeval variaties voorkomen. Het gevoel dat je krijgt aan de hand van zulke observaties moet je daarop aanpassen (niet dat het onterecht is maar mogelijk is het zwakker). Dit is niet iets wat mensen van nature goed doen.

2)

De observatie dat Mensa niet voorkomt in Afrika lijkt mij niet zo sterk (direct) te relateren met de huidskleur in die landen. Afrika is niet te vergelijken met arme landen als India en heeft ook een andere cultuur die in het algemeen minder gericht is op elite societies, of verenigingen in het algemeen.

Voor wat betreft het verschil met India en China. De scheiding tussen westerse wereld en derde wereld is niet meer zo duidelijk. Zie bijvoorbeeld na ongeveer 13.5 minuten in de video http://www.gapminder.org/videos/ted-tal ... ird-world/. Je moet niet kijken naar het gemiddelde niveau van een land, maar naar de spreiding in dat land. In India en China zijn relatief grote welvarende groepen aanwezig (en die landen hebben ook nog eens een flink grote bevolking wat ook meetelt om een voldoende massa aan potentie te hebben voor het oprichten van een clubje). Is het dan vreemd dat er in Afrika zo weinig Mensa is (terwijl India en China dat wel hebben) omdat de mensen daar een donkere huidskleur hebben, of omdat de sociaal economische situatie daar heel anders is, ondanks een overeenkomst met gemiddelde welvaart?

Een andere manier om de vergelijking te maken: China en India zijn de 2e en 10e grootste economieen in de wereld.Het eerste afrikaanse land op die lijst zonder Mensa is Nigeria op plek 37 (SA en Egypte zijn plek 29 en 38). Mensa heeft daarbij slechts 50 nationale afdelingen.

Voor wat betreft de cultuur. Om het voorkomen van Mensa in afrika enige betekenis te geven met betrekking tot begaafdheid moet je het ook vergelijken met het voorkomen van sociale clubs in het algemeen. Mensa is een elite club. De oprichter is een britse advocaat. Bijna de helft komt uit de USA en bijna een vijfde komt uit Engeland. Je kunt je afvragen of het soort elite- gezeligheids-praat-discussie-clubje met anglosaksische oorsprong en model iets is wat past in de Afrikaanse cultuur. Vergelijk bijvoorbeeld met zoiets als de volgende passage uit American Anthropologist [59, 1957] (pag. 587-588):
Other groups concerned with recreation range from Improvement Leagues
and Women’s Institutes to cricket and football clubs. Some of the latter are
characterized by such colorful titles as Mighty Poisons, Hearts of Oak, Heroes,
etc. (Hodgkin 1956). Football teams are also run by associations of the former
pupils of certain schools, known as Old Boys Associations, which also organize
receptions and “send-offs” and sometimes hold evening classes. Most organizations
of the latter kind are modeled rather closely on European lines,
particularly the so-called “social club.” This is constituted for dining and
drinking purposes as well as for tennis, whist, billiards, ballroom dancing,
amateur dramatics, and other European recreational and cultural activities.
For the latter reasons, “social clubs” are mainly confined to the most Westernized
section of the population, including well-to-do professionals and businessmen
as well as teachers, clerks, and other white collar workers. Such clubs are
open to persons of any tribe, but members are expected to conform to European
patterns of social etiquette.
Europeans themselves are frequently admitted
either as members or as guests. Examples of this kind of institution are
the Rodgers Club in Accra, the Island Club in Lagos, and the Bo African Club
in Sierra Leone. In the latter association, all official business and proceedings,
including lectures, debates etc., are conducted in English. At the weekly dance,
which is one of the club’s principal activities, the general rule is for the women
to wear print or silk dresses (without the head tie), and the men open-necked
shirts with a blazer or sports jacket. On special occasions evening dress is worn
by both sexes. In addition to its ordinary activities, this club undertakes a
number of public functions, including special dances to honor visiting notables.
It also entertains the teams of visiting football clubs, and its premises are used
for such purposes as political meetings and adult education classes (Little
1955).

*)

Behalve deze twee kanttekeningen kan ik nog wel een interessant effect toevoegen dat de discussie ten goede komt (of juist niet omdat het gaat over verschillen terwijl ik helemaal niet wil impliceren dat er ook verschillen zijn, het gaat enkel over het geval als er verschillen zijn).

Voor twee normale verdelingen met een gelijke spreiding maar een verschillend gemiddelde, zijn de verschillen extra groot bij de uiteinden van die verdelingen. Een normale verdeling is als een exponentiele verdeling (ieder stapje verder is de kans een bepaald percentage kleiner), maar dan met die daling steeds sterker (het percentage kleiner bij elk stapje is niet constant maar wordt steeds sterker).

