mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Eigen bedrijf

Voor ik de ronde tafel topics helemaal vol heb geschreven over mijn nieuwe project ga ik hier maar een topic openen.

Sinds hét weekend in Beers is er dankzij een forumgenoot een enorme bult inspiratie wakker geworden in me en ben ik begonnen met de opzet van een eigen bedrijf. Ik heb de eerste 2 delen van het ondernemingsplan al af, het persoonlijke deel en het algemene deel. Volgens mijn boeken van de LOI die ik jaren terug in een opwelling gekocht heb is het volgende het financiële deel.

Nu ben ik ondertussen ook bezig met het verzinnen van een naam, maar dat valt me vies tegen. Het is een bedrijf dat waarschijnlijk diensten gaat leveren in de vorm van een plusgroep voor hoogbegaafde kinderen en daarnaast bijles en huiswerkbegeleiding. Mijn eerste idee was bovenwijs, maar dat bleek niet zo origineel te zijn, die was er al. Verder is mijn invalshoek sustainable education van Stephen Sterling. Dat heb ik ook geprobeerd te verwerken in een naam. Consistent is een synoniem van duurzaam, dat samengevoegd met educatie is EduStent, maar dat is voor mijn gevoel helemaal niet pakkend, dus als er goede ideeën zijn...ik kan wel wat hulp gebruiken.

Gisteren heb ik contact gehad met de gemeente of ik wel een bedrijf vanuit huis mag beginnen. Ik blijk aan alle eisen te voldoen, dus dat is geregeld. Ook heb ik contact gehad met het UWV, daar heb ik 6 mei een afspraak mee. Zij hebben regelingen voor mensen die een bedrijf willen starten vanuit een uitkering. Alles gaat tot nu toe dus goed. De komende tijd verder met het schrijven van het plan, die ik op 6 mei eigenlijk wel zoveel mogelijk af wil hebben. Het stuk begeleiding en ondersteuning van het UWV kan er dan natuurlijk nog niet in, maar dat is dan voor daarna.

Als er hier mensen zijn die een eigen zaak hebben gestart en die adviezen hebben, dan sta ik daarom te springen. Dus kom maar op! Het gaat tot nu toe zo voorspoedig dat ik het gevoel heb dat dit echt de juiste weg is, het lijkt wel voorbestemd. Dus ik ga alles erin stoppen om dit voor elkaar te krijgen.

Alvast dank voor ideeën en hulp.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Eigen bedrijf

Geweldig mef!

Ik zal mijn gedachten eens laten gaan over het verzinnen van een naam.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Good for you!

Twee belangrijke informatiebronnen: de belastingdienst en de kamer van koophandel
Daar moet je ècht wat mee.
De kvk organiseert ook regelmatig startersdagen. Hele nuttige info heb ik daar destijds gekregen.

Succes mefmdv!!!!

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dankjulliewel.

De KvK heb ik al even bekeken. Het is gratis om een bedrijf in te schrijven en zij gaan de belastingdienst inlichten zodat ik een btw-nummer krijg. Ik ben inderdaad ook van plan naar zo'n startersbijeenkomst te gaan, zodra ik bij het UWV ben geweest. Dus dat zit in de planning.

Verder hou ik jullie lekker op deze manier op de hoogte.

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Kijk uit , als je een uitkering hebt en je bent zzp 'er.
Daar kunnen ze (belastingdienst) zeer moeiljk over doen.

Maar heel veel succes ....
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Stefan
Beheerder
Beheerder

De rabobank houdt startersdagen en andere bijeenkomsten. Contactpersonen bij de bank willen ook nog wel eens helpen met netwerken. Een afspraak daar is misschien een goed idee! Succes!

Korrel: op welke manier doet de belastingdienst daar moeilijk over dan?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Stefan
Beheerder
Beheerder

OEH, en een hele goede belasting/boekhoud adviseur vinden.. de mijne (toevallig mijn vriendin :P) kwam o.a. hiermee: "Ondernemers die een gedeelte van hun huurwoning voor de onderneming gebruiken, kunnen het huurrecht van die woning tot het ondernemingsvermogen rekenen. Het zorgt voor een forse aftrekpost." en meer van die dingen.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

iom TS topic verplaatst. Het gaat niet over hoogbegaafdheid en issues op het werk (waar het bedoelde deelforum voor is).

