Laatbloeier schreef:Korrel schreef:Ze hebben tegenwoordig liever een ouwe man aan het werk die het fysiek niet aankan, terwijl jongeren staan te trappelen om aan het werk te komen.
Sorry Korrel, maar hier moet ik even op reageren. Geen overbodige luxe als je als ouwe man of vrouw je baan mag houden, dat ten eerste, maar als je 'm kwijt raakt (niet ondenkbaar in deze tijd, nietwaar?) kom dan nog maar eens aan de bak als je boven de 40 bent. En waarom zouden oude(re) mensen het werk niet aankunnen (als je niet bijv. in de bouw ofzo werkt)?! Je moet lekker door tot je 67ste, maar solliciteren als je geen 'trappelende jongere' meer bent, is een tamelijk ontmoedigende bezigheid, om maar een understatement te gebruiken.
Ik spreek hier uit ervaring. Heb vanaf mijn 30ste een 'eigen bedrijf' gehad. Nou ja, was zzp-er. Nu zou ik best een baan willen, het werk is minder en minder geworden, ik heb straks (vanaf 1 januari) zo goed als niks meer over. Maar het lijkt tamelijk onmogelijk nog ergens wat te vinden op mijn 48ste. Behalve huishoudelijk werk (en o ja, dat is eigenlijk best zwáár ook, op mijn leeftijd)...
't Is voor heel veel mensen een rottige tijd. Voor (startende) ondernemers, voor mensen boven de 40, voor jongeren net van de opleiding...

Ten 1e wil ik geen mensen voor het hoofd stoten.
Ik zal mijn uitspraak wat toe lichten.
Het verhaal hoorde ik op radio Drenthe.
Deze man zit in de bouw (hij was telefonisch rechtstreeks in de uitzending) is 61 , moet volgens de nieuwe regeling nog een poosje door na z'n 65ste, hij heeft het nu eigenlijk wel gehad, wil eigenlijk nu wel stoppen , en ook wel voor wat minder geld.Maar ziet kennelijk geen mogelijkheden om eruit te komen.
Zelf heb ik altijd een bedrijf gehad (nu ook nog maar verhuur het) ik ben 62.
Heb een hoveniersbedrijf gehad en nu een kwekerij van 8000 m2 glas.
Altijd weken gemaakt van minstens 60 uur .Bijna nooit of geen vakantie , en als ik(wij) vakantie hadden moest dat tussen de maai beurten door.Fysiek zwaar werk.
Nu geef ik gitaarles. Als mijn vingers het uithouden wil ik dit doen tot mijn AOW uitkering.
Ik kan gelukkig zelf een heleboel regelen.
Maar als je in een cirkel vast zit van instanties terwijl als je om je heen kijkt , en zeker hier in Z-O Drenthe, jongeren thuis ziet zitten , dan denk ik dit kan anders.
Ik wil mijn plaats ook graag afstaan aan een jongere, maar die wil voor wat ik verdien echt niet aan de gang.