Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Hoogbegaafdheid kent fysieke gevolgen

Via een google zoektocht naar 'hoogbegaafdheid allergie' kwam ik in dit oude topic terecht. Wat enorm interessant! Ik was al ergens op een site tegengekomen dat allergieën en astma in verband staan met hb maar vond dat een beetje flauwekul (de site kwam ook niet heel betrouwbaar over, beetje nieuwetijdskinderen-achtig en zweverig). Maar toen zag ik het ook in de inhoudsopgave staan van dat boek over misdiagnoses en dat komt op mij wel wat betrouwbaarder over ;)

Ik heb:
- Hooikoorts en huisstofmijtallergie, soms ook longklachten daarvan
- Heel veel slaap nodig
- Ben snel en vaak ziek
- Heb lactoseintolerantie
- Eet geen/nauwelijks geraffineerde suiker omdat ik me dan beter voel (geen suikerdips, geen verslaving)
- Drink geen alcohol omdat ik teveel last heb van de deprimerende werking ervan
- Drink zelden koffie omdat het laxerend werkt bij mij, ik er nogal hyper van word en daarna weer heel moe

Kortom ik leef zeer puriteins en niet omdat ik dat nou graag wil of vanuit een overtuiging, maar omdat ik gewoon niet constant labiel wil zijn... Ik zie wel wat in die zenuwhypothese, zou het niet heel vreemd vinden, en ben benieuwd wat er uit onderzoek komt. Is er ondertussen al meer bekend?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat hb kan leiden tot psychische problemen, en psychische problemen kunnen makkelijk overgaan in fysieke problemen,
aangezien het psychische, en het fysieke in elkaar overlopen.
de meeste wegen zijn in Rome

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nalle schreef:Is er ondertussen al meer bekend?
Aangezien dit topic vol staat met subjectieve validatie, verwarring tussen correlatie en causaliteit en anekdotische verhalen èn er ook in de echte wereld niets van bewezen is zal er wel niet veel uitkomen. Dit was een doodgeboren proefballonnetje zeg maar :roll:

Wie weet leert het mensen relativeren en niet overal hoogbegaafdheid als directe oorzaak bij te slepen (zoals in de openingspost gesuggereerd werd). Dat zou winst zijn :wink:

(Zuiver persoonlijke mening, en ik heb geen affiliatie met het IHBV, voor alle duidelijkheid)

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Verrassend hoeveel nonsense er gerelateerd kan worden aan hoogbegaafdheid, ik dacht dat dat laatste er juist voor stond meer onderzoekend te zijn en beter in staat zijn verbanden te leggen en dit te onderscheiden van zaken die geen verband met elkaar hebben.... Causaliteit is hierin het toverwoord, je kunt alles ophangen aan een eigenschap die je (ook) hebt, de vraag is echter zou het er niet zijn als je die eigenschap niet had. Ik durf te stellen dat voor veel van de gegeven antwoorden dit niet gesteld kan worden, oftewel geen bewezen causaal verband.

En om zomaar een reactie te nemen en daar mijn eigen ervaringen tegenover te zetten (puur om maar aan te geven dat het misschien wel voorkomt maar het feit dat 1 persoon dit heeft niet maakt dat de meesten of een ieder met HB dat heeft):
Ik heb:
- Hooikoorts en huisstofmijtallergie, soms ook longklachten daarvan>> geen hooikoorts, geen huisstofmijtallergie, geen andere allergieën behalve wat overgevoeligheid tav sommige huidcreme's
- Heel veel slaap nodig>> slechts 4 uur slaap nodig
- Ben snel en vaak ziek>> nooit ziek (behalve dan de keren dat ik een infectieziekte heb opgelopen en een trombose als gevolg van een andere externe factor)
- Heb lactoseintolerantie >> geen last van
- Eet geen/nauwelijks geraffineerde suiker omdat ik me dan beter voel (geen suikerdips, geen verslaving)>> eet plenty suiker
- Drink geen alcohol omdat ik teveel last heb van de deprimerende werking ervan>> drink het weinig maar kan er prima tegen, wordt er hooguit lollig van
- Drink zelden koffie omdat het laxerend werkt bij mij, ik er nogal hyper van word en daarna weer heel moe >> drink het niet, want vind het niet lekker smaken, maar de hoeveelheid cola die ik soms drink vervangt dit voldoende :mrgreen:

