plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Eigen bedrijf

mefmdv schreef:Plato, als je mijn situatie niet wilt of kunt begrijpen, waarom blijf je dan steeds met adviezen komen die geen hout snijden.

Wat moet ik in vredesnaam met 435000 websites? Daar help je iemand niet mee. En ik heb nu al vaker gezegd dat ik moet wachten op de WIA beoordeling, daar veranderd een professionele organisatie niets aan. Ik kan niet zonder inkomsten en wil dat dus ook niet. Ik ga geen onbezonnen risico's lopen waarbij ik de kans loop om dakloos te worden omdat ik mijn hypotheek niet meer kan financieren.

Ik hoop dat je nu wil stoppen met al deze nonsens, ik vind het echt vervelend worden om het steeds opnieuw te moeten uitleggen terwijl het echt wel duidelijk is. Niet reageren wil ik ook niet, het is tenslotte mijn topic.
Zoals je wilt...succes met je toekomst en bijbehorende sterkte met de strijd.
don't hide what you have !

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Natuurlijk kun je vanuit de WIA een eigen bedrijf oprichten. Vaak is dat ook de enige mogelijkheid die je hebt! Maar dan HEB je dus al een WIA uitkering en dan weet je dus waar je aan toe bent en wat de risico's zijn die je neemt. Zo kun je dan bijv een soort "verzekering" krijgen dat indien je bedrijf mislukt, je gedurende een bepaalde periode in je oude uitkering terugvalt.

Maar Mef weet nog niet in welke uitkering ze komt. Ze is nog niet gekeurd. Ze weet nog niet of het een WGA, IVA, vervolguitkering of wat dan ook wordt. Als ze NU begint met een eigen bedrijf krijgt ze ook die "verzekering" niet.

Aangezien de keuring eraan zit te komen zou dat dus hartstikke stom zijn. OVer pakweg 2 maanden weet ze waar ze aan toe is, weet ze wat ze opgeeft. Daarbij komt dat het bij het UWV/WIA niet gaat om of je wist of je een fout maakte. Als er een fout is wordt er gestraft, zelfs als het UWV/WIA die fout maakt. Dan had je beter moeten controleren. Heb zo zelf op vrijdagmiddag wel eens een telefoontje gehad dat ik 10.000 euro moest terugbetalen omdat ze zelf iets fout berekend hadden. Daar kwam ik alleen onder uit doordat ik 3x gemaild had dat ik dacht dat het bedrag niet klopte, en ze 3x hadden teruggemaild dat het wel klopte. En dat was nog toen ze minder streng waren als nu (nu is het terugbetalen + 100% boete)

Als je gezond bent, kun je best wat regeltjes overtreden en risico's nemen. Helemaal mee eens. Maar Mev IS niet gezond (sorry mev) en dan heb je het gelijk over een compleet andere situatie.
LEEF!

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Geeft niks Aletta. Het is gewoon de waarheid, al is hij hard. Bij het gesprek met MEE werd dat nog eens extra duidelijk. Ik overschat mijzelf ook nog veel waardoor het nog vaker fout gaat. Ik wil zo graag, maar moet nog leren dat niet alles kan.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het is bijna november en dus bijna tijd om aan mijn eigen bedrijf te gaan beginnen. Heb op mijn studie al geregeld dat ik de start kan gebruiken om opdrachten te halen, dus dat is een mooie combinatie. Vandaag heb ik een afspraak gemaakt met een loopbaancoach. Samen gaan we kijken of ik toestemming kan krijgen. Omdat ik in het onderwijs werkte moet ik het via haar doen, ipv via het UWV. Ondertussen ben ik nog bezig met het bezwaar tegen de WIA-afkeuring. Dus ik ben druk bezig met alle instanties. Spannend om nu de echte stappen te gaan nemen.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Goedzo meid!

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Goedzo mef! Ik blijf je volgen!
(Ik zal niet voor je duimen, want dat heeft in het verleden geen goede invloed gehad op anderen).

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

;-) Dankjewel Marlou en ik ben niet bang voor je duimen hoor!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

m1960 schreef:(Ik zal niet voor je duimen, want dat heeft in het verleden geen goede invloed gehad op anderen).
(Haha, zo moet ik me niet met bruiloften bezighouden! De huwelijken waar ik de trouwkaart voor drukklaar maakte of waar ik getuige was, die zijn inmiddels allen ontbonden... :P)

Mef, ik wens jou heel veel succes, passie en een goed economisch klimaat! O, en instanties die een beetje meewerken. :wink: Hou je ons op de hoogte van het reilen en zeilen?
Give me a break!

