novasatus
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Speciaal nachttopic: Dromen

Wat een leuk onderwerp!
Dromen houden mij al heel lang bezig, ik ben ook de regisseur of god in mijn eigen dromen. Kan ze sturen, aanpassen, terugspoelen, fast forward. Ook ik gooi verschillende tijden en plaatsen door elkaar en laat levenden en doden en nog niet ontmoette mensen samenkomen.
Mijn grootste probleem is dat ik werkelijkheid en droomwereld moeilijk kan scheiden.

Visje jij schreef dat je echt wakker moet worden om je droom te stoppen, heb je ook wel eens gehad dat je droombeelden in flarden de werkelijkheid in kwamen als je wel wakker was maar nog niet helemaal scherp?
Dit gebeurd mij heel regelmatig, dat droom en werkelijkheid samensmelten en in elkaar overgaan, erg verwarrend en afhankelijk van de soort droom soms heel erg beangstigend!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Novasatus, jij droomt -dus- vaak lucide? Daar valt veel over te lezen, zoals ook over het fenomeen dromen in het algemeen.
En dan bedoel ik niet die 'bullshit' -excusez le mot- wat betreft droombetekenis enzo, maar interessant, wetenschappelijk werk.
Ik heb hier heel wat liggen op dat vlak. :)
Give me a break!

novasatus
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

hi laatbloeier, als je goede wetenschappelijke aanbevelingen kunt doen, daar ben ik altijd naar op zoek. Maar inderdaad ik droom regelmatig lucide, in 3D, in vreemde talen, haal ook vanalles uit in mijn slaap (een vriendinnetje is psychiatrisch verpleegster, die heeft zich uitgeleefd tijdens een vakantie samen...)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nova, ik beloof je een lijstje. Moet ik even de boekenkast induiken (ofwel vooral de stapeltjes boeken die gezellig rond mijn bed liggen). :D
Deze <klik> is ook leuk, geen wetenschappelijk werk, maar een prachtig dik boek met de verslagen van de (vaak lucide) dromen van Frederik van Eeden.
Give me a break!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb soms dat ik in mijn dromen iets vreselijk stoms doe en/of iets kwijt raak en dat ik dat overdag dan nog steeds niet realiseer dat het een droom was. Vandaag (het kan ook een droom van gisteren zijn geweest) had ik (iets minder vreselijk) in mijn dromen een van mijn lenzen in een oud lenzen bakje gedaan en was deze zo vies geworden (het nogal duidelijke beeld van viezigheid in die droom zal ik voor me houden), dat ik m weg moest gooien. Toen ik vandaag na het wakker worden mijn lenzen in wilde doen en mijn (normale) lenzen bakje open deed schoot de gedachte door mijn hoofd van die droom en bedacht ik 'hey ik heb ze nog'.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Grappig Tinus! Was het kennelijk best realistisch, het beeld dat je had in je droom (de viezigheid in het lenzenbakje waar je het over hebt...).

Ik droom er wel eens over dat iemand iets lulligs doet, en dat ik de dag erna dan een 'boos' gevoel heb naar die persoon toe. Zo kocht mijn man in mijn droom onlangs buiten mijn weten om een auto, op afbetaling! Veel te duur, en ik wil helemaal geen auto. Mijn man ook niet, maar in die droom kennelijk ineens wel! :D
Give me a break!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef: Zo kocht mijn man in mijn droom onlangs buiten mijn weten om een auto, op afbetaling! Veel te duur, en ik wil helemaal geen auto. Mijn man ook niet, maar in die droom kennelijk ineens wel! :D
Ik rij in mijn dromen auto terwijl ik dat in werkelijkheid nog nooit heb gedaan. Gek genoeg gaat het elke droom een stukje beter en steevast komt er het moment dat ik een politieauto zie en me realiseer dat ik geen rijbewijs heb. Zelfs in mijn dromen ben ik een realist. :wink:

Ik heb de absurdste dromen vol met misdaad en science fiction-elementen, maar altijd weet ik dat het een droom is.

