opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Leven in de gemiddelde wereld

Er is eerder een soort individualisering aan de gang, volgens mij enorm gevoed door platforms als Facebook die de gebruiker voorschotelen wat de gebruiker graag wil zien, bijvoorbeeld "antivaxx"-artikelen over waarom vaccineren toch zo slecht en gevaarlijk is.

De denkbeelden van die persoon blijven zichzelf hierdoor maar versterken en uiteindelijk meent de boekhouder om de hoek precies te weten waarom vaccins zo gevaarlijk zijn. Terwijl die boekhouder geen idee wat de wetenschappelijke methode is, laat staan enige inhoudelijke kennis heeft. Maar dat continu gebombardeerd worden met die onzinartikelen zorgt ervoor dat mensen steeds zekerder worden van zichzelf en niet meer luisteren naar iemand die er daadwerkelijk voor heeft gestudeerd.

Die individualisering lijkt ook alleen nog maar in vaart toe te nemen, ik vind het wel zorgwekkend. Maar we gaan er niet heel veel aan kunnen doen.

Mee eens
de meeste wegen zijn in Rome

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De kritische toon van opaspop, ten overstaan van de norm, vind ik net zozeer interessant en waardevol als de andere reacties. Zoals al door iemand genoemd is niemand identiek gespeend en dat is juist wat een breder perspectief biedt. Persoonlijk kan ik me overigens zowel vinden in de reacties van 'empathie', ten overstaan van 'het normale volk' (zeg ik dat voorzichtig genoeg? :biggrin: ) als de 'niet aardige' woorden die opaspop voor ze over heeft. Het zou een grote beperking zijn in die zin wanneer niemand zich meer kritisch uit kon laten betreffende de norm(ale (gemiddelde) mens) omdat anderen dat aanmatigend vinden vanuit hun gevoel voor rechtvaardigheid of empathie. In mijn beleving is dat evenwel een negatieve vorm van generaliseren door een ander proberen in te perken c.q. te beperken door deze op de vingers te tikken nadat deze een weergave ('inzage') heeft geboden van diens belevingswereld met betrekking tot diens omgeving. En dit laatste wat op zichzelf betrokken ook weer interessant is overigens.

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Gisteren was er een bekende (vrouw) van mij die moest lachen toen ze hoorde dat iemand in de toilet opgesloten was geweest. Ja, op een dergelijk moment pas ik me aan. Ik doe het zonder dat ik het zelf doorheb.

Er is voor mij nooit "de spanning van het belletje trekken" geweest.

Ook het dingen stuk maken, of dingen stuk zien gaan in een actiefilm, is een anomalisch gebeuren voor mij.

Ik keek gisteren de EO op NPO.nl ("Toen was geloof heel gewoon" of "het vermoeden"). Ik denk dan dat het programma veelbelovend is, en telkens als ik denk dat er verdieping komt, komt er een geloofsverklaring van de geïnterviewde. Ik heb altijd een gevoel van "waarom moet dit?" Ja, omdat het de EO is.

Overigens vind ik televisie een ongelofelijk traag en nietszeggend medium. Ik bedoel daarmee te zeggen: als je denkt dat het zo hoort, ga je je afvragen of "het nog komt!"

Als je de televisie achter je laat stap je de deur uit - een wereld die ik ook totaal niet begrijp. Alhoewel... ik snap sommige basisprincipes wel.

Maar als je cognitieve gedragstherapie hebt gedaan en je moedertaal goed kent en je academische opleiding genoten hebt, zie je ineens allerlei mensen die zo slordig spreken en denken, mag ik dat zeggen?
Vis moet zwemmen...

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Empathie en het vermijden van kritiek staan volledig los van elkaar. Je bent niet altijd kritisch en niet empathisch of nooit kritisch maar wel empathisch. De twee eigenschappen gaan prima samen. Kritiek kan ook ontstaan omdat men in staat is om verder vooruit kan denken. Maar men kan bij die kritieken ook het empathisch vermogen inzetten. bijv door de norm te bekritiseren zonder normale mensen "leeg" of "dom" te noemen. Maar ze "gewoon", "normaal", of "gemiddeld" te noemen.
Water schreef: Maar als je cognitieve gedragstherapie hebt gedaan en je moedertaal goed kent en je academische opleiding genoten hebt, zie je ineens allerlei mensen die zo slordig spreken en denken, mag ik dat zeggen?
Ja want dit heeft toemaken met het verder vooruit denken. Verder vooruit denken word vaak verward met negatief denken, toch zijn dat twee verschillende karaktereigenschappen. Negatief denken is gebaseerd op het negatieve zelf. Verder vooruit denken is gebaseerd op waarheden. Dingen die gewoon waar zijn moeten worden erkend in plaats van ontkent. Het vermijden van de waarheid is weer negatief en een negatieve vorm van denken.

