MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Bsa op studie gekregen ;(

Hoi lieve mensen,

Ik moet hier even mezelf uitlaten ;( ik heb net een brief gekregen met een definitief bindend studie-advies doordat ik mijn propedeuse op de kunstacademie niet heb gehaald. Dit had ik wel zien aankomen, maar ergens had ik gehoopt op een ontheffing. Het nieuws komt veel harder aan dan ik gedacht had. Nu is dit natuurlijk wel geheel mijn eigen doen, maar misschien dat meer mensen kampen met niet aan de slag kunnen door overmatig perfectionisme en faalangst dat tot verlamming in productiviteit leidt? In ieder geval is het heel erg vervelend en voel ik me nu ontzettend kut...

Ik ben echt niet stom, maar het is op het een of ander manier gewoon zo moeilijk voor mij! Zo frustrerend! Ik zelfs best aardig tekenen en schilderen, maar zodra ik opdrachten krijg, wil ik het zo goed doen dat ik gewoon geheel blokkeer!!

Het komende jaar ga ik in ieder geval niks doen in zin van studeren. Mijn vader komt dan met goed bedoeld, al wel ernstig opdringerig advies dat ik moet gaan werken en onder de mensen moet komen. Voor mij is meteen na het lezen van de brief dit soort advies niet erg welkom...

Nu moet ik kijken wat ik verder ga doen ;(

Groetjes,
Jie Jie

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Bsa op studie gekregen ;(

Hoi JieJie,
Jee joh, dit is idd k*t zeg. Al is het ook weer geen verrassing als je dit enerzijds had zien aankomen en anderzijds de regeltjes steeds minder toelaten wanneer je er niet aan voldoet.

Heb je voor jezelf enig idee wat je de komende tijd wilt en kunt gaan doen? Ik heb geen idee hoe het er voor jou uitziet m.b.t. inkomen e.d., dus daarover en ook over wel/niet werk kan ik van alles vinden, maar daar heb je niet zoveel aan. Bovendien kan je dat zelf ook wel bedenken.

Enige wat me nu ff te binnenschiet is dat er natuurlijk ook andere mogelijkheden zijn om jezelf verder te ontwikkelen op kunstgebied (misschien ga je zelfs wel over de grens hiervoor > OCA-UK). Ga je je daar ak. tijd wel op oriënteren?

Veel sterkte i.i.g. met uitvinden hoe je nu verder gaat JieJie!
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

He bah. Ondanks dat je het wellicht al aan had zien komen is zo'n negatief BSA toch wel even confronterend lijkt me.

Even niks studeerderigs doen lijkt me een hele goeie. Je zult nu je toekomstperspectieven moeten wijzigen en dat gaat meestal niet in een paar weken. Je zou ook kunnen gaan reizen, als dat binnen je mogelijkheden ligt. Of gaan werken inderdaad, zo'n raar plan is dat nou ook weer niet (bedenk ook dat je vader het vast niet zo rottig bedoelde :wink:). En wat Giraf zegt inderdaad: er zijn meer wegen om iets in de kunst te doen, naast de KA.

Had je al vakantieplannen? Niks zo fijn als je hoofd even leeg maken, op het strand onder een palmboom of zwoegend op een berg :P. Dan kun je er daarna weer vol tegenaan om een nieuwe richting te zoeken. Succes JieJie, je komt er vast wel!
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vervelend dat je niet verder kunt. Je vader heeft die opmerking waarschijnlijk goed bedoeld.
Het klinkt trouwens wel heel erg als de faalangst die ik tijdens mijn studie had. Vakken volgen was oke, maar examens maakte ik niet uit angst om fouten te maken of niet goed genoeg te presteren. En dat ik daarom achterop raakte bij mijn studiegenoten bewees voor mij alleen maar meer dat ik het toch niet kon.
Hoe ik hier overheen ben gekomen: ik heb mijn partner leren kennen en die heeft me uiteindelijk naar mijn examens geschopt. Ik heb talloze huilbuien gehad van de stress. Vooraf met leren en ook vlak voor zo'n examen. Wij hadden (gelukkig) geen bindend studieadvies, dus ik mocht wel door met mijn studie. Uiteindelijk heb ik voor mezelf besloten dat ik dit per se wilde afronden om mezelf te bewijzen dat ik het kon. En het is gelukt. Ik heb gewoon de universiteit afgerond.
Mijn enige advies is neem de tijd om te bedenken wat je wilt (niet per se qua studie of werk, maar wat jij jezelf wil leren) en ga vanuit die motivatie iets doen wat je ligt. En zoek iemand die je daar regelmatig aan wil herinneren en je kan motiveren. Maakt niet uit of dat een ouder, partner, goede vriend, docent of een coach is. Je hebt iemand nodig om je door de moeilijke momenten heen te helpen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sawi schreef:Je hebt iemand nodig om je door de moeilijke momenten heen te helpen.
Dat lijkt me een heel goed, basic advies van Sawi! Iemand die je misschien een beetje kan ontnuchteren. In de zin van: dóe gewoon iets, maak het niet te groot voor jezelf! (Ik heb een tijdje terug jouw werk bekeken op internet, en wow!!!, het is móói! Zonde om je zo te laten blokkeren... Het hoeft toch niet al definitief over te zijn met de kunst?)

