Ben je links of rechts -handig

Linkshandig
34%
20
Rechtshandig
66%
39

Totaal aantal stemmen: 59
Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: HBers en linkshandig

RRGJL schreef:Dat van die schaar vind ik sowieso onzin, je moet gewoon zorgen dat je op de goede manier leert knippen, door dus geen zijwaartse druk op de messen te zetten, maar van boven en beneden. En idd: als een schaar speling heeft gooi ik die natuurlijk weg.
Not quite, de ergonomische vorm is verschillend. een typische rechtsgevormde schaar is niet goed vast te houden door een linkshandige. Kijk:

Afbeelding

Edit: laat ik nu toevallig een afbeelding van een linkshandige schaar googelen :-)

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Arjan schreef:
RRGJL schreef:Dat van die schaar vind ik sowieso onzin, je moet gewoon zorgen dat je op de goede manier leert knippen, door dus geen zijwaartse druk op de messen te zetten, maar van boven en beneden. En idd: als een schaar speling heeft gooi ik die natuurlijk weg.
Not quite, de ergonomische vorm is verschillend. een typische rechtsgevormde schaar is niet goed vast te houden door een linkshandige. Kijk:

Afbeelding

Edit: laat ik nu toevallig een afbeelding van een linkshandige schaar googelen :-)
Haha ja dat soort scharen hebben wij dus nooit. Wij hebben gewoon scharen die als het ware een rondgevormd handvat hebben.
Here's some advice: never hurts to be nice.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Etiennetje schreef:
RRGJL schreef:
Ik weet niet of je die pen kreeg en mocht houden, maar ik weet wel dat ze zeiden dat die vulpennen naar je manier van schrijven gingen staan, dus misschien wilden ze verwisseling voorkomen...
Ik heb hem idd nog liggen, maar staan op de manier dat je schrijft? Ik weet wel dat ik iedere dag blauwe handen had. Ik had een hekel aan schrijven op school. Alles was blauw en kreeg kramp in m'n hand omdat je probeerde niet te blauwe handen te krijgen.
Klopt, dat heb je sowieso vrij snel als linkshandige, met inkt die niet snel genoeg droogt. Dan wrijf je met je handpalm er doorheen. Erg vervelend inderdaad.
Maar ik schrijf sowieso slordig, dus ik ben heel blij met het toetsenbord.

lotte
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben zelf zeer linkshandig. Vroeger ruilde ik zelfs continu mijn bestek naar mijn linker hand, om eerst links te snijden met een mes en daarna met mijn vork links te kunnen eten. Dat gaat nu beter, oefening baart kunst :D
Ook knippen en muizen doe ik links, zo nodig met een rechtshandige schaar of muis, niet zo comfortabel, maar het is best mogelijk 8)

Uit dit onderzoek blijkt, dat linkshandigen intelligenter zijn dan rechtshandigen en ook sneller zijn:
http://medind.nic.in/jak/t07/i1/jakt07i1p85.pdf

en deze, ook al eens eerder ergens genoemd: "Linkshandigen hebben echt andere hersens dan rechtshandigen"
http://www.ru.nl/actueel/nieuws/donders/hersenen/
http://www.ru.nl/aspx/get.aspx?xdl=/vie ... Idt=784266
Buiten kaders denken is gymnastiek voor het brein

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Ooit deed ik een workshop voor beelddenkers en van de pakweg 10 mensen waren er 8 (waaronder naastgetekende) linkshandig.
Mijn inziens geen toeval.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

kleine populatie en niet random samengesteld willemijn, nâh, zou ik geen conclusie uit trekken.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Marjan
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Etiennetje schreef:
BabaJaga schreef: Wij hadden overigens linkshandige vulpennen op school, wat daarin het verschil is weet ik ook niet.

Buiten een andere kleur heb ik ook niets kunnen vinden :')
Op de school van mijn kids schrijven ze met een Stabilopen ipv een vulpen. Deze zijn zo gemaakt dat je ze eigenlijk niet verkeerd vast kan pakken, omdat ze op bepaalde punten afgevlakt zijn. Bij de linkshandige pen zijn ze op een andere plaats afgevlakt, dus er bestaat weldegelijk een verschil.

