Felidae
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Felidae

Hoi iedereen,

Ik heb pas heel recent geaccepteerd dat ik niet alleen HSP, maar ook hoogbegaafd ben, en kwam tijdens mijn zoektocht naar gelijkgestemden op dit forum terecht. Ik ben 23, masterstudent (kleine studie in de geesteswetenschappen), en mis in mijn omgeving vooral mensen waarmee ik “echt” kan praten. Die hoop ik onder andere hier te vinden! :biggrin:

Met “echt” praten bedoel ik het volgende. Ik heb al heel lang het gevoel dat ik me ontzettend moet aanpassen in sociale situaties, dat ik een toneelstukje moet opvoeren om een “leuk persoon” te zijn. Ervaring heeft me geleerd dat ik vaak veel meer over bepaalde onderwerpen heb nagedacht of gelezen dan leeftijdsgenoten. Op het moment dat die gedachten eruit schieten krijg ik vaak reacties als “Jee, wat ben jij diep” of “Haha, echt weer wat voor jou”, of “Goh, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Heb je het trouwens gehoord? Persoon A en persoon B zijn aan het daten!” Daarmee is het gesprek dan afgelopen.

Ik vind mezelf best wel sociaal, en ik kan ook heerlijk praten over persoon A en persoon B die weet ik wat hebben gedaan, maar soms wil ik graag praten over dingen die ik fascinerend vind, of levensvragen. Ik heb me mede hierdoor altijd anders gevoeld. Ik was (en ben) altijd ontzettend geïnteresseerd in de wereld en in mensen, had eindeloos veel hobby’s, wilde overal iets van weten. Hierin leek ik nogal alleen. Daarnaast bleek ik ook een stuk gevoeliger dan de meeste mensen.

---- Enorm levensverhaal, voel je vrij om dit over te slaan :peek: ---

Heel mijn leven lang ben ik ergens blijven hopen dat “mensen zoals ik” vanzelf wel zouden verschijnen. Ik raakte steeds teleurgesteld omdat dit niet gebeurde.

Op de basisschool ben ik niet goed behandeld door leraren. Ik heb een Nederlandse moeder een buitenlandse vader. De eerste jaren bracht mijn moeder me naar school en werd ik juist heel interessant gevonden. Ik had mezelf rond mijn 3e leren lezen en had mezelf ook Engels geleerd, had een enorme woordenschat. Toen mijn moeder ging werken en mijn vader huisvader werd, veranderde deze positieve aandacht echter in negatieve aandacht.

Mijn vader kon door gebrekkig Nederlands niet goed voor mij “lobbyen”, wat hard nodig was op de leliewitte school waar ik op zat. Ineens werd ik gezien als dat domme kind met een allochtone vader. Ik kon plotseling niets meer goed doen en werd constant apart gezet, opgesloten in de pauzes en moest altijd nablijven. Ik had een enorme woordenschat, maar plotseling werd er gezegd dat dit niet mijn eigen taal kon zijn (want een kind met een buitenlandse vader kan niet goed zijn in taal!) Ik weet nog dat ik mijn eerste spreekbeurt hield en een 5 kreeg, omdat ik “boekentaal” gebruikte. Ik kreeg door dit alles een hekel aan school en had geen zin meer om de saaie herhalingswerkjes te doen, waardoor ik achter ging lopen. De stof sloeg in mijn ogen nergens op, waarom moet je eindeloos sommen herhalen die je allang begrijpt? Wat is het nut daarvan? Niemand kon het me vertellen, en dus deed ik het niet.

