Bedankt voor het welkom
En wat klopte er niet volgens mij? Om een aantal dingen te noemen.
Voor de meeste (alle?) onderdelen kreeg je een vaste tijd die krap was. Maar er werd op het beeldscherm geen klokje getoond. Je had dus geen mogelijkheid om je tijd in te delen en omdat de periodes steeds varieerde was het ook lastig om er gaandeweg een gevoel voor op te bouwen. Mijn buurman bleek een horloge om te hebben en het werd goed bevonden dat hij dat naast zijn toetsenbord legde...
Er was een onderdeel waar je op basis van details kubusjes moest matchen. Die waren echter klein. Om de details te zien moest ik goed kijken. Aan het eind van de reeks had ik zo lang ingetogen zitten staren dat ik het gewoon niet meer zag, mijn ogen vonden het niet leuk meer. Naar mijn idee hadden die kubusjes probleemloos wat groter getoond kunnen worden en dan zou de kwaliteit van mijn ogen geen rol hebben gespeeld. Op zich een kleine klacht, maar hè je wordt beoordeeld op tot op een tiende van een procent.
Op alle vragen kon je maar één goed antwoord geven, er was geen weging. Van te voren werd daarom aangeraden om niet door te denken en het antwoord te geven waarvan je dacht dat de examinator het goed zou vinden. Aka zet je intelligentie uit en je zesjes mentaliteit aan

Bij een aantal onderdelen bleken er naar mijn idee veel vragen waar er gewoon niet één goed antwoord was of weging nodig was geweest.
Een voorbeeld: welke twee woorden van deze rij hebben het sterkste verband? Boom, trein, stewardess, vliegtuig en luchthaven. Zelf met mijn beste zesjes mentaliteit kom ik daar nu nog niet uit. Er zijn zoveel verbanden en dat de beoordeling daarvan is zo persoonsgebonden. Ik heb maar gekozen voor stewardess en vliegtuig. Een stewardess zonder vliegtuig heeft geen bestaansrecht. En dat is zielig. Zielig is een sterke emotie en het raakte met het gevoel wat ik ervoer toen ik die vraag kreeg

Er is op zo'n vraag volgens mensa dus maar één juist antwoord en voor een HBer zijn het er velen. Ik geloof dat het fout beantwoorden van zulke vragen een hogere indicatie van intelligentie is. En dat trapt de beoordelingsmethodiek nogal onderuit.
Een ander voorbeeld was bij het onderdeel algemene kennis. In welk jaar zonk de Titanic? Het schip zelf boeit me niet zo, het was er één van velen. Maar het verhaal van de Titianic is meeslepend, de film stiekem best aardig, de zoektocht naar en het onderzoek van het wrak reuze boeiend. Maar onthouden wanneer het precies gezonken is?! Ergens rond 1910. Dat 1870 een verkeerd antwoord is lijkt me helder. Maar 1908 en 1912? Ik heb dus fout 1908 gekozen. Maar ik weet nauwelijks verschillen in de wereld van 1908 en 1912 en dat lijkt me ook geen algemene kennis. Bijvoorbeeld de inval in Polen niet in 1943 plaatsen vind ik wel reëel. Maar bij zo'n Titanic vraag lijkt het me van toepassing om voor 1908 ook een gewogen score te geven.
En als laatste waren er redelijk wat vragen waar mensen met een hogere opleiding een duidelijke voordeel hadden. Waar de vraag ging over kennis of het oplossen van de vraag kennis vereiste die je bijvoorbeeld op de mavo niet leert.
Het was niet alleen kommer en kwel. En zaten ook gewoon degelijke elementen in. Maar in zijn geheel denk ik dat de test slecht in elkaar zat. Dat er naast intelligentie een hoop andere zaken zijn gemeten. En dat men meer dan een globale uitspraak niet kan onderbouwen. Een uitspraak over je intelligentie tot op 0,1% zoals we die (na weken extra analyse) kregen kan ik niet anders dan ridicuul noemen.
De voordeur hoeft niets te zeggen over de inhoud van een gebouw. Maar je mag hopen dat ze dit deurbeleid snel overboord zetten.
Groeten