Een klein effect in het verschil van gemiddelde heeft dan een groot effect bij de extreme waarden. Bijvoorbeeld stel dat het gemiddelde voor groep A 99 is en voor groep B is het 101 (beide normaal verdeeld met een spreiding 15), dan is de verhouding tussen mensen uit groep A en mensen uit groep B, rond een bepaalde waarde, steeds kleiner naarmate die waarde groter is. Bijvoorbeeld de verhouding A:B met mensen tussen de 95 en 105 is precies gelijk 1:1, met mensen tussen de 110 en 120 is het 22:25, met mensen tussen de 130 en 140 is het 3:4, extreme intelligentie zeg >145 dan is de verhouding 2:3. Twee iq puntjes verschil in gemiddelde kom je dus niet tegen als verschillen in de middenmoot, maar juist bij de extremiteiten.

Dit is ook een reden waarom verschillen, in voorkomen van een bepaalde intelligentieklasse, tussen twee groepen zo lastig te meten is. Voor de extreme intelligenties zijn de verschillen groot maar het is lastig om voldoende testpersonen te vinden. Voor intelligenties dichter bij de middenmoot kun je makkelijk veel testpersonen vinden maar de verschillen zijn kleiner.

**)

Ik heb verder het gevoel dat de discussie voornamelijk om gevoel draait. Een iets duidelijkere, objectieve, stelling zou misschien goed dienst kunnen doen om de discussie te begeleiden.
Laatst gewijzigd door Tinus op wo 03 dec 2014, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Als je begint op pagina 1 van dit topic, zie je dat er al vanaf het begin veel weerstand is. De titel is niet goed, waarom zou je iets -het woord 'feitelijk' staat er nog net niet- oninteressants als dit willen bespreken?

Ga je op zoek naar artikelen, dan leer je al heel gauw dat de onderzoekers als racisten worden bestempeld (vrijwel altijd bestempeld). Als ik een link zou plaatsen, heb ik de aanname dat mijn gekozen artikel niet serieus wordt genomen omdat de bron dubieus is.

Terwijl als iemand geheel bevooroordeeld en wetenschappelijk ononderbouwd wat uitspraken doet vanuit de tegenovergestelde hoek, is het bij veel mensen "prachtig, en waarheid als een koe".
De manier van omgang over dit onderwerp, in dit topic en in de hele wereld, komt op mij extreem oneerlijk over.

Als iemand dit onderwerp wél interessant vindt, waarom dat afkraken?
Hier gaat het over HB en IQ. Past dit niet slechts niet in dit forumgedeelte maar zelfs niet eens op dit forum in het algemeen?

Ik vraag wie er ooit iemand met donkere huidskleur op een HB bijeenkomst heeft gezien, niet om gelijk te krijgen maar om een beter beeld te krijgen. Ik ben niet op ieder HB uitje aanwezig. Vervolgens krijg ik geen antwoord op de vraag, maar lees ik naar mijn indruk wel geërgerde reacties en "jij beweert dat er geen donkere mensen op uitjes zijn omdat ze dom zijn".
Als iemand had gezegd "Terence, jij bent nooit bij HB weekend of HB café, daar is meestal 5 á 10% van de aanwezigen mensen met een donkere huidskleur" had ik het meteen aangenomen.

Sorry, maar ik weiger te geloven dat dit onderwerp niet taboe is.

Op zich is ook dát voor mij interessant voer voor een andere discussie: waarom staat een deel van de Westerse bevolking direct op scherp zodra afkomst/ras/huidskleur ter sprake komt?
Laatst gewijzigd door Terence op wo 03 dec 2014, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tinus schreef:Als ik het goed begrijp ga je niet automatisch uit van het niet bestaan maar verwonder je je juist over de afwezigheid, en de lage exposure.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Mijn eerste HB uitje was in voorjaar 2005. Dit topic werd in 2013 geopend en ik dacht "hmmm".

Duidelijke, mooie post ook verder, maar uit mijn vorig bericht mag blijken dat ik geen zin heb om verder te gaan in het topic zolang er prikkelig gereageerd wordt en vanuit verkeerde aannames wordt gelezen wat ik schrijf. :-)
Look where you're going.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb de originele post nog een keer gelezen en moet bekennen dat ik die misschien verkeerd heb geïnterpreteerd. Toen ik dit las:
Terence schreef:Ik blijf het toch jammer vinden dat veel observaties worden aangenomen, want het is duidelijk een correcte observatie.
Maar als ik persoonlijk observeer dat ik in 10 jaar tijd nog nooit iemand met een donkere huidskleur op een HB uitje heb gezien, en als ik vraag wie dan wel? blijft het ook stil, ik stuit op weerstand. En wat verontwaardigde reacties.
Ik stel zelf in ieder geval totaal niet dat mensen met een donkere huidskleur feitelijk gemiddeld dommer zijn, alleen dat er tot nu toe veel op wijst dat ze minder vertegenwoordigd lijken te zijn in de HB gemeenschap.

(1+1=2) = feit.
In tien jaar tijd heb ik geen persoon met donkere huidskleur gezien op een HB uitje = verkeerde omgeving om een observatie uit te halen?

