Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lampie stelt zich even voor

Hoi allemaal, Ik ben lampie en in het dagelijks leven noemen ze me Brian.. Ben 37 jaar oud en woon in leeuwarden friesland.

Ik zit nog een beetje in de acceptatie fase maar hier durf ik het wel hardop te roepen: ik ben hoogbegaafd!

Zo`n 8 weken geleden heeft iemand voorzichtig aan me gevraagd of ik mijn IQ wel eens had laten testen en verder in het gesprek gaf hij aan dat hij het idee had dat ik wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Dus toen begon mijn ontdekkingstocht naar wat HB nu echt inhoudt en de kenmerken gaan lezen en nog meer gaan lezen.. Nu ik er met mijn ouders en wat goede vrienden over gesproken heb zit ik bijna in de acceptatie fase dat ik een gave heb en dat ik niet op een negatieve manier "anders of vreemd" ben.

Hiervoor dacht ik altijd dat ik een lichte vorm van ADHD of ADD had en heb er niet voor gekozen om daar hulp voor te zoeken. Ik was al bekend met de geestelijke gezondheids zorg hier in nederland omdat ik 5 jaar een relatie heb gehad met een borderliner, wat trouwens een foute diagnose is geweest (brian focus op je verhaal). en daardoor heel veel in aanraking en contact geweest met de gezondheidszorg. oh ja waarom ik nooit hulp heb gezocht is dat ik al wist wat het behandelplan zou gaan worden, ritalin en groepstherapie en waarschijnlijk elke minuut van mijn dag plannen tot aan mijn dood. Omdat ik al een aantal jaar verslavingen aan vanalles achter de rug had zag ik het totaal niet zitten om mijn lichaam verder te vergiftigen met ritalin en mijn dagen alvast in gaan plannen dat werkt bij mij niet dus koos ik er voor om zelf oplossingen en verklaringen te zoeken voor mijn gedrag, depressies enz. Uiteindelijk is dat vrij goed verlopen ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel cannabis rook voornamelijk om even een klein beetje rust in mijn hoofd te krijgen.

Het dillema waar ik nu nog een beetje mee zit is of ik wil laten testen of ik HB ben. Het zou een echte bevestiging zijn maar aan de andere kant is het ook puur automutilatie om te kiezen voor een test met al mijn onzekerheid en faalangst. Volgens mij weet ik ergens ook wel dat ik het niet ga doen maar het voelt nog niet zo en mijn hoofd is er ook nog even niet klaar mee.

Dus ik ga eerst even lekker verder met het lezen van het forum :)

Oh ja de naam lampie komt van mijn oude buurman die noemde mij altijd lampie omdat ik zo lekker zat te dromen en die bijnaam is altijd gebleven :).

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Lampie stelt zich even voor

Welkom.
Ik zit nog een beetje in de acceptatie fase maar hier durf ik het wel hardop te roepen: ik ben hoogbegaafd!
Het dillema waar ik nu nog een beetje mee zit is of ik wil laten testen of ik HB ben.
Contradictie anyone?
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Ah, die test. Ik ging er gewoon vanuit dat ik hoogbegaafd ben. Als het niet uit de test bleek, was die test fout :)
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ah, die test. Ik ging er gewoon vanuit dat ik hoogbegaafd ben. Als het niet uit de test bleek, was die test fout :)
Dat is een potentieel gevalletje van Dunning–Kruger zal ik maar zeggen...

