Is er een link naar HB zijn?
Misschien wel. Ik heb wel vaker opgemerkt dat HB'ers ondanks hun volledig neutraal overkomen nog altijd kunnen opvallen. Dat ze "iets" hebben.
Als het je compleet vreemd is, kan het onderstaande misschien arrogant overkomen, maar zo is het zeker niet bedoeld.
Ik heb vaak last van vrienden die vriendschappelijk verliefd op me worden. Dat eindigt dan ook meestal in beëindigen van de vriendschap, wat mij dan weer kwetst.
Ik leer iemand kennen. We kunnen het prima met elkaar vinden, the usual stuff.
Maar dan kan er ineens een punt komen waarbij de ander zich steeds meer gaat gedragen als iemand die verliefd is. En nou is die persoon niet letterlijk op me verliefd als in een relatie, maar toon wel het gedrag.
Zich heel erg druk gaan maken over mijn gemoedstoestand (nou is die tegenwoordig zo goed als altijd neutraal tot opgewekt).
Jaloers worden op andere vriendschappen.
En vooral: hoge verwachtingen van me hebben.
Dat laatste, daar kan ik natuurlijk niet aan voldoen. Dus dan ineens krijg ik steeds meer kritiek. Ja, een ander mag best bepaalde fouten maken of opmerkingen laten vallen. Maar toch niet Terence!
Vervolgens ontstaat er van de andere kant ruzie, op basis van zelfgetrokken conclusies en teleurstelling wegens te hoog geplaatste verwachtingen. En ik ben een vriend(in) kwijt.
De meesten van jullie herkennen dit vast wel van kleuter- en basisschool. Ook ik kon destijds nog wel eens jaloers worden als een tijdelijk nieuw speelmaatje aandacht gaf aan een andere klasgenoot. Maar toen ik ouder werd trok dat weg.
Maar ik ben inmiddels 37 en heb er nog steeds last van. En ik doe echt niks opzettelijk om het te veroorzaken. Ik ben gewoon mezelf, niet geforceerd leuk of charmant.
Ik ga ook zeker niet bewust saaier doen om ervoor te zorgen dat een vriend me niet té leuk gaat vinden.
Maar ik word er wel moe van. Steeds steek ik met alle plezier liefde en energie in een vriendschap, om vervolgens gedumpt te worden omdat de ander mij een beetje op een sokkel heeft geplaatst.
Ik heb wel eens gedacht dat het slechts tussen mijn oren zat en dat ik graag wilde dat dit de situatie was (het is best vleiend natuurljk). Maar een paar mensen hebben de moed gehad om hun gevoelens letterlijk uit te spreken.
Het gebeurt me natuurlijk niet keer op keer. Maar het feit dát het nog steeds voor kan komen vind ik vrij apart.
En ik vraag me voornamelijk af: is er iemand hier die dit ook heeft?
Is het een HB ding? Stralen we uit dat de lat bij ons daadwerkelijk iets hoger mag liggen? Dat de teleurstelling groter mag zijn als we iets fout doen?