Fien
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Interessante televisie - tips!

Geen televisietip maar een internettip. Ik hoop dat dit ook mag. Zelf kijk ik alleen via internet en eerlijk gezegd alleen informatieve dingen. Nu heb ik een collegereeks ontdekt van Harvard, over morele filosofie, waarvan ik zojuist de eerste episode heb gezien. Ik krijg er energie van, wie weet jullie ook...

http://www.justiceharvard.org/2011/03/episode-01/#watch

Jim Bo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het verhaal in deze reportage is bijzonder aangrijpend. Opgelet: de beelden zijn hard en schokkend.

De Prix Europa in de categorie lopende zaken ging naar documentaire van "Panorama - De gestoorde procedure". De VRT won twee van de dertien onderscheidingen van de prestigieuze Europese televisieprijzen.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... 1_panorama
There was a young lady named Bright,
Whose speed was far faster than light;
She started one day
In a relative way,
And returned on the previous night.

A. H. Reginald Buller

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Omschrijving van de site van Panorama:
Jonathan Jacob overleed op 6 januari 2010 in een cel van de lokale politie in Mortsel ten gevolge van politiegeweld. Eerder die dag was geprobeerd Jonathan Jacob te laten colloqueren. Maar een psychiatrisch ziekenhuis weigerde de man op te nemen. Hij zou te agressief geweest zijn. Om die reden moest hij platgespoten worden. Maar daar liep het fataal af. De raadkamer verwijst de directeur en een psychiater van de instelling en één politieman naar de correctionele rechter. Maar zijn zij de juiste mensen? Panorama reconstrueert het verhaal op de grens van psychiatrie en ordehandhaving, het verhaal van een jongeman die zorg nodig had maar slaag kreeg en stierf.

Deze reportage van Dirk Leestmans en Caroline Vandenberghe werd bekroond met de Belfius-persprijs, de Prix Europa in Berlijn en de AIB-prijs in Londen.

Jim Bo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

The Animal School

There was a young lady named Bright,
Whose speed was far faster than light;
She started one day
In a relative way,
And returned on the previous night.

A. H. Reginald Buller

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

A.s. maandag een documentaire over een jongen uit Delft die ik goed ken (en Vuurvliegje ook), voormalig basisschoolklasgenoot/-vriendje van onze dochters (en zijn jongere broer op basisschool beste vriend van mijn zoon):

http://www.delft.nl/Inwoners/Nieuws_201 ... k_Meerburg
Give me a break!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef:A.s. maandag een documentaire over een jongen uit Delft die ik goed ken (en Vuurvliegje ook), voormalig basisschoolklasgenoot/-vriendje van onze dochters (en zijn jongere broer op basisschool beste vriend van mijn zoon):

Puck was vrijdag ook bij DWDD. Voorstukjes van de documentaire zagen er erg leuk uit.

Wel 'zuur' dat ik dat soort dingen in de jaren 80 ook deed en daarom raar was en hij naar Microsoft mag en op TV komt :mrgreen:

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

_willem_ schreef:
Laatbloeier schreef:A.s. maandag een documentaire over een jongen uit Delft die ik goed ken (en Vuurvliegje ook), voormalig basisschoolklasgenoot/-vriendje van onze dochters (en zijn jongere broer op basisschool beste vriend van mijn zoon):

Puck was vrijdag ook bij DWDD. Voorstukjes van de documentaire zagen er erg leuk uit.

Wel 'zuur' dat ik dat soort dingen in de jaren 80 ook deed en daarom raar was en hij naar Microsoft mag en op TV komt :mrgreen:
Een vroegere vriend van mij met wie ik 'dat soort dingen' ook deed is nu multimiljonair geworden met AI. Hmmmm...ook ik heb iets fout gedaan. :doh:

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nou, let op mannen, deze Puck is mega, MEGA slim op het gebied van programmeren! Hij praat enorm graag en veel over zijn favoriete onderwerp. Mijn dochter was op de basisschool met hem bevriend, en zei ooit tegen me: "Mam, Puck praat heel veel over computers, en ik begrijp er helemaal niks van." Bij mij heeft hij ooit als jong ventje een PHP-server op mijn Mac geregeld, dat wilde ik graag. In een minuutje gedaan, maar zijn uitleg erbij, die ging me veel te snel... :? Wel een leuke, superenthousiaste jongen. Een eenling, maar eentje die daar helemaal niet mee zit.
Give me a break!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vind Puck een gave gast :) Daarom dus ook mijn bijval om te kijken naar die documentaire. Trillend op zijn benen bij het openen van de deur naar de kamer waar zijn held, de (hoofd)programmeur van Minecraft, zit. En dat op TV laten zien!

Puck, mocht je dit lezen: GO! :)

En Birdman, ik zei niets over 'verkeerd gedaan'. Gewoon leuk om te zien hoe de wereld verandert. Ik als veertienjarige die MSX spelletjes hackt om meer levens te krijgen in een spel was raar toen. Doe je nu iets vergelijkbaars dan sta je in de schijnwerpers :)

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ha Willem, ik deed precies hetzelfde op dezelfde leeftijd maar dan op de C64. Levelskip, unlimited live, invincible enz. Je kent het wel. :)

Respect voor Puck!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoe vonden jullie de docu?

(Voor ons hier speciaal leuk, de beelden van de omgeving die ik goed ken. Pucks ouders en broer, hun huis, de middelbare school waar mijn kinderen ook zitten...)
Give me a break!

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik vond het echt mega schattig. En heb natuurlijk extra op hb trekjes zitten letten. Maar ik ben niet zo'n computernerd dus verder niet echt mijn wereld of in die zin herkenbaar of zo. Ik vond het leuk om te zien dat ie zo niet stil kon zitten.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

_willem_ schreef: Trillend op zijn benen bij het openen van de deur naar de kamer waar zijn held, de (hoofd)programmeur van Minecraft, zit. En dat op TV laten zien!
Dat vond ik echt zo mooi en lief.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mooie docu! En fijn mannetje. Ook aardig wat herkenning :) Het mooiste is dat hij alle ruimte heeft en krijgt om zijn ding, hoe apart wellicht ook, te doen. En, nog gaver, die ruimte aan alle kanten opgerekt wordt.

Laatste kwartier ga ik kijken op uitzending gemist. Mijn recorder had kuren...

Sowieso is iemand met een 'das keyboard' (dat zwarte keyboard met cherry switches zonder letters op de toetsen) een held! Naast de code die in beeld was, waren dat soort dingen leuke details voor de nerds :mrgreen:

Ben jaloers :)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hij deed mij denken aan een aantal klasgenoten die ik had op de middelbare school. Die hadden weliswaar andere interesses, maar die waren net zo. (Ik zat in een klas met tenminste 8 geteste hb'ers en ik vermoed dat het er zelfs meer waren.)
Lekker zichzelf en eigenzinnig. Mooi om te zien. En ik hoop voor hem dat hij dat blijft.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sawi schreef:Lekker zichzelf en eigenzinnig. Mooi om te zien. En ik hoop voor hem dat hij dat blijft.
Op een of andere manier twijfel ik daar geen seconde aan.
Give me a break!

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Op mijn werk kreeg ik een discussie met mijn kamergenoten. De één, naar eigen zeggen niet hb maar vroeger wel in een plusklas gestopt, vond het onverstandig dat hij zoveel aandacht kreeg en vroeg zich af of dat niet slecht voor hem was, en vond ook dat hij sociaal niet zo goed lag en dat vond ze schrijnend. Mijn hb-collega en ik namen het voor de documentaire op, mijn collega zelfs vol vuur; haar zoontje heeft aspergertrekjes en is ook een beetje nerdy geloof ik, ik denk dat zij aan haar zoon dacht. Wij vonden allebei dat het juist laat zien dat je anders mag zijn. En dat het niet door de docu komt dat ie niet goed in de groep ligt/lijkt te liggen, en dat zo'n docu hem juist interessanter maakt en dus helemaal niet zo slecht zal zijn voor zijn 'populariteit'. Ik vond het wel een interessante discussie...