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Maar soms is een test discutabel. Het is niet altijd zoals het lijkt, Patrick ^^ Met die mentaliteit heb ik wel geleerd stukken hoger te scoren op een serie van dezelfde testen, en bij sommige testen weet ik dat het IQ gewoon daarmee niet gemeten kan worden. Daarbij bedoel ik te zeggen dat een IQ een complex gegeven is, en niet te vangen in simpele reactie-georieënteerde testen. Daarbij, als je een test slecht doet, kun je het initieële testresultaat aanvaarden, of zeggen: "Ik kan beter!" Als ik waarde zie in een bepaalde test (een gevoel heb dat het echt mentale capaciteiten meet), dan doe ik de test totdat ik er beter in wordt. (als ik daar de waarde van inzie.) Maar je kunt het niet zo simpel bestempelen als een potentieel geval van Dunning-Krüger. Ik begrijp je wel, maar er zijn zoveel dingen aan de hand waardoor iemand gewoon een test afschrijft... Ik kan het niet uitleggen, maar ik schrijf echt SLECHTE testen af. UIteraard kan het altijd zo zijn dat ik misschien een goede test afschrijf. In die zin is iedereen onderhevig aan het Dunning-Krüger effect. Hoe slim je ook bent, hoe kun je er zeker van zijn dat je niet iets über-slims afschrijft. Ook al weet ik van me gevoel dat ik meestal wel gelijk heb (aan het rechte eind heb). Maar goed, verlichting wordt bereikt door alles wat je weet in twijfel te trekken (wordt gezegd), en ik denk dat dat veel zegt over wat een mens daadwerkelijk weet (of niet). Het is dan goed, alles in twijfel te trekken :)

Overschatten is meestal niet zo erg. Er zijn vaak momenten dat ik toch mezelf tegenkom, en zie dat ik het verkeerd (in)zag.

Maar ja, er zijn een hoop dingen waarvan ik waarschijnlijk niet inzie dat ik het verkeerd had (of omgedraaid: gelijk had). Dat geldt waarschijnlijk voor jou ook, Patrick. Of je bent zo geniaal dat je weet wat je weet, precies weet waar je gedachtegang op steunt, op alle data die het ooit verworven heeft.
Laatst gewijzigd door T (vertrokken lid) op wo 02 sep 2015, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Met die mentaliteit heb ik wel geleerd stukken hoger te scoren op een serie van dezelfde testen
Het hele idee van die testen is dat je dat als steekproef doet volgens mij, op het moment dat je gaat trainen op de test word de uitslag van een dergelijke test in mijn optiek waardeloos.

Tuurlijk word je er beter in als je dezelfde test 10 keer op rij oefent en dan het laatste resultaat maar voor waar aan neemt, maar wat zegt dat dan nog:
Dat je een hoger IQ hebt?
Dat je als een aap een kunstje hebt geleerd?
Of de mooiste van t stel: dat je jezelf goed voor de gek aan t houden bent?...

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ja maar er zijn ook mensen die dagelijks bijv. puzzeltjes doen waardoor ze beter zijn in een IQ test, of een bepaalde denkwijze erop nahouden. Wat is dan precies het verschil tussen iemand die toevallig de juiste mindset heeft en iemand (zoals ik) die er gewoon van leert*. En het geleerde heeft weer weerklank op andere IQ testen. Het is niet alleen kennis dat je leert, maar een bepaalde manier van denken.

*Ik gebruik expliciet het woord "trainen"niet, omdat het gaat om een leerproces.

Het gaat me nog niet zo zeer om een IQ test, maar meer om het feit dat zo'n test niet voldoende iemands intelligentie weergeeft. Met een beetje inzicht kan men erin goed worden. Heeft men dat inzicht niet, kan men zich over zo'n test buigen alsof het een puzzel is. Eenmaal begrepen is er niks aan de hand ;)

ps: Ik weet dat m'n intelligentie veel meer waart is als een IQ test.

pps: Ik moet wel zeggen dat het een kunstje is zoals een aap het heeft geleerd. De vraag is: "Hoe toets je zoiets?" Is het bijvoorbeeld een toeval dat veel Mensa-leden van puzzels houden? Ik heb meestal weinig interesse in puzzels. Vind het even leuk als ik strategisch moet overwinnen in een spel zoals Fire Emblem.

