Nou, de uitslag van de Mensa test binnen.
Catell A 22, Catell B 27, samen 60e percentiel, met een IQ van 104.
Nummerieke vaardigheid 14, 77e percentiel.
Dat ik "gewoon" ben, kan ik heus wel mee leven, maar waar ik enorm van baal is de voorspellende waarde van de pre-test, ik zou een "zeer goede" kans maken om de echte test met goed gevolg af te ronden, nou, nee dus.
Ach Herman,het moge duidelijk zijn dat die test van Mensa zeker niet de gehele lading dekt?
Het wordt als norm beschouwd,door mensen die graag binnen de mensa kader blijven denken.
Mensa heeft miz stiekem toch een patent op HB ,tenminste dat denken ze miz,
Ook als je binnen dit wereldje je boterhammetje moet verdienen ,dan doe je er maar beter aan om hun test te erkennen ,anders lig je eruit en wordt je snel brodeloos,mensa staat voor een klassieke stroming van HB zijn, terwijl er dus gewoon meer is buiten dat kader.
Probeer je niet naar die kaders te voegen of zie niet uit naar een referentie aan de hand van mensa normen.
Ja er is leven buiten en na de mensa kaders.......
Een mensa test kan je niet weerhouden om HB te zijn ,maar ook niet HB maken, je komt er vanzelf wel achter of je Hb bent, en een mensa test kan daar een onderdeel van zijn ,maar is niet het antwoord.
Op de HB dag spraken ze van de krappe en ruime definitie van HB zijn , en het IJkpunt iq 130+ was een onderdeel van de krappe definitie.
Kortom ,maak je niet druk man, je zit hier niets voor niets,je hebt iets met Hb zijn ,dus dat toont zich vanzelf wel , vergeet die dag daar gewoon en schik je nou eens niet naar gangbare definities.
Good character is more to be praised than outstanding talent. Most talents are, to some extent, a gift. Good character, by contrast, is not given to us. We have to build it, piece by piece -- by thought, choice, courage, and determination.
En op wat voor manier kom je er zelf wel achter dat je HB bent dan??? Door aan een aantal kenmerken te voldoen?
Persoonlijk zou ik het graag zwart op wit hebben, HB of niet. Maar ik durf de test niet te doen, mezelf kennende, verpruts ik het door onzekerheid, zenuwachtigheid.
Ik word dus moe van mezelf, de ene dag denk ik dat ik HB ben (dus dat rare, warrige hoofd is normaal, hoort erbij), de andere dag denk ik dat het dikke onzin is, dat HB gedoe. Maar dan ben ik raar in mijn hoofd, en dus niet normaal. Maar als ik dan weer naar mijn jeugd kijk....
Ondertussen heeft het effect op mijn gezondheid, dus dat gaat nu even voor. HB, in de ijskast ermee!!
Die mensatest is inderdaad nogal beperkt. En misschien had je op de testdag wel gewoon je dag niet, of zijn groepsgewijs afgenomen tests je ding niet, of... of...
En zwart op wit HB bestaat niet. IQ kun je nog enigszins meten (en dan lijkt me dat bv de WAIS de lading beter dekt dan de Mensatest), maar factoren als creativiteit en motivatie zijn ongeveer niet meetbaar (in de zin van uit te drukken in een cijfertje... dmv vragenlijsten oid kun je natuurlijk wel een indruk krijgen).
Als je je thuis voelt onder mensen die iets hebben met HB is dat prima, ongeacht dat stomme cijfertje. En daar heb je helemaal geen Mensa voor nodig hoor .
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out
cijfertjes cijfertjes ... de mensa meet bij mijn weten wat numeriek inzicht en visueel abstract redeneren.
Bij intelligentie komt nog heel wat meer kijken.
Ik zou er voor jou persoonlijk niet teveel aan hangen, ik zou aan het hele HB etiket niet al te veel hangen.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."
Als uit de mensa test niet naar voren is gekomen dat je hb bent en je zelf of je omgeving toh denkt dat je hb bent kun je ook een test doen bij een psycholoog. Dan is de aandacht alleen op jou gericht en kun je aangeven dat je bijvoorbeeld erg last van faalangst hebt. Dat neemt de psycholoog dan mee in het eindoordeel.
Ander positief aspect van zo'n test is dat je de uitslag persoonlijk kunt bespreken. Zo zal de psycholoog je bijvoorbeeld kunnen vertellen op welke onderdelen je beter scorde maar ook of hij/zij bij bepaalde test onderdelen aan je kon zien dat je dichtklapte o.i.d. Je zult versteld staan wat er uit komt.
Het gaat namelijk niet om het getal maar om inzicht te krijgen in jezelf. Zo'n getal kan daarbij helpen maar is niet het belangrijkste. Zelf heb ik ervan geleerd dat ik mijzelf te kort doe door als de massa te willen presteren. Dit deed ik altijd onbewust, door de test werd me dat ineens duidelijk. Door de test werd me ook duidelijk wat mij als kind eigenlijk is aangedaan. Ik begrijp nu dat ik niet fout was maar mijn omgeving (school en ouders) die niet met een kind om konden gaan, wat zichzelf al vanalles leerde. En omdat zij er niet mee om konden gaan, werd ik daar de dupe van. Nu, na de test, besef ik dat ik een gave heb waar ik me niet voor hoef te schamen. Ik mag al het slechte wat me is aangeleerd van mij afschudden en gewoon mijzelf zijn.
