Ik bedacht me achteraf ook wel dat ik het misschien direct had moeten aangeven. Dat ik in feite het stadium gedachtenexperiment nog niet daadwerkelijk voorbij was...josien2 schreef:@Laatbloeier Dank je voor de toelichting. Zo komt het wel heel anders over hoor!
Als dat zo is, dan zouden we een soort biologische robots zijn. Want: welke vrijheid heb ik dan? Ook leuk natuurlijkLaatbloeier schreef:En ook dát zou een illusie kunnen zijn, Kas...
(Prof. Swaab zei het letterlijk: de vrije wil is een illusie. O, <edit> prettige illusie, zo zei hij het zelfs!)
Voor mij zou dat niet zo heel veel veranderen, want ik speel sowieso al met die gedachte.* Zoals ik eerder zei: wetende dat liefde een uiting is van een chemische mix in je systeem maakt toch niet dat je er niet meer van kunt genieten?Wat doet het met je als je zou weten dat alles loopt zoals het moet lopen? Dat het niet anders kan? Maakt het dan nog uit wat je doet?
Bedankt voor het compliment.Mira schreef:Precies Kas, dat is een vraag die mij al een tijd bezighoudt.
Mooi geformuleerd: biologische robots...
Dit werkt fatalisme in de hand... of niet? Bij mij neigt die gedachte daar wel toe iig![]()
Vandaar mijn initiële vraag op een iets andere manier: als we biologische robots zijn (stel dat dat bewezen zou zijn, hetgeen nog niet het geval is), kunnen we dan toch doen alsof we vrij zijn?
Zoals al eerder in deze discussie gezegd werd kan dat eigenlijk niet, omdat als je je fatalistisch zou gaan gedragen, ook dát weer in de biologische robot geprogrammeerd zou zitten.
Net zoals jij speel ik met die gedachte, Laatbloeier. Weten doen we het niet, maar ik begrijp wel wat Victor Lamme in zijn boek 'De vrije wil bestaat niet' beschrijft (heb je dat gelezen?).Laatbloeier schreef:Voor mij zou dat niet zo heel veel veranderen, want ik speel sowieso al met die gedachte.*
Ik ben me er voortdurend van bewust dat alles wat ik voel, hoe ik reageer, hoe anderen reageren, een gevolg is van 'stofjes' zoals ik het altijd maar noem. En dat feit maakt dat ik de dingen niet meer 'puur' kan zien. Als ik bijvoorbeeld een blij verliefd mens zie, dan denk ik: 'dopamine'. Als ik iemand hoor praten over hoe fijn het tweemaal per week hardlopen wel niet is, dan denk ik: serotonine.Laatbloeier schreef:wetende dat liefde een uiting is van een chemische mix in je systeem maakt toch niet dat je er niet meer van kunt genieten?
Precies Kas, zo is het dan. Maar: wat zou het met jóu doen als zou blijken dat klopt wat jij hier beschrijft? Of, als dit een te persoonlijke vraag isKas schreef:Als we dan toch biologische robots blijken te zijn, dan kunnen we mijn inziens wel doen alsof we vrij. Het is echter alleen dan een illusie in deze benadering. Iets of iemand heeft dan voor ons bepaald dat alles uitgestippeld is, alleen we ervaren het wel zo, maar het is niet zo. En als we tot de ontdekking komen dat we biologische robots zijn, dan is deze 'ontdekking' in deze benadering ook al voor ons bepaald, net zoals de wijze hoe we erop reageren. Het is dan inderdaad geprogrammeerd.
Als ik geprogrammeerd zou blijken te zijn en alles ligt alvast zoals ik eerder heb beschreven, dan weet ik uiteraard niet hoe ik dan zou reageren. Het ligt dan immers al vast. Het is zo simpel als maar wat. Ik zou niet weten hoe ik dan zou reageren. Ik ben dan immers geprogrammeerd. En hoe andere mensen zouden reageren zou ik ook niet weten. Het is afhankelijk van de wijze hoe ze geprogrammeerd zijn. En nee hoor, het is niet een te persoonlijke vraag.Mira schreef:Precies Kas, zo is het dan. Maar: wat zou het met jóu doen als zou blijken dat klopt wat jij hier beschrijft? Of, als dit een te persoonlijke vraag isKas schreef:Als we dan toch biologische robots blijken te zijn, dan kunnen we mijn inziens wel doen alsof we vrij. Het is echter alleen dan een illusie in deze benadering. Iets of iemand heeft dan voor ons bepaald dat alles uitgestippeld is, alleen we ervaren het wel zo, maar het is niet zo. En als we tot de ontdekking komen dat we biologische robots zijn, dan is deze 'ontdekking' in deze benadering ook al voor ons bepaald, net zoals de wijze hoe we erop reageren. Het is dan inderdaad geprogrammeerd., wat denk je dat dit met mensen zou doen?
Toch nog een reactie hierop. Ik begrijp wat je bedoelt, Kas, ik denk alleen dat niet helemaal duidelijk is hoe ik het bedoel.Kas schreef:Ik zou niet weten hoe ik dan zou reageren. Ik ben dan immers geprogrammeerd.
Dat de vrije wil niet oneindig is, dat staat als een paal boven water, net zoals niets (mens gerelateerd) oneindig is. Maar om dan ineens te stellen dat er geen vrije wil is, dat is zwart wit. Ook al is de vrije wil beperkt, dan is er nog steeds vrije wil. Iemand die stelt dat er geen vrije wil is, zegt dat hij niet denkt, niet kiest, niet leeft maar eigenlijk geleefd wordt.Arend schreef:Mijn 'vrije wil' is beperkt tot een verzameling mogelijkheden waaruit ik continue een keuze moet maken. Als ik over een 'echte' vrije wil zou beschikken dan zou ik een onbeperkt aantal mogelijkheden hebben, zelf uit kunnen maken of ik überhaupt een keuze maak, en het resultaat van iedere keuze (ook niet kiezen) zou altijd goed moeten zijn, voor mij en voor het geheel. Wetende dat dit niet het geval is, alsmede het gegeven dat leven en doodgaan geen keuzes uit vrije wil zijn, maakt het voor mij vrijwel onmogelijk aan te nemen dat er tussen geboorte en dood iets als vrije wil bestaat en dus ook niet met die illusie te leven.
Niet vrij in de zin van 1 mogelijkheid? Uw reactie hier op dit forum is vanuit Uw gevangenschap opgedragen? Hoe kan lui zijn verklaard worden vanuit het ontbreken van vrije wil?Arend schreef:Daarom zeg ik ook eerst wat ik onder een vrije wil versta (handelingsvrijheid), ook al is het niet exact hetzelfde, handelingsvrijheid is wat mij betreft het meest relevante kenmerk van vrije wil. Het is juist het denken dat je er van bewust maakt dat je niet over een dergelijke vrije wil beschikt, de keuzes die je moet maken zijn het gevolg van rede en noodzaak. De rede is een afwegingsproces, de mogelijke gevolgen bepalen jouw keuze, daarin ben je dus niet vrij.