Er overleden in de tijd dat ik op school zat erg veel leraren en ouders. We wisselden constant van leraar en de dood hing in de gangen. Dit maakte mij als HSP-kind ontzettend overstuur en al met al werd school me teveel. Ik wilde er niet meer heen, kreeg hoofdpijnaanvallen en werd negatief. Alleen voor mijn vriendinnetjes wilde ik nog komen. Op toetsen haalde ik hoge cijfers, maar omdat ik nooit zin had om herhalingsoefeningen te maken werd ik als lui en ongeïnteresseerd bestempeld. Ik wilde naar het VWO, zodat ik later kon studeren, en dit lukte uiteindelijk. Niemand begreep hoe ik aan een hoge citoscore kwam terwijl ik zo vaak afwezig was geweest, en een leraar die een persoonlijke hekel aan mij had heeft nog geprobeerd om te zorgen dat ik niet naar het VWO kon. Hij kwam me op een ochtend grijnzend vertellen dat hij de toekomstige middelbare school had gebeld en ervoor had gezorgd dat “iemand als ik” nooit zou kunnen studeren. Mijn moeder heeft toen gelukkig naar de school gebeld om dit recht te zetten.

1 VWO was een teleurstelling. Ik verveelde me heel erg en vond de andere kinderen dom en naïef. Ik ben op een andere school naar 2 Gymnasium gegaan, in de hoop dat daar wél gelijkgestemden zouden zitten. Toen ik ook daar geen aansluiting vond werd ik erg negatief. Ik ben toen bij de GGZ beland waar me meerdere keren is verteld dat ik hoogbegaafd zou zijn. Ik weigerde een test, omdat ik hoogbegaafdheid associeerde met stille nerds, die niet in staat waren om sociaal contact te leggen. Ik zag mezelf niet zo. Ik had wel vrienden binnen een nationale jongerenvereniging, maar deze mensen woonden ver weg en waren bijna allemaal ouder dan ik, sommigen studeerden zelfs al. Op school voelde ik me alleen tussen de imbecielen (dit is niet hoe ik als volwassene naar mensen kijk, maar als tiener :mrgreen: ) en ik besloot dat school mijn ding niet was, ik moest z.s.m. naar de universiteit. Dan zouden mensen wel genoeg doorontwikkeld zijn.

Ik ging naar een andere school, waar ik minder verplichtingen had en haalde 4 VWO, terwijl ik de helft van de tijd niet op school was. Daarna ging ik wéér naar een andere school, waar ik met behulp van een aangepaste IQ-test direct door mocht naar 6 VWO. Ik was pas 16 toen ik mijn eindexamen VWO haalde, maar voelde me alleen, onbegrepen en ongelukkig. Op mijn 17e ging ik een groene gamma-studie doen. Ik raakte zwaar teleurgesteld in de universiteit omdat zelfs dáár geen gelijkgestemden te vinden waren. Ik was een van de enigen in de groep die niet bij een studentenvereniging ging en lag er daarom een beetje uit. De universiteit bleek geen intellectuele uitdaging, het ging mijn studiegenoten enkel om zuipen en feesten, niemand ging naar de colleges. Ik probeerde er eerst in mee te gaan, maar het lukte niet. Ik verveelde me dood en voelde me erg eenzaam.

Ik ben na een jaar toen naar een studie binnen de geesteswetenschappen geswitcht. Dit is me ontzettend goed bevallen. Binnen de studie was er voldoende intellectuele uitdaging en er waren ten minste discussies. Toch merkte ik weer dat ik in een vriendengroepje belandde waar alleen over ditjes en datjes werd gepraat, waardoor ik nooit het gevoel had dat ik een “echt” gesprek kon aanknopen. Door twee therapeuten werd wederom gezegd dat ik hoogbegaafd was, weer wilde ik hier niets van weten. Ik wilde niet bestempeld worden als “anders”, want ik voelde me al anders genoeg. Een beetje krom, besef ik me nu, maar zo is het gegaan.

--- Einde enorm levensverhaal :blush: ---

Ik heb nu 2 jaar een vriend die gelukkig heel slim is en waarmee ik wel kan praten. Ik mis alleen gelijkgestemde vrienden. Mijn vriendengroepje uit mijn bachelor zie ik niet veel meer, en als ik ze zie gaat het constant over baby’s krijgen, trouwen en huizen kopen. Niet dat daar op zich iets mis mee is, maar ik wil het ook graag eens kunnen hebben over wat we fascinerend vinden, wat we nog willen doen in het leven en waarom, over politiek, wetenschap. Gewoon niet-burgerlijke interesses eigenlijk. En dat lukt helaas niet.

