Maura
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Hoogbegaafden en de psycholoog: een dodelijke combinatie

Sopha schreef::snkers:

Misschien niet je intentie Maura, maar heb wel moeten grinniken om je verhaal omdat ik je frustratie herken.
Mijn ervaring is ook dat je de hele GGZ om de tuin kan leiden, mocht je dat willen. Een rare gewaarwording dat dat in je macht ligt. Omgekeerd ben ik door hen ook een aantal maal ( zij het niet expres, want ze weten niet beter) op het verkeerde been gezet en dat was ook niet prettig.

Ik denk dat het pure frustratie bij jou is geweest dat je je hiertoe hebt laten verleiden, maar dat de sleutel tot de oplossing ligt in het beginnen met het aanvaarden van jezelf, i.p.v. de hulpverlening te kijk te zetten omdat ze je niet op waarde kunnen schatten.

Ik heb mijn psychologe ook wel eens hoofdschuddend gadegeslagen, omdat het zo ongelofelijk voorspelbaar was wat ze me wilde 'leren'. Ondanks dat, heeft ze op haar manier mij toch een aantal nieuwe inzichten gebracht, dus vanaf dat moment probeerde ik mee te pikken wat mogelijk was en de rest te laten voor wat het was.

Schrijf niet iedereen helemaal af omdat ze niet 100% tegemoet komen aan je verwachtingen, maar richt je in eerste instantie op wat jij van hen nodig hebt, daar bewijs je ook jezelf uiteindelijk een dienst mee.

Dank je voor je reactie. Vooral het hoofdschuddend gadeslagen van voorspelbaar advies is vervelend. Ik kan er niet zo goed tegen als mensen me dingen proberen te vertellen die ik vanzelfsprekend vind, of als ik gewoon heel makkelijk kan voorspellen waar ze naartoe willen met bepaalde uitspraken. Maar je hebt gelijk, de psychiater die mij de diagnose ADHD/ADD heeft gegeven, heeft mij ook bijzonder handige tips gegeven (waaronder het mindmap principe, ik ben hem enorm dankbaar!).

Maura
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ray schreef:Het is zoals met alle andere (sociale) contacten waarbij het sterk afhankelijk is van de persoon in kwestie om de juiste vragen te stellen en afdoende 'menselijkheid' in te kunnen zetten om iets voor je te kunnen betekenen. Net zoals niet iedere timmerman eenzelfde talent heeft op het gebied van materiaalbewerking en materiaalkennis, en dat dat een grote verscheidenheid in kwaliteit en kunde oplevert, zullen ook niet alle psychologen en/of psychiaters even geschikt zijn voor het uitoefenen van hun vak.

Dat staat uiteraard wel geheel los van je eigen bereidheid om ook daadwerkelijk samen door te willen dringen tot de kern van je problematiek. Je verhaal globaal genomen valt het sterk op dat je nooit een hoge pet op hebt gehad van de psychologen waar je contact mee hebt gehad en dat het een sport voor je is (geweest) om hen op het verkeerde been te zetten. Je hebt dus eigenlijk geen van hen ooit de gelegenheid gegeven om een realistisch beeld te kunnen vormen van wie je bent en wat er verstoord in jou zou kunnen zijn naar gelang de problematiek waar je jezelf mee geconfronteerd voelt. Omdat dat zo is kun je volgens mij niet spreken van kunde of onkunde hunnerzijds maar wel van de misleiding waarvan je je hebt bediend, zowel naar hen toe als naar jezelf.

Zelf heb ik overigens (nog) geen positieve ervaringen met psychologen/psychiaters gehad maar ik ben objectief en realistisch genoeg om mezelf daarbij niet uit te sluiten.
Dan heb ik het verkeerd verwoord. Het heeft voor mij natuurlijk geen nut om psychologen op het verkeerde been te zetten. Ik ben erg goed in het overtuigen van psychologen. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb, en daarmee naar de psycholoog ga, dan krijg ik de diagnose veel te gemakkelijk. Met 'doorheen prikken' bedoel ik door mijn hypochondrie heenprikken en zien dat het eigenlijk iets anders is dan wat ík denk dat het is. Dit heb ik nooit ervaren, hierdoor ben ik op het verkeerde been gezet met alle gevolgen van dien en dát frustreert me.

