Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

HB en tinnitus (oorsuizen).

Sinds medio 2005 heb ik in toenemende mate last van een tinnitus aan rechterzijde. Het begon in 2005 met een onschuldige 'rinkeling', maar sinds 20 november 2008* is er sprake van afwisselend ca. twee dagen 'rinkelen' en ca. twee dagen intens suizen en fluiten. Ik ben al diverse malen op consult bij audiologie van het LUMC geweest, echter (volgens verwachting) tevergeefs.
Als ik slecht slaap en dus door slaapgebrek overgevoelig en prikkelbaar ben vormt zelfs muziek luisteren een kwelling. Slaapgebrek kan op zich zelfs de tinnitus als oorzaak hebben, omdat men vanwege het suizen en fluiten het inslaap moment naar achteren probeert te verschuiven, met alle gevolgen van dien.
HB'rs zijn sowieso gevoeliger voor hinder en ongemak, en raken daardoor sneller overprikkeld. Een tinnitus is hinder en ongemak in het kwadraat, want statitisch zijn tinnitus-lijders vaker en meer depressief, en ligt het suïcide-cijfer hoger. Gelukkig is het bij mij bij overprikkeling en chagrijn gebleven.
Toch ben ik bang voor het progressieve karakter van deze primair neurologische aandoening, die ook wel wordt geassocieerd met gehoorverlies t.g..v. van gehoorschade. Welke oorzaak aan de basis ligt van mijn tinnitus is geheel onbekend gebleven, want mijn gehoor was nadat het getest was boven gemiddeld goed, ondanks het feit dat muziek voornamelijk via de hoofdtelefoon beluister, wat overigens bij het hebben van een tinnitus door K.N.O.-artsen wordt afgeraden. Doch in het laatste geval heb ik geen echte keuze, want ik woon in een zeer gehorig tachtiger jaren appartementencomplex, waar men 's nachts niet fatsoenlijk (klassieke) muziek ten gehore kunt brengen zonder de directe buren tot overlast te zijn.

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB en tinnitus (oorsuizen).

Dag Cornelis, als meelezer -tegenwoordig- even een reactie mijnerzijds; ik heb begeleid werknemers die (gedeeltelijk) ziek zijn voor hun eigen werk en een enkele keer tref ik iemand met tinnitus. Zo iemand vertelde mij recentelijk dat ze naast haar tinnitusklachten ook somatische klachten had (nek en schouder), toen ze deze somatische klachten heeft laten behandelen door een giropracter verminderde haar tinnitusklachten aanzienlijk. Even kort door de bocht; ik weet niet of je nog additionele klachten hebt (hoop het niet voor je), maar misschien ligt daar een deel van het probleem. Sterkte ermee in ieder geval.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dank je Birdman voor jouw reactie. Helaas heb ik ook nog additionele klachten, zoals een bipolaire stoornis, obesitas, diabetes type II, hypothyreoïdie en cara.

P.S. Wordt chiropractie ook door de zorgverzekeraar vergoed? Of is dat afhankelijk van waarbij men verzekerd is?

Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Je klachten zouden bijvoorbeeld in verband kunnen staan met diabetes of met stress. Vraag het gewoon eens aan een arts. Waren ze bij het LUMC op de hoogte van die andere klachten? Chiropraxie wordt, net als alle andere vormen van alternatieve geneeskunde, niet vergoed vanuit het basispakket. Als je een aanvullende verzekering hebt, vraag het dan aan je zorgverzekeraar.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dank je Akkelyn, ik neem daarover contact op met mijn huisarts. :bow:

Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Succes en sterkte ermee. Tinnitus is een nare aandoening. Ik hoop dat het omkeerbaar of behandelbaar zal blijken.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een bekende van mij heeft ook last van tinnitus gecombineerd met slapeloosheid. Ze is bij een lezing geweest hierover en daar werd verteld dat tinnitus vaak voorkomt in combinatie met psychische klachten of stressklachten (maar er kunnen ook fysieke oorzaken zijn). Daar werd ook gezegd dat als fysieke oorzaken uitgesloten zijn, mensen baat kunnen hebben bij een psycholoog (met ervaring met zulke behandelingen) om met de tinnitus om te leren gaan.
Ze is inmiddels doorverwezen naar een kno-arts om fysieke oorzaken uit te sluiten, ze krijgt een slaaponderzoek en is onder behandeling van een psychiater om te leren omgaan met de tinnitusklachten (gecombineerd met slaapmedicatie).
Resultaten durf ik je nog niets over zeggen, want de behandeling is net gestart. Maar ik zou zeker een doorverwijzing vragen bij de huisarts voor verder onderzoek en behandeling om met de tinnitus om te leren gaan.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Akkelyn schreef:Succes en sterkte ermee. Tinnitus is een nare aandoening. Ik hoop dat het omkeerbaar of behandelbaar zal blijken.
Na verschillende bezoeken aan het audiologisch centrum van het LUMC is mij wel duidelijk geworden dat mijn tinnitus niet behandelbaar is, dus ook niet omkeerbaar, integendeel, ik ben bang dat het misschien zelfs progressief is, zoals bij sommigen.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Sawi schreef:Een bekende van mij heeft ook last van tinnitus gecombineerd met slapeloosheid. Ze is bij een lezing geweest hierover en daar werd verteld dat tinnitus vaak voorkomt in combinatie met psychische klachten of stressklachten (maar er kunnen ook fysieke oorzaken zijn). Daar werd ook gezegd dat als fysieke oorzaken uitgesloten zijn, mensen baat kunnen hebben bij een psycholoog (met ervaring met zulke behandelingen) om met de tinnitus om te leren gaan.
Ze is inmiddels doorverwezen naar een kno-arts om fysieke oorzaken uit te sluiten, ze krijgt een slaaponderzoek en is onder behandeling van een psychiater om te leren omgaan met de tinnitusklachten (gecombineerd met slaapmedicatie).
Resultaten durf ik je nog niets over zeggen, want de behandeling is net gestart. Maar ik zou zeker een doorverwijzing vragen bij de huisarts voor verder onderzoek en behandeling om met de tinnitus om te leren gaan.
Helaas Sawi, de weg der psychiaters en slaapmedicatie heb ik uit ten treure afgelegd, en dat zonder enige vorm van praktisch succes, integendeel, ik had steeds meer slaapmedicatie nodig om hetzelfde effect te bereiken. Gelukkig ben ik nooit verslaafd geraakt aan de pillen. Nee, succes verzekerd geldt vaak niet voor de psychiatrie; men moet veel zelf inlezen en dokteren - uiteindelijk is autonomie en zelfstandigheid hier van cruciaal belang - laat je niet(s) alles wijsmaken door overbetaalde lieden, die zich niet meer kunnen beroepen dan op hun (beperkte) theoretische kennis, want wie kennen en leven het, zogenaamde, ziektebeeld (van binnenuit)? Juistem, de klanten der GGZ, en niet degenen die daar hun (meestal) goede boterham aan verdienen. Sawi, een gang van vijftig jaar door de geneeskunde, die begon bij de pediater, heeft mij niets opgeleverd dan de medicatie die ik nu (nog) gebruik, en waarvan het nut niet onomstotelijk is bewezen. Ermee stoppen kan niet, want dan vind ik mijn maat op mijn weg: Het is een ware Catch 22-situatie. Geeft niet, beter zo dan een conflict dat ik nooit kan winnen.

Akkelyn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Cornelis1921 schreef:
Akkelyn schreef:Succes en sterkte ermee. Tinnitus is een nare aandoening. Ik hoop dat het omkeerbaar of behandelbaar zal blijken.
Na verschillende bezoeken aan het audiologisch centrum van het LUMC is mij wel duidelijk geworden dat mijn tinnitus niet behandelbaar is, dus ook niet omkeerbaar, integendeel, ik ben bang dat het misschien zelfs progressief is, zoals bij sommigen.
Als de oorzaak niet bekend is, kun je die conclusie niet trekken. Als de oorzaak bijvoorbeeld psychisch van aard is, zou de tinnitus namelijk wel degelijk omkeerbaar kunnen zijn. Gaan zitten stressen en bang zijn dat het progressief is, zonder dat daar aanwijzingen voor zijn, werkt dan juist averechts, hoe begrijpelijk het ook is dat je je daar zorgen over maakt.

Terug naar “HB en ...”