Ik zag dit onderwerp nu pas. Ik denk er al jaren vaagjes over na en heb er nu even het internet voor gebruikt met leuke conclusies:
Ten eerste als je ziet dat er nu 100 mensen de poll hebben ingevuld en dat 36 van de 100 zeggen linkshandig te zijn. Ervan uitgaande dat 100% hier HB is moet je je afvragen of die 36 % nu veel of weinig is. Internet zegt: 10% van de bevolking is linkshandig.
Ongeveer 10% van de mensen is linkshandig, waarbij het iets meer voorkomt bij jongens. Dit percentage blijft in de tijd ongeveer gelijk.
Bron :
http://www.beelen.net/encyclopedia/iid6 ... andig.html Dat is voor mij al een sterke aanwijzing dat er inderdaad een positief verband is tussen linkshandigheid en intelligentie.
Ten tweede kwam ik altijd al veel linkshandige mensen tegen die slim waren (Dat is iets persoonlijks)
Ten derde: de engelstalige wikipedia zegt dat linkshandigen meer geld verdienen. Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Left-hande ... telligence
Ook zegt deze: "The theory goes on to tie the exposure to higher levels of testosterone and the resultant right-hemisphere dominance to auto-immune disorders, learning disorders, dyslexia, and stuttering, as well as increased spatial ability." dus Dyslectisch en beelddenken, ruimtelijk inzicht.
De Nederlandstalige WIkipedia ziet een verband met:
Mogelijke verbanden
Er wordt wel eens een verband gelegd tussen linkshandigheid en de volgende fenomenen:
ADHD - Niet bewezen.
Creativiteit - Een hoog percentage kunstenaars is linkshandig (bij metingen in kunstacademies: 40%).
Dyslexie - Dyslexie heeft niet te maken met een schrijfgebrek door een verkeerde motoriek, maar vaak met problemen met ruimtelijk inzicht. Toch lijkt er een verband te bestaan.
Hersenbeschadigingen - Dit kan een rol spelen: het menselijk lichaam is in staat om andere delen van de hersenen de functies van beschadigde hersencellen te laten overnemen. Rechtshandigheid wordt aangestuurd door de linkerhersenhelft. Bij beschadiging zou dit in principe ook kunnen worden overgenomen door de rechterhersenhelft met linkshandigheid als gevolg.
Hoog intelligentiequotiënt - Het is niet bekend of dit ook zo is.
Lagere levensverwachting - Niet bewezen [1].
Over het algemeen beter taalvermogen - Niet bewezen.
Mijn opmerkingen hierbij zijn dat ook op deze site ADHB, dyslexie en creativiteit veel genoemd worden, dus dat er een verband is tussen deze zaken en intelligentie en linkshandigheid geloof ik wel.
Hoe het verband dan precies loopt is onduidelijk maar interessant. Wat oorzaak en gevolg is.
Vreemd genoeg wordt autisme nergens genoemd. Dat breng ik zelf nog wel met HB in verband, maar mogelijk is dat niet juist.
Vanuit de duits wikipedia is er de inbreng:
" In den Vereinigten Staaten finden regelmäßig Mathematiktests für Schüler statt. Die Statistiken dieser ergeben, dass in den besten 0,1 % ein überdurchschnittlicher Anteil von 25 % linkshändig ist. Umgekehrt finden sich aber auch bei Kindern mit Lernschwierigkeiten überdurchschnittlich viele Linkshänder."
Dus inderdaad links en HB zijn gecorreleerd en die leermoeilijkheden kom je ook bij HB-ers (veel) tegen
Zelf ben ik rechtshandig.