Ik ben overigens erggggg rechts. Kan helemaal niks met links. Behalve dan typen en eten, maar verder.....

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Yet schreef:kleine populatie en niet random samengesteld willemijn, nâh, zou ik geen conclusie uit trekken.
Ik kan me er iig wel goed iets bij voorstellen dat veel linkshandigen 'beelddenkers' zijn. Het lijkt me dat sowieso je rechter hersenhelft actiever is dan bij de rechtshandigen, wanneer je linkshandig bent, en ik kan me voorstellen dat dat bijv. dat als gevolg kan hebben.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb mezelf een aantal vreemde dingen aangeleerd.
Ik muis op een desktop rechts en op een laptop links. Ik krijg het er ook niet uit. Zo heb ik nog wel meer vreemde dingen.

Ik denk dat het komt omdat we vroeger een gedeelde PC thuis hadden en iedereen die hem gebruikte rechts was en ik als enige links. Misschien wasi k te lui om hem steeds te verwisselen.
Verder merkte ik laatst op, toen ik online een handtekening moest zetten dat ik het wel links deed. Strange maar waar :)

Maar het meeste doe ik toch links.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

RRGJL schreef:
Yet schreef:kleine populatie en niet random samengesteld willemijn, nâh, zou ik geen conclusie uit trekken.
Ik kan me er iig wel goed iets bij voorstellen dat veel linkshandigen 'beelddenkers' zijn. Het lijkt me dat sowieso je rechter hersenhelft actiever is dan bij de rechtshandigen, wanneer je linkshandig bent, en ik kan me voorstellen dat dat bijv. dat als gevolg kan hebben.
There are many theories on how being left handed affects the way a person thinks. One theory divides left- and right-handed thinkers into two camps: Linear Sequential vs. Visual Simultaneous [21] [22] [23] [24]

Right-handed persons are thought to process information using a "linear sequential" method in which one thread must complete its processing before the next thread can be started.

Left-handed persons are thought to process information using a "visual simultaneous" method in which several threads can be processed simultaneously.
http://psychology.wikia.com/wiki/Left-h ... n_Thinking - maar ook daar zijn niet echt wetenschappelijke referenties te vinden.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hmm wat ik wel aan mezelf merk is dat ik heel intuïtief werk. Ik doe dingen op gevoel, en ik zie vaak achteraf, wanneer ik dat gevoel beredeneer, pas waarom het idd een goed idee of goede oplossing is. Wanneer iemand mij vraagt: waarom doe je dat zo? Dan sta ik vaak met mijn mond vol tanden en moet ik eigenlijk na gaan denken waarom ik het zo doe. Kan natuurlijk ook een kwestie zijn van gebrek aan prikkeling waardoor je maar wat doet, maar meestal zijn de oplossingen achteraf gezien best aardig.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Arjan was me voor... :wink:
Er gaan idd veel verhalen en gedachten. Maar ik heb nog weinig dingen gelezen die wijzen op revolutionaire ontdekkingen op dat gebied. Het beelddenken an sich is onvoldoende gedefinieerd (wetenschappelijk gezien in den vage dus zeg maar ...) en in mijn studie psychologie of die van onderwijskunde ben ik het niet eens tegengekomen qua onderzoek. Gardner een keer in pscyhodiagnostiek module, maar Freud ook in klinische psychologie --> theorieën en ideeën worden verkend maar ook op wetenschappelijke waarde geschat dus...