Sopha
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Maura schreef: Dan heb ik het verkeerd verwoord. Het heeft voor mij natuurlijk geen nut om psychologen op het verkeerde been te zetten. Ik ben erg goed in het overtuigen van psychologen. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb, en daarmee naar de psycholoog ga, dan krijg ik de diagnose veel te gemakkelijk. Met 'doorheen prikken' bedoel ik door mijn hypochondrie heenprikken en zien dat het eigenlijk iets anders is dan wat ík denk dat het is. Dit heb ik nooit ervaren, hierdoor ben ik op het verkeerde been gezet met alle gevolgen van dien en dát frustreert me.
Ik ken dat. Ik wil ook zo graag weten hoe het nou precies zit, wat er nou 'met me aan de hand is' en ineens is daar een focus op deze of gene oorzaak en dan moet de onderste steen boven om mezelf ervan te overtuigen dat dat het dan ook daadwerkelijk is. Een van de methodes daarbij is mijn psycholoog ook tot dit inzicht brengen, want dan lijkt er nog meer onomstotelijk bewijs te zijn dat ik het bij het rechte eind heb. Als de psycholoog overtuigd is (arme ziel) en ik er na een tijdje achter kom dat mijn nieuw verworven 'aandoening' toch niet helemaal matcht, voel ik me op zijn zachtst gezegd embarrassed, maar het meest naar mezelf toe, al deel ik jouw teleurstelling over het feit dat de psycholoog blijkbaar niet bij machte was mij voor deze dwaling te behoeden. :)

steffj
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik herken dit verhaal over psychologen juist wel heel erg. Die van mij was erg begripvol en wilde ook wel helpen, maar ik draaide haar wel precies de kant op die ik wilde.. Wilde ik de indruk wekken dat iets juist wel goed was i.p.v. dat het mij in de weg stond, dan lukte dat met gemak. Het idee dat ik niets aan die gesprekken had, en meer aan mijn gezonde verstand, kwam dan ook al snel. Ik heb uiteindelijk de gesprekken af laten ronden, en haar het idee gegeven dat ik geheel genezen was van al mijn problemen. Zal het graag eens anders willen ervaren en iemand willen ontmoeten die daar wel doorheen prikt, maar ook in het dagelijks leven lijkt dit soms vrijwel onmogelijk.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat een psycholoog niet direct in labeltjes zou moeten denken, maar samen met een cliënt zou moeten kijken waar iemand tegen aanloopt in zijn/ haar leven en waar hij/zij "last" van heeft. De kwetsbaarheden om leren zetten in een kracht. Niet het eeuwig blijven denken en handelen in protocollen, maar het kijken naar de algehele individuele cliënt en zijn/ haar behoeften en achtergrond.
Ik heb heel wat psychologen versleten en uiteindelijk een creatief therapeut wist precies wat IK nodig had en hoe IK dat aan zou kunnen pakken. (Heel persoonlijk en vooral niet in een groep!) Ik heb uiteindelijk mijn talenten om weten te zetten in iets constructiefs. Ik ben die man nog eeuwig dankbaar!

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

m1960 schreef:Ik denk dat een psycholoog niet direct in labeltjes zou moeten denken, maar samen met een cliënt zou moeten kijken waar iemand tegen aanloopt in zijn/ haar leven en waar hij/zij "last" van heeft. De kwetsbaarheden om leren zetten in een kracht. Niet het eeuwig blijven denken en handelen in protocollen, maar het kijken naar de algehele individuele cliënt en zijn/ haar behoeften en achtergrond.
Ik heb heel wat psychologen versleten en uiteindelijk een creatief therapeut wist precies wat IK nodig had en hoe IK dat aan zou kunnen pakken. (Heel persoonlijk en vooral niet in een groep!) Ik heb uiteindelijk mijn talenten om weten te zetten in iets constructiefs. Ik ben die man nog eeuwig dankbaar!