Ik hoopte meer gelijkgestemden tegen te komen in mijn master (the story of my life…) maar na een half jaar kan ik concluderen dat ik ook hier veel geïnteresseerder lijk dan mijn studiegenoten. In colleges ben ik ontzettend veel aan het woord en de dingen die ik zeg worden gewaardeerd door mijn docenten, maar gaan mijn mede-studenten vaak boven het hoofd. Ik wil als enige doorgaan voor een PhD, mijn mede-studenten willen snel klaar zijn en een baan vinden. Wat oké is natuurlijk, maar niet mijn ding. Ik zit daar omdat ik de studie fascinerend vind, niet enkel voor het papiertje. Ik ga wel met mensen om, maar het voelt allemaal erg oppervlakkig.

Soms bekruipt me het gevoel dat mensen me een streber vinden, die zo nodig moet laten zien hoe slim ze wel niet is. Ik raak daardoor met mezelf in de knoop. Als er in college een onderwerp aan bod komt waar ik vragen of opmerkingen over heb, durf ik bijna niets meer te zeggen. Ik wil niet dat mensen denken van “daar heb je haar weer”. Dan zit ik dus 5 minuten om me heen te kijken van Gaat iemand anders het vragen? Gaat iemand anders het zeggen? Jullie hebben nu de kans! Ik zeg niets! Gaan jullie iets zeggen? maar omdat niemand dan iets vraagt of zegt doe ik het uiteindelijk maar zelf. Er zijn al meerdere awkard situaties geweest waarin de docent iets aan de groep vroeg en ik besloot om ditmaal écht niets te zeggen, zodat iemand anders de kans kreeg. Dit resulteerde erin dat de docent 5 minuten lang bleef vragen of iemand iets over het onderwerp dacht, en er een doodse stilte heerste. Soms denk ik dan: het ligt misschien toch niet aan mij… :sarcasm:

Ik ben vooral benieuwd of iemand zich in mijn verhaal herkent (excuses voor de lengte... blsh1: ). Hebben jullie mensen in je omgeving waar je “echt” mee kunt praten? En herkent iemand misschien het strebergevoel in colleges? Hoe ga je hier mee om?

Ik hoop op een leuke tijd op dit forum en kom graag meer over jullie te weten! Ik ga 11 januari voor het eerst naar een HBijeenkomst van Rianne in Utrecht. Misschien tot dan..?

Groetjes,
Felidae
Not all who wander are lost

nielsje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Felidae

Hoi Felidae,

Allereerst, welkom hier op het forum. Net als jij ben ik hier ook net nieuw. Je kunt m'n verhaal een beetje lezen in m'n eigen voorsteltopic.
Ik vind mezelf best wel sociaal, en ik kan ook heerlijk praten over persoon A en persoon B die weet ik wat hebben gedaan, maar soms wil ik graag praten over dingen die ik fascinerend vind, of levensvragen. Ik heb me mede hierdoor altijd anders gevoeld. Ik was (en ben) altijd ontzettend geïnteresseerd in de wereld en in mensen, had eindeloos veel hobby’s, wilde overal iets van weten. Hierin leek ik nogal alleen. Daarnaast bleek ik ook een stuk gevoeliger dan de meeste mensen.
quote van Felidae

Herkenbaar. Moeite met 'small talk' en voor je gevoel (wat je al dan niet baseert op reacties uit je omgeving) vaak veel te serieus. Misschien scheelt het al een stuk voor je als je niet altijd 'serieus' hoeft te zijn. Niemand dwingt je er toe. Het komt uit jezelf.

Momenteel is m'n leven wat vreemd omdat ik herstellende ben van een burnout, maar ik kan je wel zeggen dat ik altijd heb geprobeerd verschillende vrienden te hebben in m'n leven. Sommigen waren meer een soort van 'stapmaatjes', waar een handvol anderen meer de 'serieuze' gesprekspartners waren. Toch had ik dan altijd, ondanks m'n leuke contacten met mensen die wel 'serieus' zijn dan toch nog vaak het gevoel totaal 'anders' te zijn.

