Siouxsie schreef:Vragen naar redenen (waarom) aan mensen is solliciteren naar een onjuist antwoord, want mensen weten vaak niet wat hun eigen beweegredenen zijn of kunnen die niet onder woorden brengen. En als je ernaar vraagt gaan ze ter plekke iets bedenken om je antwoord te geven. Dat is althans de reden dat de meeste coaches/psychologen die vraag "waarom?" niet stellen. Met "waarom?" insinueer je dat iemand altijd handelt uit voorbedachte rade, terwijl (probleem)gedrag vaak juist niet bewust vooraf bedacht is.
Vragen aan iemand of hij kan bedenken hoe het gekomen is, geeft hem de ruimte om meerdere mogelijkheden op te sommen en tegen elkaar af te wegen.
Ik kan me wel enigszins voorstellen dat het bij psychologen of coaches misschien beter werkt om het zo te vragen zoals jij het zei.
Hoewel, als iemand mij vraagt 'waarom' voel ik mij ook nog wel vrij genoeg om meerdere mogelijkheden op te sommen.
Dus misschien is het een dingetje dat coaches en psychologen op school leren, maar in de praktijk misschien niet per definitie hoeft te kloppen?
Siouxsie schreef:
Vragen naar redenen (waarom) natuurverschijnselen bestaan is zinloos want die hebben geen reden, tenzij je gelooft in een almachtige regisseur maar dan zou de reden altijd zijn: omdat hij/zij het wil.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens mij kan je wel 'waarom bestaat er wind' bijv. vragen, en hoeft dat niet per definitie zinloos te zijn.
Ik denk juist dat het zou kunnen leiden tot interessante filosofische discussies.