lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Spannend nu danser. .. Bij mij waren idd onderdelen van na de pauze moeizaam.

@tinus Goh, er wordt juist vaak gezegd dat je door faalangst, vermoeidheid ed slechter kunt scoren, maar niet overpresteren? Ik vraag me ook af in welke mate deze multiple choice meting verschilt van een officiële test. Mc is natuurlijk wel juist een toets methode waarmee je kunt over presteren.

Anyway, intuïtief heb Ik idd het idee dat de uitslag meer een vlek dan een punt zou moeten zijn, wazig uitlopend naar de randen. De precieze uiteenzetting van tinus heb ik een keer gelezen, maar ik heb de extra uitleg Nog nodig om het helemaal te snappen. Ik heb alleen in mijn borstvoeding werk en passant iets opgepikt over kans berekening.

Verder is Einstein natuurlijk een veel te mythisch figuur om zinvol mee te vergelijken en een test of toets heeft natuurlijk altijd inherent beperkingen. Omdat het de werkelijkheid niet is , alleen een middel om deze in kaart te brengen.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

danser schreef:
Rianne schreef: Ja. Een uitgebreide test die per computer afgelegd wordt. Reken op zeker 3 uur tijd (met 2 pauzes!)
Wij hadden overigens maar één pauze.
Klopt, toen ik dit schreef waren we nog van plan 2 pauzes te houden, maar na de proefrun eind april bleek dat 1 pauze beter uitkomt..

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja dat vond ik wel jammer. Ik had moeite het eerste blok te overbruggen.

Joyce34
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb de test ook op zaterdag 9 mei afgelegd in Tilburg. Ik kan het eindresultaat nog niet inschatten. Er zijn onderdelen waarvan ik zeker weet dat ik deze foutloos gemaakt heb, maar ik had zelf de grootste moeite met het laatste onderdeel. Ik ben nu dus behoorlijk zenuwachtig voor de uitslag van de test, vooral omdat dit laatste onderdeel 4 keer zoveel vragen bevatte als de andere test-onderdelen en ik bang ben dat dit onderdeel dus ook 4 keer zo zwaar mee zal wegen in de einduitslag. Ik hoop dan ook dat dit laatste onderdeel mijn gemiddelde niet enorm naar beneden haalt :unhappy:

Is het mogelijk dat je kansen op Mensa-lidmaatschap, door een enorm lage score op een van de 13 subtests, zo goed verkeken zijn? En kan het daardoor ook zo zijn dat de IQ-score misschien niet goed te interpreteren is? Het fijne aan zo'n lidmaatschap is naar mijn idee namelijk dat je wat meer gelijkgestemden kunt ontmoeten.

Groetjes, Joyce.
Laatst gewijzigd door Joyce34 op do 14 mei 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

He Joyce, ik denk dat je de beschrijving van wat je moest doen, weg moet halen. Het is niet de bedoeling dat er iets over de test naar buiten komt. we kunnen er evt per pb wel wat over uitwisselen.
Was je er 'sochtends of 'smiddags? Ik ben benieuwd of ik je gezien heb (ik was 'sochtnds

Joyce34
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

danser schreef:He Joyce, ik denk dat je de beschrijving van wat je moest doen, weg moet halen. Het is niet de bedoeling dat er iets over de test naar buiten komt. we kunnen er evt per pb wel wat over uitwisselen.
Was je er 'sochtends of 'smiddags? Ik ben benieuwd of ik je gezien heb (ik was 'sochtnds
Ik heb het al weg gehaald :-). Ik had de test 's middags. Omdat ik nog een eind moest reizen, leek het me geen goed plan om de test al 's ochtends te doen :oops:

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

He Joyce, ik denk dat je de beschrijving van wat je moest doen, weg moet halen. Het is niet de bedoeling dat er iets over de test naar buiten komt.
Alsof niet globaal bekend is welke onderdelen er in een dergelijke toets zitten. Even googlen en je weet globaal wat je te wachten staat...
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Joyce, de berekening hangt niet op 1 onderdeel. Fouten maken hoort erbij, anders test je niks. Het hoeft niet foutloos.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

oh raar...
Ik had hier gisteravond een reactie geschreven. Die is nu weg. Mods: als jullie iets verwijderen, laat je dat dan weten aan degene die het bericht had geschreven?

Maar goed: ik heb gisteravond de uitslag gekregen. 126. Eén uitslag week echt gigantisch af van de andere uitslagen (98, 48ste percentiel, terwijl de rest allemaal tussen 121 en 137 zat). Nu vraag ik me toch af of het door deze ene uitkomst komt dat ik onder 130 heb gescoord.
Ik weet dat dit onderdeel waarop ik zo laag scoorde, negatief beïnvloed kan worden door burn out (heb ik gehad) . en ik heb op dat gebied ook het idee dat ik een soort wattenbol in mijn hersens heb waar gegevens gewoon in verdwijnen en zoek raken. Ik vraag me dus nog steeds af wat ik hier nu mee moet. De uitslag geeft wel informatie, maar roept ook ontzettend veel vragen op.

