Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ervaringsverhalen gezocht voor project

Hoi allemaal,

Door mijn eigen ervaringen met de onderwerpen: Hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken, het onbegrip van mensen ertegenover en mijn ervaringen in het onderwijs, zijn mijn tweelingzus en ik op een idee gekomen voor onze arbeidsoriëntatie/stage die we nu we in de derde klas zitten moeten doen. Hiervoor zijn we bezig een project op te zetten ( we doen nu al het ' voorwerk ' en eind maart/begin april hebben we een week lang de eigenlijke stage ) over: AD(H)D, autisme, beelddenken, hoogsensitiviteit, dyslexie en ook hoogbegaafdheid. Ons doel is mensen van deze onderwerpen bewust te maken en de positieve kanten ervan te laten zien opdat mensen het misschien niet meer zien als een 'stoornis', maar het misschien ook kunnen bekijken als een gave (ook in het onderwijs). Ook willen we het onbegrip en de onwetendheid erover verkleinen. Daarnaast willen we ook kijken naar verschillende manieren van leren en lesmateriaal (en hier ook eventueel een opzet in maken). We willen ook graag een verslag/informatieboek hierover schrijven en zouden hier graag ervaringsverhalen over deze onderwerpen in verwerken. Onder andere met betrekking tot:
-School (binnen de school, leersystemen, docenten, pesten, onderpresteren, aansluiting, (de)motivatie etc.)
-Thuis (binnen gezin, ouders, broers/zussen, vrije tijd etc.)
-Vrienden, leeftijdsgenoten
-Etc.

Eigenlijk alle onderwerpen zijn welkom!
Ook verhalen vanuit het standpunt van bijvoorbeeld ouder van een hoogbegaafd kind of een kind met AD(H)D etc. zijn van harte welkom.

Het is voor mij erg moeilijk het zo op schrift uit te leggen en ik hoop dat het enigszins duidelijk is en vragen mogen natuurlijk altijd gesteld worden.
Verhalen kunnen worden per pb worden gestuurd of per mail naar: zdllandecremer@zernike.nl
Natuurlijk mag dit anoniem.
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Ervaringsverhalen gezocht voor project

Ik bedenk net dat ik dat er nog niet bij had gezet, maar werkelijk alles is welkom. Dus ook artikelen, sites, filmpjes, documantaires, boeken etc. Dus als iemand nog iets weet...?
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Hallo Willow,

Het lijkt me heel belangrijk wat je wilt doen, en ik vind het ook heel goed dat je het over de positieve kanten wilt hebben.
Het is nu wel een héél groot project zoals je het nu omschrijft.
Het zijn teveel diagnoses en thema's tegelijk. Zo kun je erin verzanden.
Ik zou je adviseren het wat kleiner te maken. Dan is het behapbaar.

Ik houd me met hoogbegaafde volwassenen bezig. Begrijp ik dat jullie het over kinderen willen hebben? En welke leeftijd?
Ik wil wel met jullie meedenken en heb wel veel contacten in hoogbegaafdenland, ook met mensen die voor kinderen werken.
Laat maar weten of ik iets kan doen.
Groeten van Noks

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Noks schreef:Hallo Willow,

Het lijkt me heel belangrijk wat je wilt doen, en ik vind het ook heel goed dat je het over de positieve kanten wilt hebben.
Het is nu wel een héél groot project zoals je het nu omschrijft.
Het zijn teveel diagnoses en thema's tegelijk. Zo kun je erin verzanden.
Ik zou je adviseren het wat kleiner te maken. Dan is het behapbaar.

Ik houd me met hoogbegaafde volwassenen bezig. Begrijp ik dat jullie het over kinderen willen hebben? En welke leeftijd?
Ik wil wel met jullie meedenken en heb wel veel contacten in hoogbegaafdenland, ook met mensen die voor kinderen werken.
Laat maar weten of ik iets kan doen.
Groeten van Noks
Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een valkuil...
Na aanleiding van je tip hebben we ook besloten dyslexie er in ieder geval buiten te laten, die staat het meest van de andere af. Autisme is zo ruim dat we deze maar kort willen behandelen. En hoogsensitiviteit en beeldenken is erg verbonden met hoogbegaafdheid en deels ook met AD(H)D, dus deze zijn eigenlijk niet weg te laten.
Het is erg lastig omdat in mijn hoofd het allemaal zo verbonden is. Heeft iemand suggesties hierin?