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Spannend allemaal en heel veel succes!!
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Haat aan het UWV.

Vandaag het gesprek met de loopbaancoach gehad en ze is dolenthousiast. Maar als ik wil beginnen dan kort het UWV me met 29%. Ik kan nu al niet goed rondkomen, laat staan dan. Maar ik mag beginnen. Ze zeggen het zelfs te stimuleren al vraag ik me af hoe ze dat zien door me zo te korten. M.a.w. het wordt me dus eigenlijk onmogelijk gemaakt. Ik moet nu in overleg met de gemeente om te kijken of zij nog verder kunnen bijspringen en op zoek naar een baan erbij.

Volgens het UWV mag ik dus beginnen, maar wordt dan gekort op mijn uitkering, omdat ik dan geld zou kunnen verdienen. Ze snappen alleen niet dat ik pas kan beginnen als ik zeker weet dat ik geld ga verdienen. Maar als ik mensen ga werven en reclame ga maken dan wordt het dus al gezien als starten. Maar zonder de markt op te gaan weet ik niet of ik geld kan gaan verdienen.

Help! Ik ben bang dat het voorlopig weer niet gaat lukken...

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ja...het hele overheidsapparaat moet gaan denken in talenten, niet in afknippen en snoeien.
Dat doen ze onderling maar. :D
Laat de moed niet hangen...het lukt je.

Ze hebben tegenwoordig liever een ouwe man aan het werk die het fysiek niet aankan, terwijl jongeren staan te trappelen om aan het werk te komen.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als ik het geld had, schonk ik het je direct mef!
Ik hoop dat de gemeente je een stukje op weg gaat helpen!
Kent de gemeente niet iets als een renteloze lening o.i.d.?

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ga morgen bellen met wwplus en gemeente. Dan maar weer verder zien, maar ik zie het erg somber in.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Korrel schreef:Ze hebben tegenwoordig liever een ouwe man aan het werk die het fysiek niet aankan, terwijl jongeren staan te trappelen om aan het werk te komen.
Sorry Korrel, maar hier moet ik even op reageren. Geen overbodige luxe als je als ouwe man of vrouw je baan mag houden, dat ten eerste, maar als je 'm kwijt raakt (niet ondenkbaar in deze tijd, nietwaar?) kom dan nog maar eens aan de bak als je boven de 40 bent. En waarom zouden oude(re) mensen het werk niet aankunnen (als je niet bijv. in de bouw ofzo werkt)?! Je moet lekker door tot je 67ste, maar solliciteren als je geen 'trappelende jongere' meer bent, is een tamelijk ontmoedigende bezigheid, om maar een understatement te gebruiken.

Ik spreek hier uit ervaring. Heb vanaf mijn 30ste een 'eigen bedrijf' gehad. Nou ja, was zzp-er. Nu zou ik best een baan willen, het werk is minder en minder geworden, ik heb straks (vanaf 1 januari) zo goed als niks meer over. Maar het lijkt tamelijk onmogelijk nog ergens wat te vinden op mijn 48ste. Behalve huishoudelijk werk (en o ja, dat is eigenlijk best zwáár ook, op mijn leeftijd)...

't Is voor heel veel mensen een rottige tijd. Voor (startende) ondernemers, voor mensen boven de 40, voor jongeren net van de opleiding... :(
Give me a break!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

O, en Mef, jou wens ik heel veel sterkte! Ik hoop dat het je toch op de een of andere manier gaat lukken, een manier die je nu misschien nog niet helemaal voor ogen ziet...
Give me a break!

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier, jouw opmerking heeft me aan het denken gezet. Een andere boeg...

Ik heb contact gehad met instanties en daar hoef ik niet op te rekenen. Dus heb ik de bank gebeld. Als ik een startkrediet aanvraag, mag ik dat dan ook voor persoonlijk onderhoud gebruiken. En ja, dat lijkt ze logisch, is eigenlijk gewoon salaris betalen en ze begrepen heel goed dat ik niet gelijk inkomsten heb. Dus...ik ga nu financiering aanvragen bij de bank en hopen dat ze dat willen doen. Mocht het afgekeurd worden dan kan ik het nog proberen via microkrediet en als die ook afgewezen wordt dan kan ik weer terug naar de instanties voor startkrediet. Dus de ijskast blijft nog even dicht en ik ga het toch nog ff proberen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

:bigups: Mooi, succes Mef, en houd ons op de hoogte! :)

(Laten we de moed niet opgeven, en 'HB-waardig' proberen te zoeken naar creatieve oplossingen. Ons niet door één gat laten vangen, zeg maar. :wink: Zo ga ik ook écht wel iets vinden straks waar ik geld uit kan 'peuren', hoe dan ook!)
Give me a break!