Groetjes Marlou
eindelijk :)
Weer een stukje dat sense heeft.
Ben het met jou helemaal eens Marlou! Verzekeringsmaatschappijen maken het vak kapot met hun krampachtige diagnose eis. Er is zoveel niet in te vangen. Problematiek kan heel individueel bepaald zijn en complexer dan die 5 kramp-assen die we hadden. Of het in dit nieuwe systeem een verbetering is, is de vraag. Daarnaast is er zoveel kwalitatief verschil tussen psychologen. Het is een complex beroep. Heel afhankelijk van menselijke kwaliteiten, inzicht.

Bij de psycholoog een verzonnen verhaal ophangen om zo op kinderlijk eenvoudige wijze een diagnose te krijgen is een verspilling van, deels gemeenschapsgeld. En rocket science is het echt niet. Slim hoef je niet te zijn. Je hoeft alleen een beetje leuk te kunnen googlen op symptomen. Stoer.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Yet schreef:eindelijk Weer een stukje dat sense heeft.Ben het met jou helemaal eens Marlou! Verzekeringsmaatschappijen maken het vak kapot met hun krampachtige diagnose eis. Er is zoveel niet in te vangen. Problematiek kan heel individueel bepaald zijn en complexer dan die 5 kramp-assen die we hadden. Of het in dit nieuwe systeem een verbetering is, is de vraag. Daarnaast is er zoveel kwalitatief verschil tussen psychologen. Het is een complex beroep. Heel afhankelijk van menselijke kwaliteiten, inzicht.
Ik ben nu coach in een herstelwerkgroep van (ex) psychiatrische cliënten en ik kom verhalen als die van mij regelmatig tegen. We geven lezingen bij HBO opleidingen (SPH, Verpleegkunde e.d.) om studenten door een andere bril te leren kijken en dat lijkt vruchten af te werpen. We worden (helaas nog veel te) vaak gezien als concurrentie van en door de GGZ, terwijl we enkel meer duidelijkheid vanuit het cliënten perspectief willen geven aan hulpverleningsinstanties. In september ga ik samen met nog iemand een nieuwe groep opstarten. We blijken nog steeds heel erg nodig te zijn en dat ik daaraan mee mag/ kan werken, geeft veel voldoening!

Groetjes Marlou

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Yet schreef:eindelijk Weer een stukje dat sense heeft.Ben het met jou helemaal eens Marlou! Verzekeringsmaatschappijen maken het vak kapot met hun krampachtige diagnose eis. Er is zoveel niet in te vangen. Problematiek kan heel individueel bepaald zijn en complexer dan die 5 kramp-assen die we hadden. Of het in dit nieuwe systeem een verbetering is, is de vraag. Daarnaast is er zoveel kwalitatief verschil tussen psychologen. Het is een complex beroep. Heel afhankelijk van menselijke kwaliteiten, inzicht.
Ik ben nu coach in een herstelwerkgroep van (ex) psychiatrische cliënten en ik kom verhalen als die van mij regelmatig tegen. We geven lezingen bij HBO opleidingen (SPH, Verpleegkunde e.d.) om studenten door een andere bril te leren kijken en dat lijkt vruchten af te werpen. We worden (helaas nog veel te) vaak gezien als concurrentie van en door de GGZ, terwijl we enkel meer duidelijkheid vanuit het cliënten perspectief willen geven aan hulpverleningsinstanties. In september ga ik samen met nog iemand een nieuwe groep opstarten. We blijken nog steeds heel erg nodig te zijn en dat ik daaraan mee mag/ kan werken, geeft veel voldoening!

Groetjes Marlou

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Psychologen handelen vanuit het kader van wat maatschappelijk wenselijk is.
Iets dat erg relatief is, en cultuur/plaats/tijdsgebonden.

Iemand vertoont afwijkend gedrag, en moet dus gecorrigeerd worden, tot
een persoon die wel in de pas loopt. Conformeren, consumeren en gehoorzamen.

Iedere afwijking word vast gelegd, en ingedeeld. De persoon kan zo in een hokje gestopt worden.
Een categorie van sociale ongehoorzaamheid AKA diagnose.