Opaspop, ik heb zelf ook even moeite gehad om het negatief denken en verder vooruit denken in het juiste perspectief te zien. Ik ben het niet eens met de kleineerde opmerkingen die je schrijft over anderen zoals "dom" of "leeg". Maar wel met een aantal dingen je schrijft over maatschappij. Ik ben hier niet om je te dwingen je daarin aan te passen. Mocht je het er niet mee eens zijn, dan accepteer ik onze meningsverschillen.
Ray schreef: De kritische toon van opaspop, ten overstaan van de norm, vind ik net zozeer interessant en waardevol als de andere reacties. Zoals al door iemand genoemd is niemand identiek gespeend en dat is juist wat een breder perspectief biedt. Persoonlijk kan ik me overigens zowel vinden in de reacties van 'empathie', ten overstaan van 'het normale volk' (zeg ik dat voorzichtig genoeg? :biggrin: ) als de 'niet aardige' woorden die opaspop voor ze over heeft. Het zou een grote beperking zijn in die zin wanneer niemand zich meer kritisch uit kon laten betreffende de norm(ale (gemiddelde) mens) omdat anderen dat aanmatigend vinden vanuit hun gevoel voor rechtvaardigheid of empathie. In mijn beleving is dat evenwel een negatieve vorm van generaliseren door een ander proberen in te perken c.q. te beperken door deze op de vingers te tikken nadat deze een weergave ('inzage') heeft geboden van diens belevingswereld met betrekking tot diens omgeving. En dit laatste wat op zichzelf betrokken ook weer interessant is overigens.
Ik heb moeite met de redeneringen. Aan de ene kant zit er een kern van waarheid in en zie ik het op de zelfde manier. Aan de andere kant hebben wij (van de empathische kant) een gat gedicht en een nieuwe geopend. Dan vind ik het jammer dat jij (in mijn beleving) ons gat weer dicht en daarnaast het oude gat weer opent, die wij weer gedicht hebben. Ik krijg dan de indruk dat het ineens weer oké is om anderen "dom of "leeg te noemen, naast dat het echt ok is om de waarheid te bekritiseren. Is dat ook zo? Corrigeer me maar als ik mis heb.

We kunnen elkaar ook als losse individuen zien met de gemeenschappelijke eigenschap het mens zijn. In plaats van elkaar te verbinden door een mening of een beleving.

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik denk dat ik denk dat HB mij had kunnen helpen mezelf beter te verdedigen met betrekking tot de psychiatrische aandoening die ik heb. Het is bijvoorbeeld heel ergerlijk als je bij voorbaat al niet serieus wordt genomen. Dan moet ik iemand laten inzien welke denkfout hij maakt. De dialoog die daarvoor nodig is kan ik niet voldoende plannen, waardoor men na afloop van mijn verweer besluit dat ik "in de war ben" (bij wijze van) omdat ik "zo ingewikkeld praat" (bij wijze van). Je kan intelligentie hebben, maar de mijne lijkt niet voldoende om me te verdedigen.
Vis moet zwemmen...

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
vr 11 aug 2017, 15:28
Ik heb moeite met de redeneringen. Aan de ene kant zit er een kern van waarheid in en zie ik het op de zelfde manier. Aan de andere kant hebben wij (van de empathische kant) een gat gedicht en een nieuwe geopend. Dan vind ik het jammer dat jij (in mijn beleving) ons gat weer dicht en daarnaast het oude gat weer opent, die wij weer gedicht hebben. Ik krijg dan de indruk dat het ineens weer oké is om anderen "dom of "leeg te noemen, naast dat het echt ok is om de waarheid te bekritiseren. Is dat ook zo? Corrigeer me maar als ik mis heb.

We kunnen elkaar ook als losse individuen zien met de gemeenschappelijke eigenschap het mens zijn. In plaats van elkaar te verbinden door een mening of een beleving.
Wanneer je geen oordeel aan de gedane uitspraken hangt hoef je anderen niet te beperken en verkrijg je een algemener beeld. Zodra je 'iemands' waarheid de kop drukt vanuit morele overweging wordt het geboden perspectief minder dynamisch, de ander ontkennen is de ander niet kennen. Je zou het 'sociaal' kunnen vinden om éénsluidend te zijn maar het gevolg is echter anti-sociaal omdat je een ander wegdrukt. Idealisme heeft zeker bestaansrecht maar wanneer je het te ver doordrijft wordt de wereld wel totaal zwart-wit, waarmee je niet alleen een ander tracht in te dammen maar waarmee je uiteindelijk vooral jezelf beperkt. Persoonlijk ben ik ook voor (een meer) solidaire maatschappij, maar niet wanneer ik een, in mijn beleving, dom mens geen 'dom mens' meer zou mogen betitelen. Overigens staat dom (gedrag) los van de hoogte van iemands intelligentie, mensen met een hoog iq kunnen behoorlijk dom gedrag vertonen zoals er ook minder begaafden zijn die daarentegen erg verstandig kunnen zijn.

