Wat voor tariër ben jij?

Flexitariër (soms geen vlees)
56%
27
Pescotariër (geen vlees, wel vis)
8%
4
Vegetariër
6%
3
Fructariër (alleen maar noten, vruchten en zaden)
Geen stemmen
0
Veganist
2%
1
Als ongeneeslijk carnivoor doe ik niet aan die onzin
19%
9
Anders
8%
4

Totaal aantal stemmen: 48
Tolle
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Zin en onzin van vlees eten

@vincent: ik woon in noord limburg, dus ver van wereldsteden als Rotterdam.
@m1960: ja, ik eet zeer regelmatig buiten de deur. Het probleem is dat ik geen noten lust, geen bloemkool, paprika, tomaat, witlof, asperge en nog meer. Dat maakt het ook moeilijk.

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Zin en onzin van vlees eten

Oh ja, dan maak je het jezelf wel op alle vlakken lastig...
Maar dan heb je überhaupt niet veel keuze in restaurants neem ik aan.
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Tolle
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Dat klopt! Vegetarisch wordt dan heel beperkt. Gelukkig ga ik in november weer naar India!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Diana schreef:Zou ik ook niet moeten doen nee, je hebt helemaal gelijk. Maar ik voel op de een of andere manier een behoefte aan vis of zo. Haha! dat klinkt belachelijk, maar goed, als ik naar mijn lichaam luister dan moet ik gewoon 1 keer in de twee/drie weken vis eten. Ik let wel op wat voor vis ik koop trouwens, maar dan nog ...

ok, ok, ik ga ook geen vis meer eten! Beloofd bij deze.
Ho nou, zo bedoel ik het nou ook weer niet :lol:. Ik word juist ontzettend moe van vegetariërs (of borstvoedingsadepten, of Jehova's Getuigen) met al te veel zendingsdrang. Iedereen die graag dagelijks vlees of af en toe vis wil eten moet dat vooral doen... hoewel ik eerlijk gezegd wel vrolijk word van de voorlopige resultaten van mijn niet-representatieve 'onderzoekje'.

Wat ik eigenlijk alleen wilde zeggen is dat sommige beweegredenen van pescotariërs me een beetje verbazen, alsof vis geen vlees is of zo. Ik heb zelfs wel mensen horen roepen dat kip geen vlees is. Tja :roll:.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Hier een flexitarier.
In mijn pubertijd vegetarier geweest, maar mijn moeder verdomde het om voor mij apart te koken.
Dus de huisarts greep al vrij snel in, als je 15 uur in de week sport en je hebt geen vleesvervanging, gaat dat niet zo goed.
Dan houdt het snel op ja. Voor mij werd wel apart gekookt, maar altijd van die smakeloze sponzige sojabrokken (die we dan ook 'hondenbrokken' noemden), of een ei. Dat ging ook vrij snel vervelen, en mijn eerste vegetarische periode vond dan ook een abrupt einde toen de rest van de familie zich op een avond te buiten ging aan gegrilde kip :eat: .

Pas jaren later kwam ik er achter dat er meer op de wereld bestond dan hondenbrokken, en nu kan ik best leuk vegetarisch koken al zeg ik het zelf (en veganistisch ook als het moet).
Keep an open mind

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ik heb anders aangevinkt

Meestal vraag ik om vegetarisch omdat ik alleen biologisch vlees eet (ongeveer 2 keer per week) & dat is in restaurants, feestjes, e.d. niet altijd voor handen. Ik ben niet tegen vlees eten maar wel tegen vleesfabrieken, dierenmishandeling en teveel vlees eten.
Vis ongeveer 1 keer per week en voor de rest eten wij lekkere gerechten zonder vlees :)

Het is bij mij een 'respectvol omgaan met leven/omgeving' verhaal. Wij zijn omnivoren. Maar helaas een beetje in het vreten (en voeding makkelijk weggooien) doorgeslagen. In plaats van omgaan met in principe 'schaarse goederen' zetten we de productie goederen 'naar onze hand'.
Dat laatste hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Dat is wat ons mens maakt (het invloed uit kunnen oefenen op de omgeving naar behoefte) & waardoor wij als soort 'succesvol' zijn (over dat laatste valt te twisten, we outnumberen in ieder geval).

Maar in mijn ogen is het in ieder geval wél verkeerd wanneer wij niet respectvol omgaan met mede-organismen. Opeten zie ik als iets wat in de natuur gewoon gebeurt. Daar maken wij deel van uit.
Mishandelen vind ik niet nodig daartoe.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Helemaal mee eens, Yet, qua vlees en dierenwelzijn. Hier ook zo nu en dan vlees, en altijd biologisch. Al ben ik wat betreft het-buiten-de-deur- en afhaaleten wel makkelijk.