HB is ook een diagnose. Een term, een abstractie. Maar een diagnose die positief bekt. Ik ben niet
gek, jullie zijn dommer. Dat is wat de HB zegt. De psycholoog zegt : jij bent een afwijkend persoon
dus is er iets met je. Je kan je niet aanpassen. Dit is een machtstrijd waarin mensen zelf maar moeten
kiezen wiens kant ze kiezen. Ik geloof niet in beide categorieën. Ze behelzen de totaliteit van het leven niet

Het zijn grove aanduidingen, die alle nuance plat slaan
de meeste wegen zijn in Rome

pinquiniusch
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

reguliere psych

Kijk uit voor ouderwetse jaloerse psychologen...

Guinevere
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik vind dit erg interessant om te lezen :) Zelf ben ik hoogbegaafd en op dit moment bezig met mijn studie psychologie.
Jullie beseffen je hopelijk wel dat niet alle psychologen hetzelfde zijn
Er wordt hier gepraat over in hokjes drukken maar dat is precies wat er hier in het topic wordt gedaan.
En de GGZ is ook niet over een kam te scheren, eerlijk gezegd vind ik dat nogal dom overkomen.
Nu vind ik ook wel dat sommige psychologen erg naïef zijn en totaal niet door hebben dat ze om de tuin worden geleid.
Maar een goede psycholoog kan daar mee om gaan.
Ook vind ik dat er veel mis gaat in de GGZ maar elke situatie is anders en zolang je niet de volledige context kent valt er weinig te concluderen. Zelfs wanneer je denkt alle feiten op rij te hebben is er geen vaste conclusie te trekken.

Tot slot denk ik dat ik niet lang meer te leven heb als ik de titel van dit topic lees....

Of wordt nu alles wat gezegd is afgezwakt? En moet ik het niet zo opvatten? Of misschien begrijp ik het wel niet, want tsja ik ben natuurlijk psycholoog he....

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien moet je het dan nog eens (allemaal) opnieuw lezen, niet iedere reactie die werd gegeven in dit topic scheerde de 'psychologen' over dezelfde kam.

Meerdere malen kwam voorbij dat "niet iedere psycholoog gelijk" is.

Guinevere
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zeg ook nergens dat iedereen dat doet, maar dat het hier in het topic wordt gezegd.
Mijn reactie is ook niet van toepassing op iedereen, dus bij deze, met jullie bedoel ik de mensen die ook daadwerkelijk psychologen in één hokje plaatsen en vinden dat ze allemaal incapabel zijn. Misschien had ik het er beter even bij kunnen zetten inderdaad.
Uiteindelijk gaat het daar ook niet om, ik geef ook weer mijn eigen reactie, ik heb me er eerst drie dagen over op zitten vreten, me afgevraagd wat er in godsnaam aan scheelt, me er aan geïrriteerd en uiteindelijk toch maar een reactie gegeven.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Guinevere, ik denk dat iedereen het hier heeft over de therapeuten waar hij/zij zelf bij in behandelibg is geweest. En dat de toon soms fel is omdat mensen hier herl veel last van hebben gehad in hun persoonlijke leven.

Als je dat nou als uitgangspunt neemt en het topic opnieuw leest. Zonder het op jezelf toe te passen of je aangesproken te voelen, want dat hoeft niet. Misschien wordt het topic dan wat interessanter?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Guinevere, wanneer iemand alle psychologen op een hoop gooit en zegt dat ze allemaal niet deugen, is dat ook te lezen vanuit die persoon. Zou je kunnen bedenken dat die persoon dan wel enorm negatieve ervaringen moet hebben, om die conclusie voor zichzelf getrokken te hebben. Of dat die persoon wat gemakkelijk generaliseert en misschien nog wat aan inzicht zou kunnen leren. Vanuit welke gekwetstheid zegt die persoon dat? Een wat extremer geuite generaliserende opmerking vertelt je vaak meer over de persoon die het je vertelt dan jij die toevallig mogelijk in dat hokje past. Misschien is het juist een les nu als toekomstig psycholoog om die vooroordelen omtrent psychologen een plekje te geven en om te buigen. Persoonlijk ga ik er immers vanuit dat hier niemand met kwalijke (of dodelijke) bedoelingen aanwezig is.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik sluit me helemaal bij jou aan Esther. Het was en is geenszins mijn bedoeling alle psychologen over een kam te scheren. Ik ben echter wel van mening, dat zeker binnen de GGZ, nog altijd vanuit diagnoses een behandeling samengesteld wordt. Echter twee personen met een zelfde diagnose, kunnen onderling erg verschillen. Dat bij een van beiden een zelfde behandeling niet of nauwelijks aanslaat, heeft daar veel mee te maken. Mijn mening is daarom, dat een psycholoog inzicht zou moeten krijgen in de gehele cliënt en niet alleen met een diagnose aan de gang zou moeten.