Je noemt HSP. Heb je er vaak last van dat je juist overprikkeld raakt in situaties waar het er minder serieus aan toe gaat? Of heb je dat in precies dezelfde mate als je in een serieus gesprek verzeild raakt? :)

Je 'enorme' levensverhaal is best wel herkenbaar voor velen hier denk ik hoor! Best wel triest dat je op zo jonge leeftijd al moest knokken om 'aan te tonen' dat je heus wel een boel in je mars hebt. Dat kan een mens heel onzeker maken, tegen het faalangstige aan. Een bepaalde 'onzekerheid' sijpelt voor m'n gevoel toch wel door in jouw verhaal.
Heel mijn leven lang ben ik ergens blijven hopen dat “mensen zoals ik” vanzelf wel zouden verschijnen. Ik raakte steeds teleurgesteld omdat dit niet gebeurde.
Vooral blijven hopen! Hoop doet leven! In veel zweverige blaadjes vandaag de dag kun je veel lezen over 'the law of attraction' en meer van die zweverige dingen die erop neer komen dat als je maar genoeg zelf een bepaald iets uitstraalt de juiste personen daar als vanzelf op afkomen.

Net als jij heb ik die ervaring helemaal niet! Ik geloof wel dat wat je uistraalt zeer bepalend is voor de contacten die je opdoet. Ik heb juist vaak dat ik mensen aantrek die met (soms grote) problemen rondlopen. En op de 1 of andere manier willen ze mij dan altijd hun levensverhaal vertellen. Maar ja, dat komt ook omdat ik niet zo snel iets gek vind, en tja, dan zijn mensen toch sneller geneigd meer te willen vertellen. Soms is 't heel vermoeiend, zeker als je op facebook zit en je dagelijks meerdere een soort van 'brieven' ontvangt van vrienden die al hun shit met je delen.

En vervolgens als ze gaan stappen je niet even bellen :huh:
Er overleden in de tijd dat ik op school zat erg veel leraren en ouders. We wisselden constant van leraar en de dood hing in de gangen. Dit maakte mij als HSP-kind ontzettend overstuur en al met al werd school me teveel. Ik wilde er niet meer heen, kreeg hoofdpijnaanvallen en werd negatief. Alleen voor mijn vriendinnetjes wilde ik nog komen.
Mooi hoe je benoemd hoe belangrijk het eigenlijk is goede vrienden te hebben. Die kunnen je vaak net die extra motivatie bieden waardoor je ondanks alles toch doorzet! Triest dat je al zo jong met de dood geconfronteerd werd. Begrijpelijk dat je als HSP-er toen een moeilijke tijd hebt meegemaakt. In de afgelopen 3 jaar heb ik meerdere begrafenissen gehad van jonge mensen. Er zijn twee neefjes van me overleden (een baby, 1 van een tweeling, en een heel lief neefje die een tragische ziekte had, hij werd maar 6) en dat gebeurde allemaal kort nadat ik burnout was geraakt. Ik ben ook heel gevoelig, en terwijl het al heel slecht ging was dat toen echt zo'n grote klap dat alles teveel werd voor me. Met alles bedoel ik dan, alle negatieve prikkels. Ik ging al bijna denken in een trend van 'what's next'. Dat is natuurlijk een destructieve manier van denken, maar ja. Zo zie je, ook een volwassene kan door in korte tijd veel mee te maken ook last krijgen. Dat heeft denk ik meer met je HSP zijn te maken als met HB. Het gaat vaak samen. Onlang heb ik weer een crematie gehad. Een goede kennis van me. Hij werd maar 43. Dat zijn dan weer van die momenten dat je opnieuw merkt hoe gevoelig je bent.
De universiteit bleek geen intellectuele uitdaging, het ging mijn studiegenoten enkel om zuipen en feesten, niemand ging naar de colleges. Ik probeerde er eerst in mee te gaan, maar het lukte niet. Ik verveelde me dood en voelde me erg eenzaam.
Jij was serieuzer dan de rest. Althans, voor je gevoel. Er zijn ook serieuze studeerders die naast hun studie ook heel sociaal zijn. Dat is moeilijker voor een HSP-er, maar ik heb zelf gezien dat ze er wel zijn. Maar je gevoel herken ik. Verveling en gevoelens van eenzaamheid. Ik kan me voorstellen dat het niet je leukste tijd is geweest.
Ik hoopte meer gelijkgestemden tegen te komen in mijn master (the story of my life…) maar na een half jaar kan ik concluderen dat ik ook hier veel geïnteresseerder lijk dan mijn studiegenoten. In colleges ben ik ontzettend veel aan het woord en de dingen die ik zeg worden gewaardeerd door mijn docenten, maar gaan mijn mede-studenten vaak boven het hoofd. I
Ben je ook zoek naar enige vorm van validatie van je medestudenten? En wat nu als die niet komt?

