Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mensa IQ test

Ik heb vandaag (samen met een vriend) de Mensa IQ test gedaan.

Hij was moeilijker dan de thuistest. Ik heb geen benul of ik het heb gehaald of niet.
Waren er nog meer mensen daar of hebben wat over de test te zeggen?

Emmi
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Mensa IQ test

Ik was er ook. Heb ook geen idee hoe ik het heb gedaan. Ik weet wel dat cijferreeksen echt mijn ding niet zijn, maar dat wist ik ook wel. Ik ben van de taal, niet van de sommen. Daarnaast ben ik momenteel gigantisch duizelig omdat ik ben gestopt met antidepressiva (echt zwaar kut), dus ik weet niet of dat mijn prestatie ten goede is gekomen. :| Ach, ik merk het wel. :)

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Herkenbaar. Ik zit nu aan de antibiotica. Dat is ook een drama. Ben je duf enzo

Emmi
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Etiennetje schreef:Ben je duf enzo
Precies!

Wat een bikkels zijn wij :lol:

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hehehe toch goed dat jullie gegaan zijn :bow:
Wat ik me al een tijdje afvraag: mag je daar een kladblaadje gebruiken? Of moet het uit het hoofdje?
No rest for the wicked...

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Enigma schreef:Wat ik me al een tijdje afvraag: mag je daar een kladblaadje gebruiken? Of moet het uit het hoofdje?

Voor de rekenkundige vragen mag je een kladblaadje gebruiken. Voor de andere test niet

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

te gek, zonder kladje was het me nooit gelukt op dat onderdeel!

Emmi
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Met of zonder kladblaadje, die cijferreeksen gingen me enigszins boven de pet. Maar goed, ik wist sowieso al dat ik op rekenkundig gebied niet HB ben. Wat ik echter ruimschoots compenseer op taalkundig gebied waardoor het geheel toch weer op HB uitkomt. Althans, dat kwam uit de IQ test die ik op mijn 11e heb gedaan (en waarvan mijn ouders de uitslag al jaren kwijt zijn).

Spannend weekje... ben toch wel bang dat ik de afgelopen 11 jaar in intelligentie achteruit ben gegaan.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Enigma schreef:te gek, zonder kladje was het me nooit gelukt op dat onderdeel!
Denk je erover om ook te gaan?

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik ben al getest.
Toch... het zal wel heel vreemd zijn, maar het lijkt me gewoon leuk!

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ieder zijn pleziertje :mrgreen:

Freek Verkerk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Emmi schreef: ben toch wel bang dat ik de afgelopen 11 jaar in intelligentie achteruit ben gegaan.
De kans is net zo groot dat je in intelligentie vooruit gegaan bent.

De verwachting is dat het gelijk blijft. verder is er het effect van goed gegeten, uitgeslapen en goed in je vel zitten, plus nog een toevalsefffect.

Had je zelf uiteraard ook al bedacht.

Het geinige is dat als je in intelligentie achteruit zou gaan, dat anderen vooruit moeten gaan. Een IQ test is tenslotte een relatieve test.

Er is bij mij niet bekend welke groepen bij het ouder worden hoger scoren op IQ tests en welke lager.

Zo "out of the blue" kan ik wel een verwachting uitspreken namelijk volgens het gezegde: "Use it or loose it". Als je in een intelligentie uitdagende omgeving bent geweest, dus als je je intelligentie het kunnen gebruiken, dat je door die oefening beter gaat scoren (relatief). etc.