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zou zelf niet onderscheid willen maken in intelligentie. Maar ik heb wel mijn voorkeuren in het leven.
Vis moet zwemmen...

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ray schreef:
za 12 aug 2017, 15:27

Wanneer je geen oordeel aan de gedane uitspraken hangt hoef je anderen niet te beperken en verkrijg je een algemener beeld. Zodra je 'iemands' waarheid de kop drukt vanuit morele overweging wordt het geboden perspectief minder dynamisch, de ander ontkennen is de ander niet kennen. Je zou het 'sociaal' kunnen vinden om éénsluidend te zijn maar het gevolg is echter anti-sociaal omdat je een ander wegdrukt. Idealisme heeft zeker bestaansrecht maar wanneer je het te ver doordrijft wordt de wereld wel totaal zwart-wit, waarmee je niet alleen een ander tracht in te dammen maar waarmee je uiteindelijk vooral jezelf beperkt. Persoonlijk ben ik ook voor (een meer) solidaire maatschappij, maar niet wanneer ik een, in mijn beleving, dom mens geen 'dom mens' meer zou mogen betitelen. Overigens staat dom (gedrag) los van de hoogte van iemands intelligentie, mensen met een hoog iq kunnen behoorlijk dom gedrag vertonen zoals er ook minder begaafden zijn die daarentegen erg verstandig kunnen zijn.
Een solidaire maatschappij kan pas ontstaan wanneer mensen elkaar met respect behandelen. Het betitelen van anderen als "dom" kan daar geen onderdeel van zijn omdat het niet getuigd van onderling respect. Elkaar op een respectvolle manier aanspreken op gedrag om samen er beter uit te komen is naar mijn idee een betere optie.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Peach schreef:

:withS2:

Bij gebrek aan een like! - knop ;-)
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zolang je dicht bij jezelf blijft is jouw wereld in ieder geval in orde.

Van zee tot zee
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ray schreef:
za 12 aug 2017, 19:52
Zoiets klinkt mooi. Maar wanneer 'jezelf' een knoop is, dus een koord in wanorde, omdat de wereld zo anders is, is dan dicht bij die wanorde blijven, orde?

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ray schreef:
za 12 aug 2017, 19:52
Het is evident dat de wereld verre van in orde is.

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik denk dat een universitaire opleiding je anders maakt dan mensen zonder universitaire opleiding. Dat zeg ik beslist niet om op te scheppen, helemaal niet, ik heb mijn studie zelf niet afgemaakt, en dat doet er ook niet toe, maar ik denk dat als ik hem niet genoten had ik veel minder goed had leren denken. Wat jullie? Ik zeg niet dat ik nou zo geniaal ben LOL, maar een goede basis heb ik wel gehad aan de studie.
Vis moet zwemmen...

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Eerst zeg je dat een universitaire opleiding je anders maakt en vervolgens dat je het niet afgemaakt hebt maar dat het niet uit maakt... Wat is het nou, het is het ene of het andere... Ik word persoonlijk altijd een beetje moe van dat soort uitspraken, niet alleen hier maar je ziet het elders ook denk aan de notatie PhD ABD (all but dissertation), sorry maar dat is verre van hetzelfde... Ik ben van mening dat als je een bepaalde opleiding niet af kan maken dat dat om een reden is, er vervolgens toch half mee schermen is not done in mijn optiek...

Het hele topic bevat een vleugje bijna schaamteloze zelfvalidatie/promotie, het afzetten tegen de rest van de maatschappij wat een beetje pretentieus overkomt wat mij betreft...
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Patrick1984 schreef:
zo 13 aug 2017, 21:33
Eerst zeg je dat een universitaire opleiding je anders maakt en vervolgens dat je het niet afgemaakt hebt maar dat het niet uit maakt... Wat is het nou, het is het ene of het andere...
Het gaat niet om mijn status. Ik vraag aan de forumleden of ze zich herkennen in mijn ervaring. De opmerking over mijn eigen studie is een stukje zelfrelativering, niets anders. Dat doet er niet toe, omdat het niet om mij gaat.
Patrick1984 schreef:
Ik word persoonlijk altijd een beetje moe van dat soort uitspraken, niet alleen hier maar je ziet het elders ook denk aan de notatie PhD ABD (all but dissertation), sorry maar dat is verre van hetzelfde... Ik ben van mening dat als je een bepaalde opleiding niet af kan maken dat dat om een reden is, er vervolgens toch half mee schermen is not done in mijn optiek...
Dat heb je dan totaal verkeerd begrepen.
Patrick1984 schreef:
Het hele topic bevat een vleugje bijna schaamteloze zelfvalidatie/promotie, het afzetten tegen de rest van de maatschappij wat een beetje pretentieus overkomt wat mij betreft...
Ik ga op dit tijdstip het topic niet teruglezen, maar misschien heb je een punt. Als ik er nog wat aan toe te voegen heb, hoor je het van me.
Laatst gewijzigd door Water op ma 14 aug 2017, 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Vis moet zwemmen...

