Nalle, ik vind vooral zijn ouders héérlijk nuchtere mensen. Met zijn moeder heb ik het er wel eens over gehad of zij er ooit aan gedacht hebben Puck te laten testen op HB of Asperger. Haar antwoord was iets in de trant van: "Ja, tuurlijk heeft (of zeg je 'is'?) Puck Asperger, maar waarom testen? Hij heeft er geen last van." Zo dacht zij ook over HB en testen. Zijn ouders waren van mening dat hij prima gelukkig was op de basisschool waar onze kinderen zaten, en dat Puck toch zijn weg wel vond. Wat absoluut zo was!
Overigens heeft mijn partner (in een wat mildere mate) altijd dezelfde kritiek geuit als jouw collega. ("Ze laten hem volledig gaan, hij doet nooit iets anders, dit is niet goed voor zijn sociale ontwikkeling, en die jongen zou ook eens lekker moeten voetballen...") Ik weet het niet, vind het moeilijk. De ouders van Puck hebben hun zoons weinig afgeremd qua computergebruik weet ik ("Alleen als ze er chagrijnig van lijken te worden, zetten we er even de rem op..."), maar of dat per se schadelijk is? Ik neig ernaar te denken dat deze jongen zó ontzettend een vis in het water is, zó bevlogen en 'in flow', dat het zo kwaad niet is op deze manier. Hij komt op mij zeker niet eenzaam en zielig over. En als hij al wat minder 'in contact' is met anderen is dat voor mijn gevoel om zijn vorm van autisme, en niet omdat hij niet genoeg is gestuurd hierin.
Het kritiekpunt van jouw collega dat al die aandacht niet goed zou zijn voor hem, dat zou ik geneigd zijn zonder problemen van tafel te vegen. Die jongen is daar hé-le-maal niet mee bezig toch?! Je zag hem vooral smullen van alle mogelijkheden en technische snufjes die hem geboden en getoond werden (grappig zoals hij bijv. helemaal lyrisch reageert op een lichtknop in de hotelkamer die alleen werkt als je je hotelkamerpasje afleest!), en nou niet bepaald van de aandacht. Die leek juist volledig langs hem heen te gaan, hem helemaal niet te boeien.
Maar goed, ik weet het ook allemaal niet zeker. Vind het op zich intrigerend en een interessante discussie. Ben wel benieuwd wat evt. deskundigen erover zullen zeggen. (

Yet misschien...)