Dit is hoogbegaafd doen/zijn en daar is "HB ontmoet HB" voor!

nectarientje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb geen briljante naamsuggesties maar wil je wel even heel veel succes wensen!

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb inderdaad gehoord dat de belastingdienst boetes e.d. kan opleggen bij zzp'ers met een uitkering. Daarom wil ik het met/via het UWV doen. Ik schrijf me ook nog nergens in voor ik daar duidelijkheid over heb.

De belastingaangifte is een goed punt voor de toekomst. Heb geen huurwoning maar ga een adviseur in mijn achterhoofd houden er zijn vast meer leuke aftrekposten. Van nature denk ik, geen boekhouders etc. kost alleen maar geld, kan ik ook zelf. Maar die mensen hebben er natuurlijk voor geleerd en kunnen ook geld besparen.

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker

mefmdv schreef:Ik heb inderdaad gehoord dat de belastingdienst boetes e.d. kan opleggen bij zzp'ers met een uitkering. Daarom wil ik het met/via het UWV doen. Ik schrijf me ook nog nergens in voor ik daar duidelijkheid over heb.

De belastingaangifte is een goed punt voor de toekomst. Heb geen huurwoning maar ga een adviseur in mijn achterhoofd houden er zijn vast meer leuke aftrekposten. Van nature denk ik, geen boekhouders etc. kost alleen maar geld, kan ik ook zelf. Maar die mensen hebben er natuurlijk voor geleerd en kunnen ook geld besparen.
Hey, het doet me denken aan iets soortgelijk dat ik een tijdje geleden wou opstarten. Ik kan er alleen geen partners voor vinden (en geld), nochtans velen aangeschreven om subsidie en sponsoring. Ik had de naam Thinking Twice Consultancy (TTC) toen bedacht, weet niet of het iets voor jou is maar de naam mag je zo wegplukken. Net omwille van de naam kan ik er nog wel een andere verzinnen :? :? . Ik heb zelf een financiëel/boekhoudkundige achtergrond, steeds bereid om wat te brainstormen. Het nadeel is dat ik Belg ben, het voordeel is dat je bedrijf al aan uitbreiding kan beginnen denken. [fishy]
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik weet niet of dit in Nederland ook bestaat, het opstarten van een zaak vanuit werkloosheid. Je mag dan voor een tijdje (max 18 maanden) je uitkering behouden en je krijgt volledige begeleiding voor alle aspecten die daarbij komen kijken. Als het nog niet bestaat in Nederland, doe ze fijne groeten vanuit België :?

http://activiteitencooperaties.be/co-ac ... dagen2012/

Sharing information
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik kan je hierin niet helpen, maar wil je wel graag veel succes wensen! Klinkt als een super plan, heerlijk dat de eerste stappen zo goed gezet zijn.

Stefan
Beheerder
Beheerder

mefmdv schreef:Ik heb inderdaad gehoord dat de belastingdienst boetes e.d. kan opleggen bij zzp'ers met een uitkering. Daarom wil ik het met/via het UWV doen. Ik schrijf me ook nog nergens in voor ik daar duidelijkheid over heb.

Je kunt erg veel zelf doen, qua uitvoering. Evt kan de boekdouder enkel jaaraangiftes e.d. doen, of alleen adviserend optreden. Een goede boekhouder brengt netto geld op. Overigens: met een koopwoning moet je ook even aan risico's denken, kan de kvk bij helpen (rechtsvormen e.d)
James Russell Lowell

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nu ben ik ondertussen ook bezig met het verzinnen van een naam, maar dat valt me vies tegen. Het is een bedrijf dat waarschijnlijk diensten gaat leveren in de vorm van een plusgroep voor hoogbegaafde kinderen en daarnaast bijles en huiswerkbegeleiding. Mijn eerste idee was bovenwijs, maar dat bleek niet zo origineel te zijn, die was er al. Verder is mijn invalshoek sustainable education van Stephen Sterling. Dat heb ik ook geprobeerd te verwerken in een naam. Consistent is een synoniem van duurzaam, dat samengevoegd met educatie is EduStent, maar dat is voor mijn gevoel helemaal niet pakkend, dus als er goede ideeën zijn...ik kan wel wat hulp gebruiken.
Het latijnse woord voor duurzaam is "firmus"
Misschien kun je daar wat mee.

