Ik lees bij jou eigenlijk meer een stukje onzekerheid over je plek in de wereld ipv gebrek aan assertiviteit. De vraag: mogen mijn behoeften er wel zijn? Het antwoord is dan kennelijke 'nee', of 'ik weet het niet', en dan laat je de behoeften van een ander prevaleren. Klopt dat?
Ik denk dat twee dingen je dan kunnen helpen: Een stukje RET, wat je voor jezelf zou kunnen oefenen en je bewust worden van je eigen behoeften in een situatie en daar proactief mee omgaan..
Mensen die zogenaamd assertief zijn, kunnen soms vrij aanvallend overkomen. ze gaan uit van hun eigen behoeften en houden daarbij bijna geen ruimte over voor anderen. Bij 'proactief' sta je in contact met je eigen behoeften, en sta je open voor de behoeften voor een ander.
RET wordt in Nederland behalve in therapie ook vaak gebruikt bij coaching. Je gaat onderzoeken wat de feitelijke situatie is, wat je emotionele reactie is, en wat de onderliggende aannames zijn waarop je emotie of je gedrag is gebaseerd. Vervolgens ga je die emotionele reacties uitdagen. Hier kun je er wat over lezen:
http://www.congruens.nl/artikelret.html en hier is een methode om het bij jezelf te oefenen en toe te passen:
http://www.performanceconsultancy.nl/ar ... aching.pdf
Als je onzeker bent over je plekje in de wereld, schaal je je eigen behoeften vaak lager in dan die van een ander. Het kan zijn dat je het contact met die behoeften ook een beetje bent verloren en daardoor eigenlijk over je eigen grenzen heen gaat. De eerste stap zou dan zijn om weer in contact te komen met die behoeften. Dat kan bijvoorbeeld door je succeservaringen voor de geest te halen. Kun je een moment herinneren dat je wél deed wat je eigenlijk wilde? Wat was daar de essentie van? Hoe voelde het? Hoe lukte het om bij jezelf te blijven? Wat heb je nodig om een volgende keer bij jezelf te blijven en je behoefte aan de ander aan te geven? Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je start met het aandacht geven van je behoeften, kom je er ook sterker in te staan. Op het moment dat je nog niet precies weet of je iets nou wil of niet, kun je beginnen met aangeven dat je er even over moet nadenken en dat je er later op terug wil komen. Dit kun je ook doen als je al wel weet dat je het eigenlijk niet/anders wil, maar het nog niet meteen durft aan te geven. Vaak kun je, op het moment dat je niet met die ander in contact bent (even een ommetje of zo), beter aanvoelen wat je zélf eigenlijk wil. En dan kun je er ook sterker op terugkomen bij de ander.
Verder ben ik zelf erg van de 'geweldloze communicatie'. Je zou daar eens op kunnen googelen. Een hele prettige manier om jouw behoeften aan te geven, zonder dat je daarbij de ander in een bepaalde positie dringt.