Ook in het werkende leven zul je ongetwijfeld te maken krijgen met collega's die wellicht minder 'serieus' zijn. Ook als je werkt zal lang niet iedere manager je talenten waarderen. Sommige managers kunnen zich ronduit bedreigt voelen als ze zien dat ze te maken hebben met een heel slim iemand.

Maar dan nog blijft volgens mij voor jou altijd overeind staan dat het jouw leven is! Jij bent heel gevoelig, jij bent (soms) heel serieus. Fijn dat je een intelligente vriend hebt bij wie je jezelf kunt zijn zeg. Dat is heel bijzonder hoor, koester dat!

Ik vind je verhaal bijzonder. Wel een vraag, waarom heb je je altijd 'anders' gevoeld? Heeft dat nu veel te maken met het feit dat je een buitenlandse vader hebt? Zelf schrijf je wel dat je gelooft dat je daardoor anders werd behandeld. Als dat echt zo is vind ik het triest. Nederland is al harstikke veelkleurig geworden. Zo raar is het toch niet als een meisje van buitenlandse komaf heel slim is? Ik dacht echt dat dat stigma inmiddels wel verdwenen is in het onderwijs.

Veel plezier hier op het forum!

:rolleyes:

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welkom Felidae. Ik vind het knap van je dat je ondanks de problemen die je hebt ervaren met school nog steeds gemotiveerd bent voor je studie. Hou dat in elk geval vol, want je bent goed bezig. Je probeert zelfs je mede-studiegenoten een kans te geven en niet altijd zelf vooraan te staan.
Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het er op dat jij een van de weinige studenten bent die boven de stof staat. Dat heeft vaak niet met cognitieve vermogens te maken, maar meer met de persoonlijke ontwikkeling van studenten. Jij loopt daar duidelijk in voor ten opzichte van de anderen. Dat vond ik het nadeel van een universiteit: je leert niet leren, je doet niet aan zelfreflectie en je bent zelf verantwoordelijk voor je emotionele ontwikkeling. Jij hebt daar blijkbaar minder moeite mee dan de anderen (al zullen er best wel meer studenten tussen zitten die ook wel verder zijn).
Ik ben jarenlang een van die stille studenten geweest die een beetje 'meeliftte' op de rest. Niet dat ik dat bewust deed of wilde, maar ik wist niet hoe ik het anders moest doen. (Ik ben namelijk op de lagere school al gestopt met vragen stellen.) Pas nadat ik mij op persoonlijk vlak ontwikkeld had lukte het me om mijn studie goed op te pakken. Toen kon ik wel boven de stof staan en was ik een van die mensen die vragen stelde, met onderwerpen en initiatieven kwam en andere studenten meetrok.
Misschien kun je in overleg met je studiebegeleider eens kijken of binnen je studie een les of lessenserie emotionele intelligentie of communicatieve vaardigheden (en dan meer gericht op persoonlijke effectiviteit dan op presentatietechnieken) gegeven kan worden. Dan krijgen je medestudenten de kans om die ontwikkeling te versnellen en jij kunt je misschien iets beter in de anderen verplaatsen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Felidae
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Bedankt voor jullie reacties! :laugh:
nielsje schreef: Momenteel is m'n leven wat vreemd omdat ik herstellende ben van een burnout, maar ik kan je wel zeggen dat ik altijd heb geprobeerd verschillende vrienden te hebben in m'n leven. Sommigen waren meer een soort van 'stapmaatjes', waar een handvol anderen meer de 'serieuze' gesprekspartners waren. Toch had ik dan altijd, ondanks m'n leuke contacten met mensen die wel 'serieus' zijn dan toch nog vaak het gevoel totaal 'anders' te zijn.
Ik heb wel het idee dat ik naast stapmaatjes "serieuze" vrienden heb nielsje, maar het probleem is dat ze vaak op een andere manier serieus zijn dan ik: heel erg gericht op trouwen, kinderen krijgen, huisje kopen. Ik zoek meer mensen die het leuk vinden om over het leven/wetenschap/politiek te kletsen en daarover na te denken. Misschien heeft het ook met levensfasen te maken: ik wil nog heel veel ontdekken en mezelf ontwikkelen, het gros van mijn vrienden is bezig om te settlen. In die zin voel ik me dus erg anders.
nielsje schreef:Je noemt HSP. Heb je er vaak last van dat je juist overprikkeld raakt in situaties waar het er minder serieus aan toe gaat? Of heb je dat in precies dezelfde mate als je in een serieus gesprek verzeild raakt? :)
Ik raak eigenlijk overprikkeld van situaties waarin ik eigenlijk niet kan zeggen wat ik denk. Misschien heb ik het nog wel meer in gesprekken waarin er wel de rust is om iets te bespreken, maar dat niet gebeurt omdat niemand zin heeft om bv over de samenleving te praten omdat ze liever over hun huizenbezichtiging praten. Als ik uitga heb ik een andere instelling, en vind ik het veel minder erg. Ik combineer dansen over het algemeen ten slotte óók niet met politiek. :mrgreen:
nielsje schreef:Ik heb juist vaak dat ik mensen aantrek die met (soms grote) problemen rondlopen. En op de 1 of andere manier willen ze mij dan altijd hun levensverhaal vertellen.
Ja dat herken ik ook wel een beetje. Dat mensen bijvoorbeeld maanden niets van zich laten horen en dan plotseling op een heel fijn moment voor mij een super naar "ik haat dit leven" verhaal naar me opsturen, waar ik de rest van de dag last van heb als HSP. Ik probeer dit soort gedrag tegenwoordig te negeren, zo'n "vriendschap" werkt gewoon niet voor mij.
nielsje schreef:Wel een vraag, waarom heb je je altijd 'anders' gevoeld? Heeft dat nu veel te maken met het feit dat je een buitenlandse vader hebt? Zelf schrijf je wel dat je gelooft dat je daardoor anders werd behandeld. Als dat echt zo is vind ik het triest. Nederland is al harstikke veelkleurig geworden. Zo raar is het toch niet als een meisje van buitenlandse komaf heel slim is? Ik dacht echt dat dat stigma inmiddels wel verdwenen is in het onderwijs.
Ik heb me vooral anders gevoeld door het HSP en HB zijn denk ik! Ik reageerde anders op school en op andere kinderen. Ik weet nog dat de vader van een jongen was overleden en hij moest huilen. Iedereen zat er een beetje naar de staren, maar ik vond het zo afschuwelijk voor hem, dus begon ik ook te huilen (al probeerde ik het te verbergen, want ik wilde zijn moment niet afpakken). Dan was ik weer raar.

Een keer moest een vriendje een potloodje weggooien dat hij heel het jaar lang had gebruikt. Ik vond het zo zielig voor het potloodje, dat ik de prullenbak omkieperde en begon te huilen toen ik het niet kon vinden, want: zo ga je toch niet met oude vrienden om? Klinkt zeker als volwassene natuurlijk bizar, maar voor mij als kind was het een heel echte emotie.