Het is wel duidelijk dat verschil is tussen mensen i.v.m. informatie verkennen en verwerken. Maar daar zijn ook kanttekeningen bij (bijv. is het een kwestie van verschil in kwaliteit of überhaupt geheel andere wijze is een leuke discussie).
Het is ook duidelijk dat er linkshandigen, rechtshandigen en ambidexters zijn.
De mate waarin samenhang is tussen aansturing verschillende functies is iets waar je niet zomaar uitspraken over kan doen. (motorische aansturing is nogal elders gelokaliseerd dan het 'denken' bovendien heb je ook zoiets als de mate waarin handen 'samenwerken')
Beelddenken is qua begrip nog niet eens duidelijk.
Dus ja :)
Wou dat ik er meer écht over wist...

groetjes,
Yet
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Niemand weet er ècht meer over Yet. Het is niet eens duidelijk hoe en waarom er linkshandigen, rechtshandigen en ambidexters zijn. Ook de erfelijkheid / aanleg is vaag (Als anekdotisch voorbeeld: ik ben ambidexter, wederhelft rechts, kid één is links en kid twee rechts).

Er is op zich wel redelijk wat onderzoek terug te vinden, maar het hoe en waarom, en de samenhang met persoonlijke vaardigheden is nog altijd niet echt duidelijk. Als die samenhang er al is.

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tekst van de website van de VPRO, onderdeel Boeken.

Rik Smits - Het raadsel van linkshandigheid

'Linkshandigen zijn dom, dwars en onhandig, maar gelukkig gaan ze gauw dood. Ze zijn ook geniaal en creatief, maar wel een beetje gek. Dat soort achteloze ideeën is in onze overwegend rechtshandige wereld gemeengoed. Arme rechtshandigen, ze hebben niet in de gaten dat de natuur ze zelf al even scheef bedeeld heeft. Net zo min als ze beseffen hoe raadselachtig de handvoorkeur van de mens eigenlijk is, om van benigheid, ogigheid en tongigheid nog maar te zwijgen.

Rik Smits schrijft in het boek Het raadsel van linkshandigheid over wat onze eenzijdigheid eigenlijk inhoudt. Over de oorzaken ervan en de gevolgen, de vooroordelen en de feiten. Maar ook over hoe symmetrie en de begrippen ‘links’, ‘rechts’ alle culturen en ieders wereldbeeld al vanaf de vroegste tijden bepaald hebben. Hoe die begrippen onze sympathieën en antipathieën beïnvloeden en wat ze betekenen voor strips, films, foto’s, schilderijen en schriftsystemen'.

Misschien vindt iemand het leuk om te lezen. Zelf denk ik dat ik een keer in de bibliotheek kijk of het er is, ik vind het geen titel om aan te schaffen. Maar het paste wel mooi in dit topic.

Egeltje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@babaJaga: beetje late reactie, maar jouw prof impliceerde dus dat het unilocus is? Vraag me toch af of het zo simpel ligt...bij de meeste van dat soort onderwerpen is de vererving toch wat complexer. Maar ms heb ik het fout hoor..

waarom?
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik haal rechts en links geregeld door elkaar. Telt dat ook?
vaart maken in de bochten

Freek Verkerk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zag dit onderwerp nu pas. Ik denk er al jaren vaagjes over na en heb er nu even het internet voor gebruikt met leuke conclusies:

Ten eerste als je ziet dat er nu 100 mensen de poll hebben ingevuld en dat 36 van de 100 zeggen linkshandig te zijn. Ervan uitgaande dat 100% hier HB is moet je je afvragen of die 36 % nu veel of weinig is. Internet zegt: 10% van de bevolking is linkshandig.

Ongeveer 10% van de mensen is linkshandig, waarbij het iets meer voorkomt bij jongens. Dit percentage blijft in de tijd ongeveer gelijk.
Bron : http://www.beelen.net/encyclopedia/iid6 ... andig.html Dat is voor mij al een sterke aanwijzing dat er inderdaad een positief verband is tussen linkshandigheid en intelligentie.

Ten tweede kwam ik altijd al veel linkshandige mensen tegen die slim waren (Dat is iets persoonlijks)

Ten derde: de engelstalige wikipedia zegt dat linkshandigen meer geld verdienen. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Left-hande ... telligence

Ook zegt deze: "The theory goes on to tie the exposure to higher levels of testosterone and the resultant right-hemisphere dominance to auto-immune disorders, learning disorders, dyslexia, and stuttering, as well as increased spatial ability." dus Dyslectisch en beelddenken, ruimtelijk inzicht.