Er is toch niks gemeen of racistisch aan een neutrale conclusie?
Het is 2014, het is onterecht om te zeggen dat negers in Nederland anno nu slechter scoren op een IQ test hier vanwege ongelijkwaardige kansen en een armoedige achtergrond.

Wereldwijd is Mensa in Afrika uitsluitend vertegenwoordigd in Zuid-Afrika.
http://www.mensa.org/national-groups
Als je hoogbegaafd bent kun je prima inschatten in welke hoek van het vierkantje het stipje staat in de volgende afbeelding, zelfs al ben je geboren en getogen in een afgelegen stam die niet doet aan scholing. Even overdreven gezegd.

Ik ben feitelijk geen racist. Het boeit me voor geen meter wat je huidskleur is, mijn oordeel over jou is uitsluitend van toepassing op jou. Ik ben niet blank, slechts heel licht getint. Ik ben me ook jarenlang niet bewust geweest van het feit dat er geen negroïde mensen op de HB uitjes waren waar ik was, omdat ik niet op zoek was naar die conclusie.

Dit is gewoon wat het is, hier op het forum en de uitjes. Dus er is toch niks mis met zeggen: "Het lijkt erop dat het aantal donkere hoogbegaafden gemiddeld lager ligt hier. Misschien elders ook"?
Dat is immers niet: "Het lijkt erop dat donkere mensen gemiddeld een slecht volk zijn".
Las ik expliciet:
- Je vindt het opvallend dat je nooit mensen met een donkere huidskleur op HB uitjes heb gezien.
- Je vindt het opvallend dat mensa maar in één Afrikaans land vertegenwoordigd is.

En dacht ik vervolgens te lezen:
- Volgens jou is hiervan de oorzaak dat zwarte mensen minder vaak hoogbegaafd zijn dan witte mensen.

Nu ik het nog een keer lees blijk je het niet te hebben over gemiddeld IQ of over %hb, maar over 'vertegenwoordigd zijn in de hb gemeenschap', oftewel 'vertegenwoordigd zijn in de subcultuur van hb'ers die elkaar opzoeken vanwege hun hb-zijn en daarbij het woord "hoogbegaafd" gebruiken', wat uiteraard iets heel anders is. Dat betekent dat we het eens zijn, want dat vind ik ook opvallend! (En jammer.) Mijn excuses dat ik je post niet goed had gelezen. Heb ik je nu wel goed begrepen? (Even checken).

Het stukje uit je post waar ik eigenlijk vooral op reageerde was dit:
Terence schreef:Het is 2014, het is onterecht om te zeggen dat negers in Nederland anno nu slechter scoren op een IQ test hier vanwege ongelijkwaardige kansen en een armoedige achtergrond.
Allereerst ben ik nogal allergisch voor het woord 'negers' omdat dit woord ontstaan is in de koloniale tijd, toen westerse landen de slavernij invoerden en dit legitimeerden met het idee dat mensen met een donkere huidskleur en nog een aantal andere fenotypische kenmerken, tot een ander, dommer ras behoorden, namelijk 'negers'. Een meer dierlijke menssoort, die niet zelfstandig beslissingen kon nemen maar wel heel hard kon werken. Een heel naar woord dus waarvan bij mij de haren meteen overeind gaan staan. (Ik ben er overigens absoluut niet op tegen om woorden te gebruiken om mensen met een donkere huidskleur en bepaalde andere fenotypische kenmerken mee aan te duiden, maar dan alsjeblieft niet dít woord. 'Zwarte mensen' vind ik een neutraal woord vooral omdat de meeste zwarte mensen dit zelf een prettige aanduiding vinden. En 'mensen met een donkere huidskleur' vind ik ook mooi neutraal klinken en nog iets preciezer omdat een huid bijna nooit letterlijk 'zwart' is.)

Daarnaast lijk je hier wél te suggereren (maar niet expliciet, dus ik kan het verkeerd hebben) dat zwarte mensen een gemiddeld lager iq hebben en dat de oorzaak hiervan niet ligt in sociaal-culturele factoren maar daadwerkelijk in een gemiddeld lagere intelligentie. Ik vind dat aanstootgevend omdat het zo duidelijk verwijst naar die koloniale geschiedenis waarin de westerse wereld heel graag wilde bewijzen dat zwarte mensen tot een lager ras behoren en daarmee de onderdrukking van zwarte mensen als slaven legitimeerden.

Vanwege die geschiedenis is het werkelijk heel erg moeilijk om op een neutrale manier te onderzoeken wat de werkelijke gemiddelde iq's zijn van witte en zwarte mensen. Allereerst is IQ niet heel neutraal, en er is nog steeds veel discussie over de aanname iq=intelligentie. Maar nog belangrijker is dat culturele stereotypen impact hebben op prestaties. Meisjes presteren bijvoorbeeld even goed als jongens op een wiskundetest wanneer de onderzoekers van tevoren tegen hen zeggen dat meisjes even goed zijn in wiskunde als jongens, terwijl ze er slechter op presteren wanneer de onderzoekers van tevoren tegen hen zeggen dat meisjes van nature minder goed zijn in wiskunde dan jongens. Dat soort mechanismen spelen niet alleen wanneer onderzoek wordt gedaan naar IQ maar ook in het gehele onderwijs. Als je dit doortrekt worden zwarte kinderen waarschijnlijk minder slim ingeschat door leraren dan witte kinderen, en kunnen hoogbegaafde zwarte kinderen hun intelligentie daardoor waarschijnlijk vaak minder goed uiten dan hoogebegaafde witte kinderen.

