Sinds medio 2005 heb ik in toenemende mate last van een tinnitus aan rechterzijde. Het begon in 2005 met een onschuldige 'rinkeling', maar sinds 20 november 2008* is er sprake van afwisselend ca. twee dagen 'rinkelen' en ca. twee dagen intens suizen en fluiten. Ik ben al diverse malen op consult bij audiologie van het LUMC geweest, echter (volgens verwachting) tevergeefs.
Als ik slecht slaap en dus door slaapgebrek overgevoelig en prikkelbaar ben vormt zelfs muziek luisteren een kwelling. Slaapgebrek kan op zich zelfs de tinnitus als oorzaak hebben, omdat men vanwege het suizen en fluiten het inslaap moment naar achteren probeert te verschuiven, met alle gevolgen van dien.
HB'rs zijn sowieso gevoeliger voor hinder en ongemak, en raken daardoor sneller overprikkeld. Een tinnitus is hinder en ongemak in het kwadraat, want statitisch zijn tinnitus-lijders vaker en meer depressief, en ligt het suïcide-cijfer hoger. Gelukkig is het bij mij bij overprikkeling en chagrijn gebleven.
Toch ben ik bang voor het progressieve karakter van deze primair neurologische aandoening, die ook wel wordt geassocieerd met gehoorverlies t.g..v. van gehoorschade. Welke oorzaak aan de basis ligt van mijn tinnitus is geheel onbekend gebleven, want mijn gehoor was nadat het getest was boven gemiddeld goed, ondanks het feit dat muziek voornamelijk via de hoofdtelefoon beluister, wat overigens bij het hebben van een tinnitus door K.N.O.-artsen wordt afgeraden. Doch in het laatste geval heb ik geen echte keuze, want ik woon in een zeer gehorig tachtiger jaren appartementencomplex, waar men 's nachts niet fatsoenlijk (klassieke) muziek ten gehore kunt brengen zonder de directe buren tot overlast te zijn.