De Nederlandstalige WIkipedia ziet een verband met:

Mogelijke verbanden

Er wordt wel eens een verband gelegd tussen linkshandigheid en de volgende fenomenen:
ADHD - Niet bewezen.
Creativiteit - Een hoog percentage kunstenaars is linkshandig (bij metingen in kunstacademies: 40%).
Dyslexie - Dyslexie heeft niet te maken met een schrijfgebrek door een verkeerde motoriek, maar vaak met problemen met ruimtelijk inzicht. Toch lijkt er een verband te bestaan.
Hersenbeschadigingen - Dit kan een rol spelen: het menselijk lichaam is in staat om andere delen van de hersenen de functies van beschadigde hersencellen te laten overnemen. Rechtshandigheid wordt aangestuurd door de linkerhersenhelft. Bij beschadiging zou dit in principe ook kunnen worden overgenomen door de rechterhersenhelft met linkshandigheid als gevolg.
Hoog intelligentiequotiënt - Het is niet bekend of dit ook zo is.
Lagere levensverwachting - Niet bewezen [1].
Over het algemeen beter taalvermogen - Niet bewezen.

Mijn opmerkingen hierbij zijn dat ook op deze site ADHB, dyslexie en creativiteit veel genoemd worden, dus dat er een verband is tussen deze zaken en intelligentie en linkshandigheid geloof ik wel.

Hoe het verband dan precies loopt is onduidelijk maar interessant. Wat oorzaak en gevolg is.

Vreemd genoeg wordt autisme nergens genoemd. Dat breng ik zelf nog wel met HB in verband, maar mogelijk is dat niet juist.

Vanuit de duits wikipedia is er de inbreng:
" In den Vereinigten Staaten finden regelmäßig Mathematiktests für Schüler statt. Die Statistiken dieser ergeben, dass in den besten 0,1 % ein überdurchschnittlicher Anteil von 25 % linkshändig ist. Umgekehrt finden sich aber auch bei Kindern mit Lernschwierigkeiten überdurchschnittlich viele Linkshänder."

Dus inderdaad links en HB zijn gecorreleerd en die leermoeilijkheden kom je ook bij HB-ers (veel) tegen

Zelf ben ik rechtshandig.

E7
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Fijne motoriek is links, de rest rechts. In die zin lijkt het dus gekruist te zitten.
What does that make me?;)

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Freek Verkerk schreef:Ten eerste als je ziet dat er nu 100 mensen de poll hebben ingevuld en dat 36 van de 100 zeggen linkshandig te zijn. Ervan uitgaande dat 100% hier HB is moet je je afvragen of die 36 % nu veel of weinig is. Internet zegt: 10% van de bevolking is linkshandig.
Linkshandigen voelen zich waarschijnlijk meer geroepen om te stemmen in zo'n poll. :D
Daar zou ik niets op baseren.

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Egeltje schreef:@babaJaga: beetje late reactie, maar jouw prof impliceerde dus dat het unilocus is? Vraag me toch af of het zo simpel ligt...bij de meeste van dat soort onderwerpen is de vererving toch wat complexer. Maar ms heb ik het fout hoor..
dat impliceerde ze wel ja, al gaf ze ook toe dat de genotype niet gelijk is aan het fenotype (dat je het alleel hebt wil niet zeggen dat het zich ook zo openbaard). Ook over de dominantie tussen de verschillende allelen weten we het niet zeker, al lijkt het in sommige gevallen codominant (toch? ik twijfel even over de term) te zijn, dan heb je de tweehandigen.

Bijkomend probleem is dat linkshandigheid heel lang verboden is geweest. En actief afgeleerd. Veel mensen weten dus niet of ze van oorsprong links of rechtshandig zijn, omdat die rechtshandigheid erin gedwongen is. Dat maakt elk onderzoek een stuk moeilijker.

tongigheid, ook erg cool! Mij werd verteld dat je je tong maar 1 kant op kan krullen. Na flink wat oefenen kan ik zonder problemen mn tong beide kanten opkrullen :lol:
warning not to be taken seriously

ikmaakgeenreclame.nl

Terug naar “HB in het dagelijks leven”