Ook overgang droom-staat en wakker-zijn verloop vaag. Dan lig ik al een tijd te dromen/denken en dan realiseer ik me pas na een tijd dat ik eigenlijk al lang wakker ben en niet meer droom. Of een droom verliep niet helemaal zoals ik wou, dan bedenk ik me een ander eind en onderwijl val ik weer in slaap en droom vandaar uit weer verder....(Wat overigens alleen aan het eind van de nacht gebeurd, maar dat schijnt te kloppen met dat je dan minder diepe slaapfases hebt en meer droomt)
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afgelopen nacht had ik weer een prachtige lucide droom. Ik post 'm weer 'ns hier, in de vurige hoop dat mensen het herkennen en hun eigen ervaringen over lucide dromen zullen posten... :peek:

Er ging een mooi stuk 'gewone droom' aan vooraf, iets met een reis van de ene stad naar de andere, een gek soort busverbinding, eindigend in zo'n remise. Toen kwam ik buiten in een mooie weg of laan met prachtige bomen erlangs. Ik had ineens door dat ik droomde, en de droom werd lucide. Vrijwel altijd besluit ik dan om op te stijgen, om te gaan vliegen. Ik vloog door een wolk van van die paardenbloempluisjes. Toen kwam ik in de boomtoppen aan, en daarin zaten prachtige bloemen. Ik voelde aan de blaadjes ervan en dat voelde heel echt. Toen rook ik eraan, een heerlijk kruidige geur, onbekend... Wederom levensecht, de geur zat echt in mijn neus. Ik vloog nog een stuk verder, een andere straat in, en op een gegeven moment een soort overdekte galerij of gang. Beetje industrieel sfeertje.

Eéns per maand ongeveer heb ik een dergelijke droom. En tijdens de droom is alles dat ik zie, voel en ruik bijna méér dan levensecht. Ik neem de piepkleinste details háárscherp in me op. Overdag, als ik weer wakker ben, is alles echter weer net zo vaag als een herinnering aan een gewone droom, maar tijdens.... WOW, zooo fascinerend!!! Ik zie dit soort dromen als ware pareltjes! :D

En jullie, ook wel 'ns dergelijke heldere dromen ervaren?
Give me a break!

Zaza
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb maar 1 soort lucide dromen (op het moment gelukkig niet meer) en die krijg ik als ik al slapend last krijg van nadorst... :oops: Dan droom ik dat ik zo'n enorme dorst heb dat ik maar blijf drinken. Maar hoe lang ik ook onder de kraan blijf hangen, het helpt niks, mijn keel blijft droog. Ik ben daaruit een paar keer wakker geworden met inderdaad een volledig uitgedroogde mond en keel en na een paar keer besefte ik ook in de droom dat ik droomde en kon ik wakker worden om wat te gaan drinken. Niet zo'n prachtige ervaring dus als bij jou, Laatbloeier, maar ergens toch wel praktisch.

Wel heb ik regelmatig aparte en/of terugkerende dromen gehad. Ik heb vroeger heel vaak gedroomd dat ik ergens voor weg wilde rennen, maar dan kon ik mijn benen niet op gang krijgen. Of dat ik kon vliegen, maar dan op zo'n anderhalve meter hoogte, nooit hoger en altijd een beetje 'zwemmend'. En ook dat ik in de kelderkast (kast onder de trap) van het rijtjeshuis waar ik ben opgegroeid de kelder in ging (die er dus niet was) en vervolgens uren rond zwierf in gigantisch uitgestrekte keldergewelven (onder het binnenplaatsje of zo?), volledig irreeel, maar in droom heel logisch. En toen ik zwanger was, was het helemaal erg. Buiten de 'gewone' rare dromen (vergeten of je nou al bevallen was, en zo ja, of je een jongen of een meisje had gekregen, hoe hij of zij dan heette en waar je hem/haar dan gelaten had) heb ik ook 1 keer gedroomd dat er 2 kikkers bij de baby in de buik zaten. Die puilden heel herkenbaar door de buikwand en ik kon zo hun pootjes vastpakken van buiten af. En vroeger heb ik eens een hele droom gehad met ondertitels, vond ik toen nog erg raar van mezelf. De laatste tijd heb ik regelmatig een droom dat ik moet douchen of naar het toilet moet en dat het slot kapot blijkt of dat de muren er ineens maar half staan.
Ik heb me jaren afgevraagd wat ik later eigenlijk wil worden.
Tijd om eens te gaan nadenken over wie ik nu ben...

