PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dit ben ik! (of is dat wel zo?)

Hoi allemaal!

Ik ben Pascal, net 20 jaar, en zal wat vertellen over wie ik ben en mijn links met HB.

In de kleuterklas was ik al erg geinteresseerd in meer complexe raadsels. De simpele puzzels en verhaaltjes die aan bod kwamen brachten niet voldoende uitdaging. Vervolgens heb ik groep 2 overgeslagen.
Toen ben ik in m'n 5e levensjaar op m'n IQ getest bij een psycholoog in Utrecht, deze gaf mijn ouders mee dat ik een IQ van 160 bleek te hebben. Dat zei me vrij weinig, ik merkte alleen dat ik een stuk sneller door de stof ging als m'n klasgenootjes.
De basissschool ging verder vrij soepel. Was niet erg sociaal, maar had altijd een beste vriend waarmee ik graag optrok.
De volgende stap was de middelbare school. Hier ging het wat minder goed. Was veruit de jongste in de klas en voelde me totaal niet op m'n plek. Gezien de basisschool zonder moeite ging, heb ik geen enkele leerhouding aangeleerd, en dat heeft zich op de middelbare school zo doorgezet. Ben in m'n vrije tijd flink gaan gamen, want daar vond ik in ieder geval de uitdaging die ik zocht. Stroomde van het VWO af naar de HAVO, met een jaartje overdoen in de 2e klas. Uiteindelijk zonder al te veel inzet m'n HAVO diploma gehaald, met geen doel voor de toekomst.

De twee jaren daarna ben ik enigszins depressief geraakt. Kon moeilijk inzien wat nou het nut van het leven was, en raakte in een existentiële dip. Tussenjaar gehad, en daarna een opleiding gestart waar ik in 1 jaar mee ben gestopt. M'n sociale leven raakte ook in een isolement en ik besloot dat er iets moest gebeuren in mijn leven. Toen ben ik eind 2012 de sportschool in gestapt, met het doel om blijer te worden met mezelf en sociaal/fysiek sterker te worden. Dit heeft me in een positieve spiraal gebracht, en het laatste jaar ging de wereld voor me open. Zocht de uitdaging in het meer en meer ontwikkelen van mezelf op sociaal en fysiek vlak, en begon anderen te motiveren dit ook te doen.

Zit op het moment in Amsterdam op school, student voeding & diëtetiek. Maar in de loop van de tijd ben ik de mentale uitdaging wat gaan missen. Ik loop nogsteeds dagelijks te filosoferen over het leven, en wat ik de wereld nou wil bieden. Zit er aan te denken om volgend jaar naar de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht te gaan, om deze honger naar mentale uitdaging te gaan voeden.

Ik ben er dus nog lang niet uit hoe ik m'n toekomst in wil gaan vullen, en volgens mij is dat iets waar je ook niet teveel bij stil moet staan. Probeer nu gewoon mijn interesses en passies te volgen en hierbij anderen mensen te inspireren.

Bedankt voor het lezen! ik ben benieuwd of je hierin iets herkent of misschien tips hebt.
Hoop hier veel te leren en andere HB'ers te leren kennen!

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Dit ben ik! (of is dat wel zo?)

Welkom!
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welkom Pascal!

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welkom Pascal! Fijne tijd hier gewenst :ibigrin:
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

PascalK schreef:Probeer nu gewoon mijn interesses en passies te volgen en hierbij anderen mensen te inspireren.
Hier ben ik dus ook volop mee bezig, maar laat me daarbij ook graag door anderen inspireren!

Enneh, welkom Pascal! :ibigrin:

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Van harte welkom, Pascal!

Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen! :flower:
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Contacteer: Website

Hoi Pascal

Zeker doen, dat volgen van je interesses en passies. Je bent pas 20, dus alle tijd van de wereld.
Ik ben op mijn 40ste gestopt met mijn carrière en gewoon iets geheel nieuws begonnen, dus als dat al kan ... ;-)

Is filosofie niks voor jou? Ik herken wel eea. Bij mij speelt de drang om de wereld te begrijpen een grote rol. Wetenschapsfilosofie trekt me daarom ook erg.

Ciao
Stef

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

PascalK schreef:Dit ben ik! (of is dat wel zo?)
Mooie titel! Die tegenstrijdigheid... ergens stellig in zijn en dat tegelijkertijd weer meteen in twijfel trekken. Dat ben ik! (of is dat wel zo...?) ;)

Succes met je zoektocht naar jezelf. Ik weet uit ervaring dat jezelf uiten op een forum als dit je daarbij kan helpen.
-Under Construction-

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Welkom!
Vanwaar de interesse in de Universiteit voor Humanistiek als ik vragen mag?

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

stef7sa schreef:Is filosofie niks voor jou? Ik herken wel eea. Bij mij speelt de drang om de wereld te begrijpen een grote rol.
Ik ben een liefhebber van diepe gesprekken en filosoferen, maar ik ben bang daar geen brood mee te verdienen in de huidige maatschappij.

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@nouk schreef:
PascalK schreef:Dit ben ik! (of is dat wel zo?)
Mooie titel! Die tegenstrijdigheid... ergens stellig in zijn en dat tegelijkertijd weer meteen in twijfel trekken. Dat ben ik! (of is dat wel zo...?) ;)
Dankjewel!

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lorynia schreef:Welkom!
Hey lorynia. Ik ben op dat idee gekomen omdat ik al een tijd zoek naar een manier om een positieve verandering te brengen aan de maatschappij, en dit mij een van de manieren lijkt om dit op een wat grotere schaal te kunnen doen.

