Hello,
Nathalie, dank ook jij voor je reactie. Mooie opmerking: God begrijpt het wel. Dat denk ik ook, al weerhoudt dat mij natuurlijk niet van doen wat Hij vraagt: onderdeel van Zijn Gemeente zijn.
Ik herken het ongemakkelijke/frustratiegevoel bij extreem vrome mensen, ik heb daar ook niet zo veel mee en soms voel ik me echt ook iebelig daaronder. Maar ja, iedereen is anders, right?
Ik ervaar mijn relatie met God vooral persoonlijk, zo kan ik bijvoorbeeld ook niet hardop bidden als iemand anders erbij is en voel ik me wat ongemakkelijk als iemand hardop voor mij bid (waar ik bij ben). Gek he?
Seeker, dat beter weten begrijp ik heel goed

… men moet echt van goeden huize komen wil ik van mijn eigen standpunt afwijken.
Ik denk niet zo zeer dat de spreker verkeerde conclusies trekt trouwens, maar dat hij te bekrompen denkt, bepaalde invalshoeken mist. Dat vind ik jammer, maar wellicht is dat dus echt een HB dingetje en heeft de gemiddelde luisteraar hier geen last van. Het helpt nu zeker dat ik weet waarom ik anders denk, dus wellicht leer ik in de komende tijd wel beter hiermee omgaan.
Uitleggen waarom ik God soms moeilijker kan vertrouwen gaat iets te persoonlijk worden voor op het internet, maar heel kort toegelicht: er zijn punten in mijn leven waar ik niet begrijp waarom ze zo zijn. Ik bid daarvoor, maar krijg geen antwoord, soms lijkt dat te komen, maar dan gaat het weer weg. Ik zie op dat punt niet dat God met m’n leven bezig is zal ik maar zeggen, en aangezien in de bijbel staat ‘bid en je zal gegeven worden’ vind ik het heel moeilijk erop te vertrouwen dat dit wel het geval is, en dat het allemaal goed komt (niet perse op de manier waarop ik dat zou willen). Dit bedoel ik ook met het zwart/wit denken.
Ik ben het overigens met je opmerking eens dat hoogbegaafd/hooggevoelig zijn een plus is, ook in het geloof. Ik ben alleen net aan de ontdekkingsreis van die gave begonnen, en heb in het verleden vooral de wat mindere kanten ervaren. Maar … ik heb daarom vooral de leuke kanten te ontdekken, dus yay!

Calvin: People think it must be fun to be a genius, but they don't realise how hard it is to put up with all the idiots in the world.
Hobbes: Isn't your pants zipper supposed to be in the front?