Soms had ik ook helemaal geen zin om te spelen met andere kinderen, maar staarde ik wat uit over het water en dacht ik na over het leven. Dit was ook raar voor een 9-jarige. Mensen nemen gelijk aan dat je verdrietig bent omdat je niet mee mag doen met een spelletje ofzo. Als je aan leraren uitlegt dat je je afvraagt wat nu "leven" is krijg je vooral met onbegrip te maken.

Verder verveelde ik me altijd vreselijk in de klas, en ik had een probleem met autoriteit: ik vond dat leraren het mij verschuldigd waren dat ze mij uitlegden wáárom ik iets moest doen. De leraren op mijn school deden dat nooit en stelden zich autoritair op, waardoor ik nooit zin had om mijn werk te doen. Ik ben thuis anti-autoritair opgevoed, dus met zulk gedrag kon ik niet omgaan (en nog steeds niet eigenlijk :rolleyes: ). Ook hierin merkte ik dat ik anders was. De andere meisjes stelden geen vragen, deden braaf wat ze werd gezegd. Ik werd gezien als "moeilijk" en "ongehoorzaam".

Wat het stigma in het onderwijs op kinderen met niet-Westerse ouders betreft, het is tegenwoordig minder erg dan vroeger, maar helaas is het nog steeds niet verdwenen... Ik heb het om me heen nog zat gezien de afgelopen jaren. Zo mocht een buurjongen van me niet naar het VWO ondanks een hoge citoscore, omdat zijn Surinaamse moeder hem niet goed zou kunnen begeleiden daar.

Toen ik klein was was ik het enige kind op de hele school (en voor mijn gevoel als kind in heel Nederland) dat niet 100% Nederlands was. Dat maakte mij heel erg anders, en dat werd me ook direct en indirect duidelijk gemaakt. Tegenwoordig zijn scholen inderdaad veel gemengder, maar in mijn tijd dus niet... Later heb ik ook op een middelbare school gezeten waar ik van 1600 leerlingen tot misschien 10 kinderen behoorde die deels een niet-Westerse achtergrond hadden. In die tijd kwam de "controverse rond buitenlanders" heel erg op, en dat heb ik zelfs op het gymnasium gemerkt. Er hoefde in de wereld maar iets te gebeuren of kinderen kwamen me vragen stellen als "Je bent toch geen moslim ofzo hè?" of opmerkingen maken als "Jij hebt donker haar, mensen met donker haar zijn vaak terroristen." Ik voelde me, zeker als HSP, soms dan best ongemakkelijk.
sawi schreef:Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het er op dat jij een van de weinige studenten bent die boven de stof staat. Dat heeft vaak niet met cognitieve vermogens te maken, maar meer met de persoonlijke ontwikkeling van studenten.
Goh sawi, zo heb ik er nog nooit naar gekeken... Waarschijnlijk omdat ik een van de jongsten van de hele groep ben. Thanks, daar ga ik eens goed over nadenken! :)
Not all who wander are lost

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dag felidae :)

(die naam, is die latijn? Het enige woord latijn dat erop lijkt dat ik ken is felix,is het daar van afgeleid?

O leuk geesteswetenschappen! Ik heb wel niet heel je post gelezen, maar het was zo lang en tegen de latere uren begint mijn concentratievermogen te tanen :)

ik had wel iets gelezen over dat je wilt praten met gelijkgestemden, waarvoor de chat zeer handig is, en er zijn ook nog eens (bijna) alleen supercoole mensen :)
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

In de chat praat men ook niet over persoon A en B die daten ;)
(jaja ik ben het allemaal aan het lezen :))

edit: ik denk dat ik hetzelfde gevoel heb over medestudenten, dat zr nooit antwoorden en zo, ik zit in het middelbaar (ben 15, 4de middelbaar belgisch systeem) en vaak ben ik een van de enige die antwoordt bij chemie, bio, fysica, geschiedenis, wiskunde of als er gepeilt wordt naar inzicht of algemene kennis, soms moet ik me ook inhouden om het antwoord niet te roepen, als de leerkracht me niet weeral wil aabduiden voor het antwoord ;)
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Terug naar “Introductie”