Dit is inderdaad een interessante discussie. Wel heb ik soms het gevoel dat we steeds in een rondje lopen, vaak dezelfde vragen stellen. Sawi: ik moet zeggen dat ik een deel van je post een beetje donker vind; misschien is uitsterven zo slecht nog niet. Serieus? Dat we allemaal doodgaan is een feit, maar dat iedereen dan maar dood moet, vind ik nogal zwaar. Ook dat je het zinloos vindt verbaast me. Zonder de wetenschap had je geen stromend water, dak boven je hoofd en alle luxe die we dagelijks voor lief nemen. Maar goed, meer wil ik daar niet meer over zeggen.
WakeUp, ik heb ook veel meegemaakt. Mijn leven is alles behalve makkelijk geweest tot aan dit moment, maar ik laat me niet kisten! Soms spreek ik met mensen en dan hoor ik hun verhaal en denk ik bij mezelf, het kan dus nog erger. Hoe diep je ook in de put zit, je zal er toch uit moeten komen en wat wil het geval: dat lukt je ook. Want je bent slim, creatief, een doorzetter. Misschien moeten we niet overal een antwoord op zoeken, maar sommige dingen gewoon accepteren. Misschien valt het antwoord op je vraag wel in je schoot op een dag, weet jij veel.
En dan als laatste Stefan. Zo simpel kan het zijn inderdaad. Maar om toch een kritisch antwoord te geven (excuseer me), het is ook makkelijk praten als je wetenschapper bent. Dat lijkt me een prachtig beroep en inderdaad heel erg leuk. Mensen die noodgedwongen post moeten bezorgen, of uit hun functie worden gezet, bedrijven die failliet gaan en ga zo maar door, zullen je toch wat anders vertellen. Wij normale stervelingen - zeg ik altijd - mogen al blij zijn als we modaal verdienen en dan mogen we hopen dat we ook nog een leuke baan hebben en niet dagelijks in de file op de A1 staan. Om maar even een andere kant te schetsen.