Emmi
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Freek Verkerk schreef:
Emmi schreef: ben toch wel bang dat ik de afgelopen 11 jaar in intelligentie achteruit ben gegaan.
Zo "out of the blue" kan ik wel een verwachting uitspreken namelijk volgens het gezegde: "Use it or loose it". Als je in een intelligentie uitdagende omgeving bent geweest, dus als je je intelligentie het kunnen gebruiken, dat je door die oefening beter gaat scoren (relatief). etc.
Ja precies, ik heb me namelijk 6 jaar lang op een gymnasium mogen vervelen sinds mijn laatste test :P Daarna nog wel 3 jaar uni, dus misschien dat dat de boel weer wat heeft opgekrikt haha.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Niet gehaald. veel langer dat ik had gedacht. Nouja dan sluit ik dat hoofdstuk ook maar af. :(
Cattel < 100%
Moet ik me nu afmelden voor het forum?

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welnee etiennetje..

Ik heb ook weleens de MENSA test gedaan en niet gehaald. De WAIS III overigens ook niet en ik blijf lekker koppig hangen hier ;)
Heb in mijn leven altijd wat tegen testjes, examens, proefwerken e.d. gehad. Probeer ze ook zoveel mogelijk te vermijden en tot nu toe alleen mijn rijbewijs gehaald :D

Hoe voel je eronder?
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

SJ schreef:Welnee etiennetje..

Ik heb ook weleens de MENSA test gedaan en niet gehaald. De WAIS III overigens ook niet en ik blijf lekker koppig hangen hier ;)
Heb in mijn leven altijd wat tegen testjes, examens, proefwerken e.d. gehad. Probeer ze ook zoveel mogelijk te vermijden en tot nu toe alleen mijn rijbewijs gehaald :D

Hoe voel je eronder?
Nou ik heb nog ineens m'n rijbewijs ben er ook al veel te lang mee bezig. Maar ik voel me behoorlijk klote. Ik had het echt hoger verwacht. Die Psycholoog had er nog een briefje bij gedaan waarom het zo laag was, of ik er een verklaring voor had.

Ik heb nu eigenlijk zin om niets meer te gaan doen. gewoon de hele dag op m'n bed te blijven liggen.

Zit ook te denken om maar naar de psychiater te gaan en meer om anti depressiva te vragen. Want het gaat niet lekker.

Emmi
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het spijt me dat te horen, Etiennetje! Maar het is puur een momentopname, hoeft niets te betekenen. Mijn moeder geeft les in groep 6/7/8 van een basisschool, en twee van haar groep-achters scoorden dit jaar absurd laag op de cito toets. Maar mijn moeder kent ze al 3 jaar, en weet dat die score gewoon niet klopt. Da's net zo iets.

Ik heb ook net mijn uitslag met trillende handjes opengemaakt. Cijferreeksen inderdaad niet mijn sterkste punt, kwam uit in het 84e percentiel. Maar met de Cattell zit ik in het 99e, dus dat is in orde. Het bijbehorende IQ is 10 punten hoger dan van de test die ik op mijn 11e heb gedaan!

Ben dus superblij. :oops:

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Voor mij betekende het wel.

Nu gaat me moeder het tegen iedereen zeggen. Niemand in het echt leven lijkt rekening te houden met mij. Maar goed. Laat ook maar. Ga wel offline en aan school werken.

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is een fase etiennetje.. Ook hier kom je overheen :wink:

Als het heel veel voor je betekend kan je misschien volgend jaar weer meedoen als je dat zou willen of een andere testje doen met meer begeleiding?

:!: Testen zijn momentopname en kan vertellen of je hoogbegaafd ben (of niet) of niet hoogbegaafd ben (maar wel)

Kom op geloven in jezelf! (makkelijk gezegd op zo'n moment)
En misschien tegen je moeder vertellen hoe erg je ermee zit en of ze het niet wil vertellen aan anderen?
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

SJ schreef:Als het heel veel voor je betekend kan je misschien volgend jaar weer meedoen als je dat zou willen of een andere testje doen met meer begeleiding?
Nee ik laat het denk ik wel zitten. Het is wel zeker dat het niet mogelijk is dat ik HBer ben. Dat heeft de test wel uitgesloten. Verder kijken ze me voor gek aan als ik nog een keer langs komt

Terug naar “HB in het dagelijks leven”