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

PascalK schreef:
Lorynia schreef:Welkom!
Hey lorynia. Ik ben op dat idee gekomen omdat ik al een tijd zoek naar een manier om een positieve verandering te brengen aan de maatschappij, en dit mij een van de manieren lijkt om dit op een wat grotere schaal te kunnen doen.
Oke cool. De reden dat ik het vroeg is omdat ik zelf humanistiek studeer :wink:
Heb je iets met humanisme?

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Gaaf! Zou ik je wat vragen mogen stellen met betrekking tot de inhoud/sfeer van de opleiding?
Lorynia schreef: Heb je iets met humanisme?
Als je daarmee de de filosofie/levensbeschouwing waarop het humanisme is gebaseerd bedoeld, ja, die spreekt me erg aan.

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

PascalK schreef:Gaaf! Zou ik je wat vragen mogen stellen met betrekking tot de inhoud/sfeer van de opleiding?
Lorynia schreef: Heb je iets met humanisme?
Als je daarmee de de filosofie/levensbeschouwing waarop het humanisme is gebaseerd bedoeld, ja, die spreekt me erg aan.
Uiteraard mag dat!
Ik bedoel inderdaad "daarmee de de filosofie/levensbeschouwing waarop het humanisme is gebaseerd", maar ook het humanisme als stroming an sich. Daar heb ik me zelf namelijk nogal op verkeken, dat heel veel van de stof gaat over "het humanisme". Ik dacht dat het een studie over "de mens" zou zijn, met een humanistische insteek (de mens als autonoom individu etc), maar een groot deel van de vakken gaat over de geschiedenis van het humanisme ed.

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lorynia schreef: Uiteraard mag dat!
Ik bedoel inderdaad "daarmee de de filosofie/levensbeschouwing waarop het humanisme is gebaseerd", maar ook het humanisme als stroming an sich. Daar heb ik me zelf namelijk nogal op verkeken, dat heel veel van de stof gaat over "het humanisme". Ik dacht dat het een studie over "de mens" zou zijn, met een humanistische insteek (de mens als autonoom individu etc), maar een groot deel van de vakken gaat over de geschiedenis van het humanisme ed.
Oei, dan komt mijn indruk redelijk goed overeen met jouw voorafgaande indruk. Dat is niet echt wat ik van de studie verwacht had. Hoe bevalt de studie je verder, prikkelt het je mentaal voldoende? Waar bestaan de lessen uit?

Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

PascalK schreef:
Lorynia schreef: Uiteraard mag dat!
Oei, dan komt mijn indruk redelijk goed overeen met jouw voorafgaande indruk. Dat is niet echt wat ik van de studie verwacht had. Hoe bevalt de studie je verder, prikkelt het je mentaal voldoende? Waar bestaan de lessen uit?
De inhoud is behoorlijk divers. Mijn favoriete vakken zijn de vakken over religie (over de islam, het jodendom en christendom en over het hindoeïsme en boedhisme). Verder hebben we veel wetenschappelijk onderzoek, met zowel theoretische vakken als het daadwerkelijk doen van onderzoek. Daarnaast zijn er nog de algemene vaardigheden die bestaan uit practica presenteren, reflecteren, groepswerk en gespreksvaardigheden. Filosofie vind ik ook erg leuk, en dan zijn er nog de vakken mbt ethiek, en de vakken over humanisering en normatieve professionaliteit ed (even een heel korte opsomming, waarschijnlijk vergeet ik heel belangrijke dingen).
Waar ik vooral van baal is het gebrek aan psychologie, omdat dat juist mijn grootste interesse heeft. Daar staat tegenover dat de bachelor geheel vernieuwd is, en volgens mij is er in de vernieuwde bachelor wel veel meer aandacht voor psychologie.
In principe vind ik het nog steeds een erg interessante studie, alleen de onderzoeken in groepsverband doen me de das om. Die kosten me namelijk zo veel energie (het samenwerken met niet-hbers) dat ik totaal gedemotiveerd ben geraakt. Daar komt nog bij dat ik er helaas ben achter gekomen dat ik de tentamens ook haal zonder wat te doen (de dag voor het tentamen even een samenvatting van een klasgenoot doorlezen is voldoende), en dat zorgt ervoor dat er al helemaal geen motivatie over is gebleven om alsnog wat te doen. Maar goed, dat ligt toch echt aan mezelf en niet aan de opleiding, bij een andere opleiding zou ik het hetzelfde ervaren ben ik bang.

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! Fijn om je ervaringen zo te lezen. Lastig van die projectgroepen als de aansluiting op elkaar ver te zoeken is.
Lorynia schreef:Daar komt nog bij dat ik er helaas ben achter gekomen dat ik de tentamens ook haal zonder wat te doen (de dag voor het tentamen even een samenvatting van een klasgenoot doorlezen is voldoende), en dat zorgt ervoor dat er al helemaal geen motivatie over is gebleven om alsnog wat te doen. Maar goed, dat ligt toch echt aan mezelf en niet aan de opleiding, bij een andere opleiding zou ik het hetzelfde ervaren ben ik bang.
Dit is voor mij erg herkenbaar. Op de een of andere manier weet ik het er met voldoendes van af te brengen zonder de boeken open te slaan. Erg demotiverend. Ben op zoek naar manieren die me prikkelen om wel te gaan leren, want ik denk dat het een goede stap kan zijn op weg naar meer discipline. Heb je daar zelf manieren/trucjes voor?

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Ik zie een aantal raakvlakken in je tekst. Maar verder: Welkom!
“A clever fighter is not only who wins, but excels in winning with ease”

PascalK
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Oscar schreef:Ik zie een aantal raakvlakken in je tekst. Maar verder: Welkom!
Op welke gebieden als ik vragen mag? :)

Terug naar “Introductie”