(vrij naar Loesje)

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zaza jou nadorstdroom doet me aan een regelmatig terugkerende droom van vroeger denken:
In mijn droom moet ik heel nodig plassen, nergens een wc te vinden, na eindeloos zoeken (met hoge nood) eindelijk een plek gevonden...wat een opluchting...heerlijk dat gevoel...en dan langzaam realiseren dat er iets niet klopt...dat ik droom...en weer in mijn bed heb geplast :oops:
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Arend
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Leuk onderwerp, ik ga graag slapen omdat de kans dat ik een vreemde en realistische droom bewust meemaak redelijk groot is (een paar keer per week). Zo had ik enkele dagen geleden de volgende droom.

Ik zat op de grond met mijn rug tegen een muur, en jawel, ligt Nicole Kidman :lol: in een soort foetushouding met haar hoofd op mijn schouder tegen mij aan. Dat is natuurlijk even 'echt' genieten, tot ze mij vertelde dat ik Tofik Dibi moest gaan bespioneren, natuurlijk doe ik dat :?. Even later stond ik voor een grote maar smaakloze villa (type drugsbaron) met een mooie klassieke Ferrari op de oprijlaan, verrek dacht ik, mijn broer is hier (mijn broer heeft geen Ferrari maar in mijn droom blijkbaar wel). Buiten stonden enkele mensen welke suggereerde dat het mijn auto zou zijn, die zijn gek dacht ik en vroeg of mijn broer binnen was. Opeens hoor ik veel herrie en enkele schoten, een serieuze stress situatie, en diverse figuren waaronder enkele bekenden uit het verleden rennen naar buiten, de eerste op de vlucht de anderen in de achtervolging met volautomatisch geschut. In eerste instantie ging alles en iedereen (letterlijk) aan mij voorbij maar besloot toch met de vluchters mee te rennen. Vervolgens werd degene die naast mij liep in zijn rug geschoten, ik sprong snel in de sloot, met mijn buik en gezicht plat in de modder. Ik hoorde ze praten en dacht, nu ben ik aan de beurt of ze zien me niet omdat ik onder de modder lag, en daarna werd ik dus wakker. Ik probeer dan de droom weer op te pakken (om verslag uit te brengen aan Nicole natuurlijk 8) ), maar dat lukte helaas niet.

Het verhaal zelf slaat nergens op maar het gegeven dat je er op dat moment volledig bewust in deelneemt blijft een bijzondere ervaring.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wow! Nicole Kidman nog wel. Dat heb ik nou nooit :cry: . Ik heb de laatste tijd voornamelijk (semi)-nachtmerries. Doe ik toch iets verkeerd.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Holy sh.. Arend wat een droom.

Laatbloeier, is het nou zo dat als je je dromen opschrijft dat je dan beter wordt in lucide dromen?

Ik droom meestal redelijk saai en het is altijd te relateren aan gebeurtenissen van overdag die ik aan het verwerken ben. Uitslapen geeft vaak betere dromen, dan is de verwerking allemaal gedaan en ontstaat de gelegenheid voor het betere fantasiewerk zal ik maar zeggen :)

Maar ook dan ben ik nog een typisch vrouwmens, ik droom bijna altijd over andere mensen en de daarbij horende emoties.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik reageer lichamelijk op dromen, soms echt heel heftig.
Vannacht nog. Ik droomde over iets wat ik héél vies vond, een of andere vieze substantie in een doosje wat iemand mij liet zien, en ik werd wakker omdat ik aan het kokhalzen was!

