Pffft, daar gaan we dan! Ik heb een tijdje rond gekeken en de sfeer op dit forum maakt mij toch wel erg nieuwsgierig naar eventuele interactie met mede-hoogbegaafden!
Ik ben Jessica, 21 Jaar. Ik zal zo kort mogelijk proberen te zijn in mijn HB achtergrond. Goed, eigenlijk al sinds mijn geboorte was het voor mijn ouders duidelijk dat ik bijzonder sensitief was. Mijn ouders omschrijven mij als kind dan ook als een meisje die alles om haar heen in zich op nam en liever met volwassenen praatte dan leeftijdsgenoten.
Zo lang ik mij kan herinneren heb ik regelmatig bij verschillende therapeuten gezeten omdat ik al op hele jonge leeftijd depressief kon zijn en vol zat met frustraties. Nooit verder dan een paar gesprekken gekomen omdat niemand mij kon doorgronden. Dat ik slim was werd door niemand ontkent maar er is nooit getest op hoogbegaafdheid omdat mijn ouders mij zo vrij mogelijk wilden laten opgroeien zonder de labels die kinderen tegenwoordig al snel krijgen. (Ik vraag mij nu af of dit mij ook werkelijk goed heeft gedaan maar dat terzijde)
Op de basisschool kreeg ik wel regelmatig extra werk aangeboden en mocht ik af en toe in hogere klassen meewerken maar uiteindelijk waren mijn cijfers altijd tussen de 6 en 8, dus niet opvallend hoog. Op de middelbare op het gymnasium begonnen maar ik voelde mij totaal niet thuis op deze locatie van mijn school dus ben in de tweede naar de HAVO gegaan en heb daar eigenlijk zonder ooit te leren of huiswerk te maken mijn diploma makkelijk gehaald.
Goed, na een tussenjaar ben ik in 2014 begonnen aan de Universiteit in Engeland in Londen, hoe ik daar gekomen ben zal ik even overslaan maar wat was ik bang dat ik het slecht zou doen. Van HAVO naar de Universiteit: was ik hier wel slim genoeg voor? En dan ook nog in het Engels waar ik eigenlijk geen ervaring in had behalve op de middelbare school. Na mijn eerste jaar ben ik voor het eerst echt depressief geworden (overstimulatie en prikkels in de drukke stad). Zo ben ik in aanraking gekomen met een psycholoog die naar mijn gevoel echt open stond voor mijn verhaal en hij heeft mij uiteindelijk dan ook de 'diagnose' hoogbegaafd en hoogsensitief gegeven. Daarnaast ben ik toen begonnen met het slikken van Ritalin wat voor mij echt een complete life-changer is geweest (ondanks de lijsten aan slechte ervaringen die ik op internet blijf vinden).
Ik ben net afgestudeerd in Engeland en ga nu aan een Master in Belgie beginnen. De reden dat ik op dit forum terecht ben gekomen heeft toch wel veel te maken met de afgelopen 3 jaar in Londen. Zoals ik al zei was ik erg bang dat ik het moeilijk zou gaan vinden maar het tegenovergestelde bleek waar. Ik ging zelden naar mijn colleges en maakte al mijn opdrachten en onderzoeken last-minute. Stom, ik weet het, enorm zonde...
Mijn cijfers waren echter prima tot perfect en ik snapte niet hoe het allemaal vanzelf ging. Ik heb wel voor het eerst in mijn leven echt ontdekt dat ik een enorme passie heb voor leren en dat de academische leer-stijl perfect bij mij past.
Nou, even doorspoelen naar de afgelopen maanden. Voor het eerst in mijn leven ging alles eigenlijk wel lekker en ik moest dus gaan afstuderen en mijn thesis gaan schrijven. We hadden er in December mee moeten beginnen en de deadline stond op 2 Mei. Mijn klasgenoten zaten al sinds Januari te stressen, wekelijks in de bieb, wekelijkse gesprekken met hun begeleiders, etc. Ik zat te wachten op de druk die ik nodig heb om überhaupt aan schoolwerk te beginnen en een week voor de deadline kwam deze pas. Ik heb mijn thesis van 12,000 woorden in 5 dagen geschreven, zonder feedback of begeleiding. Geloof me, ik deel dit niet om op te scheppen maar ik had nooit in mijn hele leven gedacht dat ik in staat was om zo iets te presteren. Natuurlijk had ik achteraf spijt dat ik niet eerder was begonnen omdat het resultaat dan beter was geweest maar uiteindelijk half Juni mijn cijfer terug gekregen en ik verwachtte een mager 6je omdat ik mijn thesis heb geschreven om een 6 te halen.. Niet dus. Ik kreeg een 8.5 en ik ben sindsdien enorm in de war en vooral heel bang dat ik geen idee heb waar mijn grenzen liggen op het gebied van school.
Ik zie mijzelf nog niet als hoogbegaafd en ik merk dat ik bijzonder verlang naar een soort van erkenning of herkenning van iemand die het ook is... Ik ben nog een soort van bang van het feit dat ik waarschijnlijk de potentie heb om mijn dromen waar te maken (ik wil graag politieke wetenschappen in/ academisch onderzoeker). Nu lees ik wel vaak dat veel hoogbegaafden onderpresteren maar ik lees niet vaak dat het andersom is en ik vraag mij dan ook af of er hier mensen zijn die zich hierin herkennen. En of er hier mensen zijn die ook pas vrij laat de bevestiging kregen dat ze hoogbegaafd zijn en hoe jullie hiermee om gingen?
Ik ga het hier even bij laten want ik wilde juist niet een mega lange post plaatsen maar als iemand vragen/antwoorden heeft of gewoon wilt kletsen zou ik het top vinden!