Ray schreef:Wat meen je dan te zien/neem je dan waar ?
Er is meteen veel verontwaardiging over dit nieuws. Mensen hebben meteen een oordeel klaar en zijn diep geschokt/verontwaardigd. Om vervolgens gauw een duidelijke mening te hebben. Het is echter gebaseerd op een eerste indruk en eigen speculaties op basis van eigen aannames van het nieuws. Terecht is de opmerking over onderbuikgevoelens gemaakt. En dan blijkt later bij nadere bestudering door autoriteiten het nieuws toch niet kloppen en vindt er min of meer een rectificatie plaats.
Mijn ervaring is toch dat je het nieuws tegenwoordig met een korreltje zout moet nemen. En niet klakkeloos 100% kunt geloven en gebruiken om een mening op te vormen.
Ray schreef:En wat is het principe van sociale beinvloeding volgens 'Cialdini' ? En waarom doet het je daar aan denken ?
Het principe van sociale beïnvloeding komt erop neer dat de meerderheid of meerdere mensen een bepaalde mening hebben, dat je als individu er ook gemakkelijker erin meegaat. Dit wordt ook wel het principes van de sociale bewijslast genoemd.
Bij nader inzien denk ik dat er sprake is van een ander en sterker principe die Cialdini ook benoemt: 'commitment en consistentie'. Dit betekent dat jij je als individu mentaal of emotioneel ergens aan committeert en daar ook consequent in blijft geloven. Ondanks dat het waar is of niet. Zoals bijvoorbeeld het nieuws dat er echt personen zouden zijn geweest die op een dergelijke misdadige wijze een kat zouden hebben mishandeld. Zo kan er een verhitte discussie ontstaan met mensen die een iets afwijkende mening hebben, ondanks dat het rationeel bekeken volstrekt logisch is.
TomZ schreef:kan iemand mij vanuit filosofisch oogpunt uitleggen wat het voordeel is van het kenbaar maken van je emotie die je vasthoudt en ontstond na het lezen van een gebeurtenis in de krant?
Ik zou zeggen het zoeken van bevestiging bij anderen om zo meer overtuigd te raken van je eigen gedachten/gevoelens.