Mensa is gewoon een clubje van mensen die (waarsch.) HB zijn. Lidmaatschap kan je helpen om met "lotgenoten" in contact te komen. En om lid te kunnen worden moet je een bepaalde score op een bepaalde test halen op een bepaald moment... inzicht op zich is de test niet voor bedoeld.
Ik heb me opgegeven voor de test van 29 juni (kom vanuit Eindhoven). Ik heb 15 jaar terug een keer eerder gedaan, en net niet gehaald. Waarom ik het toch weer ga proberen is omdat ik toch benieuwd ben wat mensa te bieden heeft. Ze hebben Special Interest Groups, en een gericht op ondernemers. Ik wilde vervolgen met dat met mensaleden je zeker weet dat ze heel intelligent zijn, maar ik bedenk me nu dat daar ook vals-positieve tussen zullen zitten, want ik had niet veel geluk met mijn mensatest .
Ik heb de test in juni gemaakt, en ben nu lid geworden. Ben ook een keer naar een mensa-borrel geweest in mijn woonplaats. Dat vind ik ook het fijne, dat ze door het hele land zitten. De sfeer deed me denken aan dit forum, veel herkenbare gespreksonderwerpen en lekker in je eigen tempo en met je eigen gedachtesprongen kunnen praten. Het was mijn eerste kennismaking, maar ik pikte de groep op het terras zo uit.
Ik ben ook lid van Mensa, maar voor mij is het telkens een aardige reis. De dichtstbijzijnde borrel wordt op een kleine 3 kwartier rijden afstand gegeven. Bijna niet te doen (ik ben alleenstaand mét een meisje van 9 jaar). Nu woon ik wel in dé uithoek van Nederland zegt men
Ik ben van plan de eerste woensdag in augustus heen te gaan (dochterlief is dan bij paps). Tenminste, als mijn gips er dan vanaf is want anders kan ik niet autorijden
Ik vind het lastig om via Mensa échte contacten aan te knopen. Via het forum gaat dit veel makkelijker. Er zijn bij Mensa allerlei SIG's en andere clubjes, maar een echt forum is er niet. Persoonlijk vind ik dat veel makkelijker. Het communiceert sneller.
Verder zie ik de echt toegevoegde waarde niet. Ik heb het altijd bijzonder naar mijn zin gehad bij eerst HiQ en nu hier. Bij Mensa betaal je ook nog eens lidmaatschapsgeld (ik geloof € 37,50 per jaar?).
Groeten, Poppetje
Eerst zullen ze je negeren, dan zullen ze om je lachen
Vervolgens zullen ze je bestrijden, tenslotte zal je winnen
(Mahatma Ghandhi)
Snap dat dit makkelijker voor je is als alleenstaande moeder. Ik zie nu ook (nog) niet de meerwaarde van een lidmaatschap. Hoewel het natuurlijk wel een keer leuk kan zijn.
Ik heb vorig jaar de mensa thuis test gedaan, zodoende is het balletje gaan rollen. Had er in eerste instantie voor gekozen om niet bij mensa te testen omdat ik last heb van faalangst. Maar nu lijkt een lidmaatschap wel aantrekkelijk. Dus toch maar weer thuistest gedaan en formulier ingevuld. Maar hij is wel anders geloof ik dan een test die je bij een psycholoog afneemt. Wie weet hoe het zit? Ze zeggen namelijk n.a.v. de thuis test dat ik waarsch. bij de 2 % behoor. Wat is die 2%? Vanaf welk iq is dat?
@Caro
de mensatest is inderdaad een beperktere test dan een test die je bij een psycholoog afneemt. Bij mensa worden 2 aspecten van intelligentie gemeten. Op 1 van de 2 moet je dan 98e percentiel of hoger scoren (dat betekent dus bij de hoogste 2 %) om bij mensa toegelaten te mogen worden.
Voor mensa is dat een goed genoeg bewijs.
Een test bij een psycholoog, zoals de WAISIII of de KAIT meet intelligentie op een veel bredere wijze dan dat ze bij mensa doen.
Welk iq hoort bij het 98e percentiel hangt af van de test.
Het heeft met statistiek te maken. Het gaat om 2 standaarddeviaties afwijking van het gemiddelde. Bij de ene test hoort daar een iq score bij van >130 bij andere testen kan dat >132 zijn.
Freek Verkerk schreef:Het geinige is dat als je in intelligentie achteruit zou gaan, dat anderen vooruit moeten gaan. Een IQ test is tenslotte een relatieve test.
In principe gaan die anderen vooruit in intelligentie doordat jij achteruit gaat.
Maar toch nee, dat is niet het eigenlijke geval. IQ mag dan een relatieve score zijn, maar wel relatief t.o.v. de normgroep en niet t.o.v. mensen die na de normering getest worden. Als jij achteruit gaat verandert er niks aan de andere scores.
Mensa test dus vooral op cijfergegoochel en taartstukgepuzzel. Wat ik me afvraag is of dit te merken is binnen Mensa, zijn de leden dan ook vooral cijfergoochelaars en taartstukpuzzelfanaten of zitten er ook leuke hoogbegaafden tussen?