Ik zou willen dat het anders was en dat iedereen écht kleurenblind was (of liever nog, wel kleur zag maar daar niet onbewust allerlei andere culturele betekenissen aan op zou hangen). Dat is helaas niet zo, zie ook mijn post in het zwarte piet topic.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Terence schreef:Mijn eerste HB uitje was in voorjaar 2005. Dit topic werd in 2013 geopend en ik dacht "hmmm".
Mijn eerste HB uitje zal ook zo'n 10 jaar terug geweest zijn denk ik, was nog een zogenoemde 'cirkel'. Op dit allereerste uitje verscheen overigens ook één persoon met een overduidelijk 'tintje' (op het toenmalige forum - waar ik in die periode nog niet kwam - een toepasselijke naam dragend). :)
:peek: *losse gedachtenflodder > minderheid in een minderheid?*
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle schreef:1.En dacht ik vervolgens te lezen:

2.Allereerst ben ik nogal allergisch voor het woord 'negers' omdat dit woord ontstaan is....

3.Daarnaast lijk je hier wél te suggereren (maar niet expliciet, dus ik kan het verkeerd hebben) dat zwarte mensen een gemiddeld lager iq hebben en dat de oorzaak hiervan niet ligt in sociaal-culturele factoren maar daadwerkelijk in een gemiddeld lagere intelligentie. Ik vind dat aanstootgevend omdat het zo duidelijk verwijst naar die koloniale geschiedenis waarin de westerse wereld heel graag wilde bewijzen dat zwarte mensen tot een lager ras behoren en daarmee de onderdrukking van zwarte mensen als slaven legitimeerden.

4.Vanwege die geschiedenis is het werkelijk heel erg moeilijk om op een neutrale manier te onderzoeken wat de werkelijke gemiddelde iq's zijn van witte en zwarte mensen.

5.Ik zou willen dat het anders was en dat iedereen écht kleurenblind was (of liever nog, wel kleur zag maar daar niet onbewust allerlei andere culturele betekenissen aan op zou hangen). Dat is helaas niet zo, zie ook mijn post in het zwarte piet topic.
Gemakshalve doe ik het op mijn telefoon even zo. :-)

1. Dit vind ik interessant. Ik kan er absoluut begrip voor opbrengen dat je een bepaalde conclusie trekt als je iets leest over een onderwerp waar je zelf een duidelijke mening over hebt. Er meteen op reageren i.p.v. dubbelchecken vind ik al minder, maar het is menselijk. Alleen, zodra het over afkomst/ras/huidskleur gaat gebeurt dit naar mijn ervaring vrij snel. En gaat men uit van een negatieve gedachte.
Wat is hier de oorzaak van? Off topic, maar voor mij wel boeiend.
Ik heb het niet over jou persoonlijk, maar in het algemeen. Ook veel op sociale media.

2. Maar dat ligt bij jou, en je mag een ander daar niet op afrekenen. Plus je schrijft een hele paragraaf over de achtergrond, wat het "opvoeden" is dat ik eerder noemde. Wat je schrijft weet ik al, en voor zover ik weet is dit simpelweg de waarheid. Dat ís de oorsprong van het woord neger.
Maar tot ik dat leerde heb ik het nooit op die manier gezien en gebruikt. En nu nog steeds niet. Ik ging vroeger uit van negro (zwart) als basis.
Er zijn in veel talen woorden die zelfs tot op slechts 50 jaar geleden iets heel anders betekenden dan nu. Taal fluctueert. Als een groep jolige Amerikanen vandaag een actie zouden voeren om het woord "gay" niet meer een woord voor homo's te laten zijn omdat het vroeger "jolig" betekende, zou de wereld ze vierkant uitlachen. Beetje een flauw komisch voorbeeld van me, maar je snapt wat ik bedoel.
Ik wil hier geen Pietendiscussie, maar de tegenhangers hebben veelal als mening dat tradities nou eenmaal veranderen. Mee eens. Ik vind het jammer als Piet vertrekt of allerlei kleuren krijgt, maar ik klamp me niet aan hem vast. Ik heb geen kinderen en vier geen Sinterklaas.
Maar....waarom is het bij het woord neger en het karikatuur Zwarte Piet een geval van "dit is van oorsprong negatief, dus pas het aan" en met zoveel andere dingen niet? Dan is het "dingen veranderen, go with the flow".
In ieder geval gebruik ik de term niet vaak, meestal donkere huidskleur. Maar het stoort me wel dat een groot deel van mensen met een donkere huidskleur het woord "nigger" zo vaak gebruiken terwijl ze van mening zijn dat iedere niet donkere dat niet mag. Maar wederom off topic. :-?