Ik geef je trouwens wel groot gelijk. Maar ik denk dat het hem er ook om gaat dat je überhaupt die test kan maken. En, tja, op de Mensa toelatingstest kon ik weinig op trainen. Het is mager maar heb het toch met een score van 134 (SD16) gehaald. Maar, zoals je begrijpt, zijn er veel factoren die bepalen hoe je scoort op een IQ test. Hou je jezelf voor de gek als je er op heb getraind? Niet noodzakelijk. Ik weet wat ik kan, en wat ik me heb aangeleerd. Ook weet ik dat ik veel beter ben in het oplossen van complexe vraagstukken waarbij men holistisch allerlei interacties van factoren moet overzien. DAT is waar ik goed in ben. Niet zo zeer een IQ test.
Laatst gewijzigd door T (vertrokken lid) op wo 02 sep 2015, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wat is dan precies het verschil tussen iemand die toevallig de juiste mindset heeft en iemand (zoals ik) die er gewoon van leert*.
Tsja dat verschil is het verschil in latent aanwezige intelligentie...
Ik weet dat m'n intelligentie veel meer waart is als een IQ test.
Vrijwel iedereen is van zichzelf overtuigd, de menselijke populatie lijdt gemiddeld genomen aan chronische zelfoverschatting, dat is hier niet anders. Dat anderen je hierin aanmoedigen is wel meer vertegenwoordigd hier op het forum in mijn optiek maar goed. Blijf vooral jezelf voor de gek houden, ignorance is bliss...
Laatst gewijzigd door -P- op wo 02 sep 2015, 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Kijk, Patrick, je kent me niet goed genoeg om over mij te oordelen of ik mij overschat of niet.

Serieus. Daar heb je meer informatie voor nodig.

Over "latente intelligentie". Ik heb uitgelegd dat het er maar net aan kan liggen of iemand van puzzels houdt of niet. Hoe bepaal je of iemands intelligentie net afgestemd was op een bepaalde IQ test of niet?

Als ik op een eerste IQ test 97,5 scoor, is dat dan m'n IQ? Ik weet van mezelf dat ik weinig gemiddeld ben. Ik mis de intellectuele stimulans bij gemiddeld intelligente mensen.

Ik vind het wel irritant dat je zo makkelijk denkt over mij in de trant van "ignorance is bliss". Zoals ik je ken, vind ik dat je veel verder moet kijken dan een aantal geschriften die iemand heeft geschreven.

Je weet absoluut te weinig over mij.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik weet dat ik hoogbegaafd ben. Beter gezegd: Kan denken zoals anderen dat niet kunnen.

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Kijk, Patrick, je kent me niet goed genoeg om over mij te oordelen of ik mij overschat of niet.
Typisch dat je iets wat ik in algemene context heb geschreven op jezelf betrekt...

Ik constateer enkel dat veel mensen hier getest zijn, veelal ook onder de minimum vereiste van hb scoren, maar bijna zonder uitzondering concluderen dat die test niet deugd... (of er worden tal van "verzachtende" omstandigheden, zoals faalangs, slecht op testen, psychische problemen, fysische problemen aangedragen, of men weet zeker dat men met wat meer oefenen wel "voldoende" scoort)

Of dat ze nog niet getest zijn maar bijna zonder twijfel durven te beweren dat ze hoogbegaafd zijn. (niet in de laatste plaats omdat ze zo geniaal autodidact zijn en iedereen die dat niet ziet die heeft het niet begrepen)

Of dat iemand terecht twijfel uit over zijn/haar mogelijke hoogbegaafdheid voorafgaand aan een mogelijke test, maar dat de halve forum populatie erop springt om te zeggen het zal wel zo zijn want je bent hier niet voor niks, of de kenmerken passen zo goed of naja vul maar in wat er nog ontbreekt (ik snap dat ongebreidelde positivisme niet zo in alle eerlijkheid).

Soms is er gewoon sprake van een Dunning-Krugertje, zelfoverschatting plain and simple. Is niet erg maar sta in ieder geval open voor die mogelijkheid. De kans dat elk lid dat zich hier aanmeld ook daadwerkelijk hb is, is bijzonder klein. Het percentage hb onder de forumleden zal ongetwijfeld hoog kunnen zijn, maar niet 100% (zeker niet zonder toelatingseisen/ballotage/andere vorm van filtering).