Een goeie boekhouder is heel wat waard.
Toen we ons bedrijf hadden koste de boekhouding +/- 2000 euro per jaar, en nu als zzp'er met een bescheiden muzikanten inkomen 175 euro.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Leuk hoor :D Ik ben nu drie jaar bezig en merk dat naamsbekendheid, reclame maken, netwerken enz heel belangrijk is. En ook moeilijk. Hoe zet je jezelf in de markt? Daar worstel ik zelf ook nog mee.

Heel veel succes!

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Werner schreef:Hey, het doet me denken aan iets soortgelijk dat ik een tijdje geleden wou opstarten. Ik kan er alleen geen partners voor vinden (en geld), nochtans velen aangeschreven om subsidie en sponsoring. Ik had de naam Thinking Twice Consultancy (TTC) toen bedacht, weet niet of het iets voor jou is maar de naam mag je zo wegplukken. Net omwille van de naam kan ik er nog wel een andere verzinnen :? :? . Ik heb zelf een financiëel/boekhoudkundige achtergrond, steeds bereid om wat te brainstormen. Het nadeel is dat ik Belg ben, het voordeel is dat je bedrijf al aan uitbreiding kan beginnen denken. [fishy]
Waarvoor had je partners nodig Werner? En ik heb het idee dat je een stukje gemist heb of ik jou niet helemaal begrijp, want consultancy is toch wel heel wat anders dan huiswerkbegeleiding etc. En uitbreiding, ik wil het gewoon lekker rustig opstarten en kijken wat lukt, ga niet te hard van stapel hoor.
Marianne schreef:Ik kan je hierin niet helpen, maar wil je wel graag veel succes wensen! Klinkt als een super plan, heerlijk dat de eerste stappen zo goed gezet zijn.
Dankjewel, ook een succeswens helpt!
Diana schreef:Leuk hoor :D Ik ben nu drie jaar bezig en merk dat naamsbekendheid, reclame maken, netwerken enz heel belangrijk is. En ook moeilijk. Hoe zet je jezelf in de markt? Daar worstel ik zelf ook nog mee.

Heel veel succes!
Dankjewel. Hoe ik mijzelf in de markt ga zetten...tja, zelf denk ik aan middelbare scholen benaderen om daar een advertentie op te hangen, me aanmelden bij sites die een database hebben van huiswerkbegeleiders en basisscholen vragen of ze leerlingen hebben die baat zouden hebben bij een plusgroep. Verder hoop ik natuurlijk dat mensen om me heen kennissen gaan informeren en mond-tot-mondreclame. De tijd zal het leren of dat genoeg is.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Heel cool, mef! Succes! Als variatie op TTC is 'Think Twice' misschien wat? Omdat HB'ers net voor 'n andere manier gaan, en 'think' spreekt wel voor zich. En het is best catchy!
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mef ik vind je superstoer!
een beetje met latijn knoeien is wel grappig, leverde bij mij al grappige combinaties op
doctrinamque creatrix = creatief leren

corcillum = heart, brains

en bij zoeken op creatief kwam ik op sequax. Wat een prachtig woord!! geen idee wat je er mee kan, maar sequax heeft voor mij iets :)

:knuffel: succes!!

Eer
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Goed van je Mef (via andere posts, weet ik intussen wie je bent...).
Afgelopen jaar ben ik als zzp-er gestart (nog niet met veel succes, maar toch) en ik er komt het nodige aan nieuws over je heen.
Is bij jouw Kvk ook een Ik Start Smart? Een collega van mij heeft daar heel veel aan gehad in de opstartfase.

Qua naam is nog niet kom ik nog niet veel verder...

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”