even nog over het rugzakje en lopen... en het volgen van je passie
Mijn hartewens was/is danser worden. helaas had ik dan iets jonger moeten beginnen om nog een professioneel niveau te halen. Dit is altijd een diep verdriet geweest. Wat míj vervolgens heeft geholpen om een richting te vinden, waarbij ik ook 'gelukkig' kan zijn, is onderzoeken wat dan de essentie is van dansen waar ik gelukkig van word. En bedenken in welke andere beroepen of op welke manier ik deze essentie ook kan vinden.
Voor mij was dat dit:
- werken in het nu
- beweging, lichamelijk dan wel geestelijk
- werken naar een concreet einddoel, naarmate het doel eindigt steeds harder werken, uitdaging bíjna boven je kunnen en dan de ontlading en daarna ontspanning.
- connectie met anderen die ook naar dat doel werken.
- het doel waar naar gewerkt wordt, betekent iets voor anderen.
Ik heb ondervonden dat ik de voldoening en flow die ik krijg van dansen, ook kan bereiken in andere beroepen, zoals kok en organisator van evenementen en het geven van trainingen. Niet dat ik nu op dit moment die satisfactie heb in mijn werk (ik ben zoekende), maar ik weet wel onder welke condities ik het best functioneer en waar ik voldoening uit haal. Daar kan ik dus naar op zoek in mijn toekomstige werk, en ik kan mijn behoeften ook kenbaar maken aan eventuele leidinggevenden. Dat heeft veel gescheeld in mijn laatste functie (die niet ideaal was).
Wellicht kan het jullie helpen om ook de essentie van het rugzakje en lopen, te vinden. ik denk bijvoorbeeld aan:
vrijheid, beweging, autonomie, rust, natuur
Deze waarden, of vergelijkbare waarden, kun je mogelijk ook vinden in andere functies (misschien zelfs schoenmaker

)