Girafje schreef:
Euw, herkenbaar???
Sjips, waar ken ik dat toch van?
Doet mij weer ff enken aan (gebrek aan)
executieve functies (waar je het 'gebrek' aan de 'functies' misschien beter kunt opvatten als 'gebrek aan de ervaring met het gebruik ervan'; het niet gewend zijn om je in te spannen om één en ander te leren/doen & uiteindelijk er tegenaan lopen dat wanneer je je wel moet gaan inspannen, dit je frustreert).
Rianne schreef:
Executieve functies bij kinderen en adolescenten
Stand van zaken 2013
Slimme, intelligente kinderen die de grootst mogelijke moeite hebben met eenvoudige taken als huiswerk, opruimen of op tijd komen … Wie kent ze niet? Als deze problemen zich echter structureel voordoen dan kan er sprake zijn van zwakke executieve functies – het fundamentele vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Zwakke executieve functies liggen ten grondslag aan ADHD, autisme en leerstoornissen en niet-aangeboren hersenafwijkingen.
Hersenafwijking?! Haha, nou, ik schrok wel even toen ik de definitie daarvan las, maar ja, zoals jij al zei, Girafje, "waar je het 'gebrek' aan de 'functies' misschien beter kunt opvatten als 'gebrek aan de ervaring met het gebruik ervan'", dat klinkt al een stuk minder heftig. Ik heb ook wat over ADD opgezocht, maar het is onprettig om allerlei labeltjes op je gedrukt te krijgen.
Tomz@ Ja, vooral niet de discipline kunnen opbrengen! Maar ik heb zo nu en dan periodes dat ik denk dat ik het misschien niet kan, maar diep van binnen geloof ik mezelf dan niet en denk ik dat ik het nog steeds kan, maar dan komt er niet zo veel uit. Het is een soort vermoeiende strijd dan, die ook gepaard gaat met veel teleurstellingen in mezelf.
Laatbloeier@ Haha, dat geeft niet. Doe dat maar. Als ik nog wat zinnigs toe te voegen heb uit de gesprekken met de psycholoog, zal ik dat ook wel hier posten.
Liv@ Hm, ja. Een cyclus zegt Tom, dus iedere keer de strijd om iets te willen, dan weer op te geven en dan weer willen, omdat je weet dat je het best kan.
<3@ Ja, ik zou bijvoorbeeld heel graag nog een universitaire opleiding willen afronden. Ik was ooit aan de universiteit in Leiden begonnen, maar dat ging ook heel chaotisch en raakte toen in een depressie. Ik doe nu kunstacademie en mijn streven is om uiteindelijk twee studies naast elkaar te doen. Haha. Ik voel me al debiel als ik dit hardop zeg. Ik weet nog dat een vriendin van mij vond dat ik normaal moest doen en gewoon één opleiding eerst moest afronden. Daarom vertel ik dit soort gedachtes ook meestal niet aan mensen, omdat mijn resultaten mijn geloofwaardigheid niet echt kunnen onderbouwen

.
Dat je heel bescheiden bent? Ik voel me er ook vaak ongemakkelijk bij als ik iets goed kan. Maar als ik er echt moeite en werk in gestopt heb, dan heb ik het idee at ik het wel verdien. Maar als het me natuurlijk afging, dan voel ik me er vaak misschien wat ongemakkelijk bij als mensen onder de indruk zijn. Ik vraag me af of dit soort bescheidenheid ook een veel voorkomende kenmerk is.
Malube@ Ik was ook nooit de beste van de klas (misschien op de basisschool?). Ik was altijd erg lui geweest, misschien omdat ik wel niet wist hoe ik gestructureerd aan de slag moest omdat het nooit gehoeven heeft. Denk dat dat patroon er uiteindelijk in gesleten is als gewoonte. Hoewel ik toen ik in VWO5 bleef zitten het jaar daarop het heel goed gedaan had. Ja, misschien had in VWO6 ook wel faalangst, ik weet het niet. Ik was gewoon uitstellen gewend, denk ik.
Oh ja, dat stoppen is echt heel jammer dan, omdat ze zoveel waarde hechten aan een papiertje. Ben je in je 3e jaar gestopt? Mag ik vragen waarom?
Ik was zelf naar 1,5 met de universiteit gestopt, ik had niet eens een P. gehaald. Eigenlijk wilde ik niet stoppen, omdat ik niet wilde opgeven, maar de omgeving trok me steeds dieper in mijn depressie en het constante falen. Dat was echt niet meer goed. Dus stoppen was de goede oplossing. Meteen hetzelfde jaar ben ik begonnen met de kunstacademie, omdat ik geen tijd wilde verspillen. Ik denk dat ik echter op intellectueel niveau me niet genoeg uitgedaagd voel.
Hm... of ik dat gevoel herken. Ik heb ooit bij een Action filiaal gewerkt en omdat ik geen diploma's had was ik gewoon een vakkenvuller, maar ik kon heel slecht tegen de leidinggevende die constant opmerkingen had enzo. Misschien dat het heel arrogant klinkt, maar ik voelde me totaal niet op mijn plaats onderaan de ladder, zeg maar

. Omdat ik het idee had dat ik zoveel meer kon, dat ik met wat leren gemakkelijk hun functies zou kunnen overtreffen. Ah, stom is dat he? Maar zonder diploma kom je waarschijnlijk in dat soort posities terecht en worden je talenten niet erkend. Dat kan ik wel herkennen. Ik weet of dat precies was wat jij bedoelde

.