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Succes! Goed dat je gewoon volhoud.

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:
Korrel schreef:Ze hebben tegenwoordig liever een ouwe man aan het werk die het fysiek niet aankan, terwijl jongeren staan te trappelen om aan het werk te komen.
Sorry Korrel, maar hier moet ik even op reageren. Geen overbodige luxe als je als ouwe man of vrouw je baan mag houden, dat ten eerste, maar als je 'm kwijt raakt (niet ondenkbaar in deze tijd, nietwaar?) kom dan nog maar eens aan de bak als je boven de 40 bent. En waarom zouden oude(re) mensen het werk niet aankunnen (als je niet bijv. in de bouw ofzo werkt)?! Je moet lekker door tot je 67ste, maar solliciteren als je geen 'trappelende jongere' meer bent, is een tamelijk ontmoedigende bezigheid, om maar een understatement te gebruiken.

Ik spreek hier uit ervaring. Heb vanaf mijn 30ste een 'eigen bedrijf' gehad. Nou ja, was zzp-er. Nu zou ik best een baan willen, het werk is minder en minder geworden, ik heb straks (vanaf 1 januari) zo goed als niks meer over. Maar het lijkt tamelijk onmogelijk nog ergens wat te vinden op mijn 48ste. Behalve huishoudelijk werk (en o ja, dat is eigenlijk best zwáár ook, op mijn leeftijd)...

't Is voor heel veel mensen een rottige tijd. Voor (startende) ondernemers, voor mensen boven de 40, voor jongeren net van de opleiding... :(
Ten 1e wil ik geen mensen voor het hoofd stoten.
Ik zal mijn uitspraak wat toe lichten.
Het verhaal hoorde ik op radio Drenthe.
Deze man zit in de bouw (hij was telefonisch rechtstreeks in de uitzending) is 61 , moet volgens de nieuwe regeling nog een poosje door na z'n 65ste, hij heeft het nu eigenlijk wel gehad, wil eigenlijk nu wel stoppen , en ook wel voor wat minder geld.Maar ziet kennelijk geen mogelijkheden om eruit te komen.

Zelf heb ik altijd een bedrijf gehad (nu ook nog maar verhuur het) ik ben 62.
Heb een hoveniersbedrijf gehad en nu een kwekerij van 8000 m2 glas.
Altijd weken gemaakt van minstens 60 uur .Bijna nooit of geen vakantie , en als ik(wij) vakantie hadden moest dat tussen de maai beurten door.Fysiek zwaar werk.
Nu geef ik gitaarles. Als mijn vingers het uithouden wil ik dit doen tot mijn AOW uitkering.
Ik kan gelukkig zelf een heleboel regelen.

Maar als je in een cirkel vast zit van instanties terwijl als je om je heen kijkt , en zeker hier in Z-O Drenthe, jongeren thuis ziet zitten , dan denk ik dit kan anders.
Ik wil mijn plaats ook graag afstaan aan een jongere, maar die wil voor wat ik verdien echt niet aan de gang.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nou. Ik had gehoopt dit hoofdstuk eindelijk af te ronden, maar hooguit een nieuwe paragraaf.

Rabobank heeft mijn financieringsaanvraag afgewezen. Ze waren erg onder de indruk van mijn ondernemingsplan, vonden het netjes, helder en professioneel. Doordat ik al een hypotheek heb willen ze me geen extra lening geven, omdat ik niet voldoende inkomsten heb. Dat is nou net de reden dat ik het bedrijfje wil beginnen. De meneer snapte dat dit een kip en ei verhaal was en ik zo niet verder kwam. Hij gaat het nogmaals overleggen en komt er volgende week op terug.

Ondertussen heb ik nu ook maar een aanvraag ingediend bij qredits voor een microkrediet. Ik geef nog niet op. Blijf ook druk solliciteren, wil zo graag...

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”