Patrick1984 schreef:Maar goed. Ik weet niet hoe je de conclusie trekt dat er nogal veel false negatives zijn.
Ik trek de conclusie niet dat er veel false negatives zijn, ik zeg dat als ik de reacties op t forum moet geloven er veel false negatives zijn, ik argumenteer juist dat een fractie (even afgezien van de verhouding) daarvan waarschijnlijk toch echt true negatives zullen zijn (als je een beetje statistische onderlegging hebt dan is deze conclusie onvermijdelijk).
Laten we het eens omdraaien, al die reacties met waarbij een IQ van 100-120 word gerapporteerd bijvoorbeeld, dan komt er direct de reactie dat dit niet kan kloppen. Hoezo niet? En t feit dat je wat hoger uit kan komen onder goede omstandigheden wil ook nog niet zeggen dat je 135+ scoort bv. Ik vind dat er over het algemeen erg makkelijk zwart wit over een test gedacht word, of je bent hb of je bent het niet. Als jouw getalletje in jouw optiek niet klopt; 100 bv, dan word direct aangenomen dat het toch 130+ moet zijn, waarom niet 115, 120 of 125? Allemaal niet in het criterium voor hb, en geen prettige gedachte voor de persoon in kwestie natuurlijk (ballonnetjes die doorgeprikt worden zijn nooit fijn) maar evengoed een mogelijkheid. Voor een forum met gebruikers die er prat op gaan dat ze een brede kijk hebben, out of the box denken en weet ik wat voor mooie termen nog meer vind ik dat er behoorlijk benauwd naar dit soort dingen word gekeken.
Ik geef je groot gelijk, Patrick. En met false negatives bedoelde ik dus true negatives

Ik kan niet voor anderen spreken. Het was mijn persoonlijke ervaring dat er het een en ander mis was met het meten van m'n IQ bij de GGZ. Een schrijftest als bewijs dat ik niet hoogbegaafd ben, waar beginnen we mee? (En de 2 psychologen brachten dat "nieuws" met volle overtuiging.)

Uiteraard kon het sneller besef ik, maar dit is zó dom.
Maar goed, je hebt groot gelijk dat een score van 100 (hoe dan ook tot stand gekomen) alleen maar datgene zegt wat het is

Het vereist veel kennis (bijv ervaring met verscheidenen testen) en een objectief inzicht om te zien waar je ongeveer staat

Een onderzoekersmentaliteit en het open houden van dingen zie ik hier als van belang, en dat past idd goed bij een 'brede kijk' en 'out-of-the-box-denken'.