Sowieso, wat je ook gaat doen in de toekomst, je zult jezelf hierin vast opnieuw tegenkomen. Maar je kúnt het overwinnen, dat weet ik zeker! Succes. :)
Give me a break!

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bij ons (Erasmus Universiteit) was er een studie begeleidingsgroep voor mensen met dit soort problemen. Doordat ik reuma kreeg en mijn ziekenhuisopnames moest melden bij de studentendecaan ivm studiefinanciering enzo, werd ik automatisch een dergelijke groep geplaatst en ik denk wel eens dat dit de redding voor mijn studie was. Het was vrij schools, iedere week bij elkaar komen en elkaar vertellen wat we gedaan hadden en wat het plan voor de komende week was. Maar voor mij werkte het.
LEEF!

GeneralFe26
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hmm. Vervelend JieJie. Hoop dat je toch een beetje positief blijft en in de toekomst wel op 1 of andere manier je draai vind ( en een leuke baan).
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Laatbloeier schreef:
Sawi schreef:Je hebt iemand nodig om je door de moeilijke momenten heen te helpen.
Dat lijkt me een heel goed, basic advies van Sawi! Iemand die je misschien een beetje kan ontnuchteren. In de zin van: dóe gewoon iets, maak het niet te groot voor jezelf! (Ik heb een tijdje terug jouw werk bekeken op internet, en wow!!!, het is móói! Zonde om je zo te laten blokkeren... Het hoeft toch niet al definitief over te zijn met de kunst?)

Sowieso, wat je ook gaat doen in de toekomst, je zult jezelf hierin vast opnieuw tegenkomen. Maar je kúnt het overwinnen, dat weet ik zeker! Succes. :)
Heel erg mee eens, Sawi & Laatbloeier. Ook over je werk, ik weet nog dat ik er ook wat over doorgevraagd had in een ander topic en ik was erg onder de indruk!
Maar dat is meteen een lastige: dat je er goed in bent wil niet zeggen dat je er per se je toekomst van moet maken natuurlijk. Hier heb ik me wel eens in vergist. Ik heb geen idee of dat er in jouw geval iets mee te maken heeft hoor, maar ik zou gewoon de tijd nemen om in ieder geval de uitdagingen die je nu steeds tegenkomt wat te bekijken. Misschien is er een oorzaak of meteen een oplossing of wat-dan-ook. Overigens heb ik zelf (mijn klachten waren wel iets anders) ook professionele hulp gezocht, maar of dat voor jou ook iets zou doen kun je waarschijnlijk het beste zelf bepalen.

Een paar dingen waar ik zelf nooit zo in geloofde, waarvan ik nu steeds meer overtuigd raak:
- De komende periode kan ook ontzettend nuttig en mooi zijn
- Alles wat je hebt gedaan (dus ook deze opleiding) draagt bij aan de toekomst en opent nieuwe deuren, ook als je het niet af hebt gemaakt
- Uiteindelijk ga je goed terecht komen!

Overigens heb ik altijd gemengde gevoelens gehad over 'bezig blijven' en rustig, weloverwogen je keuzes maken. Ik denk dat beide extremen niet goed zijn. Genoeg succesverhalen van mensen die gewoon maar met de stroming mee zijn gegaan, maar ik heb wel het idee dat je in ieder geval de stroming wel een beetje moet uitzoeken ;)

En neem het jezelf vooral niet te veel kwalijk, je hebt niet bewust iets verkeerd gedaan of zo :)

:knuffel:
Don't forget to smile

Maura
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hoi JieJie,

Ik ken het gevoel. In januari moest ik erkennen dat het niet goed ging met mijn studie en ben halsoverkop gestopt, waarna een periode van stilstand volgde. Het voelde als een enorm falen, iets dat ik niet nog eens wilde meemaken. Het ongevraagde advies van anderen zat mij ook behoorlijk dwars, ook al bedoelden ze het goed.

