Gudyifu
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hello ..

.. everybody :)

Ik ben Gudyifu, een 35+ docente Engels uit Bilthoven.

Ik weet sinds een maand of 4 dat ik HB'r ben en heb inmiddels een paar keer de HBijeenkomst bijgewoond. Wat een heerlijk 'thuiskomen' is dat! Überhaupt dat het kwartje is gevallen trouwens, en al die herkenning tijdens het lezen van boeken en andere bronnen over dit onderwerp .. heel fijn :inlove:

Ik lees ook al even mee op het forum, maar wil nu eigenlijk een oproep doen (als dat gelijk hier mag ... )
Ik ben christen en zou heel graag in contact komen met andere hoogbegaafde/hoogintelligente christenen. Ik vroeg me af of hier op het forum mensen zijn die tegen hetzelfde aanlopen en hier wat aan zouden willen doen.
Ik hoor het heel erg graag!

Thanks!
Calvin: People think it must be fun to be a genius, but they don't realise how hard it is to put up with all the idiots in the world.
Hobbes: Isn't your pants zipper supposed to be in the front?

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: Hello ..

Dag Gudyifu! Ken je dan ook Choochem? Dat is een landelijke vereniging ter ondersteuning van hoogbegaafde christenen in kerk, school en samenleving
Zie http://www.choochem.nl

enneh...... welkom ook hier!

grtz Rianne

Evelyn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Welkom thuis Gudyifu in deze wonderlijke wereld met fijne gesprekken.
It's just that missing piece I am still looking for, to make it just perfect

Gudyifu
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Bedankt Rianne en Evelyn, voor jullie welkom.

Ik weet inderdaad van choochem, maar dat is (voor zover ik kan zien) vooral op kinderen en ouders gericht. Er zijn weinig activiteiten voor volwassen HB'rs (afgezien van de workshops).
't Is überhaupt een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar christelijke HB'rs vinden is momenteel zoeken naar een specifiek stukje hooi in diezelfde hooiberg :biggrin:
Calvin: People think it must be fun to be a genius, but they don't realise how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Evelyn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ja, heel herkenbaar, dit.
Ook als "algemene hb-er" heb ik soms het gevoel tussen de opvoed-adviezen en kinder hb-initatieven door te moeten laveren. Dus ik kan me er alles bij voorstellen.
Er is een facebook groep actief: Hoogbegaafd! Volwassenen. Misschien kun je met de beheerder daarvan eea overleggen?

Succes in ieder geval!
It's just that missing piece I am still looking for, to make it just perfect

Seeker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Shalom Gudyifu,

Ik geloof ook in de God van Abraham, Izaak en Jacob, en in zijn Zoon Yeshua (Jezus), al noem ik mijzelf geen Christen. Ik weet niet of je mij dan als medegelovige telt, maar ik sta tot je beschikking ;)

Mijn hoogbegaafdheid onderscheid me mijns inziens toch wel van niet-HB medegelovigen. Ik heb bijvoorbeeld het idee dat het me helpt om verbanden in de Bijbel sneller te zien, de betekenis van bepaalde theologische theorieën goed te begrijpen, of een intensere spirituele beleving te hebben. Nu weet ik natuurlijk niet waar je precies naar op zoek was in een 'medechristen', dus ik hoor het graag. En ook wat jouw beleving is?
Op zoek naar de Eeuwige Waarheid

Gudyifu
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hallo Seeker,

Dank voor je reactie, fijn te lezen dat er hier nog minstens 1 andere HBer is die in God gelooft :)

Ik ben niet specifiek op zoek naar 'iets' hoor. Het lijkt me gewoon fijn om het in het contact met andere HBers ook over het geloof te kunnen hebben en te horen hoe anderen bepaalde dingen zien/ervaren.

Zo merk ik regelmatig tijdens preken dat ik het niet eens ben met wat er wordt gezegd, dat de connecties die gemaakt worden niet kloppen. Ik haak dan snel af en inmiddels blijf ik alleen als of het onderwerp me aanspreekt, of de spreker. Zo kan ik natuurlijk mooie dingen missen en dat is jammer.
Ook ben ik nogal zwart/wit in bepaalde zaken die het soms moeilijk maken om volledig op God te vertrouwen. Vroeg me af of dat HB gerelateerd is of gewoon een karaktereigenschap.

Ik weet ook nog maar zo kort dat ik HBer ben, dat dat nog een soort zoektocht is, dus misschien kijk ik daarom wel ineens anders/intensiever naar hoe het geloof daarbinnen past.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik geloof ook wel in God.

Ik noem mezelf al jaren Christen in opleiding . En merk dat ik erg critsch ben dus houd me tegen om klakkeloos alles te geloven uit de bijbel ,nou ja letterlijk dan ,wel voel ik me verbonden met de kracht van God en Zijn Liefde.
Veel naar de kerk geweest de laatste 6 jaar in ern fijne gemeenschap in Driebergen maar laatste paar maanden niet echt meer. Maar komt wel weer. God begrijpt het wel.

Praten over geloof vind ik lastig. .Zingen en een inspirerende preek luisteren is fijner .

Ik heb vrienden die heel gelovig zijn en dat is soms frustrerend want die halen bij elk wiilekeurig onderwerp wel de Heer erbij. Dat hoeft voor mij ook niet.

Mijn kinderen zitten op een christeljjke school (de oudsten nu wel op openbaar middelbare ). Ze gingen ook wel mee naar de kerk tot vorig jaar En de oudsten wel allebei nog een jaar cathechisatie maar dat is nu een beetje over. Zij mogen nu hun eigen weg gaan.
Zoontje van 6 nog wel op kinderliedjes clubje .