3. Ik bedoel dat niet te suggereren, maar eerlijk gezegd ben ik wel van mening dat ik er niet in geloof dat in Nederland je IQ drastisch kan dalen n.a.v. waar en met wie je opgroeit. Ik denk dat je hoogbegaafd wordt geboren. Wat er vanaf dat moment gebeurt en ontwikkeld gaat alle kanten op, ongeacht je huidskleur.
En je snijdt weer de geschiedenis aan, kom ik op mijn volgende punt:

4. Waarom zo vastklampen aan die geschiedenis? Ik ben zelf in ieder geval van mening dat het afgrijselijk was, nooit had mogen gebeuren en nooit meer mag gebeuren, en duidelijk aanwezig mag zijn in geschiedenislessen. Het zal nooit zomaar vergeten worden. Dat alles denk ik, maar ik gok de grote meerderheid ook. Maar je kunt hier toch niet constant naar blijven terugwijzen? Hier creëer je toch haat mee? Als je als neutraal persoon te horen krijgt "jij bént een racist want jij viert een racistisch feest. Jij bént een racist, want jij gebruikt een term voor zwarte mensen die stamt uit de slaventijd. Jij bént een racist, want het valt je op dat er geen donkere mensen op HB uitjes zijn". Even kort door de bocht. En niet dat jij persoonlijk dit tegen mij zegt. :-)
Maar jij stapt wel dit topic in op het HB forum in december 2014 met die hele geschiedenis op je rug, zo lijkt het. Uiteraard met niks anders dan goede bedoelingen! Alleen kan ik er niks mee. Dit gaat over nu. Is er nu een correlatie tussen hoogbegaafdheid en huidskleur, nu in 2014?
Ik zeg: geen idee, maar ik roep niet direct "nee, dus gooi dit topic maar op slot."

5. Dan heb je een goeie aan mij, want ik kijk uitsluitend naar het individu dat er tegenover me zit. En dan zal me de huidskleur een worst wezen, ik kijk naar je gedrag en uitstraling. En als die persoon iets asociaals doet én een donkere huidskleur heeft, dan vind ik die persoon asociaal. En vind ik dat ik mag zeggen dat die persoon asociaal is zonder uit een andere hoek te horen te krijgen dat ik dat zeg op basis van huidskleur.
Als ik zeg dat ik in ieder geval nooit iemand met donkere huidskleur op een HB uitje heb gezien, is dat een kurkdroge observatie. Voor mij een interessante start om naar de situatie te kijken. Misschien doen we ergens iets niet goed, zien we iets over het hoofd. Misschien blijkt het IQ wel gemiddeld lager te zijn. Ik weet het niet, de paar onderzoeken die zijn gedaan zijn zowel niet concreet genoeg om serieus genomen te worden als wel interessant genoeg om naar te kijken.
Look where you're going.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Terence schreef:Duidelijke, mooie post ook verder, maar uit mijn vorig bericht mag blijken dat ik geen zin heb om verder te gaan in het topic zolang er prikkelig gereageerd wordt en vanuit verkeerde aannames wordt gelezen wat ik schrijf. :-)
Merk dan wel op dat ik juist richtingen aangeef om de discussie in betere banen te leiden. Wat je schrijft, bijvoorbeeld over Mensa in Afrika, is al te bekritiserende zonder het prikkelen. En dan zijn er daarbij veel losse uitspraken met verschillende insteken. Het koste mij enige moeite om de discussie op te pakken. Ik begrijp je punt over taboes en de rol die dit speelt in discussies. Maar, op dit moment vindt ik enkele feiten die worden genoemd een onduidelijke rol spelen, is er een weinig duidelijke stelling of discussiepunt, en lijkt het meer een gevoelskwestie.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Bij mij is je post zeker niet ongemerkt voorbijgegaan, Tinus!
Wellicht dat juist inderdaad de emoties even gelucht moeten worden, voordat de discussie op meer feitelijk niveau verder kan.

Even bijstellen hoe ieder zelf in het gesprek staat en bijstellen hoe een ander er voor je instaat.
Look where you're going.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terence schreef:1. Dit vind ik interessant. Ik kan er absoluut begrip voor opbrengen dat je een bepaalde conclusie trekt als je iets leest over een onderwerp waar je zelf een duidelijke mening over hebt. Er meteen op reageren i.p.v. dubbelchecken vind ik al minder, maar het is menselijk. Alleen, zodra het over afkomst/ras/huidskleur gaat gebeurt dit naar mijn ervaring vrij snel. En gaat men uit van een negatieve gedachte.
Wat is hier de oorzaak van? Off topic, maar voor mij wel boeiend.
Ik heb het niet over jou persoonlijk, maar in het algemeen. Ook veel op sociale media.