We willen ons vooral richten op kinderen/tieners (ongeveer 12-20), omdat er op dit gebied minder informatie lijkt te zijn. Maar om een goed beeld te geven zal het ook beperkt over de jongere kinderen en volwassenen gaan.
Meedenkers kunnen we erg goed gebruiken, zeker omdat we zelf nog niet al te lang bekend zijn met deze onderwerpen.
Ik zal even moeten nadenken over wat specifiekere vragen.
In ieder geval erg bedankt voor je reactie!

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Lastig hè, om iets dan klein te maken als in je hoofd alles met alles samen hangt. Heel herkenbaar. De truc met dit soort dingen is om het zo klein te maken, dat je eigenlijk denkt dat het onderwerp dat je over houdt eigenlijk véél te klein is. Juist dan zit je goed en juist dan is het behapbaar.

Een paar voorbeelden voor hoe klein je dan moet denken:
- beelddenker in het onderwijs: waar loop je tegenaan in de les (andere manier van leren, andere behoefte in les krijgen, andere behoefte in lesmateriaal, etc)?
- de snelste in de klas: waar loop je als leerling tegen aan als je altijd sneller bent dan je klasgenoten (vervelen, pesten, demotivatie, etc)?

Maar wat ik me nog even af vraag: Hoe past dit project binnen jullie arbeidsoriëntatie / stage? Ik zie de link nog niet meteen.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dankjewel voor de tip, het is inderdaad een punt wat lastig blijft :blush:
Maar wat ik me nog even af vraag: Hoe past dit project binnen jullie arbeidsoriëntatie / stage? Ik zie de link nog niet meteen.
Beide hebben we nog geen idee welke richting we op willen. En we kwamen maar niet uit een stage kiezen, dus hebben we dit project voorgesteld aan de school en het is geaccepteerd. Op deze manier kunnen we ook werkelijk iets doen en krijgen we te maken met verschillende vlakken die gerelateerd zijn aan eigenlijk meerdere beroepen. Dat zorgt dan weer voor het arbeidsoriëntatiegedeelte.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zag hier of op de site van Rianne (logootje bovenaan) ergens een vooroordelenspel over HB'ers staan. Ken het spel zelf niet maar de voorbeeldkaartjes die ik zag spraken me erg aan en het lijkt me erg goede manier om 'eigenaardigheden' duidelijk / begrijpbaar te maken. Misschien een bron van inspiratie.

In tegenstelling tot wat Eva zegt ga ik bij dit soort brede onderwerpen juist enorm zitten mindmappen :D Wel met een stukje software zodat alles op het scherm van mijn ipad staat om het overzicht te houden. Tijdens het mindmappen leg ik op een of andere manier vaak links naar dezelfde onderwerpen, zal iets onbewusts zijn, en kom er zo achter wat de belangrijkste punten zijn. En dan heb ik inderdaad wel een klein onderwerp ;)

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

_willem_ schreef:In tegenstelling tot wat Eva zegt ga ik bij dit soort brede onderwerpen juist enorm zitten mindmappen :D Wel met een stukje software zodat alles op het scherm van mijn ipad staat om het overzicht te houden. Tijdens het mindmappen leg ik op een of andere manier vaak links naar dezelfde onderwerpen, zal iets onbewusts zijn, en kom er zo achter wat de belangrijkste punten zijn. En dan heb ik inderdaad wel een klein onderwerp ;)
Hoe is dat in tegenstelling tot wat ik zeg?

Jouw manier om tot iets kleins te komen is mindmappen. Prima methode, gebruik ik zelf ook wel eens. Ik zie totaal de tegenstelling niet.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eva schreef:Hoe is dat in tegenstelling tot wat ik zeg?