Verder eten en drinken wij sowieso vrijwel alles biologisch. Dus groenten, fruit, maar ook de zuivel en de koffie enzo. En het kattenvoer: ook bio! Is tenslotte net zo goed 'n dierlijk product.

Is duurder natuurlijk, maar wij zijn op andere gebieden sober. We redden ons bijv. inmiddels al heel wat jaartjes zonder auto, o ja, en een verwarmingsstand in de winter van tussen de 16 en de 18 graden (kwestie van investeren in 'n voorraadje warme vesten!) en we kopen veel tweedehands (meubels, fietsen en andere gebruiksartikelen).
Give me a break!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Er zijn veel flexitariërs maar ik vraag me af of de score net zo hoog zou zijn als de toelichting (soms geen vlees) anders zou zijn geweest (bijvoorbeeld soms wel vlees). De huidige toelichting past meer bij een flexicarnivoor.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af Tinus.
Voor mij zou de formulering 'Soms wel vlees' iig beter van toepassing zijn. Ik eet voornamelijk vleeswaren, omdat ik dat het lekkerst vind op brood, maar als avondeten eet ik nog maar heel zelden vlees. En als ik het dan een keer eet is het meestal alleen gehakt door de pasta.
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

Ceciliadlibitum
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik ben pescotariër, niet uit overtuiging, maar gewoon omdat ik vlees helemaal niet lekker vind. Eigenlijk maak ik zelf altijd vegetarisch eten, maar als ik naar een feest of zo ga, of op restaurant, vraag ik meestal vis, omdat ik het wel lust, en de visgerechten meestal lekkerder zijn dan de vegetarische gerechten.

Toen ik nog voltijds thuis woonde verplichtte mijn moeder me om gewoon vlees te eten, maar ik at dan meestal maar een heel klein stukje. Op m'n 18e had ik dan te kampen met een serieus ijzertekort. In de afgelopen 6 jaar eet ik voornamelijk vegetarisch, veel groenten en noten, maar ook geregeld vleesvervangers. Ik laat om de twee jaar een bloedonderzoek doen en dat is altijd perfect in orde, geen tekorten meer.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik vraag me af of het nou wel of niet mogelijk is langdurig vegetarisch te eten zonder tekorten op te doen.
Deze vraag lijkt me geheel on topic, omdat, indien dit niét het geval is, duidelijk is wat de zin is van vlees eten.
Of anders de evt. onzin...

(Ik heb een tijdlang vegetarisch gegeten en kan me niet herinneren dat ik me destijds niet goed voelde.
Hier hoor ik zo nu en dan andere geluiden, vandaar mijn overpeinzing...
Persoonlijk denk ik dat het misschien wat moeilijker is, maar niet onmogelijk, met het juiste voedingspatroon.)
Give me a break!

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hier nog een Flextarier.

Wij eten ook vrijwel alleen biologisch vlees. De enige uitzondering is het vlees van onze dorpsslager, die ook boer is. Het is niet officieel biologisch, maar alle dieren hebben daar een buitenleven en zie je opgroeien in een normaal tempo.

Ik zou best wat meer vegetarisch willen eten, maar met een noten allergie en nog wat meer voedselallergieen waardoor andere aanvullingen lastig worden, is dat bijna niet te doen. Ik heb geinvesteerd in een dik vegetarisch kookboek zodat ik wat creatiever vegetarisch kan koken, en dat bevalt tot nog toe goed.
Helaas heb ik wel meer last van mijn allergieen gekregen en gaan we weer naar de allergoloog om te kijken of mijn indruk klopt. Dan zou het wel eens klaar kunnen zijn met veggie eten voor mij....

overigens ben ik ook gek op de indiase veggie curry's hoor!!! Daar rijden wij eens in de zoveel tijd voor naar Rotterdam :)
LEEF!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@LB: Mijn Grote Vegetarische Periode duurde elf jaar, en geen centje pijn. We dachten er wel over na: zo probeerden we altijd te zorgen voor de (volgens de toenmalige normen) juiste balans tussen granen en peulvruchten voor de nodige eiwitten en we bakten zelf ons brood, met extra veel sesamzaad voor de ijzer. En we aten ook gewoon eieren en zuivelproducten, dat scheelt natuurlijk ook, vooral voor de B12. Vlak na mijn capitulatie naar Af En Toe Vlees raakte ik zwanger, en mijn Hb ( :mrgreen:) was altijd prima, om maar een voorbeeld te noemen.