Een halfjaar van niet-studeren was vreselijk voor me. Ik voelde me nutteloos en lusteloos. Ik kan je aanraden je bezig te houden met wat dan ook, een studie, anders werk, vrijwilligerswerk, maakt niet uit, als het je maar bezighoudt en dagen vult. Ik combineerde vakantie- en weekendwerk met een los vak (ik bleef ingeschreven staan bij de uni) en wat commissies.

Het voelt natuurlijk niet zo, maar je moet het zien als een leermoment. Je komt jezelf behoorlijk tegen op deze manier en leert jezelf kennen, uiteindelijk kun je leren ermee om te gaan. Ik weet nu van mezelf dat mijn chaos, vergeetachtigheid, en slechte concentratie het studeren onmogelijk maakte en heb wat strategieën bedacht om ermee om te gaan.

Ik vind het erg vervelend voor je, succes met het zoeken naar een nieuwe richting!

MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dag iedereen :)

Heel erg bedankt voor jullie steun en goede adviezen! Wat een prettige gemeenschap is het toch ook... :inlove:

Gelukkig treur ik niet meer over het BSA en kijk ik weer vooruit. Maar het blijft toch erg lastig om te beslissen wat ik wil gaan doen hierna. Mede doordat ik nu al twee opleidingen gestopt ben. Dit doet niet veel voor mijn zelfvertrouwen. Ik zou nog wel graag een diploma willen halen. Waar ik voornamelijk meezit, is dat ik me afvraag waarom een opleiding hierna wél zou lukken wanneer het al twee keer mis is gegaan. Gekke is dat ik toch wel heel graag een opleiding zou willen afronden... Wanneer ik zo mijn kansen verspil heb ik bijna het idee dat ik maar niet meer zou moeten studeren.

Wat mij dwarsboomt bij het studeren zijn: faalangst, uitstelgedrag, perfectionistisch en... misschien wat lui of internetverslaafd. Als ik naar mijn lijstje kijk, snap ik wel waarom alles iedere keer in de knoop loopt. Ik moet op een of andere manier mezelf zien te compenseren op mijn slechte eigenschappen. Mijn goede eigenschappen (bij de studie) zijn dat ik een goed geheugen heb en over het algemeen snel de essentie van de stof begrijp. Maar dit is lang niet genoeg om te slagen! Aah. Ik word er ook niet veel jonger op in tussen tijd.

Kan ik vragen hoe jullie je blokkerende perfectionisme compenseren? Of eventueel andere slechte eigenschappen?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik lees mee, JieJie, wat betreft je laatste vraag... Ben 49 en weet het ook nog steeds niet helemaal. Hoewel, er begint me wat te dagen wat betreft mijn valkuilen. Nu nog aanpakken. Volgens mij vergt dat heel kort door de bocht gezegd een herhalen van het mantra: "Doe niet te moeilijk, zoek het niet te ver, maak het niet te ingewikkeld in je kop, GEWOON DOEN!!!" (* dat laatste wilde ik met accenten doen, maar ik weet nog niet hoe dat moet op mijn Androidgestuurde tablet...)
Give me a break!

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik vind dit nog steeds een goeie:
Sawi schreef:[...] En zoek iemand die je daar regelmatig aan wil herinneren en je kan motiveren. Maakt niet uit of dat een ouder, partner, goede vriend, docent of een coach is. Je hebt iemand nodig om je door de moeilijke momenten heen te helpen.
En zorg dat diegene niet verstikkend werkt, maar je gewoon een spiegel voor kan houden.
Don't forget to smile

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat is wat mij echt heeft geholpen inderdaad. En daarnaast de intrinsieke motivatie: mezelf willen bewijzen dat ik die studie kon afronden. Onafhankelijk van of ik nu iets met die studie wilde gaan doen of niet. En ja, daar had ik dus iemand voor nodig die me dat af en toe kon laten merken.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

"Doe niet te moeilijk, zoek het niet te ver, maak het niet te ingewikkeld in je kop, GEWOON DOEN!!!" Dat is een hele goeie, Laatbloeier! Bedankt voor het delen!

