Birdman schreef:Het is inderdaad leuk om te zien hoe Oscuras zich beroept op pure ratio. Lang ook mijn overlevingsstrategie geweest. Echter denk ik dat het organisme mens niet in staat is om louter op basis van ratio een gelukkig leven te lijden. Mits Oscuras gelukkig wil zijn, maar daar lijkt het wel op. Zoals Nietschze al schreef; wij zijn slechts de schakel tussen de aap en Übermensch. Waarbij laatstgenoemde vrij is van irratio (bestaat dat woord?). Beetje vrij vertaald, maar de strekking klopt. 'Wij' zijn zover nog lang niet.
Spreek voor jezelf. Ik vraag me af of het mogelijk is om te begrijpen dat ik al gelukkig ben :O. Ik vind het zo vreemd, dat mensen diversiteit in bewustzijn zo moeilijk kunnen bevatten. Is het dan zo moeilijk om je te verplaatsen in het feit dat niet iedereen van hetzelfde gelukkig wordt? Ik bedoel, ik ben bijvoorbeeld totaal anders dan iemand die kinderen wil, ik kan me prima verplaatsen in het hoe en waarom; Ik kan me prima inleven in dat het dan lijkt alsof je gelukkig bent, en dat die mensen het ook echt zo voelen, maar vanuit logische en ethische (mijn ethiek is gebaseerd op het ego, evenals mijn "moraal" - ik vind het onethisch en immoreel om mezelf te zien als iets anders dan de god van mijn wereld, evenals dat een conventioneel moreel persoon het onethisch vindt een ander te doden.) redenen wijs ik het af.
Natuurlijk, ik ben geboren met hardwirings vanuit de biologie, maar op het moment dat het ratio dit afwijst, dan kan ik hier wat aan veranderen. Voor de programmeurs onder ons; Er bestaan bijvoorbeeld low-level coding languages, die heel dicht bij de machineprocessen zitten en nodig zijn om deze aan te sturen. Dit is de "biologie" je kan deze code niet her-schrijven, maar dat hoeft ook niet. Als je genoeg lagen na lagen van interpretatie eroverheen doet (high-level language) kan je met een proces komen dat volkomen verschillend is dan het beginpunt, een verschil dat niet meer te defineren is als een gezonde variatie in het spectrum van fenotypes van de homo sapiens, maar een verschil in bewustzijn dat meer past bij verschillende species. Evenals dat je bij scheikunde en natuurkunde wel basale bouwstenen hebt, maar je van stoffen totaal nieuwe stoffen kan maken, ze op nucleair niveau kan transmuteren (denk bijvoorbeeld aan de oeroude alchemistendroom van lood in goud transmuteren, wat in de twintigste eeuw in een kernreactor gelukt is) en ze zelfs op een kwantumniveau kan veranderen (je kan materie omzetten in energie door anihilatiereacties.)
Ik zou het in zo'n dynamische wereld heel kinderlijk en beperkt vinden om te denken dat een homo-sapiens bewustzijn niet getransmuteerd kan worden naar iets anders op high-level programming niveau; Ik ontken mijn beginpunt niet, maar dat wil niet zeggen dat ik op dat punt moet blijven; Of eerder nog, moet
willen blijven, want daar gaat deze discussie eigenlijk om. Verder wil ik trouwens zeggen dat ik iedereens inbreng erg waardeer - constructieve, inhoudelijke reacties op wat ik zeg zijn een kostbaar iets.