Jouw manier om tot iets kleins te komen is mindmappen. Prima methode, gebruik ik zelf ook wel eens. Ik zie totaal de tegenstelling niet.
Ik maak het onderwerp, met mindmappen, juist ontzettend groot. Veel groter dan mijn eerste ideeen bij een onderwerp. Ik lees in jouw bericht dat je van 'hier' naar iets kleins gaat terwijl ik dus de omweg neem via 'nog breder / groter'.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

dankjewel voor de tips!

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

@Willem: als je veel tijd hebt en je gaat er een lang project van maken, dan doe ik het ook zo: eerst verbreden en dan versmallen.
Volgens mij is dit een project van enkele weken. Dan zou ik nu snel kiezen voor een kleinere insteek en iets doen wat behapbaar is in die korte tijd en waar je je prettig bij voelt qua thema. Het gaat volgens mij ook om het oefenen met een projectaanpak. Het hoeft (nu) geen proefschrift te worden....

@Willow: Je kunt ook eens kijken naar het tijdschrift Suzan! een glossy over ADHD, waar veel ervaringsverhalen in staan en waar de mooie kanten van ADHD ook in beschreven worden. Ik zie daar in die verhalen ok veel overlap van ADHD met hoogbegaafdheid in. Er was een nummer 1 in oktober en in april komt er weer een nummer uit.

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Nog even over vooroordelen:
Er zijn bij APS twee vooroordelenspellen verschenen over HB bij kinderen: een voor leerkrachten en een voor de kinderen.
APS en het IHBV samen hebben recent een Vooroordelenspel Hoogbegaafdheid Volwassenen uitgebracht, daarbij is er op de website van het IHBV een achtergronddocument geschreven met per stelling de aanleiding voor die stelling en de eventuele onderbouwing of weerlegging vanuit onderzoek en praktijk.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dankjewel, ik ga kijken :)

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Voor wie het interesseerd:
Een link naar de site tot nu toe: http://mechanicsofthemind.wordpress.com/

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik wil ook meedenken. Ik denk dat er op al die punten die je noemt veel te verduidelijken is. Heb je al een idee hoe je het gaat afkaderen? Wat je nu hebt daar kun je een heel proefschrift over schrijven, of bv lesmodules voor leerkrachten en dergelijke. Misschien wel een idee voor in de toekomst als je daar meer mee wilt doen.

Voor dit specifieke project zou ik inderdaad één onderwerp kiezen. Maar misschien zijn er, als je het toch uit wilt breiden (dus niet in het kader van deze stage) meerdere mensen op dit forum die mee willen doen en dan kunnen de onderwerpen verdeeld worden.
Maak van je drijfveer een vikingschip

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Willow, ik zou voor je best een stukje willen schrijven, maar wat wil je precies hebben.
De overvloed aan informatie maakt het mij niet helder.
All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost. All that is old does not wither, not all that is over is past.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

gadiena schreef:Willow, ik zou voor je best een stukje willen schrijven, maar wat wil je precies hebben.
De overvloed aan informatie maakt het mij niet helder.
Dat snap ik, sorry daarvoor.
Het kan eigenlijk over vanalles gaan. Het liefst in de richting van de middelbare school. Omgang met leeftijdgenoten (of juist andere leeftijden), lesstof en verwerking hiervan, vrije tijd, binnen het gezin, omgang met leerkrachten, onbegrip of juist niet etc. Maar ook de basisschool en studie en daarna. Je kunt voor jezelf een onderwerp(en) kiezen.
Het spijt me, het is waarschijnlijk niet veel duidelijker. Maar ik hoop dat je er iets in kunt vinden.

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dan gaan we er gewoon wat van maken. :laugh:
Hopelijk heb ik van het weekend een goed schrijfmomentje.
Zal je een PB sturen als het klaar is.
All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost. All that is old does not wither, not all that is over is past.

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dankjewel!

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Volgende week begint de stage al. Heeft iemand nog zin om iets te schrijven?

Terug naar “HB in het dagelijks leven”