Ik heb inmiddels de beslissing genomen om weer verder te studeren! Chinastudies, nog wel in Leiden, waar ik paar jaar terug ook al was. Eigenlijk heb ik er nu heel erg overtuigd van dat ik het gewoon ga doen dit keer. Niks geneuzel, getreuzel of gedoe, gewoon afmaken die handel! Ik wil graag de master educatie doen zodat ik les kan geven, iets wat ik altijd graag had willen doen. Ik voel de motivatie dit keer gewoon erg sterk bij me van binnen! En ben dan ook niet bang dat ik het misschien niet ga halen. Het is heel gek!

Als ik moeilijke momenten tegenkom, ga ik zeker mijn hart uitstorten bij mensen die me dierbaar zijn. Heel erg bedankt voor al jullie lieve adviezen! :inlove: Ik ga dit tot een goed eind brengen!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nu nog even dat 'gewoon doen' implementeren JieJie. Is niet zo moeilijk als je iedere keer als je tegen een drempel aanloopt tegen je zelf zegt 'ik wil ...'. Puntjes mag je zelf invullen.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ik zou dit toch enigszins willen nuanceren. Want verloochen niet wie je bent (en verwar dat niet met wat anderen willen horen)
"Doe niet te moeilijk, zoek het niet te ver, maak het niet te ingewikkeld in je kop, GEWOON DOEN!!!"
Moet wat mij betreft zijn:
"Maak het voor hen wat simpeler, jij gaat over het algemeen veel verder, breng het wat dichterbij, het is veel complexer dan zij zien, dus geef hen wat ze horen willen. GEWOON DOEN!!!"
:mrgreen:

MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

_willem_ schreef:Nu nog even dat 'gewoon doen' implementeren JieJie. Is niet zo moeilijk als je iedere keer als je tegen een drempel aanloopt tegen je zelf zegt 'ik wil ...'. Puntjes mag je zelf invullen.
Hopelijk! Waarschijnlijk ligt het ook aan mijn gewoontes. Ik merk nu bijvoorbeeld dat ik me dood verveel als ik niks 'nuttigs' doe in zin van mezelf ontwikkeling en wat bijleren. Dus ik beleef geen plezier meer aan ontspanningsspul als computer of internet surfen wanneer er geen werk en spanning tegenover sta! Ik hoop dat ik een goede balans zal vinden wanneer ik in september weer begin :)
Rianne schreef:ik zou dit toch enigszins willen nuanceren. Want verloochen niet wie je bent (en verwar dat niet met wat anderen willen horen)
"Doe niet te moeilijk, zoek het niet te ver, maak het niet te ingewikkeld in je kop, GEWOON DOEN!!!"
Moet wat mij betreft zijn:
"Maak het voor hen wat simpeler, jij gaat over het algemeen veel verder, breng het wat dichterbij, het is veel complexer dan zij zien, dus geef hen wat ze horen willen. GEWOON DOEN!!!"
:mrgreen:
Hm, de genuanceerde versie tikt me echt op mijn perfectionisme! Scherp! Mijn nieuwe doel is streven naar een 6! :D Dan zal ik met bepaalde vakken vast automatisch boven komen en met sommige vakken misschien niet, maar dan ben ik in ieder geval gewoon aan de slag :D Wanneer ik streef voor 8+ dan geef ik mezelf onnodige stress en blokkeer ik soms zelfs. Aah, maar onbewust is het altijd wel zo gegaan. Jiejie6, dat moet maar mijn persoonlijke nieuwe bijnaam worden :P

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

JieJie schreef:Hopelijk! Waarschijnlijk ligt het ook aan mijn gewoontes. Ik merk nu bijvoorbeeld dat ik me dood verveel als ik niks 'nuttigs' doe in zin van mezelf ontwikkeling en wat bijleren. Dus ik beleef geen plezier meer aan ontspanningsspul als computer of internet surfen wanneer er geen werk en spanning tegenover sta! Ik hoop dat ik een goede balans zal vinden wanneer ik in september weer begin :)
Ontzettend bekend gevoel! Ik voelde me ook zo nutteloos toen ik niet wist wat mijn volgende stap zou zijn.

Chinastudies, supersupervet! Het is zo mooi daar in Leiden :inlove: Ik ben jaloers!
Don't forget to smile

Terug naar “HB en studie”