Welkom!!!
t !!!@#$???

Seeker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hallo!

Gudyifu, dat is echt heel herkenbaar, wat je zegt over het 'niet eens zijn met wat er gezegd wordt'! Nu ben ik het over het algemeen heel vaak niet eens met wat mensen zeggen, omdat ik het gewoon beter weet :wink: Maar in de kerk is het wel kwalijk als de spreker overduidelijk verkeerde conclusies trekt, dus ik begrijp je frustratie. Ik weet niet zeker of het HB gerelateerd is om meer zelf na te denken en minder de massa te volgen, maar gezien de manier van redeneren (bij mij althans) anders is als bij de gemiddelde persoon, lijkt me van wel. Ik doel hier op top-down denken en een sterk analytisch of deductief vermogen. Voor mij is het een zegen gebleken, ander was ik niet waar ik nu ben in mijn geloof.
Ook typisch dat je begint over zwart/wit denken. Dat doe ik ook. Grijs, wat is dat?! Nu moet ik zeggen dat een beetje grijs het leven wel makkelijker zou maken. Maar om terug te komen op de context; God is heel erg zwart/wit!! Hij heeft ons door Zijn Woord zeer duidelijk gemaakt wat wel goed is en wat niet, en wat wel wij wel moeten doen en wat niet. Je zou dus in principe beter kunnen begrijpen hoe God werkt :)
Zou je uit willen leggen wat je bedoeld met dat je God hierdoor moeilijker kan vertrouwen? Misschien met een voorbeeld? en heb je dat alleen bij God of ook bij mensen?

Nathalie, Ik denk dat kritisch zijn een hele goede eigenschap is! Juist in geloof. God zegt zelf: "onderzoek alles, behoud het goede". Ik ben zelf ook erg kritisch en geloof niet 123 wat mensen zeggen over de Bijbel. Wat voor mij echter wel een vaststaand feit is, is dat de gehele Bijbel waar is. Je moet alleen weten dat sommige teksten letterlijk zijn, en andere symbolisch of beeldspraak. Yeshua (Jezus) sprak zelf notabene in vergelijkingen. Tot nu toe heeft de wetenschap de Bijbel nog niet kunnen weerleggen, en als dat wel zo is, dan hebben we de Bijbel niet goed begrepen en moeten we nog eens lezen :)

Voor mij is hoogbegaafd/hooggevoelig zijn dus voornamelijk een plus in het geloof. Ik zie het als een gave en ik ben er dankbaar voor.
Shabbat shalom!

Gudyifu
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hello,

Nathalie, dank ook jij voor je reactie. Mooie opmerking: God begrijpt het wel. Dat denk ik ook, al weerhoudt dat mij natuurlijk niet van doen wat Hij vraagt: onderdeel van Zijn Gemeente zijn.

Ik herken het ongemakkelijke/frustratiegevoel bij extreem vrome mensen, ik heb daar ook niet zo veel mee en soms voel ik me echt ook iebelig daaronder. Maar ja, iedereen is anders, right?
Ik ervaar mijn relatie met God vooral persoonlijk, zo kan ik bijvoorbeeld ook niet hardop bidden als iemand anders erbij is en voel ik me wat ongemakkelijk als iemand hardop voor mij bid (waar ik bij ben). Gek he?

Seeker, dat beter weten begrijp ik heel goed :) … men moet echt van goeden huize komen wil ik van mijn eigen standpunt afwijken.
Ik denk niet zo zeer dat de spreker verkeerde conclusies trekt trouwens, maar dat hij te bekrompen denkt, bepaalde invalshoeken mist. Dat vind ik jammer, maar wellicht is dat dus echt een HB dingetje en heeft de gemiddelde luisteraar hier geen last van. Het helpt nu zeker dat ik weet waarom ik anders denk, dus wellicht leer ik in de komende tijd wel beter hiermee omgaan.

Uitleggen waarom ik God soms moeilijker kan vertrouwen gaat iets te persoonlijk worden voor op het internet, maar heel kort toegelicht: er zijn punten in mijn leven waar ik niet begrijp waarom ze zo zijn. Ik bid daarvoor, maar krijg geen antwoord, soms lijkt dat te komen, maar dan gaat het weer weg. Ik zie op dat punt niet dat God met m’n leven bezig is zal ik maar zeggen, en aangezien in de bijbel staat ‘bid en je zal gegeven worden’ vind ik het heel moeilijk erop te vertrouwen dat dit wel het geval is, en dat het allemaal goed komt (niet perse op de manier waarop ik dat zou willen). Dit bedoel ik ook met het zwart/wit denken.

Ik ben het overigens met je opmerking eens dat hoogbegaafd/hooggevoelig zijn een plus is, ook in het geloof. Ik ben alleen net aan de ontdekkingsreis van die gave begonnen, en heb in het verleden vooral de wat mindere kanten ervaren. Maar … ik heb daarom vooral de leuke kanten te ontdekken, dus yay! :banan:

Seeker
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Shalom Gudyifu,

Dank je voor je uitleg, inderdaad voor zover dat kan online :)
Je vraagt er niet om, maar ik heb er heel wat over te zeggen. Wat ik ook beter niet online doe , want dat is meer een theologische uiteenzetting, die wellicht niet op dit forum thuishoort. Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe ik geloof en waarom ik antwoord heb op je vragen dan kan je me een privé bericht sturen. If not, no offence taken :)

Groetjes, Lotte

Terug naar “Introductie”