2. Maar dat ligt bij jou, en je mag een ander daar niet op afrekenen. Plus je schrijft een hele paragraaf over de achtergrond, wat het "opvoeden" is dat ik eerder noemde. Wat je schrijft weet ik al, en voor zover ik weet is dit simpelweg de waarheid. Dat ís de oorsprong van het woord neger.
Maar tot ik dat leerde heb ik het nooit op die manier gezien en gebruikt. En nu nog steeds niet. Ik ging vroeger uit van negro (zwart) als basis.
Er zijn in veel talen woorden die zelfs tot op slechts 50 jaar geleden iets heel anders betekenden dan nu. Taal fluctueert. Als een groep jolige Amerikanen vandaag een actie zouden voeren om het woord "gay" niet meer een woord voor homo's te laten zijn omdat het vroeger "jolig" betekende, zou de wereld ze vierkant uitlachen. Beetje een flauw komisch voorbeeld van me, maar je snapt wat ik bedoel.
Ik wil hier geen Pietendiscussie, maar de tegenhangers hebben veelal als mening dat tradities nou eenmaal veranderen. Mee eens. Ik vind het jammer als Piet vertrekt of allerlei kleuren krijgt, maar ik klamp me niet aan hem vast. Ik heb geen kinderen en vier geen Sinterklaas.
Maar....waarom is het bij het woord neger en het karikatuur Zwarte Piet een geval van "dit is van oorsprong negatief, dus pas het aan" en met zoveel andere dingen niet? Dan is het "dingen veranderen, go with the flow".
In ieder geval gebruik ik de term niet vaak, meestal donkere huidskleur. Maar het stoort me wel dat een groot deel van mensen met een donkere huidskleur het woord "nigger" zo vaak gebruiken terwijl ze van mening zijn dat iedere niet donkere dat niet mag. Maar wederom off topic. :-?

3. Ik bedoel dat niet te suggereren, maar eerlijk gezegd ben ik wel van mening dat ik er niet in geloof dat in Nederland je IQ drastisch kan dalen n.a.v. waar en met wie je opgroeit. Ik denk dat je hoogbegaafd wordt geboren. Wat er vanaf dat moment gebeurt en ontwikkeld gaat alle kanten op, ongeacht je huidskleur.
En je snijdt weer de geschiedenis aan, kom ik op mijn volgende punt:

4. Waarom zo vastklampen aan die geschiedenis? Ik ben zelf in ieder geval van mening dat het afgrijselijk was, nooit had mogen gebeuren en nooit meer mag gebeuren, en duidelijk aanwezig mag zijn in geschiedenislessen. Het zal nooit zomaar vergeten worden. Dat alles denk ik, maar ik gok de grote meerderheid ook. Maar je kunt hier toch niet constant naar blijven terugwijzen? Hier creëer je toch haat mee? Als je als neutraal persoon te horen krijgt "jij bént een racist want jij viert een racistisch feest. Jij bént een racist, want jij gebruikt een term voor zwarte mensen die stamt uit de slaventijd. Jij bént een racist, want het valt je op dat er geen donkere mensen op HB uitjes zijn". Even kort door de bocht. En niet dat jij persoonlijk dit tegen mij zegt. :-)
Maar jij stapt wel dit topic in op het HB forum in december 2014 met die hele geschiedenis op je rug, zo lijkt het. Uiteraard met niks anders dan goede bedoelingen! Alleen kan ik er niks mee. Dit gaat over nu. Is er nu een correlatie tussen hoogbegaafdheid en huidskleur, nu in 2014?
Ik zeg: geen idee, maar ik roep niet direct "nee, dus gooi dit topic maar op slot."

5. Dan heb je een goeie aan mij, want ik kijk uitsluitend naar het individu dat er tegenover me zit. En dan zal me de huidskleur een worst wezen, ik kijk naar je gedrag en uitstraling. En als die persoon iets asociaals doet én een donkere huidskleur heeft, dan vind ik die persoon asociaal. En vind ik dat ik mag zeggen dat die persoon asociaal is zonder uit een andere hoek te horen te krijgen dat ik dat zeg op basis van huidskleur.
Als ik zeg dat ik in ieder geval nooit iemand met donkere huidskleur op een HB uitje heb gezien, is dat een kurkdroge observatie. Voor mij een interessante start om naar de situatie te kijken. Misschien doen we ergens iets niet goed, zien we iets over het hoofd. Misschien blijkt het IQ wel gemiddeld lager te zijn. Ik weet het niet, de paar onderzoeken die zijn gedaan zijn zowel niet concreet genoeg om serieus genomen te worden als wel interessant genoeg om naar te kijken.
Ik doe het even op dezelfde manier :)

1. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Ik zie, zeker de laatste tijd, zo ontzettend veel racisme voorbij komen en kan me daar zo kwaad om maken, dat bepaalde woorden en zinsnedes bij mij als een rode lap op een stier werken. En zeker dus woorden als 'neger' en zinsnedes als 'ik ben niet racistisch, maar...'.