Dus ja, ik denk dat het kan, vegetarisch eten zonder tekorten op te lopen. Net zo goed als dat je juist wel tekorten op kunt lopen door een weliswaar niet vegetarisch, maar verder te eenzijdig menu. Met simpelweg het vlees weglaten en alleen maar aardappelen en groenten te eten ben je er niet, maar met alleen maar hamburgers eten ben je er net zo min... zoiets. Een klein beetje gezond verstand kan nooit kwaad he.

@Aletta: JAAAHHH, veggie curries :D! Is mijn tophit als ik vega's te eten krijg en zelfs mijn ongeneeslijk carnivore man vindt ze heerlijk :shock:.
Keep an open mind

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een van mijn kinderen kreeg ondanks verstandig vervangen van vlees tekort aan vitaminen en mede daardoor raakte ze in een depressie. Daarom worden er hier nu extra vitaminen geslikt.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben met je eens dat het bij kinderen wat nauwer luistert. Hoewel mijn dochter ruim een jaar vegetarisch heeft gegeten en geen problemen ondervond, maar misschien is een jaar ook te kort om serieuze tekorten op te bouwen en bovendien was mijn dochter toen nog niet in de puberteit met de bijbehorende groeispurt en zo.
Keep an open mind

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

kakelot schreef:Ik ben met je eens dat het bij kinderen wat nauwer luistert. Hoewel mijn dochter ruim een jaar vegetarisch heeft gegeten en geen problemen ondervond, maar misschien is een jaar ook te kort om serieuze tekorten op te bouwen en bovendien was mijn dochter toen nog niet in de puberteit met de bijbehorende groeispurt en zo.

Precies om die reden moet mijn dochter van 11, volop in de groei(al 3 jaar vega, en daarvoor heel leven haast geen vlees) nu ook een paar keer in de week een vitamine B12 pil nemen, want het kan op ten duur wel een tekort opbouwen, waar ze pas veel later symptomen van krijgen, en dan is het moeilijker het op telossen.. het was Of dat, OF weer af en toe vlees eten, . Ik heb het met haar erover gehad, en ze kiest voor het pilletje.Zij was ook depressief , maar dat lag meer aan andere dingen.

Mijn lichaam schreewd af en toe echt om vlees,en ik vind het ook gewoon te lekker.. dus een paar keer in de week eet ik wel vlees, al probeer ik wel biologisch/scharrel zo veel mogelijk. En eerlijk gezegt, een omelet met een paar blokjes spek voor de smaak vind ik ook haast vega :oops: .
Ik kan ook echt genieten van vegetarisch en goed klaar gemaakte veganistische maaltijden, maar dan heb ik toch sneller weer honger.
Misschien zit het hem toch ook in het goed kauwen en verteren van voedsel, dat vlees beter blijft ''hangen ''. Of het beter voor je is laat ik maar in het midden, en ga niemand overtuigen wat gezonder is.
t !!!@#$???

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@nathalie: sommige mensen nemen weinig tot nauwelijks vit B12 op via de darm (vlees of pil, maakt niet uit). In dat geval is een injectie nodig om de B12 op te kunnen nemen. Is dat gecontroleerd door een bloedonderzoek bij haar?
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja ze heeft in november bloed laten prikken, maar kwam niks uit, ook geen tekorten nog. gelukkig maar.

Ideaal gezien hoort een vegetarier veel linzen en noten en peulvruchten in combinatie met granen te eten, maar hier thuis krijgt niemand dat echt weg :roll: het blijven kinderen met erg grillige wensen,. ze blieft al die burgers en vleesvervangersn ook niet echt. en macaroni met kaas is wel lekker, maar dacht ik niet optimaal voedings waarde.
t !!!@#$???

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Koop stickers van disney dingen die ze leuk vindt en plak het op fruit en noten.

Wat ze als kind leren eten blijft meestal hun dieet in hun verder leven. Zou blijven proberen om dat gezond te maken.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Voor een vervanging van vlees, in het typische Nederlandse dieet, zijn eieren en melkprodukten een zeer goede keuze.

zie onderandere bijlage 3 in pdf die gelinkt wordt op onderstaande pagina
http://www.voedingscentrum.nl/professio ... euze1.aspx

Overigens hoeft de consumptie van die middelen niet altijd te worden gestimuleerd (veel verkeerde vetten). Dat geldt ook voor vleesvervangers (vaak veel zout). Of beter, je moet niet lukraak het vlees vervangen en consumptie van bepaalde voedingsmiddelen opschroeven. Er moet eerst worden gekeken of er een juiste balans is. Het is naar mijn mening beter om daarvoor naar een dietist te gaan in plaats van een arts (zie ook alle andere discussies, meestal overalternatieve geneeswijzen, over het soms wat beperkte handelen in de medische wereld).
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”