Ik ben Koos, 42 jaar, wonend in Soest. En wauw, wat een herkenning hier op dit forum!
En zo kwam ik hier verzeild:
Ik groeide op in een geisoleerd reformatorisch gezin. Mn vader overleed toen ik 9 was. Mn moeder dwong gehoorzaamheid af met harde hand, zelf zwaar getraumatiseerd, zonder inlevingsvermogen, gebrekkig communicerend, misschien wel autistisch. Het was een hel van eenzaamheid en onveiligheid.
Ik heb me aan die groep ontworsteld, en me ontwikkeld, stap voor stap.
Een jaar of 5 geleden kwam ik erachter dat ik hoogsensitief ben. Dat bracht heel wat duidelijkheid over mezelf. Onder andere over mn prikkelgevoeligheid, emoties voelen van anderen, de heftigheid van mn eigen gevoelens.
Ondanks dat ik mn verleden wel zo'n beetje op een rijtje had, bleef ik tegen dingen aanlopen.
Eigenlijk bij toeval kwam ik vorig najaar op een site van iemand met Asperger die de kenmerken van autisme en hoogbegaafdheid op een rijtje zette. Ik ben niet autistisch, maar het hele rijtje hb ging over mij. Toen ik wat verder zocht vond ik hiq.nl. Ik heb zitten janken. Op die site vond ik ook het andere stuk dat mij beschreef: beelddenken.
Eindelijk klopt alles. Easy VWO, nauwelijks aanluiting vinden met anderen, anders denken, altijd moeten en willen weten waarom, de samenhang zien, mislukte studies, verlies van interesse, verveling, nonconformistisch, grenzen zoeken en overgaan, altijd kritisch, vooral tegenover mezelf.
Door het beelddenken moeite met abstracte delen uit de studies, maar ook heel creatief, in veel sporen denken, intuitief.
En daardoor ook veel verwarring opgelost. Waarom lukten mn studies niet? Waarom verlies ik snel mn interesse? Waarom reviseer ik een motor, maar heb ik geen zin om het kunstje mog een keer te doen? Waarom heb ik een hekel aan alles wat routine is?
Met mn toegenomen inzichten zijn de uitdagingen nog niet weg. Want hoe ga ik dingen oplossen? Ga ik toch weer studeren? Ik ben nu chauffeur op een vrachtwagen.
En de belangrijkste reden waarom ik naar dit forum gekomen ben: ik wil graag mensen vinden met wie ik wel kan aansluiten, communiceren, herkennen.
Ik kijk echt uit naar de eerstvolgende HBijeenkomst, ik vind het eng, maar moet er gewoon naar toe.
Ik hoop hier boeiende, mooie, toffe, warme mensen te onmoeten, die me een beetje snappen.
Dus.