Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Troostende wetenschap?

ManekiNeko schreef:
Terrasano schreef:True, maar had het dan niet veel leuker geweest als we vol van gelukzaligheid en tevredenheid de kometen zagen inslaan, wetende dat we een plezierige tijd beleeft hadden op onze zo gewaardeerde planeet aarde :snkers: :wink:

It's all a matter of choice!
Als dat allemaal ooit gebeurt dan trakteer ik op een lekker Belgisch biertje. Hebben we nog wat te genieten terwijl die kometen inslaan :mrgreen:
Met of zonder komeet ben je altijd welkom :laugh:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

GeneralFe26
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Jullie gaan zwaar off-topic dames.... :huh:
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

GeneralFe26 schreef:Jullie gaan zwaar off-topic dames.... :huh:
Sorry ik ga nu ook offtopic, maarre: Huh?? Dames???
Ben ik nou zo gek, of zijn Terrasano en ManekiNeka mannen? Begin nou wel heel erg aan mezelf te twijfelen hier maar ging daar namelijk echt van uit :/

ManekiNeko
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

GeneralFe26 schreef:Jullie gaan zwaar off-topic dames.... :huh:
Nououou, "zwaar" is wat overdreven, maar ik ben met je eens dat het over troostende wetenschap moet blijven gaan. Bier brouwen en ervan genieten zijn overigens ook processen die voor een groot deel wetenschappelijk te analyseren en te verklaren zijn :beer:
growing old is inevitable
growing up is optional

ManekiNeko
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lorynia schreef:Ben ik nou zo gek, of zijn Terrasano en ManekiNeka mannen?
Kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was 't vanochtend in elk geval nog wel.
growing up is optional

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Terrasano schreef: Wetenschap kan bijdragen, absoluut, maar het is de intentie binnen de richting waarop wij gaan wat werkelijk zal bepalen waar onze toekomst ligt. En tot op heden is het mager gesteld met de ontwikkelingen die kant op. Althans gezien door mijn ogen.

Minder zorgen en verplichtingen alleen zullen niet zorgen voor geluk, wel de intentie waarmee de maatschappij zich verder zal ontwikkelen, zowel wetenschappelijk als medemenselijk. Hoe de ontwikkelingen nu gaan is het een ticket de afgrond in, is het niet vroeger dan later. We missen cohesie in beleid en visie voor de toekomst, het zijn 7 miljard mieren zonder koningin die hun eigen bijenkorf aan het oppeuzelen zijn. Het gaat veel te ver om over individuele problemen te spreken, het is slechts zaak om te denken vanuit het collectief en niet meer vanuit het individu.

Wetenschap kan daar zeker een belangrijke bijdrage aan leveren, maar dat is nu zeker niet het geval.
XYZ: off topic mee eens, ik las van de week dat een professor na wetenschappelijk onderzoek kon concluderen dat een 'geluksgevoel' voortkomt uit het feit 'voor iemand iets betekenen'. Maar in de maatschappij zien we net de omgekeerde evolutie in intermenselijke relaties. De resultaten van dergelijk wetenschappelijk onderzoek zullen enkel de regeringsleiders en vb werkgevers maar gaan interesseren als het hun portefeuille kan spijzen.... Zoals ik reeds eerder zei, wetenschap wordt idd vaak vanuit een winstgevend/machtsgevend doel geïnitieerd. En is helemaal niet absoluut waarheidsgetrouw zoals velen denken. Het kan beschouwd worden als een goede leidraad in de zoektocht naar de waarheid...

On topic, velen zoeken een vluchtweg om te ontsnappen aan het desillusionerend alledaagse leven. De ene vindt troost in soaps, verslavende middelen, gokken, schrijven, tuinieren, vissen, sporten, ontwerpen, ect... De ander door zich te verdiepen in wetenschap. Goed bezig & geniet ervan :bigups:
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Aaah zo herkenbaar! Maar is het troostende aspect niet meer de voldoening van weer een beetje meer te weten?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

ManekiNeko
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nou nee, sommige dingen wist ik al, maar de gedachte eraan op zichzelf geeft al rust en relativering. Er is al zó ontzettend veel gebeurd op deze aarde vóórdat wij mensen ons ermee gingen bemoeien. Wat zullen we ons toch druk maken :biggrin:
growing up is optional

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

xyz schreef:
Terrasano schreef: Wetenschap kan bijdragen, absoluut, maar het is de intentie binnen de richting waarop wij gaan wat werkelijk zal bepalen waar onze toekomst ligt. En tot op heden is het mager gesteld met de ontwikkelingen die kant op. Althans gezien door mijn ogen.

Minder zorgen en verplichtingen alleen zullen niet zorgen voor geluk, wel de intentie waarmee de maatschappij zich verder zal ontwikkelen, zowel wetenschappelijk als medemenselijk. Hoe de ontwikkelingen nu gaan is het een ticket de afgrond in, is het niet vroeger dan later. We missen cohesie in beleid en visie voor de toekomst, het zijn 7 miljard mieren zonder koningin die hun eigen bijenkorf aan het oppeuzelen zijn. Het gaat veel te ver om over individuele problemen te spreken, het is slechts zaak om te denken vanuit het collectief en niet meer vanuit het individu.

Wetenschap kan daar zeker een belangrijke bijdrage aan leveren, maar dat is nu zeker niet het geval.
XYZ: off topic mee eens, ik las van de week dat een professor na wetenschappelijk onderzoek kon concluderen dat een 'geluksgevoel' voortkomt uit het feit 'voor iemand iets betekenen'. Maar in de maatschappij zien we net de omgekeerde evolutie in intermenselijke relaties. De resultaten van dergelijk wetenschappelijk onderzoek zullen enkel de regeringsleiders en vb werkgevers maar gaan interesseren als het hun portefeuille kan spijzen.... Zoals ik reeds eerder zei, wetenschap wordt idd vaak vanuit een winstgevend/machtsgevend doel geïnitieerd. En is helemaal niet absoluut waarheidsgetrouw zoals velen denken. Het kan beschouwd worden als een goede leidraad in de zoektocht naar de waarheid...

On topic, velen zoeken een vluchtweg om te ontsnappen aan het desillusionerend alledaagse leven. De ene vindt troost in soaps, verslavende middelen, gokken, schrijven, tuinieren, vissen, sporten, ontwerpen, ect... De ander door zich te verdiepen in wetenschap. Goed bezig & geniet ervan :bigups:
Ik heb het ook gezien, nu nog integreren in de maatschappij! WAT!?, maar dat gaan wij niet doen..wij zijn individuen die het zelf willen bepalen ja :evil: Even vergetende dat zo'n beetje alles bepaald is voor deze individuen, de ironie!

Maargoed, langzaamaan zal het besef toch door gaan dringen, alleen gaat alles zo traag dat het generaties zal duren voordat dat besef ingezet kan worden in ons dagelijks leven. Elke generatie wordt weer een stukje ontvankelijker meen ik te ontwaren. Maar instituten en mogendheden kunnen behoorlijk traineren als het moet..
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

gaan er niet steeds meer mensen zijn die wetenschapstijdschriften als lichte literatuur lezen en Wikipedia doorstromen in hun vrije tijd? met dat de gemiddelde slimheid stijgt? (wat was het nu weer, 3 IQ punten per 10 jaar of 10 punten per 100jaar, k heb er 2 keer iets over gelezen en in de ene bron stond 3 per 10 j en in de andere 10 per eeuw)
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Terug naar “HB in het dagelijks leven”