Groetjes Marlou

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Therapeuten zijn ook maar mensen. Als zij niet bekend zijn met het gedrag van een hele selecte groep mensen (in het geval van HB: 2% van de bevolking volgens de definitie) en / maar wel geleerd hebben dat sommig gedrag een symptoom is van een bepaalde afwijking dan vind ik het niet zo raar dat ze pogen die afwijking als diagnose te stellen. Vind het ook niet zo raar dat de client het er dan niet mee eens is omdat hij of zij - mede door het HB zijn en dus(?) zelf uitzoeken van dingen - het beter weet.

Waarom ik de psychologen die ik gesproken heb liever op een kinderboerderij actief zie is juist daarom. 'Te druk zijn' kan meerdere oorzaken hebben dus kijk even verder dan de rijtjes die je geleerd hebt op school waarin staat dat 'te druk zijn' een symptoom is van ADHD. Die rijtjes zijn opgesteld naar aanleiding van onderzoek naar het gemiddelde van de bevolking. De uitersten vergeten ze in die statistieken.

Dus Guinevere, als jij verder kijkt dan de neus die de boekje je probeert aan te meten dan word je een hele goede psycholoog :)

En wat je op vreten betreft:
Ik vind cassieres vandaag écht ruk omdat ze vergeten zijn mijn korting toe te passen.
Conducteurs geweldig omdat die ene me van het weekend, toen ik per ongeluk zwart reed, geen boete heeft gegeven.
De politie echt een stelletje zeikerds; ik reed met een achterlicht dat niet heel erg fel brande maar wel zichtbaar was en geen bon verdiende.
Katten zijn vreselijk schattig. Waarschijnlijk tot die van mij weer zijn nagels in de muur zet ;)
Kan nog wel even doorgaan. Generaliseren is zo makkelijk.

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

_willem_ schreef: 'Te druk zijn' kan meerdere oorzaken hebben dus kijk even verder dan de rijtjes die je geleerd hebt op school waarin staat dat 'te druk zijn' een symptoom is van ADHD. Die rijtjes zijn opgesteld naar aanleiding van onderzoek naar het gemiddelde van de bevolking. De uitersten vergeten ze in die statistieken.
Wacht even. Wordt hier gesuggereerd dat alle diagnoses van AD(H)D (een sterk groeiend aantal) eigenlijk HB hadden moeten zijn?! Dat zou de 2% statistiek omver blazen! :devil1: :sarcasm:
~ veranderlijk als de wind ~

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

seenoevil schreef:_willem_ schreef: 'Te druk zijn' kan meerdere oorzaken hebben dus kijk even verder dan de rijtjes die je geleerd hebt op school waarin staat dat 'te druk zijn' een symptoom is van ADHD. Die rijtjes zijn opgesteld naar aanleiding van onderzoek naar het gemiddelde van de bevolking. De uitersten vergeten ze in die statistieken.Wacht even. Wordt hier gesuggereerd dat alle diagnoses van AD(H)D (een sterk groeiend aantal) eigenlijk HB hadden moeten zijn?! Dat zou de 2% statistiek omver blazen!
Dat wordt juist NIET gesuggereerd! Willem geeft enkel aan, dat niet alle drukke mensen ADHD hoeven te hebben!

Groetjes Marlou

Fien
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Guinevere, je irritatie kan ik me voorstellen en ik ben benieuwd hoe je na de reacties op jouw reactie, kijkt naar dit topic.
Ik vind het mooi dat jij als hoogbegaafde, psychologie studeert en ben benieuwd naar jouw verhaal.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”