Ik hou me voor, zoals Lindar zei, dat geen bewijs voor hb, nog altijd niet het bewijs is voor niet-hb. Maar ondertussen ben ik ook verdrietig: ik mis op t moment heel erg diepere connectie met mensen en Mensa lidmaatschap had voor mij deuren geopend naar nieuwe 'peers'.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Joyce34 schreef:Hoi allemaal.

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb de test ook op zaterdag 9 mei afgelegd in Tilburg. Ik kan het eindresultaat nog niet inschatten. Er zijn onderdelen waarvan ik zeker weet dat ik deze foutloos gemaakt heb, maar ik had zelf de grootste moeite met het laatste onderdeel. Ik ben nu dus behoorlijk zenuwachtig voor de uitslag van de test, vooral omdat dit laatste onderdeel 4 keer zoveel vragen bevatte als de andere test-onderdelen en ik bang ben dat dit onderdeel dus ook 4 keer zo zwaar mee zal wegen in de einduitslag. Ik hoop dan ook dat dit laatste onderdeel mijn gemiddelde niet enorm naar beneden haalt :unhappy:

Is het mogelijk dat je kansen op Mensa-lidmaatschap, door een enorm lage score op een van de 13 subtests, zo goed verkeken zijn? En kan het daardoor ook zo zijn dat de IQ-score misschien niet goed te interpreteren is? Het fijne aan zo'n lidmaatschap is naar mijn idee namelijk dat je wat meer gelijkgestemden kunt ontmoeten.

Groetjes, Joyce.
Wie het onderstaande per se niet wil lezen, hoeft dat niet doen. ;-)

Ik laat mijzelf niet balloteren, door geen enkele lichaam; dan maar geen ontmoetingen met gelijkgestemden. De Mensa kan wat dat betreft van mijn part de boom in. Van nature zijn niet-gelijkgestemden niet geïnteresseerd in een lidmaatschap van de Mensa, waarom dan een ingewikkelde en nodeloos discrimminerende ballotageprocedure aan de hand van een aantal test die op zijn best niet dan selectieve momentopnames zijn? Dat je als Mensa de intellectuele elite in huis wilt halen OK, maar je gedragen als een elitaire wauwelsalon voor de beter behersenden is iets wat ten allen tijden vermeden dient te worden. Dit is een persoonlijke opinie die niet gebaseerd is op enige ervarige als lid van welk een dergelijke club dan ook. :stumm:
Een IQ-test heb ik ook nooit afgelegd, en dat komt er ook nooit van, daar ik WEET hoe hoog begaafd ik ben, en dat hoeft niet nog eens bevestigd te worden via een test. Ik WEET ook dat ik vrijwel zeker dat ik dan aanzienlijker lager zal scoren dan mijn werkelijk niveau is, want na het sjesen op het VWO heeft mijn educatieve ontwikkeling vrijwel stil gestaan, dat tikt aan, of beter gezegd, af.
Trouwens, wat heeft de Mensa aan zo'n manisch-depressieve blaaskaak zoals ik? Ik ben niet vies van verbaal intellectueel geweld :knuppel2: of andere vormen van hoogdravende en hemel bestormende monologen :boos:. Ook ik incomminicabel stil zijn als ik weer eens somber ben, en ik kan somber zijn, soms heel somber. :unhappy: Ik WEET, ik ken of heb misschien maar één peer, en daar tracht ik al sinds jaren wanhopig mee in contact te komen (zie mijn introductie), overigens tot op heden zonder enige vorm of enige mate van succes. :|
Laatst gewijzigd door Cornelis1921 op vr 15 mei 2015, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

danser schreef:oh raar...
Ik had hier gisteravond een reactie geschreven. Die is nu weg. Mods: als jullie iets verwijderen, laat je dat dan weten aan degene die het bericht had geschreven?
Er wordt nooit iets verwijderd zonder melding aan de poster. Blijkbaar is er bij het plaatsen iets fout gegaan.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Rianne schreef:
danser schreef:oh raar...
Er wordt nooit iets verwijderd zonder melding aan de poster. Blijkbaar is er bij het plaatsen iets fout gegaan.
Bij de in gebruik zijnde forummachinerie kan er gemakkelijk iets (onbedoeld) mis gaan als het om het plaatsen van een reactie gaat; is mij ook al een keer of twee overkomen. :unhappy:

Stefan
Beheerder
Beheerder

Bij de in gebruik zijnde forummachinerie kan er gemakkelijk iets (onbedoeld) mis gaan als het om het plaatsen van een reactie gaat; is mij ook al een keer of twee overkomen. :unhappy:
Plaatsen van een reactie dat zou eventueel kunnen (vind ik nog steeds raar, maar het is mogelijk) Als de reactie eenmaal is gepost dan blijft 'ie staan.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

danser schreef:Ok, ik heb me ingeschreven voor Tilburg. Voor de test in mijn plaats moest ik iets te lang wachten. Meer mensen voor 9 mei?
(bibber)
Danser, had je nu uitslag? Heb ik iets gemist?