Kortom er is per definitie een gedeelte van de populatie hier dat zichzelf voor de gek houd. En nogmaals dit schrijf ik niet ad hominem, dit is een algemene constatering die ik al veel eerder en veel vaker heb gedaan, maar sommige teksten in dit topic triggerden mijn respons.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Patrick1984 schreef:
Typisch dat je iets wat ik in algemene context heb geschreven op jezelf betrekt...
Ik vatte het inderdaad persoonlijk op.
Ik constateer enkel dat veel mensen hier getest zijn, veelal ook onder de minimum vereiste van hb scoren, maar bijna zonder uitzondering concluderen dat die test niet deugd... (of er worden tal van "verzachtende" omstandigheden, zoals faalangs, slecht op testen, psychische problemen, fysische problemen aangedragen, of men weet zeker dat men met wat meer oefenen wel "voldoende" scoort)

Of dat ze nog niet getest zijn maar bijna zonder twijfel durven te beweren dat ze hoogbegaafd zijn. (niet in de laatste plaats omdat ze zo geniaal autodidact zijn en iedereen die dat niet ziet die heeft het niet begrepen)

Of dat iemand terecht twijfel uit over zijn/haar mogelijke hoogbegaafdheid voorafgaand aan een mogelijke test, maar dat de halve forum populatie erop springt om te zeggen het zal wel zo zijn want je bent hier niet voor niks, of de kenmerken passen zo goed of naja vul maar in wat er nog ontbreekt (ik snap dat ongebreidelde positivisme niet zo in alle eerlijkheid).

Soms is er gewoon sprake van een Dunning-Krugertje, zelfoverschatting plain and simple. Is niet erg maar sta in ieder geval open voor die mogelijkheid. De kans dat elk lid dat zich hier aanmeld ook daadwerkelijk hb is, is bijzonder klein. Het percentage hb onder de forumleden zal ongetwijfeld hoog kunnen zijn, maar niet 100% (zeker niet zonder toelatingseisen/ballotage/andere vorm van filtering).

Kortom er is per definitie een gedeelte van de populatie hier dat zichzelf voor de gek houd. En nogmaals dit schrijf ik niet ad hominem, dit is een algemene constatering die ik al veel eerder en veel vaker heb gedaan, maar sommige teksten in dit topic triggerden mijn respons.
Ik snap je nu 100%. Het is zeer verhelderend hoe je schrijft. Dank je wel ^^

Ik zat te denken aan "geniaal autodidact". Is dat niet in veel gevallen een indicatie voor hoogbegaafdheid? Of dat hoogbegaafden vaker autodidact zijn? "Geniaal autodidact", impliceert dat niet dat er veel intelligentie bij komt kijken bij het eigen maken van een bepaald vernuft (en dat op geniaal niveau)? Je kunt het natuurlijk wel zien als een aanleg, zoals een aanleg voor schilderen, maar zelfs zo'n aanleg heeft een basis in de intelligentie. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe dat in elkaar steekt. Voor mijn gevoel komt elk talent voort aan wat ik heb aan algemene intelligentie (of de structuur ervan).

Maar hartelijk dank. Het is me in één keer duidelijk.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Patrick1984 schreef:
Wat is dan precies het verschil tussen iemand die toevallig de juiste mindset heeft en iemand (zoals ik) die er gewoon van leert*.
Tsja dat verschil is het verschil in latent aanwezige intelligentie...
Ik weet dat m'n intelligentie veel meer waart is als een IQ test.
Vrijwel iedereen is van zichzelf overtuigd, de menselijke populatie lijdt gemiddeld genomen aan chronische zelfoverschatting, dat is hier niet anders. Dat anderen je hierin aanmoedigen is wel meer vertegenwoordigd hier op het forum in mijn optiek maar goed. Blijf vooral jezelf voor de gek houden, ignorance is bliss...
Ignorance is bliss zullen we ook hier maar zeggen hè?

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Patrick1984 schreef:

Ook hierop zullen wij maar zeggen: "Ignorance is bliss." :wink:

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

leuke discussie trouwens en ik ben zelf wel van mening dat het maar een moment opname is een test.. wat ik in mijn verhaal vergat is dat ik ook nog hoogsensitief ben en momenteel krijg ik mijn gevoel en mijn gedachten niet op een lijn. Mijn gevoel zegt dat ik HB ben en mijn hoofd is op zoek naar bevestiging en denkt dat het bepaalde deuren opent. Maar die deuren staan al open en een test is in mijn geval een extra hindernis. Mijn uiteindelijke doel is om mijn kwaliteiten te ontdekken en om die verder te ontwikkelen. En ik hoop dat ik daardoor een gelukkiger en leuker leven zal hebben.

