Ik ben het gedeeltelijk met je eens, hoor. De FRT meet alleen maar je vermogen tot logisch denken en dat dan ook nog gemeten door het alleen aanbieden van visueel abstracte reeksen. Dat dit slechts een deelvaardigheid is van intelligentie lijkt mij een understatement. Ik verbaas me er dan ook over dat de FRTmakers de uitslag in een IQgetal weergeven. Dat doet geen recht aan de complexitiet van het begrip intelligentie.seenoevil schreef:Ik zeg het nog een keer. Mensa test is veel te beperkt. Als je niet goed bent in FRT dan ben je "niet hoogbegaafd", aldus mensa. Nogal een kortzichtig denkbeeld van een organisatie die normaliter zo tot de verbeelding spreekt. Je verwacht wel enige relativiteit en dus verschillende meetinstrumenten.
Goed zo! Ik kijk nu al heel erg uit naar de eerste ontmoetingen met leden van de vereniging. Mensa wil zich vooral profileren als een gezelligheidsvereniging en moet dat nu net als muziek in mijn oren klinken.Poppy schreef:Esther die slaapstand is heel erg vervelend. Ben er inmiddels redelijk uit. Maar wat voelde ik me wattig in m'n hoofd. Inmiddels is het zo dat ik zo veel meer bereik dan toen en in een bizar tempo.![]()
![]()
![]()
stomme stomme ik dat ik m'n ex die kans heb gegeven om dat te veroorzaken.
Mercurious gefeliciteerdheb er zelf nog niets mee gedaan (behalve me inschrijven voor oud en nieuw) ga 6 dec voor het eerst naar een borrel
heb er echt zin in.
Er is een betere reden waarom het onderste figuurtje juist is.Eva schreef:Bij de bovenste zijn er verschillende aanwijzingen. Je kijkt steeds in de rijen. Dan zie je dat er steeds twee dingen hetzelfde zijn in twee van de drie figuurtjes. Op de bovenste rij zijn dat:Isolde schreef:
- twee vierkantjes
- twee met drie haren
- twee die knipogen
- twee die een open mondje hebben
Als je dat toepast op de onderste rij dan moet het het onderste figuurtje zijn. Anders heb je namelijk drie figuurtjes met 2 haren.
Het tweede raadsel zie ik ook niet meteen.
KirthGersen schreef:Ik kwam dit forum tegen tijdens het zoeken naar informatie over iq-testen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Voor toelating tot Mensa heb ik 2 iq-testen gedaan.
Nu zou ik graag weten wat de SD van deze testen is.
Het gaat om de testen die gebruikt zijn in de "Telegraaf"-lichting.
Als ik het me goed herinner waren het de volgende:
Ravens Advanced Progressive Matrixes
Cattells Culture Fair
Kan dit op het internet niet goed terugvinden.
Iemand een idee?
Ik merkte eerder ergens op dat er slechts drie gezichtjes waren maar nu tel ik er toch vier (en het is verre van een 3-3-2 verdeling als je het figuurtje midden onder aanpast). En dan moet je inderdaad de methode gebruiken dat er van elke eigenschap in een rij steeds twee dezelfde zijn. Dit volledig toepassen gaat op voor het hele raadsel en je hoeft niet gebruik te maken van het aanvullen van een 3x3 set.KirthGersen schreef:Er is een betere reden waarom het onderste figuurtje juist is.
Deze opgave moet je niet geheel per regel maar deels in zijn totaal bekijken.
Er zijn 3 figuurtjes met 1 haar, 3 figuurtjes met 2 haren en 2 met 3 haren. Het laatste figuurtje moet dus 3 haren hebben.
Er zijn 3 figuurtjes met een rond hoofd, 3 figuurtjes met een vierkant hoofd en 2 figuurtjes met een afgerond vierkant hoofd. Het laatste figuurtje moet dus een afgerond vierkant hoofd hebben.
Per regel zijn de ogen van het 1e en 2e figuurtje gelijk en anders dan de ogen van het 3e figuurtje. Het laatste figuurtje moet dus 1 oog open hebben.
Per regel zijn de mond van het 2e en 3e figuurtje gelijk en anders dan de mond van het 1e figuurtje. Het laatste figuurtje moet dus een dichte mond hebben.
Het onderste figuurtje maakt allevier deze reeksen correct af.