Tesselschade schreef:
Juist! IQBeNnUt (had je niet een iets makkelijker naam kunnen kiezen...?)
Tuurlijk wel, maar copy en plakken kan ook.
Eerlijkheid is het grootste goed in iedere persoonlijke relatie, dat zou je moeten bieden, en dat mag je ook van de ander verwachten.
Eerlijkheid: Daar staat of valt het mee.
Wie niet eerlijk is over zichzelf mag niet verwachten dat een ander hem 'trouw' blijft. Er komt een moment dat je hele verhaal in duigen valt als de 'leugen' doorzien wordt.
Weg vriend/partner en wellicht is het niet eens je (kwade) bedoeling geweest, maar angst/schaamte om jezelf te laten zien.
Odran Oel schreef:
Maar verdriet dat er mag zijn het verdriet te laten zijn dat het werkelijk is is erg moeilijk als je alles op jezelf betrekt en zelf op een onvolwassen wijze met dergelijk verdriet omgaat c.q gewend bent om verdriet weg te willen stoppen. Het is ironisch en frustrerend te weten waar de schoen wringt en het dan toch niet een andere kant op te kunnen sturen.
Juist daarom ben je hulp gaan het zoeken.
Odran Oel schreef:
Een verandering doormaken, dusdanig dat je interne instelling wijzigt, bijv. van negatief ingesteld naar positief en/of op anderen durven vertrouwen terwijl je voorheen alleen maar kon wantrouwen.
Wantouwen/achterdocht binnen de perken houden vind ikzelf het moeilijkste wat er is.
Angst hebben voor anderen is een vreselijk gevoel. Toch merk ik dat het begint te lukken, dat ik anders denk en dat het idd lukt om gedachtes om te vormen.
Helaas gebeurt dat niet door er een nachtje over te slapen, het vergt veel in/doorzettingsvermogen van jezelf.
Odran Oel schreef:Niet goed in staat zijn om te luisteren naar een ander omdat je te oplossingsgericht bent of zelf zo nodig je verhaal wilt doen. Geen rekening kunnen houden met andermans gevoelens doordat de eigen gevoelens allesoverheersend zijn. Geen klankbord kunnen zijn door te vervuld te zijn van je eigen klanken. Nauwelijks meer begrijpen dat de ander ook meedoet in het verhaal. Dezelfde feedback erover verkrijgen van twee verschillende mensen die je erg redelijk tot zeer goed kennen.
Nav dit stukje wil ik wel even opmerken dat ik denk dat je al heel goed bezig bent.
Je bent aan het denken gezet, je ziet je eigen rol in het geheel en nee het is niet fijn om je 'fouten' te (h)erkennen.
Van de andere kant denk ik door juist die pijn zo diep te ervaren, het pijnlijke weten, het meest zwakke deel in jezelf te zien, je idd hulp zoekt en eraan gaat werken.
Dat is een groot voordeel voor jezelf en je omgeving.
Odran Oel schreef:Ik wil er graag van leren maar de realiteit is quite disturbing to say the least...
Het gaat om je doorzettingsvermogen en wil. Daar komt ie dan, de dooddoener: Wie van zichzelf houdt heeft het er voor over.
Wel eerst leren om een beetje van jezelf te houden.