Dit is mijn vraag voor (h)erkenning, aangevuld met talloze overbodige gebeurtenissen, klachten, levensverhalen en kwaaltjes.
(Waarschijnlijk zijn er ook duizend dingen die er gewoon even uit moesten).
Ik ben een 28-jarige man die vroegtijdig zijn hogere studies heeft opgegeven bij gebrek aan motivatie/interesse/geld,
om vervolgens op de eerste jobaanbieding in te gaan en 5 lange jaren weg te kwijnen als winkelbediende.
Hier heb ik de mensheid leren haten, de frustraties van onderdanigheid leren kennen,
onmenselijke verveling leren kennen en uiteindelijk onderuitgegaan aan een “burn-out” (werd er toen als diagnose gegeven).
Hier heb ik de eerste waarnemingen gedaan van de concentratiestoornissen waar ik tot op heden nog steeds mee kamp.
Dit is ook de voornaamste reden waarom ik besloot die veilige “cocoon” van werkzekerheid achter te laten en mijn ontslag te nemen.
“Van een burn-out kom je niet zo makkelijk af” werd er gezegd, maar ik was zeker dat dit een verkeerde diagnose was en zat meteen terug op mijn paard, want zonder inkomen kan je natuurlijk niet leven, en ik ben een waardig lid van onze maatschappij en economie.
En zo ging het dus verder, meerdere tijdelijke uitzendopdrachten waar de werkgever zeer tevreden over mijn werk was,
maar voor mij was het vanzelfsprekend dat ik zo’n “simpele” opdrachten aankon zonder enige moeite (lees; “saai”, of “oninteressant”).
Na een dik jaar dacht ik dat het begon te beteren met mijn algemene vermoeidheid, frustraties, twijfels, laag zelfvertrouwen, concentratiestoornissen, ongelukkigheid, jaloezie, haat tegenover de wereld, ... Maar dat ging met kleine ups en stevige downs.
Toen ik opnieuw contact opzocht met de arts die mij voorheen had gelabeled met een burn-out heeft deze mij antidepressiva voorgeschreven.
Dit bleek te werken, in de zin dat je je elke dag ook lam kan drogeren met alcohol, marihuana of andere stimulerende middelen.
Natuurlijk gaat het concentratievermogen hier niet op vooruit (en de alcoholconsumpties stegen naarmate de medicatie minder en minder effect begon te krijgen).
Na vele ruzies met mijn vrouw, waarmee ik helemaal geen intieme connectie meer heb, waarmee elke vorm van communicatie (hetzij verbaal, hetzij non-verbaal) falikant fout loopt (verwijten, frustraties, verkeerde interpretaties, ...), en een smak van mijn inkomen gespendeerd te hebben aan alcoholische dranken heb ik de zelfhulpdraad proberen op te nemen. Welja, laat ons zeggen dat mijn vrouw mij meerdermaals voor een voldongen feit heeft gezet. Ik heb reeds eerder contact gezocht met een hulpverlener, maar uit elk gesprek kwamen er 12 nieuwe diagnosen en talloze nieuwe “problemen” waar ik zelf nog niet aan had gedacht.
Elke consultatie resulteerde in meer twijfels en meer ruis in mijn stampesvolle hoofd. Ook had ik proberen mediteren, maar als ik niet na 10 minuten in slaap lag, was ik ofwel 1001 dingen aan het bedenken of een conflict van afgelopen dagen opnieuw en opnieuw aan het afspelen in mijn hoofd (en ja, ik weet het, het mindfulnessprincipe zegt dat je deze gedachten moet erkennen en vervolgens voorzichtig opzij moet schuiven en waarschijnlijk heb ik niet lang genoeg bezig geweest met oefenen).
Inmiddels ben ik in januari mijn laatste tijdelijke contract aangegaan als uitzendkracht in een onmenselijk boeiende omgeving, en kon ik met succes vast in dienst treden. Ik kan met zekere trots zeggen dat ik in de luchtvaartsector werk. Als mensen vragen wat ik doe laat ik het hoofd meteen in schaamte zakken en mompel ik “magazijnier”. Opnieuw ben ik in een “ondermaatse” (in mijn opinie) functie beland waar ik alleen maar onderdanig moet zijn voor de mensen die aan vliegtuigen sleutelen. Ik krijg geen trainingen, moet alles zelf uitzoeken hoe de procedures verlopen, krijg enkel feedback als ik iets verkeerd heb gedaan, en tot slot heb ik al een heftige discussie met een van de popular kids gehad, waardoor ik volwaardig afgestoten ben van de social club. Én toch verveel ik mij.
Ik heb het gevoel dat ik beter kan, veel beter, maar ik voel mij terughoudend om een verplichting aan te gaan zoals een studie van 3 tot 7 jaar, omdat ik weet hoe snel het geld erdoor vliegt als je alleen woont zonder inkomen. En niet te vergeten, ik kan mij geen 3 zinnen lang concentreren op droge leerstof. Ik ben zo ongelukkig, zo kwaad op de wereld, haat mijzelf, interpreteer de hulp van mijn partner helemaal verkeerd, word razend in het verkeer en wil het liefst van al weg van de beschaafde wereld.
Nu ik voor de zoveelste keer het dreigement van scheiding onder mijn neus geduwd kreeg als er niet snel iets veranderde aan mijn gedrag, ben ik op aanraden van een familielid (toevallig een hulpverlener) terug hulp gaan zoeken van buitenaf. Na 2 relatief korte, maar intense psychologische sessies heb ik nog maar een fractie kunnen delen van wat er met mij aan de hand is. Zij is ook indirect de hoofdreden waarom ik hier dit boek aan het neerpennen ben. Ik ben verward met een brochure over “hoogbegaafdheid” naar huis gestapt. IQ-tests hebben mij in het verleden niet meer opgebiecht dan dat ik “gemiddeld intelligent” ben, maar hoe langer ik er over opzoekingswerk doe of er over lees, hoe meer de puzzelstukjes op zijn plaats belanden. Ik veronderstel dat ik niet dom ben, maar ik heb zoveel moeite om mijn hoofd er bij te houden, en op vlak van communicatie zal ik ook niet als de slimste over komen (ik vermoed dat ik over meer dingen nadenk tijdens het praten dan waar de conversatie over gaat).
Als je tot hier hebt gelezen en niet hebt opgeteld hoe vaak ik een zin ben begonnen met “ik”, proficiat. De uiteindelijke vraagstelling van heel deze forumpost is onduidelijk, zoals het antwoord waar ik naar op zoek ben onduidelijk is. Wie ben ik in godsnaam, waar wil ik naartoe, wat wil ik bereiken, wat wil ik PUNT?!
Ik schrijf dit in de hoop dat iemand dit leest en de symptomen kan herkennen, die mij kan zeggen dat ik niet abnormaal ben en dat alles goed zal komen. Ik zoek naar iemand die mij kan verstaan, want ik besef maar al te goed dat de mensen rondom mij dat niet doen.
Ik besef dat ik uiteindelijk geen vraag heb gesteld, geen punt heb gemaakt en jou als lezer alleen maar heb vermoeid.
Mijn oprechte excuses hiervoor.
Dit alles was een kreet om hulp, maar zeer slecht geformuleerd.
Liefs,
M.