Maar vaker is het plezieriger... :wink:
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Siouxsie schreef:Laatbloeier, is het nou zo dat als je je dromen opschrijft dat je dan beter wordt in lucide dromen?
Ja, ze zeggen het! En ik heb het geprobeerd: bij mij leverde het inderdaad direct meer luciditeit op. Maar ik vind het erg veel werk, dat opschrijven. Dus na verloop van tijd stop ik daar dan weer mee. Ook wel vanwege dat wat jij hieronder schrijft: "Ik droom meestal redelijk saai en het is altijd te relateren aan gebeurtenissen van overdag die ik aan het verwerken ben." Ditzelfde geldt voor mij. Overigens droomde ik destijds ook tijdens het lezen van het boek 'Uittredingen' van Robert Monroe heel erg spannend! Dat boek inspireerde mij enorm. Ik geloof helemaal niet in werkelijk uit het lichaam treden, absoluut niet, in tegenstelling tot wijlen Robert Monroe himself*, ik geloof in een bepaald fenomeen, het lucide dromen, dromen waarin je vaak gaat vliegen en die heel anders voelen dan een gewone droom. Je ziet (en voelt, en ruikt!) bijv. superdesuper scherp, realistischer dan realistisch, je verkeert in een soort hyperfocus. Ik heb dit soort momenten soms ook bij het bijna in slaap vallen. Ik ben nou eenmaal buitengewoon geïnteresseerd in die rare, fascinerende fenomenen, ik vraag me dan af hoe dit werkt in dat intrigerende brein van ons! :D

*) Monroe had zijn 'uittredingen' dan ook altijd gedurende zijn slaap!

Ook een prachtig voorbeeld van een beroemd lucide dromer is Frederik van Eeden en dit boek van hem, dat ik tweedehands op de kop heb weten te tikken:

Afbeelding

Hij heeft er nogal wat over geschreven, het is een dik boek, en wie weet hielp het erover schrijven hem ook wel bij het krijgen van al die prachtige dromen (want prachtig zijn ze, heerlijk om te lezen! :))
Ik droom meestal redelijk saai en het is altijd te relateren aan gebeurtenissen van overdag die ik aan het verwerken ben. Uitslapen geeft vaak betere dromen, dan is de verwerking allemaal gedaan en ontstaat de gelegenheid voor het betere fantasiewerk zal ik maar zeggen :)
Klopt, de mooiste dromen (de dromen ook die je het beste onthoudt) komen -vrijwel- altijd tegen het einde van je complete slaap, dat is bekend,. Het heeft ermee te maken dat dan je REM-slaap het meest intensief is.
Maar ook dan ben ik nog een typisch vrouwmens, ik droom bijna altijd over andere mensen en de daarbij horende emoties.
Ik heb inmiddels de indruk dat een vrouw als Nicole Kidman bij (sommige) mannen ook nogal wat aan emoties oproept! :wink:

Wat ik me afvraag, Siouxsie, en jou kan ik het vragen, want je bent net als ik vrouw, is of jouw dromen ook net een tikkeltje interessanter en intensiever zijn vlak voor je menstruatie. Bij mij is dat overduidelijk het geval, en ik kan wel stellen dat de lucide dromen die ik heb, ALTIJD plaatsvinden één of twee dagen voor mijn menstruatie. Zou zomaar kunnen dat jij daar nooit op gelet hebt, maar zou je dat eens willen doen? En andere vrouwen die hier lezen? Ik heb op PubMed er zelfs al artikelen over gevonden, die ik graag zou willen lezen (zoals: Dream recall and the menstrual cycle) (weet alleen niet zo goed hoe daaraan te komen, maar dat zoek ik nog wel eens uit wanneer ik de geest heb, en de tijd! :D)
Give me a break!

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik weet niet Laatbloeiert, ik ben niet zo bekend met mijn menstruele cyclus door pilgebruik sinds mijn zestiende ofzo. Nu ben ik daar recent mee gestopt, maarja.. nu heb ik weer geen cyclus want ik ben zwanger :P
Mijn dromen zijn nu wel levendiger geworden! Vanmorgen had ik nog een nare droom inclusief levensechte lichamelijke sensaties. Zoiets zou ik wel willen opschrijven in een dagboek, als ik een dagboek zou bijhouden...

