Verrassend hoeveel nonsense er gerelateerd kan worden aan hoogbegaafdheid, ik dacht dat dat laatste er juist voor stond meer onderzoekend te zijn en beter in staat zijn verbanden te leggen en dit te onderscheiden van zaken die geen verband met elkaar hebben.... Causaliteit is hierin het toverwoord, je kunt alles ophangen aan een eigenschap die je (ook) hebt, de vraag is echter zou het er niet zijn als je die eigenschap niet had. Ik durf te stellen dat voor veel van de gegeven antwoorden dit niet gesteld kan worden, oftewel geen bewezen causaal verband.
En om zomaar een reactie te nemen en daar mijn eigen ervaringen tegenover te zetten (puur om maar aan te geven dat het misschien wel voorkomt maar het feit dat 1 persoon dit heeft niet maakt dat de meesten of een ieder met HB dat heeft):
Ik heb:
- Hooikoorts en huisstofmijtallergie, soms ook longklachten daarvan>> geen hooikoorts, geen huisstofmijtallergie, geen andere allergieën behalve wat overgevoeligheid tav sommige huidcreme's
- Heel veel slaap nodig>> slechts 4 uur slaap nodig
- Ben snel en vaak ziek>> nooit ziek (behalve dan de keren dat ik een infectieziekte heb opgelopen en een trombose als gevolg van een andere externe factor)
- Heb lactoseintolerantie >> geen last van
- Eet geen/nauwelijks geraffineerde suiker omdat ik me dan beter voel (geen suikerdips, geen verslaving)>> eet plenty suiker
- Drink geen alcohol omdat ik teveel last heb van de deprimerende werking ervan>> drink het weinig maar kan er prima tegen, wordt er hooguit lollig van
- Drink zelden koffie omdat het laxerend werkt bij mij, ik er nogal hyper van word en daarna weer heel moe >> drink het niet, want vind het niet lekker smaken, maar de hoeveelheid cola die ik soms drink vervangt dit voldoende