In elk geval heb ik verteld dat ik via-via mensen ken die Puck kennen en nu heb ik de opdracht om te checken of het goed met hem gaat en of hij het zelf wel leuk vindt om zo bekend te worden...

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle, ik vind vooral zijn ouders héérlijk nuchtere mensen. Met zijn moeder heb ik het er wel eens over gehad of zij er ooit aan gedacht hebben Puck te laten testen op HB of Asperger. Haar antwoord was iets in de trant van: "Ja, tuurlijk heeft (of zeg je 'is'?) Puck Asperger, maar waarom testen? Hij heeft er geen last van." Zo dacht zij ook over HB en testen. Zijn ouders waren van mening dat hij prima gelukkig was op de basisschool waar onze kinderen zaten, en dat Puck toch zijn weg wel vond. Wat absoluut zo was!

Overigens heeft mijn partner (in een wat mildere mate) altijd dezelfde kritiek geuit als jouw collega. ("Ze laten hem volledig gaan, hij doet nooit iets anders, dit is niet goed voor zijn sociale ontwikkeling, en die jongen zou ook eens lekker moeten voetballen...") Ik weet het niet, vind het moeilijk. De ouders van Puck hebben hun zoons weinig afgeremd qua computergebruik weet ik ("Alleen als ze er chagrijnig van lijken te worden, zetten we er even de rem op..."), maar of dat per se schadelijk is? Ik neig ernaar te denken dat deze jongen zó ontzettend een vis in het water is, zó bevlogen en 'in flow', dat het zo kwaad niet is op deze manier. Hij komt op mij zeker niet eenzaam en zielig over. En als hij al wat minder 'in contact' is met anderen is dat voor mijn gevoel om zijn vorm van autisme, en niet omdat hij niet genoeg is gestuurd hierin.

Het kritiekpunt van jouw collega dat al die aandacht niet goed zou zijn voor hem, dat zou ik geneigd zijn zonder problemen van tafel te vegen. Die jongen is daar hé-le-maal niet mee bezig toch?! Je zag hem vooral smullen van alle mogelijkheden en technische snufjes die hem geboden en getoond werden (grappig zoals hij bijv. helemaal lyrisch reageert op een lichtknop in de hotelkamer die alleen werkt als je je hotelkamerpasje afleest!), en nou niet bepaald van de aandacht. Die leek juist volledig langs hem heen te gaan, hem helemaal niet te boeien.

Maar goed, ik weet het ook allemaal niet zeker. Vind het op zich intrigerend en een interessante discussie. Ben wel benieuwd wat evt. deskundigen erover zullen zeggen. ( :peek: Yet misschien...)
Give me a break!

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ik vind het een leuk joch. Ik moet de docu nog kijken maar heb al wel een paar meningen vooraf;

Het joch programmeert al vanaf 3-4 jaar.. met wat aanleg kan het een topprogrammeur worden, en dat ligt m.i. dan vooral aan skills zoals het niet opgeven maar verdergaan bij tegenvallers (iets dat natuurtalenten vaak tegenzit/fixed mindset), alles kan, en aanbieden wat hij nodig heeft. Zo is het met krajicek ook gegaan, maar dan met een tennisracket :)

Voor de rest ben ik geneigd de meningen van veel mensen met een flinke bak zout te nemen; ik hoor graag van een programmeur hoe goed hij is, voor "de leek" is al snel alles hocuspocus.

Apple Google en MS zijn MEGA bedrijven. Alles met ook maar een beetje talent is interessant. In mijn mini-netwerkje kan ik al een tiental talenten aanwijzen die zijn "opgekocht" en al dan niet vertrokken naar silicon valley.

Ben benieuwd naar de docu hij staat op mijn kijklijst.

edit: uhg.. aan het kijken en het stoort me mateloos dat ze de typegeluiden random onder het beeld hebben gezet..
edit2: aandoenlijk joch :)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nog even voor wie de uitzending Puck en het raadsel van de codes gemist heeft. 8)
Give me a break!

Terug naar “Links en Recensies”