En heb ik daarvoor een test nodig? het is een extra obstakel om mijn doel te bereiken en moet ik niet gewoon voor mijn doel gaan en de bevestiging achterwege laten want het heeft voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde..

volgens mij geef ik het antwoord zelf al hierboven maar ik zit nog midden in een wervelstorm van herkenning en acceptatie dus ik moet het eerst maar even laten zakken en hier verder lezen op het forum en me inschrijven voor het volgende HB cafe in utrecht.

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb voor mezelf de beslissing gemaakt om mezelf voorlopig niet te laten testen. De reden hierachter is dat het me teveel negatieve engergie geeft en hier waarschijnlijk een paar weken last van ga hebben. Daarom heb ik voor mezelf besloten om mijn energie te gebruiken voor een talenten en kwaliteiten onderzoek. Een officiele test zou ook bewijs leveren of het wel of niet zo is maar aan wie moet ik bewijzen dat het zo is?
Ik ben mijn hele leven op zoek naar bevestiging en heb deze ook wel gevonden op de verschillende sites in het nederlands en engels over HB en HSP.

Ja ik kan dan niet voor de volle 100% zeggen dat ik HB ben maar doe dit wel.
Als ik bijvoorbeeld roep dat ik griep heb dan vraagt men ook niet om een bewijs of ik wel griep heb, iedereen gelooft en accepteert dat. waarom zou dit voor HB anders zijn?

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Lampie schreef:Ik heb voor mezelf de beslissing gemaakt om mezelf voorlopig niet te laten testen. De reden hierachter is dat het me teveel negatieve engergie geeft en hier waarschijnlijk een paar weken last van ga hebben. Daarom heb ik voor mezelf besloten om mijn energie te gebruiken voor een talenten en kwaliteiten onderzoek. Een officiele test zou ook bewijs leveren of het wel of niet zo is maar aan wie moet ik bewijzen dat het zo is?
Ik ben mijn hele leven op zoek naar bevestiging en heb deze ook wel gevonden op de verschillende sites in het nederlands en engels over HB en HSP.

Ja ik kan dan niet voor de volle 100% zeggen dat ik HB ben maar doe dit wel.
Als ik bijvoorbeeld roep dat ik griep heb dan vraagt men ook niet om een bewijs of ik wel griep heb, iedereen gelooft en accepteert dat. waarom zou dit voor HB anders zijn?
Of je HB, HSP bent of niet dient voor jou niets uit te maken. Zo ja, dan zou ik mijzelf eerder vervoegen bij een psycholoog i.p.v. mijzelf te laten testen. Ik ben ook nooit getest. Laat ik niet doen ook. Ik heb van mijzelf voldoende zelfbewustzijn. Zelfbevestiging is geen issue (meer) voor mij. Ik hoop voor jou dat het net zo afloopt met jou als met mij wat dat betreft.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

:mrgreen: ...ENGergie?

wat een prachtige typfout! (Of was ie expres..)

Geeft toch niet. Als je er nog niet aan toe bent.
En spaart nog voorlopig geld uit . Het leven is al duur genoeg zonder dat je moed (oe ook een goede typfout..) betalen om een bevestiging te krijgen voor wie je al bent.

Welkom trouwens.
t !!!@#$???

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Bedankt voor je berichten en ik heb zelf nog wat moeite met dingen accepteren en altijd op zoek zijn naar een bevestiging.. In het dagelijks leven en werk heb ik er minder last van tegenwoordig, maar het moet allemaal even bezinken. Doordat ik er momenteel heel veel over HB en HSP lees is er een wereld van herkenning en dit brengt ook de nodige emoties met zich mee waar ik nog even wat moeite mee heb om mee om te gaan.

Maar een collega van mij waar ik een hele goede band mee heb die heeft me ook al wat advies gegeven in de richting van mindfullness en een klinisch psycholoog waar zij heel veel aan heeft. Dus daar zal ik in de nabije toekomst ook eens een afspraak maken. Maar dat is voor later ik moet proberen om alles stap voor stap te doen.

@natalie het is een onbedoelde schrijffout geweest maar inderdaad wel een leuke :)

Terug naar “Introductie”