2. Opvoeden? Hm... Ik vind dat het uitleggen waarom je ergens iets van vindt gewoon onderdeel is van een goede discussie of gedachtewisseling. En over het woord 'neger' zelf, tja, zolang er nog zoveel racisme en discriminatie bestaat, vind ik het heel moeilijk om dat woord los te zien van de context waarin racisme zelf is ontstaan. Ik hou sowieso niet van het gebruik van zelfstandige naamwoorden om een groep aan te duiden, b.v. als iemand het over 'een transseksueel heeft' i.p.v. bijvoorbeeld 'een transseksuele vrouw'. Maar bij 'neger' is het meer dan dat. Het woord is ontstaan in een context waarbij het niet neutraal gebruikt werd. Ik kan het daar dan niet los van zien, ik kan het niet zomaar even een andere betekenis geven. Ik denk dat het wel mógelijk is dat dat soort woorden een nieuwe betekenis krijgen... maar dat gebeurt dan door middel van een cultureel proces waarin de groep waar het woord naar verwijst, het woord actief als geuzenterm gaat gebruiken, zoals in de jaren 80 met 'potten en flikkers' gebeurde en nu met 'queer' (al kunnen wij als Nederlanders dat laatste niet echt navoelen aangezien dat alleen in de Engelstalige context ooit een derogatory term was). Als mensen uit de gepriviligeerde groep zelf gaan bedenken dat je zo'n term best wel mag gebruiken, vind ik dat wel erg makkelijk. Ik kreeg b.v. ook de kriebels toen een man van in de 50 even bedacht dat 'slet' een geuzenterm is voor vrouwen die seksueel het heft in eigen handen nemen. Als vrouwen dat zelf bedenken, leuk, maar houd je daar als man buiten, vind ik zelf...

3 Fijn dat je dat niet bedoelt te suggereren, dan zijn we het daar in elk geval over eens! Nog even over hb aangeboren: ja! Maar IQ is niet hetzelfde als hb of als intelligentie. Dat is waar ik op doelde. HB verandert niet door hoe je wordt bejegend door je omgeving, maar wat je scoort op een Iq-test is een prestatie. En prestaties blijken deels afhankelijk te zijn van hoe je wordg bejegend - zien mijn verhaal daarover in mijn oorspronkelijke post. Ben trouwens benieuwd wat je daarover denkt.

4 Ik denk niet dat je haat creëert door de geschiedenis bij het heden te betrekken, maar reflectie en inzicht en bewustwording te creëren. Het helpt om te snappen waar bepaalde symbolen vandaan komen en waarom ze niet deugen. B.v.: in de figuur van Zwarte Piet worden allerlei stereotypen uit het verleden nog steeds uitgedragen. We zetten immers nog steeds een stereotyp en negatief beeld van zwarte mensen neer, namelijk een soort domme nar. Het punt is dat dat in de koloniale tijd heel 'handig' was omdat het de slavernij legitimeerde. Dat deugde toen al niet, maar nu deugt het nog steeds niet. Toch doen we het nog steeds. Omdat het al heel lang bestaat en we ons eraan zijn gaan hechten. Het verleden erbij halen maakt het dan simpelweg handig om te snappen waarom we het eigenlijk ooit zijn gaan doen en waarom het nu een goed idee is om ermee te stoppen. Maar het is niet per se nodig, je kunt ook gewoon kijken naar wat zwarte piet doet en wat dat met ons onderbewustzijn doet.

5 Dat is super. Ik weet van mezelf dat ik niet zo in elkaar zet. Heb net de test bij www.onderhuids.nl gedaan en ontdekt dat mijn hersenen sneller en makkelijker de associaties lichte huidskleur-positief en donkere huidskleur-negatief maken dan de associaties wit-negatief en zwart-positief. Ik weet ook dat ik daar niet de enige in ben. En dat is dus precies waarom ik dit onderwerp, racisme, zo belangrijk vind. Ik zou zo graag willen dat mijn hersenen niét zo in elkaar zaten, en dat dat bij niemand zo was. En ik denk dat symbolen die je van kind af aan meekrijgt daar een grote rol in spelen. Ik bedoel, die associatie zwart-negatief is niet zo vreemd als je bedenkt dat ik als vierjarig kind al een liedje zong met de tekst 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tóch goed' (alsof dat iets bijzonders is, zwart zijn en het goed menen).

(Nu hebben we het dus toch weer over zwarte piet, maar dat is niet zo vreemd aangezien dit topic eigenlijk is ontstaan vanwege de zp discussie. Zp is het symbool van (onbewust) racisme geworden in Nederland.)