Misschien vind ik het leuk om te doen als anderen het ook doen en dan kunnen we hier met z'n allen proberen lucide dromen op te wekken.

Slaapverlamming en harde metaal-achtige geluiden horen in mijn halfslaap heb ik altijd al last van gehad. Hoewel vorige week had ik het weer, maar later bleek het toch geen hallucinatie te zijn. Buiten had iemand met zijn auto een stalen afvalcontainer aangereden :)

Victor Spoormaker is ook een leuke kerel die interessante publicaties heeft over dromen. http://scholar.google.com/scholar?hl=en ... 5&as_sdtp= (hier kan je de pdf'jes wel downloaden!)

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dit topic lezen, vlak voor het slapen gaan...
Ik weet vaak tijdens het dromen, dat ik aan het dromen ben. Raar gevoel geeft dat. En ook, als ik eng droom, dat ik dan denk dat ik wakker moet worden, want dan stopt het..Maar dat is heel erg moeilijk dan.
En ik droom vaak films. Zo spannend, jammer om wakker te worden dan :wink: En dan denken, dit moet ik opschrijven, nog nooit vertoond op tv!
ik ben ik, ik leef nu

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Over het bijhouden van een [i][color=#BF0000]droomdagboek[/color][/i] Siouxsie schreef:Misschien vind ik het leuk om te doen als anderen het ook doen en dan kunnen we hier met z'n allen proberen lucide dromen op te wekken.
Leuk! Wie doet er mee? We zouden het kunnen plaatsen onder de vlag 'HB hobby's, projecten en interesses'. Daar kan dan wie wil 'n verslagje van z'n dromen plaatsen van de afgelopen nacht. En -als je geluk en succes hebt!- ook je lucide dromen! :D

Er is overigens een website over lucide dromen: LD4all. Er is ook een forum aan verbonden, met een onderdeel 'Lucide-Droom dagboek'. Ik ben er lid, maar voel me stokoud daar... :? Ik post er dan ook vrijwel nooit. (Het zijn bijna allemaal tieners, met een enkeling van in de twintig. Wonderlijk!) Verder ben ik ook nog lid op Dreamviews, een Amerikaanse site. Ook daar volgens mij vooral heel jonge mensen, en ook daar post ik eigenlijk niet.

Grappig is dat ik vannacht een heel klein, vaag stukje lucide droom had, gewoon omdat ik er hier over had gepost! Zo werkt dat vaak, als je ermee bezig bent, dan werkt dat (via je onderbewuste?) door in je slaap. (Ik dacht terwijl ik droomde: zou ik nu kunnen vliegen? Zal wel niet, want het is tenslotte maar een gewone droom. Toch even proberen en nee, inderdaad, ik kwam niet van de grond. Nog een keer proberen en toen steeg ik toch op. Hee, het lukt! Maar het was een vaag stukje, ik had niet die prachtige hyperfocus erbij en het was snel voorbij. Het bleef vaag. Het was dan ook niet de tijd in mijn cyclus waarin ik helder droom!)
Give me a break!

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben niet zo'n extreme dromer dus lees hier eigenlijk zonder dat ik iets te schrijven heb. Maar Siouxsie wat leuk dat je zwanger bent, gefeliciteerd :)
Always remember to live
Never forget to give

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kreeg onderstaande idee naar aanleiding van een droom van afgelopen nacht over een moeder en dochter. Deze was mogelijk gerelateerd aan een documentaire diezelfde dag. Het is volgens mij niet vreemd dat dromen gaan over onderwerpen die je in de periode ervoor in gedachten hebt gehad.

Ik heb mij wel eens voor langere tijd afgezonderd en daarbij geen enkele persoon tegengekomen. Alleen maar studie van abstracte onderwerpen. Echter, ik krijg daar nooit dromen over.

Nu vraag ik me af... heeft iemand wel eens een droom waar géén mensen in voorkomen?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”