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ha, ik dacht dat ik t hier ook genoemd had. 126 of 127, ik weet t niet eens meer precies, dus niet hb. Maar alles wel hoog, behalve één gedeelte 118, toen ik een black-out had. En het gedeelte van het geheugen, daar scoorde ik onder gemiddeld :shock: (onder de 100 dus!). Ik weet natuurlijk niet hoe de verschillende onderdelen meetellen. maar ik vermoed dat deze ene score ervoor heeft gezorgd dat ik onder de magic 130 ben gekomen. Ik schrok hier enorm van. Mijn therapeute zei dat dit zou kunnen komen door de lichte depressie waarin ik zit of de spanningen die ik afgelopen jaren heb gehad. Ik weet dat stress een héél negatief effect heeft op mn je korte termijn geheugen, en dat kan blijvend zijn. Of misschien is er nog iets anders aan de hand met mijn hoofd. iig vonden wij het allebei volkomen atypisch voor de rest van de scores. We hebben afgesproken dat ik, zodra het beter gaat met me, nog een keer een iq test doe bij haar. Dan kan ze ook observeren wat er gebeurt. En me evt doorverwijzen of oefeningen geven voor het geheugen.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

lindar76 schreef:
danser schreef:Ok, ik heb me ingeschreven voor Tilburg. Voor de test in mijn plaats moest ik iets te lang wachten. Meer mensen voor 9 mei?
(bibber)
Danser, had je nu uitslag? Heb ik iets gemist?
Nog ff gecheckt, ik meende toch echt dat ik eerder ook al iets had geschreven haha. Ja dus: je hebt iets gemist haha, 3 of 4 posts onder je vraag ;)

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

O oeps dan letteik niet goed op...

He wat balen. Maar geen bevesting van hb is nog geen bevestiging van geen hb. En depressie hakt er in, zeker op geheugen(ieg hippocampus). Dat was bovendien aan het eind, ik was kapot toen. Was bij mij ook de laagste score maar vnl opgehaald door taalgeheugen. Maar daar zijn trucs voor.

Test bij een psycholoog ondervangt Veel valkuilen van zo'n groepsgeorganiseerde test, dat lijkt me veelzeggender.

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het is trouwens maar net onder de toch wat arbitraire grens...

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb vanochtend de WAIS gedaan!!! Wat ik als een enorme persoonlijke overwinning zie want ik heb er lang tegenaan gehikt. En ik ben ook nog niet eens helemaal hersteld van mijn burnout dus ik vind het knap van mezelf dat ik het heb aangedurfd. Spannend wat eruit komt maar ook als dat niet hoogintelligent is, denk ik dat ik daar wel mee kan leven. Ik heb evengoed het gevoel dat ik hb ben namelijk, en als dat er niet uitkomt ga ik met de psych bespreken hoe dat komt, maar niet meteen mijn zelfbeeld helemaal omgooien of zo.
Reden dat ik de test heb gedaan is dat ik laatste tijd me afvraag of ik ADD heb en of dat de reden is dat mijn burnout zo lang duurt, en ik eigenlijk al minstens 10 jaar last heb van vermoeidheidsklachten en al mijn hele leven erg labiel ben.

Verbale dingen gingen volgens mij allemaal goed. Algemene kennis en zo ook. Ik vond het wel grappig wat ik allemaal nog bleek te herinneren van wat ik ooit op school heb geleerd en nergens voor gebruik ;) Ik kon alleen bij het uitleggen steeds niet op woorden komen, ik zag het steeds wel voor me maar kon de formulering niet vinden, maar de testpsycholoog was heel geduldig.
Patroonherkenning ging ook goed volgens mij, bij internettestjes ging dat altijd heel slecht maar hier zag ik het allemaal wel, misschien omdat er geen tijdsdruk op zat. Ik vond het zelfs heel leuk om te doen.
Hoofdrekenen ging rampzalig. Cijferreeksen herhalen en cijfer-lettercombinaties uit mijn hoofd herhalen en ordenen ging ook slecht, de cijfertjes en lettertjes renden steeds weg uit mijn hoofd. Dan had ik bijvoorbeeld de eerste 5 cijfers/letters in mijn hoofd zitten, maar als er een zesde bij kwam, waren de eerste 5 allemaal alweer weg. Dat was bij het hoofdrekenen ook het probleem, dat de cijfertjes wegrenden, en op een gegeven moment had ik er gewoon echt de concentratie niet meer voor.

Woensdag krijg ik de uitslag en ik ben blij dat hier een topic is waar ik die kan delen zonder me ongemakkelijk te voelen, wat er ook uitkomt :)
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Dapper van je, hoor! Dat met die cijfertjes rond je geheugen, dat had ik dus ook. Als het goed is, heb je vandaag de uitslag gekregen. Wat brengt het jou nu?

Terug naar “HB in het dagelijks leven”