Ik ben tot slot blij dat we hier nu op deze toon met elkaar over kunnen discussiëren want ik was eerder echt een beetje gepikeerd, en ik geef toe dat dat dus ook door mijn te snelle interpretaties kwam. Ik weet alleen niet of ik elke dag meerdere keren zulke lange reacties kan /wil typen, dat kost toch erg veel tijd. Mocht ik dus niet zoveel meer van me laten horen dan ligt dat niet aan de discussie zelf maar gewoon aan het ook nog een beetje offline willen verkeren en niet de hele tijd op een forum willen zitten.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Remmie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Terence,
Ik ben zwart en hb.
Afrikaanse moeder en vader, (ik ben wel geadopteerd, na mijn geboorte). Ik hoop dat ik je wereld kan doorprikken als ik eens naar een hb uitje in Nederland kom. :laugh:

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leuk, Remmie!
Was je wel naar andere HB bijeenkomsten via het forum? Zoniet, waarom dan? Omdat je in België woont?

En voor een genoemde theorie: zou je een eerste keer naar een HB uitje komen afwijzen omdat de rest blank en lichtgetint is?

Maar als je je iets afvraagt, mag een zwaluw nog geen zomer zijn, hè. :-D
Look where you're going.

Remmie
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi Terence,
ik heb al een 5 a 6 bijeenkomsten georganiseerd in België. Dus ja ik ben van België. :laugh:
Het was altijd fijn, soms met veel mensen (12 tal) soms met 6 of met 2. Maar altijd goede ervaring mee. Op de eerste bijeenkomst was ik zeker niet de enigste kleurling. En ik zou zeker niet een hb-uitje afwijzen omdat de rest blank is. Ik (of althans hoe ik het ervaar) denk dat hb zijn voor sommigen echt een last is, ongeacht huidskleur. Voor mij doet dit er niet zo hard toe. Wel heb je als kleurling meer vooroordelen, maar eenmaal de anderen (hb of niet) je leren kennen, is er geen probleem. Maar mensen gaan altijd oordelen, of veroordelen, wat je ook doet. Hsp zijn kan hiermee een last zijn, en zeker dwanggedachten in combinatie met negatieve opmerking. Maar dit kan iedereen hebben, anders van huidskleur of niet. Daarom vind ik het forum wel fijn, omdat je "deels" meer jezelf kan zijn, niet zozeer anoniem, meer meer naar het samen hb zijn.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Klinkt goed, zelfs positief wat de toegankelijkheid/veiligheid van dit forum betreft.

Liv zei het in een ander topic: als je in de noordelijke helft van Nederland begint te spreken en men hoort een Limburgs accent, is er soms het vooroordeel dat je dom bent (terwijl Limburg gemiddeld hoger scoort in de nationale IQ test, heb ik eens gezien). Maar toch, mij persoonlijk stoort het niet. Als ze zelf slim zijn merken ze mijn intelligentie wel op, merken ze het niet dan gok ik dat ze zelf geen helder licht zijn. Zo ook met een Vlaams accent of donkere huidskleur. :-)

Alhoewel ik dan weer wel een paar keer heb meegemaakt dat Vlamingen niet zo dol zijn op Nederlanders, ook verhalen gehoord van Nederlandse studenten in Leuven. :-?
Look where you're going.

Fabs
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dit onderwerp is al een beetje verouderd zie ik.

Ik wou toch even reageren.
Waarschijnlijk trap ik een open deur in.

Ik denk dat een ondervertegenwoordiging van gekleurde mensen in HB-middens, en meer bepaald in bijvoorbeeld Mensa, veel te maken heeft met het effect dat stigmatisering teweeg brengt.

Trouwens, niet enkel gekleurde mensen lijden hieronder, vrouwen evenzeer.
Een flagrant voorbeeld: iemand van Mensa België wist me te vertellen (ik weet evenwel de juiste cijfers niet, het kan zijn dat die persoon zelf verkeerde info had) dat 1/3 van de leden een vrouw is. En dat was volgens die persoon dan toch wel een bewijs dat de vrouw volop geëmancipeerd is. Volgens mij is de verdeling man/vrouw in de maatschappij (oké, dit is ook leeftijdsafhankelijk, maar grosso modo) nog steeds 50/50, dus indien de vrouw echt volop geëmancipeerd zou zijn, dan zou 1/2 leden van Mensa vrouw moeten zijn.

Zoek eens op Youtube het volgende op: Neil Degrasse Tyson on being Black, and Women in Science
Deze video en de repliek van Neil Degrasse illustreert mijn punt ivm het gevolg van stigmatisering op de onderprestering van gekleurde mensen en vrouwen in de academische wereld, meer bepaald in wetenschappen.
Dit kan evengoed doorgetrokken worden naar IQ-testen, Mensa-aangelegenheden en zo meer.

Het ontbreekt gekleurde mensen en vrouwen maar al te vaak aan zelfvertrouwen.

Ik kan ook in deze context het volgende boek aanbevelen: Whistling Vivaldi van Claude M Steele
Meer bepaald: Chapter 2 - A mysterious link between identity and intellectual performance
Er is al veel onderzoek gedaan naar de link tussen sociale identiteit (huidskleur, geslacht, sociale klasse) en academische prestaties/IQ-testen
Inderdaad: stigmatisering, vooroordelen, doen meer kwaad dan goed en hebben meer effect dan men zou verwachten.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”