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb daar zelf een hele tijd geleden ook al over geschreven hier op het forum. Ook ik vraag mij af of al die gevoeligheden niet gerelateerd zijn aan HB/meer voorkomt bij HB.
Ik vind het in ieder geval wel interessant om het te (laten) onderzoeken.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vedet schreef:Ik heb daar zelf een hele tijd geleden ook al over geschreven hier op het forum. Ook ik vraag mij af of al die gevoeligheden niet gerelateerd zijn aan HB/meer voorkomt bij HB.
Waar heb je erover geschreven, kun je een linkje posten? Ben benieuwd!
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Om nog even te reageren op Leonie (quoten werkt niet goed vanaf mijn mobiel bij een lange tekst): een verband betekent natuurlijk niet dat álle hb's er last van zouden moeten hebben, zelfs niet dat de meerderheid van de hb's er last van heeft. Maar wel dat het gemiddeld vaker voorkomt onder hb's dan onder niet-hb's. Ik ben erg benieuwd of dat inderdaad het geval is, het zou leuk zijn als er onderzoek naar kwam.

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle schreef:
vedet schreef:Ik heb daar zelf een hele tijd geleden ook al over geschreven hier op het forum. Ook ik vraag mij af of al die gevoeligheden niet gerelateerd zijn aan HB/meer voorkomt bij HB.
Waar heb je erover geschreven, kun je een linkje posten? Ben benieuwd!
hier Nalle
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*Love* is the most powerful weapon in this universe
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Als zoiets niet verder onderzocht wordt, kom je er ook niet achter.
Ik weet ook niet of er een correlatie is en/of een verband. Niemand weet dat.
Eén van de hypothesen is dat hoogbegaafden toch wel een ander zenuwstelsel hebben. Misschien reageren diverse organen/ lichaamsprocessen dus anders?

Jelle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dr. Semmelweis is ooit afgevoerd in en dwangbuis, omdat hij beweerde dat de heren doctoren hun handen moesten wassen, alvorens zij vrouwen gingen helpen met de bevalling. Hij zou uiteindelijk sterven in de inrichting, zonder eerherstel.
Dat iets wetenschappelijk niet bewezen is, houdt niet per definitie in dat het niet waar is. Zonder dat men het weet, heeft deze stelling
de eeuwen overleefd en is in het leven geroepen door Philips van Spanje. Hij verketterde alles wat niet katholiek was, de wetenschap incluis. Later heeft men schoorvoetend de wetenschap weer toegelaten, maar alleen als "het" bewezen was.
Een uitvloeisel is de vereniging scepsis, die alles verketterd, wat niet is bewezen. Een zeer rigide club mensen die weinig intelligent te werk gaat, want m.i. onderzoekt intelligentie en wijst domheid af. Je kunt veel zaken naar het land der fabelen verwijzen, maar soms heeft iemand een punt wat het waard is om nader te bekijken. Het kind met het badwater weggooien is niet slim.
Zoekende naar antwoorden, heb ik zelf de nodige "alternatieve" zaken van dichtbij gezien en het mag gezegd worden...........
Genoeg charlatans ontmaskerd, maar onderweg heb ik wel veel waardevolle informatie verzameld en ben voorzichtig geworden in het "zomaar" iets af wijzen.
Het leven bestaat uit het nemen van foute beslissingen, waarvan er soms één goed uitpakt!

Terug naar “IHBV topics”