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Baranor schreef:
za 12 aug 2017, 19:35
Peach schreef:

:withS2:

Bij gebrek aan een like! - knop ;-)
Bedankt voor het compliment en de steek van onderwater. Had eerst hier naar gevraagd via een PB-tje omdat ik er niks van begreep. Nog op internet opgezocht met mijn domme kop. Achteraf besef ik dat jij niet achterlijk bent. Dus hoop ik dat deze niet aan gekomen. "I'm with stupid" is niet het enige icoon op het forum!

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Peach schreef:
ma 14 aug 2017, 00:09

Bedankt voor het compliment en de steek van onderwater. Had eerst hier naar gevraagd via een PB-tje omdat ik er niks van begreep. Nog op internet opgezocht met mijn domme kop. Achteraf besef ik dat jij niet achterlijk bent. Dus hoop ik dat deze niet aan gekomen. "I'm with stupid" is niet het enige icoon op het forum!
Nope maar het is wel het enige icoontje om aan te geven dat je het met iemand eens bent... en ik ben het er volledig mee eens.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Baranor schreef:
ma 14 aug 2017, 06:48
Peach schreef:
ma 14 aug 2017, 00:09

Nope maar het is wel het enige icoontje om aan te geven dat je het met iemand eens bent... en ik ben het er volledig mee eens.
Mijn excuses voor het kribbige bericht.

Ik kan dit soort signalen niet oppikken. Ik geneigd de dingen letterlijk te nemen. De combinatie van het icoon en de onderstaande tekst heeft mij in eerste instantie verward en ben het daardoor gaan opzoeken. Ik begrijp de betekenis wel, maar kan het dan niet anders interpreteren. Ik lees het dan met de letterlijke betekenis. Zou je daar rekening mee willen houden?

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ray schreef: Wanneer je geen oordeel aan de gedane uitspraken hangt hoef je anderen niet te beperken en verkrijg je een algemener beeld. Zodra je 'iemands' waarheid de kop drukt vanuit morele overweging wordt het geboden perspectief minder dynamisch, de ander ontkennen is de ander niet kennen. Je zou het 'sociaal' kunnen vinden om éénsluidend te zijn maar het gevolg is echter anti-sociaal omdat je een ander wegdrukt. Idealisme heeft zeker bestaansrecht maar wanneer je het te ver doordrijft wordt de wereld wel totaal zwart-wit, waarmee je niet alleen een ander tracht in te dammen maar waarmee je uiteindelijk vooral jezelf beperkt.
Het is in mijn beleving een kleine aanpassing om het woord "dom" niet uitspreken of te schrijven Maar dat is een mening. Deze staat los van autoriteiten en veranderingen. Jammer dat veel mensen een mening verbind met autoriteiten en veranderingen. Een ander hoeft niet te veranderen omdat ik dat vind.
Ray schreef: Persoonlijk ben ik ook voor (een meer) solidaire maatschappij, maar niet wanneer ik een, in mijn beleving, dom mens geen 'dom mens' meer zou mogen betitelen. Overigens staat dom (gedrag) los van de hoogte van iemands intelligentie, mensen met een hoog iq kunnen behoorlijk dom gedrag vertonen zoals er ook minder begaafden zijn die daarentegen erg verstandig kunnen zijn.
Als iedereen dat zou doen, krijgt het "dom" een andere definitie. Zo kan het probleem ook gewoon opgelost worden met betrekking tot het woord dom. Dan associeert niemand het woord mee met kleinerend. Bij deze oplossing zou iedereen daar wel van op te hoogte moeten worden gesteld.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Peach schreef:
ma 14 aug 2017, 09:10

Mijn excuses voor het kribbige bericht.

Ik kan dit soort signalen niet oppikken. Ik geneigd de dingen letterlijk te nemen. De combinatie van het icoon en de onderstaande tekst heeft mij in eerste instantie verward en ben het daardoor gaan opzoeken. Ik begrijp de betekenis wel, maar kan het dan niet anders interpreteren. Ik lees het dan met de letterlijke betekenis. Zou je daar rekening mee willen houden?
Sorry hoefnie! Ik houd er rekening mee :-)

Terug naar “HB in het dagelijks leven”